Kysymyksiä kuukautiskupista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja extampax
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

extampax

Vieras
Kertokaa te kokemuksianne joilla on jo kyseinen vehje käytössä.... Olen lopen kyllästynyt käyttämään siteitä ja tamppooneja yhtäaikaa kun menkkani kestää viikon ja ovat erittäin runsaat.

Onko helppo käyttää?
Vuotaako yli?
Mitä maksaa?
Käyttöikä? jne...

Onko helppo käyttää? On, tosin vaatii joskus aluks hieman opettelua.
Vuotaako yli? Vuotaa jos ei tyhjennä tarpeeks usein. Oman tyhjennys välin oppii vain kokeilemalla.
Mitä maksaa? n. 30?
Käyttöikä? jne... n. 10v

On helppo käyttää, toki vaatii alkuun vähä opettelua, mutta yksien menkkojen aikana oppii kyllä jo. Jos on oikein asennettu, ni ei vuoda yli. Paitsi jos yksinkertaisesti tulee liian täyteen. Maksaa n. 30? muistaakseni, kestää vissiin likemmäs 10 vuotta.

Siinä on yks huono puoli. Menkat saattaa ihan oikeasti unohtaa kokonaan, joten kuppi voi unohtua turhan pitkäksi aikaa sisään. :xmas:

On tosi helppo käyttää. Eka piti lyhentää se "masto" itselle sopivan mittaseksi, eka kertojen jälkeen ei oo ollut mitään ongelmia käytön kanssa. Se on TÄYSIN huomaamaton verrattuna siteisiin/tampooneihin. Ja en tiedä miten on mahdollista, mutta multa hävis sen myötä myös kuukautiskivut. Mulla ei ole koskaan vuotanut yli. Maksoiko se jonkun 20 e apteekissa ja sitä voi käyttää... varmaan kymmenen vuotta? Sehän on silikonia, joka on hvin kestävää. Sit ei oo kosaan myöskään siteet/tampoonit loppu, kun kuppi on aina kotona =)

Mulla on, on ollut jo pari vuotta. Helppo käyttää, ei tunnu miltään ,voi huoletta unohtaa koko päiväksi. Mulla kierukka joten menkkojen tokana ja kolmantena päivänä joudun tyhjäämään useasti koska vuoto runsasta kierukan takia. Seuraavina päivänä voin jättää paikoilleen koko päiväksi. Käyttöiästä en osaa vielä sanoa kuinka pitkä tulee olemaan kun eka vasta käytössä. Mulla ollut sen pari vuotta käytössä ja vielä menee hyvin. Välillä pessyt sitruunalla ja keitellyt, pysyy hajut ja pöpöt poissa. Hintaa tuolla oli joku vähän vajaat 50e.

Mulla on ollut käytössä kuppi viitisen vuotta, tosin nyt tauolla kun ei ole kuukautisia B) Ja sama kuppi koko ajan ollut, Diva, pienempi koko. Koko aikana olen käyttänyt terveyssiteitä keskenmenovuotoon ja muistaakseni yhden kerran jostain syystä tavalliseen kuukautisvuotoonkin, en muista miksi.

Onko helppo käyttää?

Yhdet tai kahdet kuukautiset meni opettelussa ennen kuin tajusi missä asennossa se parhaiten pitää. Mulla se menee vähän vinoon kun emätin on vino, sen oivaltaminen vähän kesti.

Vuotaako yli?

Vuotaa parin ensimmäisen päivän aikana jos unohdan tyhjentää iltapäivällä. Normaalisti tyhjennän vain aamuin ja illoin, mutta voimakkaina vuotopäivinä tarvitsen yleensä tuon yliääräisen tyhjennyksen.

Mitä maksaa?

Oliskohan noin 30e?

Käyttöikä?

Ainakin näin viiden vuoden käytön jälkeen on ihan priimakunnossa, valmistaja on antanut arvioksi jotain 10 vuotta muistaakseni.

Muuta plussaa on että on mukava, ei tunnu, ei kuivata, ei haise. Lisäksi iso plussa on joskus se että sen voi laittaa jo etukäteen odottamaan jos kuukautiset on tulossa vaikka jossain kyläpaikassa ja pelkää lakanoiden puolesta, toisin kuin tamponin. Ja matkalla ei tarvitse raahata mukana sidevarastoa!

Onko helppo käyttää? Helppo käyttää. joutuu kyllä treenaamaan lantiopohjalihaksia et saa sen näppärästi ulos mut se tekee vain hyvää

Vuotaako yli? E minulla ainakaan koskaan. ja sen voi käydä tyhjentään vaikkaa tunnin välein jos haluaa.

Mitä maksaa? olikohan jotain 20?. vai 30?

Käyttöikä? jne... oikein hoidettuna 5-10 vuotta

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
osaisiko joku vielä kertoa ( asiallisesti ) miten valitaan oikea koko? vaikuttaako siihen esim että onko synnyttänyt?

Vaikuttaa esim synnytys. Niitä on yleensä 2 kokoa/kuppimerkki. Kuukuppisivuilla kannattaa käydä lukemassa ja kattelemassa. Sitä ei oikein voi sanoa mikä on kellekin sopiva. Joskus joutuu vaihtamaankin. Ja toisaalta nuokaa määreet eivät ole kaikilla se saneleva asia, joku synnyttänyt pitää pienempää kokoa ja toinen nuori synnyttämätön isompaa.
Mulla oli diva 2, sillä on vuoden palautusoikeius.

osaisiko joku vielä kertoa ( asiallisesti ) miten valitaan oikea koko? vaikuttaako siihen esim että onko synnyttänyt?

itse otin tyhmänä sen isomman. eli aluksi se tuntuu sisällä. mut kyl se emätin siihen tottuu. eli kannattaa todennäköisesti ottaa se pienempi. ja jos on liian pieni niin voidaan vaihtaa keskenämme!

Juu vaikuttaa, mutta oikeasti niillä koilla ei ole isoa eroa. Eri merkkien välillä voi olla isompi kokoero. Olen yli kolmekymppinen ja luultavasti tuon synnytyksenkin jälkeen selviydyn pienemmällä Divalla. Tai ainakin näin luulen.

Ja sit tietty lisää propagandaa on osoitteessa kuukuppikunta.net!

Suosittelen lämpimästi :heart:

Aluksi vaatii opettelua, mutta sitkeys palkitaan. Kupin reunoja pitää puristaa yhteen, että sen saa paikalleen ja ainakin itselläni välillä reunat saattavat luiskahtaa käsistä juuri laiton hetkellä. Sitten vain uusi yritys. Muistan, että ensimmäisillä kerroilla jouduin laittamaan joskus kupin useastikin paikoilleen koska sen tunsi liikkuessa eli oli mennyt väärään asentoon.

Itselläni ei ole koskaan vuotanut yli, on mukava jumpissa ja muutenkin liikkuessa.

Koko valitaan siten, että useimmissa malleissa on kaksi kokoa. Jos olet synnyttänyt tai täyttänyt 30 valitaan isompi koko. Muuten pienempi.