Kysympä, miksi kaksiosainen etunimi lapselle???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koo

Vieras
Miksi ihmeessä annatte nimiä Milla-Riina, Anna-Vellamo, Joni-Petteri, Eetu-Aleksi jne kun KUITENKAAN ette sitä puhekielessä käytä TAI JOS käytätte, hän itse viimeistään teininä lyhentää sen esim Millaksi, Annaksi jne. Miksi se VIIVA????

Kun etunimi yleensä on kutsumanimi. Ja ylipäätään en ymmärrä että joillekkin annetaan esim ilman väliviivaa siis kaksi nimeä ja KUTSUTAAN sillä TOISELLA :O. Miksi sitä ei sitten anneta suoraan etunimeksi.

Ihmettelen vaan aina ja uudestaan tätä. Valaiskaa.

Minulla oli etunimi ja toka nimi... Käytin aina kumpaakin, joten mie menin ja laitatin sen viivan väliin tossa maaliskuun lopussa :p
Annapa muitte tehä kuten haluavat, ei siun tartte päätä sillä vaivata :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Minulla oli etunimi ja toka nimi... Käytin aina kumpaakin, joten mie menin ja laitatin sen viivan väliin tossa maaliskuun lopussa :p
Annapa muitte tehä kuten haluavat, ei siun tartte päätä sillä vaivata :hug:

Niinno sepä siin onkin, sä KÄYTIT kumpaakin ja panit siksi jopa viivan. Mutta miksi antaa omalle lapselle viivallinen kaksoisnimi jos ei sitä kerran tulla käyttään? :O

Jaa.....kyllä meillä puhekielessäkin käytetään koko kaksiosaista nimeä,kertaakaan ei ole tullut kellään lyhennettyä.Ennustajahan tässä ei voi olla kuin tulevaisuudessa itse haluaa lyhentää kun ikää vasta reilu vuosi :saint:

minulla on kaksiosainen nimi ja onhan se tosi kiva virallisissa papereissa =) En kyllä koskaan muuten käytä sitä =) Jos meille tulee vielä tyttö niin haluaisin nimeksi ehkä Anna- Marian ja häntä sanottaisiin Anna-Mariaksi =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lipastonlaatikko:
Jaa.....kyllä meillä puhekielessäkin käytetään koko kaksiosaista nimeä,kertaakaan ei ole tullut kellään lyhennettyä.Ennustajahan tässä ei voi olla kuin tulevaisuudessa itse haluaa lyhentää kun ikää vasta reilu vuosi :saint:

Meilläkin käytetään koko yhdistelmää :)

Itsellä kanssa kaksiosainen nimi, yläasteelle saakka käytin lempinimeä (joka oli koko nimen 3 ekaa ja 3 vikaa kirjainta), itse sen keksinyt kun oppinut puhumaan (koko nimi kait liian vaikea/pitkä alkuun). Se lempinimi vakiitui sit koko perheen ja suvun käyttöön.

Yläasteella lyhensin käyttöön nimen ekan osan. Lempinimeäkin sopi käyttää "ei-niin-virallisissa" tilanteissa (kaverit ja perhe/suku).

Naimisiin mentyä vaihdoin käyttöön nimen toisen osan ja nyt suoraan sanottuna vituttaa, että jotkut vielä käyttävät sitä vanhaa lempinimeä. :kieh: Etenkin se ketuttaa, että yrittävät opettaa sitä lapsilleni, joille haluan olla vain äiti tai sit nykyisin käytössä olevani nimi.

Eli en ymmärrä kaksiosaisia nimiä, omille lapsille halusin juuri "sopivat" nimet, joista vaikea olisi vääntää lempinimiä tai muuten muuttaa/väännellä niitä.

Ja miksi hiivatissa pitää viivanimestä alkaa käyttää sitä jälkimmäistä kutsumanimenä?!?! On nimittäin tosi hankalaa selittää, mikä se mun nimi olikaan. Itellä siis tämä tilanne ja muutaman kerran kiitellyt porukoita tästä oudosta valinnasta.

Miehen veljellä kaksiosainen nimi ja sitä on ihan kokonaisuudessaan käytetty..paitsi nyt kun meidän puhumaan opetteleva taapero ei osaa sitä sanoa..tulee siis sanottua vaan sillä ekalla nimellä :)

Itse olen H-M mutta aina vauvasta lähtien kaikki kutsuneet pelkäksi Hooksi
Mies on K-P mutta aina kuulema kanssa ollut pelkkä Koo

Mummot on M-L ja L-M mut molempia kutsutaan vain sillä ensimmäisellä nimellä.

En minäkään ymmärrä näitä x-x nimiä jos niitä ei sit käytetä.Mut en kyllä itsekkään osaa enää kolmikymppisenä alkaa vaatia et puhutelkaa nyt mua hoo-ämmäksi.

Minua kutsutaan toisella nimelläni ja olen siihen varsin tyytyväinen. Molemmat nimeni ovat erikoisia, mutta toinen on vähän tunnetumpi sekä helpompi kirjoittaa kun lausutaan (ensimmäisessä nimessä aina kysytään montako mitäkin kirjainta...) ja toisinpäin nimet ei ollenkaan rimmaisi...

Väliviiva nimiä olen itsekkin miettinyt miksi niitä annetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
No meilläpä käytetään koko nimeä.

Ja miksi hitossa tosiaan sitä toista nimeä (tai vieläpä kolmatta!) antemaan, ellei niitäkään käytetä?

Ihmettelen vaan.

Mä käytän aina komentaessa koko nimee :whistle: tulee enemmän tehoa käskyyn :D

Jos oltais annettu "viivanimi" niin kyllä käytettäis koko nimeä.

Mulla on itselläni kolme etunimeä ja viimeistä käytetään kutsumanimenä. Älkääkä kysykö multa miksi vaan mutsilta. Koska näin on tehty alusta asti enkä osais kyllä käyttääkään ekaa nimeäni.
Mutta tylsää aina silti alleviivata ja selittä et vika nimi käytössä.

Yhteistyössä