Kysymyksiä lestadiolaisille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CiaMaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

CiaMaria

Vieras
Haluaisin tietää muutamia asioita lestadiolaisuudesta,koska läheinen työtoveri on lestadiolainen.

- Mitä minun tulisi tietää lestadiolaisuudesta?
- Onko niin että he eivät juo alkoholia?katso tv;tä?onko lehdistä jotain jota he eivät lue?
- Mikä on sallittua? Mikä ei?
-Ovatko he neitseitä kunnes avioituvat?
- Ehkäisyäkö ei saa käyttää?

Minulla ei ole yhtään mitään tietoa lestadiolaisita, ainoastaan mielikuva jossa he ovat hyvin suku keskeisiä ja positiivisia ihmisiä jotka kieltäytyvät seksistä, alkoholista ym humpuukista.
En esim tiedä mitä koko lestadiolaisuus tarkoittaa?

Työtoverini on todella mukava ja nautin työskentelystä hänen kanssan. En halua koskaan loukata häntä mitenkään ja siksi haluan tietäälestadiolaisuudesta etten loukkaa tätä piirrettäkkään.

Onko vanhoillislestadiolainen? Jos on niin sitten osaan vastata vaikka mitä ja heillä muutenkin rajoitetumpaa kaikki.
Hassua kun joku ei tiedä lestoista :D Tosin ite olenkin pohjois-pohjanmaalla koko ikäni asunut ja täällähän niitä vanhoillislestoja onkin. Kaupassa kun käy niin heti törmää ulko-ovella lessuihin. Ja kyllä, heidät tunnistaa päällepäin, erityisesti naiset.

Huvittavaa että noista asioista pitäisi olla selvillä kun on lestodialainen työtoveri. Miettiiköhän hän samaa mistä hänen pitäisi olla sinusta selvillä. Eikö tosiaan voisi olla työtoveri ilman isoja ajatuksia. Noista asioista varmaan tulee teillä joskus juttua jos kunnolla tutustutte.

-Ovatko he neitseitä kunnes avioituvat?
-Ehkäisyäkö ei saa käyttää?

Hän osaa varmaa kertoa ihan itse mikä on hänen uskonto (esikoisuus, pikkuesikoisuus...) ja miten hän uskoo ja käyttäytyy. Kukaan ei voi sano, mikä on toisen ajatusmaailma vaikka kuuluukiin johonkin liikkeeseen.

[QUOTE="öööö";22491021]Hassua kun joku ei tiedä lestoista :D [/QUOTE]

Tiiäkkö, ei etelässä kasvaneet/eläneet joudu kosketuksiin lestadiolaisten kanssa oikeastaan ollenkaan. Täällä pohjoisessahan heidän kanssaan kanssakäyminen on arkipäivää. Ei mulla ollu mitään hajua koko lestadiolaisuudesta tai siitä kuinka suuri vaikutus ko. uskontokunnalla on Pohjois-Pohjanmaalla ennen kuin tänne itse muutin. Huvittavinta on että tutustuin vanhassa työpaikassani(pk-seudulla) tosi kivaan likkaan ja ehdittiin olla ystäviä melkein 8v ennen kuin mulle selvis että hän on lesta. Voit arvata kuinka tyhmäksi itteni tunsin kun vihdoin ja viimein hoksasin asian :rolleyes: Eipä sillä että se olisi mitään muuttanut meidän ystävyydessä, itseasiassa on hirveän virkistävää ollu puhua uskosta ja maailmasta jonkun sellaisen kanssa jolla on ihan erilainen näkemys asioihin, mutta joka toisaalta kuuntelee ja arvostaa erilaistakin näkökulmaa kuin omaansa.

Tiiäkkö, ei etelässä kasvaneet/eläneet joudu kosketuksiin lestadiolaisten kanssa oikeastaan ollenkaan. Täällä pohjoisessahan heidän kanssaan kanssakäyminen on arkipäivää. Ei mulla ollu mitään hajua koko lestadiolaisuudesta tai siitä kuinka suuri vaikutus ko. uskontokunnalla on Pohjois-Pohjanmaalla ennen kuin tänne itse muutin.

Siksi lisäsinkin että itse olenkin asunut p-pohjanmaalla koko ikäni :) Ja tuntuu siks oudolta kun joku ei tiedä lestoista mitään. En minäkään oikeastaan niistä uuslestoista vai mitä onkaan, tiedä mitään oikeastaan. Tai "poikkeavatko" he muista jotenkin.. Mut täällä pohjoisessa lestadiolaisilla tosiaan on iso vaikutus ja ihmiset ikään kuin ovat jompaa kumpaa ryhmää, lestoja tai ei-lestoja.

Yhteistyössä