Kysyin eilen 5-vuotiaalta pojalta, että missä hänen isänsä on paras. Vastaukset kummastuttivat.

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Katseltiin sitä Meidän isä on parempi kuin teidän isä-ohjelmaa. Ollaan erottu lapsen isän kanssa, mutta halusin tuoda isän positiivisia piirteitä esiin.

Eka vastaus oli, että äidille höpöttämisessä (Tämä tarkoittaa negatiivista viestintää; olen kääntänyt ilkeilyn, ivaamisen, uhkailun ja huutamisen niin, että iskä vaan höpöttää.) . Toinen "paras" asia oli nenänkaivuu. Kysyin sitten, että eikö ole mitään kivaa juttua, mitä isä hänen kanssaan tekee ja vastaus kuului että ei. Iskä vaan katselee telkkaria.

Tuli vähän :| olo. Lapsi kuitenkin haluaa nähdä isäänsä. Mutta kuinka kauan, jos isän paras taito on nenänkaivuu? Tänään esim. piti viettää pojan synttäreitä isän kotipaikassa, mutta eilen tuli viesti, että hän hakeekin pojan vasta sunnuntaina.

Niin. Jostain syystä haluat ehdoin-tahdoin kaivaa lapsesta negatiivisia asioita hänen isästään. Syyt eroon kuitenkin taitavat löytyä ihan teidän aikuisten väleistä. On hyvin väärin mollata lapselle tämän toista vanhempaa eron jälkeen. Vaikka itse kuvitteletkin olevasi täydellinen, et sitä ole - kuten ei kukaan muukaan.

tiesikö poika noista synttäreistä?

miksi annat isän toimia tuolla lailla? jos asia on sovittu ja siitä ei pidetä kiinni ilman pätevää syytä (esim sairastunut) niin sitten lapsi ei mene myöskään sunnuntaina.

perustan näitä mielipiteitäni siihen, että olen lukenut sun viestejä miehestä paljon. mun mielestä mies ei ole kasvanut koskaan aikuiseksi ja käyttäytyy kuin pikkulapsi. ja sun ei kannata kääntää isän ilkeilyä sinua kohtaan höpöttämiseksi vaan kertoa viisivuotiaalle jo ihan suoraan, että se on väärin niin ei saa toisia kohdella. sun ei pidä loputtomasti pitää isästä hyvää kuvaa yllä jollei isä sitä ole. lapsi näyttää jo itse huomanneen asian todellisen laidan. miettii ehkä miksi sitä pidät isää hyvänä vaikka isä ei sitä ole.

Niin. Jostain syystä haluat ehdoin-tahdoin kaivaa lapsesta negatiivisia asioita hänen isästään. Syyt eroon kuitenkin taitavat löytyä ihan teidän aikuisten väleistä. On hyvin väärin mollata lapselle tämän toista vanhempaa eron jälkeen. Vaikka itse kuvitteletkin olevasi täydellinen, et sitä ole - kuten ei kukaan muukaan.

Negatiivisia? Kun nimenomaan kyselin hyviä asioita. Ja ihan luulin niitä saavani vastaukseksikin. Olin oikeasti yllättynyt vastauksista. Tai järkyttynyt.

Kyllä mun mielestä äiti jutuillaan voi vaikuttaa noihin asioihin. Miksi on pitänyt lapselle selittää iskän höpöttämisistä?

no mä ainakin käsitin että äiti on koittanut lapselle pehmittää asiaa. kääntänyt ilkeilyn, huutamisen jne termiksi höpöttäminen, koittanut tehdä asiasta lapselle ei niin totta että "iskä vaan höpöttää" ettei tuntuisi niin kurjalta.

tämä aloittaja ei tahdo mustamaalata isää lapselle. päin vastoin. on tukenut miehen isyyttä liikaakin. mies käyttäytyy jatkuvasti täysin uhmaikäisen lapsen lailla.

