Kysymyksiä pienen vauvan pulloruokinnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulloäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulloäiti

Vieras
Eli nyt ollaan siinä tilanteessa 5 viikkoisen kanssa, että rintamaito ei riitä ja vauva saakin lähes kaiken tarvitsemansa ravinnon pullosta....ja tilanne on mulle täysin outo, vaikka jo kolmas lapsi onkin kyseessä, isommat lapset ovat olleet rintamaidolla kaikki (eli en kaipaa nyt mitään keskustelua rintamaito vs. pulloruokinta, kun ei onnistu, niin ei onnistu).
Eli...kun noille rintalapsille olen lähes joka itkuun tarjonnut rintaa, niin mites pullovauvalle, annetaanko sille sit syliä+tutti? vai tarjotaanko maitoa pullosta? Entäs iltaiset syöntimaratonit? RintalapsethaN lähes asui rinnalla illasta useankin tunnin ajan, pullolapsella ei vissiin mene noin?
Miten usein pulloa annetaan? Lapsentahtisesti vai esim. 3h välein?
Entäs yöllä? Jos vauva on syönyt esim. klo 22 120ml maitoa eli luulutavasti on kylläinen ja herää sit klo 23 kitisemään, tarviiko sille tarjota lisää maitoa vai yritetäänkö tutilla rauhoittaa??
Millaista on korvikevauvan normaali kakka? Tuo tekee sellasta kellertävän vihreetä, mutta koostumus täysin erilainen kun rintalapsen...eli enemmän sellanen "oikeen" tosin löysän kakan näköinen ja HAISEE pahalle!
Miten usein tuonuikäisen pulloja keitetään? Entä kuinka kauan maito säilyy lämmityksen jälkeen pullossa? JOs vauva syö koko annoksen ja haluaa heti lisää, voiko se laittaa samaan pulloon, siis pesemättä pulloa välillä?

Kiitos jos joku jaksaa vastata ihan asiallisesti näihin tyhmiltä kuulostaviin kysymyksiin :)

Syliä ja tuttia annoin minä.

Maitoa en tarjonnut useammin kuin kahden-kolmen tunnin välein aluksi, melko pian väli piteni kolmeen-neljään tuntiin.

Ja mä pidin lämmitetynsäilyttämisen rajana puolta tuntia ja ekat kolme kuukautta keitin pullot joka syönnin jälkeen.

No, ensinnäkin korvike on "tuhdimpaa", eli korvikeruokintaa ei ole vältisti niin tiheään. Kokeilemalla tiedät, paljonko lapsesi tarvitsee ja kuinka usein. Yöllä voi kokeilla sitä tuttia, jos tuntuu, että juuri on syönyt. Toisaalta voi olla taas nälkäkin ( on näilläkin ) tiheän syömisen kausia. Minusta noi kolmen tunnin säännöt ovat ......hmmm.... lapsen tahtiin ennemminkin. Ite en tuntia kauempaa ollutta maitoa enää antaisi, siis kertaalleen lämmitettyä. Voi laittaa samaan pulloon lisää, jos maito loppuu kesken.
Tuossa vaiheessa ne on syytä kyllä keitellä ihan joka päivä. Itellä oli sen verta pulloja, että riitti vuorokaudeksi, ettei välillä tarttenu alkaa niitä pesemään ja keittelemään.

Meillä ei imetys onnistunut kun poika syntyi 3 viikkoa etuaikaisena ja vieläpä sektiolla.. :( Eli pullolapsi on ollut ihan pienestä asti, mitä nyt kolme viikkoa aluksi koitin imettääkkin mutta maito sitten loppui. Meillä rauhoittui aina yleensä syliin ja kun tutin antoi oli suht tyytyväinen.

Ja maitopulloa ei ole joka itkuun tarjottu. Tutilla on ensin koitettu rauhoittaa. Nyt vähän isompana (4,5kk) harso on ihan ehdoton apu jos kiukuttaa :D Ja maitoa tarjoiltiin tuon 5vko ikäsenä 2-3 h välein yötä päivää kunnes aika aina sitten pikkuhiljaa piteni. Ja kakka meillä oli aluksi kellertävän vihreää myöskin mutta nykyään tulee jo sitten ihan semmosta "Normaalia" kakkaa.

Tuttipullot meillä keitettiin aina kerran päivässä, mutta joka syöntikerran jälkeen kuitenkin huuhdeltiin ne. ja n. puolituntia minun mielestä maito säilyy pullossa lämmityksen jälkeen. Joskus on myös tullut lämmitettyä maito samassa pullossa ilman huuhtelua jos on nälkä vielä jäänyt. :) Toivottavasti tästä nyt olisi edes jotain apua, ja en turhan sekavasti kirjoittanut :D

Minäkin olen aina imettänyt, joten mitenkään kokemuksesta en puhu, mutta itse toimisin ehkä näin. Jos lapsi on vasta syönyt (esim.tunti sitten) niin koittaisin lohduttaa ensin muutoin kuin ruokaa tarjoamalla. Korvikehan kuulemma sulaa hitaammin eli pitäisi kai pitää nälkää sitten paremmin? Tiedä siitä sitten. Ja päivällä syöttäisin lapsentahtisesti ja yöllä siis ensin muuta lohduketta. Nythän pienen imemistarve ja läheisyystarve pitää tyydyttää eri tavoin, kun aikaisemmin siihen riitti se rinnalla olo, josta sapuskakin tuli, joten vaikeeta sanoa, mihin lapsi tai miten lapsi tottuu sitten rauhoittumaan, kun on vailla muuta kuin ruokaa.

