Kysta? Endometriooma? Selittäisikö joku vähän, pelottaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annuskainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annuskainen

Vieras
Olen 25-vuotias kahden lapsen äiti. Molemmat lapset ovat saaneet alkunsa todella helposti, esikoinen ekasta yrittämästä ja toinen vahingossa. Kuukautis- tai alavatsakipuja ei ole ollut mitenkään ihmeemmin. Raskauden ultratutkimuksissa ei todettu mitään ihmeellistä - tosin ne teki tavallinen terveyskeskuslääkäri.

Toisen lapsen syntymän jälkeen otin hormonikierukan. Kun kierukka oli ollut minulla 9 kk ja tiputtelu sekä alavatsatkivut (siedettävät, ei mitenkään voimakkaat) jatkuivat edelleen, menin gynelle. Löytyi toisesta munasarjasta toiminnallinen kysta ja toisesta suklaakysta. Kävin CA-125-verikokeessa, jonka tulosta odottelen edelleen. Lääkäriä tapaan viikon, parin päästä.

Lääkäri ei oikein selittänyt minulle asiaa, totesi vain leppoisasti, että kystat eivät ole pahanlaatuisia, mutta vaativat seurantaa. Jäin kuitenkin epäilemään. Voiko sen noin vain tietää? Entä miksi minulta sitten otettiin tuo verikoe, eikös sillä juuri selvitetä syövän mahdollisuutta?

Käsitin myös, että endometrioosi on yksi mahdollinen diagnoosi. Ihmettelen vain, että voiko minulla todella olla endometrioosi, kun olen raskautunut kaksi kertaa suorastaan uskomattoman helposti eikä erityisiä kipujakaan ole ollut. Ilmeisesti hormonikierukka voi aiheuttaa noita toiminnallisia kystia, mutta kierukan ei kai pitäisi selittää tuota suklaakystaa.

Onko jollakulla kokemuksia asiasta? Olisi mukava kuulla vähän selkokielistä tietoa aiheesta. Voiko suklaakysta tulla jostakin muusta syystä kuin endometrioosista? Voiko se muuttua pahanlaatuiseksi? Kokoajan kuitenkin kummittelee mielessä pelko syövästä, vaikka kuinka yritän psyykata itseäni ajattelemaan muuta...

Kiitos.

heippa!

ensinnäkin sanoisin, että älä ole huolissasi minkään syövän suhteen.
hormonikierukka hyvinkin voi aiheuttaa toiminnallisia kystia, täällä on yksi sellainen!
suklaakysta viittaa kyllä endometrioosiin aika selkeästi ja ne eivät itsestään häviä vaan yleensä poistetaan leikkauksella. kuinka ison kokoinen tuo suklaakysta sinulla oli? tuota ca-125:ta käytetään myös endon epäilyssä, joskaan se ei todellakaan kerro diagnoosia. se voi nimittäin olla endometrioosipotilailla koholla. sillä ei siis etsitä pelkkää syöpää.
endometrioosipotilaat voivat tulla kyllä raskaaksi ihan helpostikin, se riippuu hiukan endon tilanteesta, mutta myös paljon hyvästä tuurista yms. eli endo ei kaikilla aiheuta lapsettomuutta.
mitä noihin kipuihin tulee, niin niitä voi joko olla, tai sitten voi olla täysin kivuton.
esim jollain voi olla ihan älyttömän kovat kivut ja leikkauksessa löytyy nuppineulanpään kokoinen endopesäke, tai sitten voi olla, että ei ole ollenkaan kipuja ja endo löytyy ihan sattumalta.
elikkä mun käsittääkseni suklaakysta viittaa nimenomaan endoon, mutta ei missään nimessä syöpään. ja se ei mun mielestä voi muuttua pahanlaatuiseksi. näin olen ainakin käsittänyt tässä matkan varrella kun olen tutkimuksissa itsekin juossut (mulla endoepäily).
sinuna en siis olisi huolissani, siis syövän suhteen. noita suklaakystia löytyy kovin monelta endopotilaalta, ja kun ajattelee kaikenkaikkiaan, niin eikö endo ole aika yleinen, jos sitä esiintyy noin 10% naisväestöstä, siis hedelmällisessä iässä olevilla.

en nyt tiedä oliko tästä mitään apua, mutta päässä on niin paljon juttuja tästä että toivottavasti sain kaiken kerrottua. ainiin, käy ihmeessä www.endometrioosi.fi sivuilla, siellä on tosi paljon tietoa. ja myös keskustelupalsta, johon tosin täytyy rekisteröityä jos haluaa jutella. mutta siellä on aivan uskomattoman paljon vertaistukea yms...vaikka siis endo olisi vasta epäilyvaiheessa, niinkuin mulla..

mutta kaikesta huolimatta hyvää ja aurinkoista kesää!
:)

Kiitos, kyllä oli paljon apua! Lohduttaa kuulla, että luultavasti on kyse endoepäilystä. Endodiagnoosia en niinkään edes pelkää, sillä minulla on jo kaksi lasta, ja ne kyllä riittävät, jos vaikeuksia tulee. Kipujakin on ollut varsin vähän. Ei ole tietenkään kiva joutua leikeltäväksi...

En tajunnut kysyä kystien koosta, mutta kysäisen, kun seuraavan kerran näe lääkäriä.

Kiitos paljon valaisevasta kommentistani, alan pikkuhiljaa ottaa vähän rauhallisemmin. Tsemppiä sinullekin!