Minun tyttäreni piirsi viisivuotiaana kerhossa piirustuksen jossa äiti oli tietokoneella ja isä nukkui sohvalla kun käskettiin piirtää mitä vanhemmat tekee kotona lapsen kanssa. Silti isänsä opetti hänet luistelemaan, hiihtämään, pyöräilemään ja minä sallin askartelut, käsitöiden teon, piirtelyn ja katsoin kasapäin lastenelokuvia lapseni kanssa.

tiesikö poika noista synttäreistä?

miksi annat isän toimia tuolla lailla? jos asia on sovittu ja siitä ei pidetä kiinni ilman pätevää syytä (esim sairastunut) niin sitten lapsi ei mene myöskään sunnuntaina.

perustan näitä mielipiteitäni siihen, että olen lukenut sun viestejä miehestä paljon. mun mielestä mies ei ole kasvanut koskaan aikuiseksi ja käyttäytyy kuin pikkulapsi. ja sun ei kannata kääntää isän ilkeilyä sinua kohtaan höpöttämiseksi vaan kertoa viisivuotiaalle jo ihan suoraan, että se on väärin niin ei saa toisia kohdella. sun ei pidä loputtomasti pitää isästä hyvää kuvaa yllä jollei isä sitä ole. lapsi näyttää jo itse huomanneen asian todellisen laidan. miettii ehkä miksi sitä pidät isää hyvänä vaikka isä ei sitä ole.

Poika tiesi synttäreistä. Hän olisi halunnut yhdet synttärit, jonne olisivat tulleet kaikki sukulaiset molemmilta puolilta. Tämä ei sopinut isälle, vaan hän sopi toiset äitinsä luokse. En tiedä miksi ne nyt ovat siirtyneet. Tämä kommunikointi on nytkin jo niin vaikeaa, että jos alan ns. pitää kiinni meidän oikeuksistamme, isä voi kääntää selän pojalle kokonaan.

Ajattelen niin, että positiivinen isäkuva on pojalle parasta. En missään nimessä halua hänen ajattelevan, että halveksin isäänsä.

Kyllä mun mielestä äiti jutuillaan voi vaikuttaa noihin asioihin. Miksi on pitänyt lapselle selittää iskän höpöttämisistä?

Koska isä uhkailee asioilla, joita poika ei voi ymmärtää, myös hänelle. Ajattelin aikoinaan (kun oltiin yhdessä), että parempi pojan kuvitella niiden olevan ihan höpöjuttuja, joita ei kannata jäädä miettimään. Ehkä nyt voisi ottaa toisen linjan pikku hiljaa.

Poika tiesi synttäreistä. Hän olisi halunnut yhdet synttärit, jonne olisivat tulleet kaikki sukulaiset molemmilta puolilta. Tämä ei sopinut isälle, vaan hän sopi toiset äitinsä luokse. En tiedä miksi ne nyt ovat siirtyneet. Tämä kommunikointi on nytkin jo niin vaikeaa, että jos alan ns. pitää kiinni meidän oikeuksistamme, isä voi kääntää selän pojalle kokonaan.

Ajattelen niin, että positiivinen isäkuva on pojalle parasta. En missään nimessä halua hänen ajattelevan, että halveksin isäänsä.

isä ei kunnioittanut lapsenne toiveita yksistä synttäreistä. isä on itsekäs eikä ajattele lapsenne parasta, mutta sehän ei ole käsittääkseni uutta.

positiivinen isäkuva on lapselle paras. sitä et kuitenkaan voi sinä luoda. se muodostuu pojan käsityksestä isästään. siloittelemalla asioita poika on jatkuvassa hämmennyksen tilassa. miten esimerkiksi selitit kahdet synttärit yksien sijaan, sinä olisit ollut valmis toteuttamaa yhdet yhteiset mutta pojan isä ei? ja nyt kun juhlat piti isän suvun puolella olla niin isä vain laittaa tekstarin että hakeekin vasta sunnuntaina? viisivuotiasta ei enää kauaa huijata eli teet karhunpalveluksen jos selität asiat epätotuuden mukaan. isähän ei muutu ja parin vuoden päästä pojalle on ihan turha enää selitellä asioita isän oikuttelua piilotellen. kyllä sun poika tajuaa jo nyt mistä asiat johtuu.