Kakka asioista en osaa sanoa, mutta pullot ja tuttiosat keittäisin n. 2-3kk:n ikään saakka jokaisen syötön jälkeen. Ja maitohan säilyy sen yhden syöttökerran pullossa eli 2h vanhaa maitoa en enää antas. Ja voi samaan pulloon laittaa uutta maitoa lämpenemään jos heti jatkaa syömistä.

tsemppiä uuteen tilanteeseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Syliä ja tuttia annoin minä.

Maitoa en tarjonnut useammin kuin kahden-kolmen tunnin välein aluksi, melko pian väli piteni kolmeen-neljään tuntiin.

Ja mä pidin lämmitetynsäilyttämisen rajana puolta tuntia ja ekat kolme kuukautta keitin pullot joka syönnin jälkeen.

Kuin suoraan mun suusta, joten eipäs ole mitään lisättävää.. :whistle:

Mulla oli vauvan kanssa ihan säännölliset ruoka-ajat, eli jos itkuja tuli niin niistä piti selvitä jotenkin muuten.
Ja eihän ne mitään nälkäitkuja edes olleet.
Tuttia ei koskaan huolinut.

Kiitos vastauksista, lisääkin saa toki tulla!
Eli mä varmaan "vanhasta tottumusesta" annan liian usein maitoa...täytynee yrittää pitää vähän pidempiä syöttövälejä kun läheskään aina vauva ei kuitenkaan lopulta sit halua kun ottaa muutaman imaisun pullosta...

Juu elikkäs pullo lapsi "tarvitsee" lohduksi esim sen tutin taikka harson ku tissistä ei ole lohtua. Sikspä moni tissivauva ei tuttia tartte.. Ja maito säilyy túnnin pullossa lämmittämisen jälkeen. Lapsen tahtisesti minä olen molemmat ruokkinu. Iltasin tytöllä oli hirveet tankkaukset ja saatto puolen tunnin välein haluta pulloa (1-3kk määrät ei ollu sillo vielä kovin isoja) ja sillo tarjosin sen 100-150ml joi se kaiken tai vain osan. Mä olen tehny niin että olen antanu huoneenlämpöstä maitoa (ku ei siitä pikkupurkista enää jääny kaappiin asti) niin se säilyy pitempään ku sen tunnin ku sitä ei ole lämmitetty. joten iltasin tankkausaikana tämä oli helpompaa ku sai vetää ison pullon täyteen ja tarjota kun vauva halus (tän huoneenlämpösen maidon annon tarkistin terkalta ja sano että säilyy ainaki sen 2-3tuntia ku ei ole lämmittäny ja itse sitä myös suositteli) Yöllä tarjosin tuttia ja jos näytti siltä ettei muutaman laiton jälkeen rauhotu syliinkään niin sit annoin maitoa. Äkkiä ne yösyöttövälit oppii. Tuo 3h välein syömään herättäminen on tarkotettu lapsille joiden syntymäpaino on pieni taikka syntymän jälkeen paino laskenut liikaa. Tai kuten meidän tapauksessa on sokeriarvot tai keltasuutta. (Tuo syönti tai ennemminki se pissaaminen saa sen keltasuuden vähenemään) Meillä pojalla oli korvikkeesta kova kakka ja tytöllä aika pehmee ja just enemmän sellanen "oikeenlainen" ku tissimaitokakka...
Juu ja 5min on keittoaika ja joka käytön jälkeen. Mä aina huuhtasin kylmällä (irrottaa maidon) ja laitoin oottaa et sit hirveellä kiireellä tuli keitettyä ku viimenenki oli käytetty :) Tosin me lopetettiin se keittäminen 2-3kk iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja LuojanLuomatLollot:
huhhhhuuu, onneksi lapseni on syönnyt tissiä ja maitoa on riittänyt. Vaikuttaa tosi hankalalta toi pulloruokinta.

Heh, musta se taas on paljon helpompaa, kun silloin voi syöttää muutkin kuin vain äiti aina.

Ei mellä ainakaan pullolla oleva "asu" pullolla, vaan syö sen mitä on nälkä ja sen jälkeen laittaa nukkumaan.

Mä oon antanut lapselle maitoa silloin kun hänellä on nälkä.

Yöllä tuo meidän 2kk ei enään ole heräillyt, joten en häntä edes ala herättämään vaan annan nukkua yön yli ja syötän aamulla.

Ihan normaalia tuo kakka on.

Itse keitän päivittäin pullot. Hellalle vesi, pullot siihen vähän aikaa kun on kiehunut niin hella vaan kiinni ei oo todellakaan iso homma ;)

Puolisen tuntia annan olla maidon, jos sinä aikana ei enään syö kaadan pois.

Virutan pullon aina syönnin välissä.
Helppo ku heinän teko,kaiken lisäksi sun ei tarvitse olla ainoa joka herää öisin, koska tosiaan muutkin voi siittä pullosta syöttää.

Silloin kun tyttö vielä nousi yöllä ja silloinkin vain klo: 5-6, niin mies antoi maidon ennen kuin lähti töihin.

Yhteistyössä