Kysymyksiä kotikaljasta.. :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotikalja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotikalja

Vieras
Itse en siitä tykkää, mutta mies tykkää kovastikin. Koskaan en silti ole kotikaljaa tehnyt jostain syystä, on pitänyt tehdä, mutta aina on jäänyt.

Nyt sitten viikonloppuna testasin sitä tuoppi-kotikaljapakkausta ja jopa miehen mielestä oli ihan hyvää, MUTTA

1.) kauanko valmis pullotettu kotikalja säilyy?
2.) saako siihen jälkikäteen mitenkään lisättyä kirpeyttä? entä valmistusvaiheessa? voinko esim.laittaa valmiin kotikaljan kannuun ja vaikka sitruunasiivoja pinnalle tai jotain? :)

1) muutaman päivän, mitä enemmän hiilihappoa ja etanolia niin sitä kauemmin säilyy
2) ei jälkikäteen mutta etukäteen voi, pitää varmistaa että ykköskohdan edellytykset täyttyy

kaljaan ei sovi sitruuna, avain on hiilihappo

no tyhmä nyt sit kysyy mistä mä sitä hiilihappoa siihen saan...? :ashamed:

olen valmis vaikka monimutkaisempaankin kotikaljanvalmistusmenetelmään jos niikseen tulee, et tulis hyvää kotikaljaa... :)

okei.... eli mä tein nyt ekaa kertaa kun tein- niin et laitoin ne kaikki ainekset isoon kattilaan ja kelmun löyhästi päälle.. sit vuorokauden päästä pullotin ja laitoin jääkaappiin.

eli mitä teen toisin et käyminen jatkuisi..? :) mä en oikeesti tiedä :D

okei.... eli mä tein nyt ekaa kertaa kun tein- niin et laitoin ne kaikki ainekset isoon kattilaan ja kelmun löyhästi päälle.. sit vuorokauden päästä pullotin ja laitoin jääkaappiin.

eli mitä teen toisin et käyminen jatkuisi..? :) mä en oikeesti tiedä :D

jos nyt raotat korkkia niin sihahtaako? jos ei sihahda niin pullotit niin myöhään että kaikki sokeri oli jo käynyt viinaksi eikä hiilihapon lähtöainetta ollut enää jäljellä

pitää siis pullottaa ennenkuin käyminen loppuu

jos nyt raotat korkkia niin sihahtaako? jos ei sihahda niin pullotit niin myöhään että kaikki sokeri oli jo käynyt viinaksi eikä hiilihapon lähtöainetta ollut enää jäljellä

pitää siis pullottaa ennenkuin käyminen loppuu

sihahtaa sillai tosi hiljaa :D
okei, harjotus tekee mestarin, jos sitä sais jouluks täydellisen erän :D

jos sulla asiaan vihkiytyneenä on joku hyvä kotikaljaohje, niin mielelläni ottaisin vastaan :)

Keitetyllä vedellä ja korkitettu kruunukorkeilla? Mistä riipuu ja roikkuu, kunlisää sokerii en tiiä oiken mikä siinä riivaa kun on koko tuoppi täynnä, sokerii. Vaikuttaa olevan hiljetty aihe sen pullotetun säilyvyys, mä en jaksa katella niitä homoja jotka saattais tietää asiasta jotagin.