Viimeksi muokattu:
En tiedä, onko nyt kyse tästä, mutta joskus eron tullessa lapset ryhtyvät haukkumaan ja puhumaan negatiivisesti toisesta vanhemmasta, koska kuvittelevat sitä ikään kuin heiltä odotettavan. En nyt osaa tätä sen hienommin selittää, mutta mielistellään toista vanhempaa vaikka oikeasti ajateltaisiinkin eri tavalla. Lapsi pelkää, että vanhempi suuttuu jos lapsi tykkääkin vielä iskästä/äidistä. Hänelle on saattanut tulla eron myötä tunne, että toisesta vanhemmasta ei ole lupa enää tykätä. Lapset on hyvin taitavia kuitenkin nappaamaan juttuja "rivien välistä".

Koska isä uhkailee asioilla, joita poika ei voi ymmärtää, myös hänelle. Ajattelin aikoinaan (kun oltiin yhdessä), että parempi pojan kuvitella niiden olevan ihan höpöjuttuja, joita ei kannata jäädä miettimään. Ehkä nyt voisi ottaa toisen linjan pikku hiljaa.
Hyvä. Haittaa lapsen omien tunteiden tunnistamista, jos äiti teeskentelee, eikä puhu asioista niin kuin ne ovat. Lapsi oppii silloin, että jos on jotakin ikävää, niin se pitää peittää tai laittaa leikiksi, ettei muille tule paha mieli.

isä ei kunnioittanut lapsenne toiveita yksistä synttäreistä. isä on itsekäs eikä ajattele lapsenne parasta, mutta sehän ei ole käsittääkseni uutta.

positiivinen isäkuva on lapselle paras. sitä et kuitenkaan voi sinä luoda. se muodostuu pojan käsityksestä isästään. siloittelemalla asioita poika on jatkuvassa hämmennyksen tilassa. miten esimerkiksi selitit kahdet synttärit, jotka sinä olisit ollut valmis toteuttamaa mutta pojan isä ei? ja nyt kun juhlat piti isän suvun puolella olla niin isä vain laittaa tekstarin että hakeekin vasta sunnuntaina? viisivuotiasta ei enää kauaa huijata eli teet karhunpalveluksen jos selität asiat epätotuuden mukaan. isähän ei muutu ja parin vuoden päästä pojalle on ihan turha enää selitellä asioita isän oikuttelua piilotellen. kyllä sun poika tajuaa jo nyt mistä asiat johtuu.

Olet niin oikeassa. Olen vain niin naivi, että odotan ja toivon aina hyvää lopputulosta.

Ne synttärit on niin hyvä esimerkki miehen käytöksestä. Kun poika halusi yhdet, mies väitti että mä olin aivopessyt pojan ja sen aivopesun olisi parempi loppua jos aiotaan olla väleissä. Pojalle en osannut selittää muuta kuin että onhan se hienoa, kun saa kahdet juhlat, kakut ja lahjat. En voinut kertoa, ettei isä suostunut hänen toiveeseensa. Sanoin, että ensi vuonna sitten pidetään yhdet isot juhlat.

Minun tyttäreni piirsi viisivuotiaana kerhossa piirustuksen jossa äiti oli tietokoneella ja isä nukkui sohvalla kun käskettiin piirtää mitä vanhemmat tekee kotona lapsen kanssa. Silti isänsä opetti hänet luistelemaan, hiihtämään, pyöräilemään ja minä sallin askartelut, käsitöiden teon, piirtelyn ja katsoin kasapäin lastenelokuvia lapseni kanssa.

:D

Ehkä tähän väliin on hyvä siteerata vanhaa rehtoria vuosien takaa eräässä koulun vanhempain illassa (ekaluokkalaisten 1. vanh.ilta): Ei hekä kannatta uskoa aina kaikkea mitä lapsi kertoo koulusta - emme mekään aina usko noin vain kaikkea mitä lapsi kertoo kodista...
Tarkoitti varmaan mm. tilannne- ja suhteellisuudentajun mielessä pitämistä.

[QUOTE="vieras";23070028]En tiedä, onko nyt kyse tästä, mutta joskus eron tullessa lapset ryhtyvät haukkumaan ja puhumaan negatiivisesti toisesta vanhemmasta, koska kuvittelevat sitä ikään kuin heiltä odotettavan. En nyt osaa tätä sen hienommin selittää, mutta mielistellään toista vanhempaa vaikka oikeasti ajateltaisiinkin eri tavalla. Lapsi pelkää, että vanhempi suuttuu jos lapsi tykkääkin vielä iskästä/äidistä. Hänelle on saattanut tulla eron myötä tunne, että toisesta vanhemmasta ei ole lupa enää tykätä. Lapset on hyvin taitavia kuitenkin nappaamaan juttuja "rivien välistä".[/QUOTE]

Tätä olen nimenomaan halunnut välttää ja meillä on siksi puhuttu isästä ja nimenomaan positiivisessa sävyssä. Onhan se poika voinut silti tajuta paljon itsekin asioita.

:D

Ehkä tähän väliin on hyvä siteerata vanhaa rehtoria vuosien takaa eräässä koulun vanhempain illassa (ekaluokkalaisten 1. vanh.ilta): Ei hekä kannatta uskoa aina kaikkea mitä lapsi kertoo koulusta - emme mekään aina usko noin vain kaikkea mitä lapsi kertoo kodista...
Tarkoitti varmaan mm. tilannne- ja suhteellisuudentajun mielessä pitämistä.

Niinpä. Kyllä ne lapsetkin osaavat olla ovelia ja taktikoida :)

[QUOTE="vieras";23070028]En tiedä, onko nyt kyse tästä, mutta joskus eron tullessa lapset ryhtyvät haukkumaan ja puhumaan negatiivisesti toisesta vanhemmasta, koska kuvittelevat sitä ikään kuin heiltä odotettavan. En nyt osaa tätä sen hienommin selittää, mutta mielistellään toista vanhempaa vaikka oikeasti ajateltaisiinkin eri tavalla. Lapsi pelkää, että vanhempi suuttuu jos lapsi tykkääkin vielä iskästä/äidistä. Hänelle on saattanut tulla eron myötä tunne, että toisesta vanhemmasta ei ole lupa enää tykätä. Lapset on hyvin taitavia kuitenkin nappaamaan juttuja "rivien välistä".[/QUOTE]

aivan. erotilanteissa onkin usein kyse tuosta. ap:n tapausta pitkään seuranneena voisin kuitenkin arvella, että heillä kyse ei ole siitä. ap on käsittääkseni yrittänyt ensin kaikin tavoin pitää suhdetta kasassa ja aina puhunut miehestä vain hyvää lapselle, kääntänyt negatiivisetkin asiat neutraaleiksi (kuten toi "höpöttäminen"). ap:n poika on itse paljon nähnyt näitä tilanteita ja miettinyt paljon miksi isä on sellainen äidille. lapsi on jo ajat sitten ymmärtänyt että isän toiminta on outoa ja tuollaisessa tilanteessa on ihan normaalia lapselta, että ns. valitsee sen turvallisemman ja vakaammaan, aina läsnä olevan aikuisen. poika varmasti rakastaa isäänsä, siitä tässä ei ole kyse. poika on kuitenkin jo niin iso, että ymmärtää jo mikä on oikein ja mikä väärin. äiti on koittanut mun mielestä liikaakin pitää isästä sellaista kuvaa yllä, jota isä ei pysty täyttämään.

ap:lle vielä. tahdot poikasi parasta niin kuin jokainen. voit tehdä sen vain omalta osaltasi mutta isäkuvaan asti et pysty vaikuttamaan, et ole isää haukkunut, et puhunut hänestä negatiivisesti mutta nyt olisi aika lopettaa isän kehuminen/nostaminen/puolustelu/selittely pojalle jos siihen ei ole aihetta. poika pettyy vain lisää ja voi ehkä ihmetellä, että miten sinä et tajua millainen se iskä on kun hänkin sen hyvin jo tietää.

aivan. erotilanteissa onkin usein kyse tuosta. ap:n tapausta pitkään seuranneena voisin kuitenkin arvella, että heillä kyse ei ole siitä. ap on käsittääkseni yrittänyt ensin kaikin tavoin pitää suhdetta kasassa ja aina puhunut miehestä vain hyvää lapselle, kääntänyt negatiivisetkin asiat neutraaleiksi (kuten toi "höpöttäminen"). ap:n poika on itse paljon nähnyt näitä tilanteita ja miettinyt paljon miksi isä on sellainen äidille. lapsi on jo ajat sitten ymmärtänyt että isän toiminta on outoa ja tuollaisessa tilanteessa on ihan normaalia lapselta, että ns. valitsee sen turvallisemman ja vakaammaan, aina läsnä olevan aikuisen. poika varmasti rakastaa isäänsä, siitä tässä ei ole kyse. poika on kuitenkin jo niin iso, että ymmärtää jo mikä on oikein ja mikä väärin. äiti on koittanut mun mielestä liikaakin pitää isästä sellaista kuvaa yllä, jota isä ei pysty täyttämään.

ap:lle vielä. tahdot poikasi parasta niin kuin jokainen. voit tehdä sen vain omalta osaltasi mutta isäkuvaan asti et pysty vaikuttamaan, et ole isää haukkunut, et puhunut hänestä negatiivisesti mutta nyt olisi aika lopettaa isän kehuminen/nostaminen/puolustelu/selittely pojalle jos siihen ei ole aihetta. poika pettyy vain lisää ja voi ehkä ihmetellä, että miten sinä et tajua millainen se iskä on kun hänkin sen hyvin jo tietää.

Sinähän kirjoitat elämästäni paremmin kuin minä :flower: Suuri kiitos näin selvästä tekstistä ja konkreettisista neuvoista. Mä taidan lopettaa oman mieleiseni isäkuvan ylläpitämisen tähän. Otan vastuun vain siitä mitä meidän kotona tapahtuu ja tukea poikaa sitten mahdollisissa kolhuissa, jos sellaisia tulevaisuudessa tulee.

Luin Laineen viestit. Kun isän kaikki töppäilyt selitellään lapselle ei-miksikään, niin lapsi ei pääse käsittelemään ja puhumaan omia isään liittyviä harmejaan, kun niitä aina vähätellään.

Luin Laineen viestit. Kun isän kaikki töppäilyt selitellään lapselle ei-miksikään, niin lapsi ei pääse käsittelemään ja puhumaan omia isään liittyviä harmejaan, kun niitä aina vähätellään.

Tämä on kyllä minun mokani. Olen kuvitellut toimivani oikein, mutta alan nyt ymmärtää ettei liika siloittelukaan ole hyväksi. Neutraalikin saa olla.

Olet niin oikeassa. Olen vain niin naivi, että odotan ja toivon aina hyvää lopputulosta.

Ne synttärit on niin hyvä esimerkki miehen käytöksestä. Kun poika halusi yhdet, mies väitti että mä olin aivopessyt pojan ja sen aivopesun olisi parempi loppua jos aiotaan olla väleissä. Pojalle en osannut selittää muuta kuin että onhan se hienoa, kun saa kahdet juhlat, kakut ja lahjat. En voinut kertoa, ettei isä suostunut hänen toiveeseensa. Sanoin, että ensi vuonna sitten pidetään yhdet isot juhlat.

Älä kuitenkaan omalta osaltasi lupaa liikoja. Et voi tietää onnistuuko yhdet synttärit ensi vuonnakaan koska isä käyttäytyy miten käyttäytyy, ei kannattaisi niitä lapselle nyt etukäteen luvata.

[QUOTE="vieras";23070165]Älä kuitenkaan omalta osaltasi lupaa liikoja. Et voi tietää onnistuuko yhdet synttärit ensi vuonnakaan koska isä käyttäytyy miten käyttäytyy, ei kannattaisi niitä lapselle nyt etukäteen luvata.[/QUOTE]

Ajattelin, että tilanne voisi ensi vuonna olla rauhallisempi, kun erosta on enemmän aikaa ja mies toivottavasti päässyt siitä yli. Mutta eihän tuohonkaan voi tietty luottaa.

Miksi isän olisi pakko osallistua yhteisille synttäreille? Voi antaa lahjan ja onnittelut erikseen, ilman mitään juhlia. Kyllä se on enemmän poikkeus, että erovanhemmat yhdessä osallistuvat yhteisiin juhliin.