Kysymyksiä tuista ja sellasesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruusu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruusu

Vieras
Tilanne tämä: Olen yhteen mieheen rakastunut, hän minuun, olemme tunteneet näin jo 1,5v. Olemme nähneet vain muutaman kerran tänä aikana. Hän on asunut ulkomailla lähes koko tuon ajan.

Nyt hän on muuttamassa suomeen ja ainakin aluksi minä tarjoan hänelle yösijaa. Saattaa olla, ettei hän sitten edes hanki omaa asuntoa vaan jäisi sitten minun ja lapseni kanssa asumaan, jos siis meillä synkkaa arkikin.

Nyt mietin, että kauan kehtaan nostaa asumistukea ja lapsilisän yh-lisää? Vuokraan mies toki voisi osallistua jo ihan ensimmäisestä päivästä asti, mutta eihän hänellä ole mitään elatusvelvollisuutta lapseeni...

Mitä olette mieltä? Kuinka kauan on vielä sopiva aika testata suhdettamme ennen kun mies sitten muuttaisi virallisestikin luokseni ja meillä olisi yhteinen talous...? :/

Sun pitänee selvittää taloyhtiöstä, miten pitkiä aikoja asunnossa saa asua ilman, että on ainakin tilapäisesti kirjoilla ( esim vesimaksut yms ). Mun tytöllä oli viime kesänä kaveri Suomessa ja asui 3 kk tytön luona. Tämä katsottiin vielä kyläilyksi, mutta pidemmästä asumisesta olisi joutunut tekemään muuttoilmoituksen. Omistusasunossa asuu, joten en tiedä vuokra-asuntojen systeemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
et tietenkään käytä yhteiskunnantukia väärin jos mies asuu luonasi niin maksakoon osan vuokrasta. jos yhteiselo ei onnistu haet tuet uudestaan.

Asumistuen osuus minun tuloistani on todella suuri, samoin tuo lapsilisän yh-lisä. En minä voi velvoittaa miestä maksamaan lapseni elämisestä ennen kun olemme hieman vakaammalla pohjalla...

Jos majoittaisin ystävän kuukaudeksi kotiini ja nostaisin edelleen tukia, olisiko se niiden väärinkäyttöä?

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Siis onko miehellä työpaikka täällä Suomessa?

Kyllä, hänellä on työpaikka. Asuntoa ei ole kyennyt ulkomailta käsin löytää niin lyhyellä varoituksella (sai tietää työpaikasta 2 viikkoa sitten, tulee suomeen jo kahden viikon päästä) ja siksi tarjouduin antamaan sohvani hälle käyttöön joko kunnes löytää itselleen asunnon tai sitten jos tuntuu hyvältä, niin saa muuttaa makkariin vierelleni nukkumaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos majoittaisin ystävän kuukaudeksi kotiini ja nostaisin edelleen tukia, olisiko se niiden väärinkäyttöä?
Tukien maksu perustuu siihen, keitä asunnossa on kirjoilla. Kyläilemään saa tulla vaikka anoppi koko kesäksi ilman, että anopin tuloja laskettaisiin sun asumistukesi maksuperusteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Sun pitänee selvittää taloyhtiöstä, miten pitkiä aikoja asunnossa saa asua ilman, että on ainakin tilapäisesti kirjoilla ( esim vesimaksut yms ). Mun tytöllä oli viime kesänä kaveri Suomessa ja asui 3 kk tytön luona. Tämä katsottiin vielä kyläilyksi, mutta pidemmästä asumisesta olisi joutunut tekemään muuttoilmoituksen. Omistusasunossa asuu, joten en tiedä vuokra-asuntojen systeemistä.

Kolme kuukautta kuulostaa mun korviin aika sopivalta ajalta... Kyllähän varmaan sen jälkeen jo huomaamme miten homma sujuu ja voimme tehdä päätöksen, että ollakko yhdessä vai ei? :)

Mitenköhän tuo tilapäisesti kirjoilla-homma toimii, saisikohan jotenkin Kelalle läpi etten menettäisi tulojani...

Ainiin, kotihoidontukeenkinhan tuo vaikuttaa :/ Siis siihen hoitolisään... Saan nyt täydet kun ei ole muita tuloja, mutta vissiin aika pienillä tuloilla se lähtee pois?

Kolme kuukautta kuulostaa mun korviin aika sopivalta ajalta... Kyllähän varmaan sen jälkeen jo huomaamme miten homma sujuu ja voimme tehdä päätöksen, että ollakko yhdessä vai ei? :)

Mitenköhän tuo tilapäisesti kirjoilla-homma toimii, saisikohan jotenkin Kelalle läpi etten menettäisi tulojani...

Ainiin, kotihoidontukeenkinhan tuo vaikuttaa :/ Siis siihen hoitolisään... Saan nyt täydet kun ei ole muita tuloja, mutta vissiin aika pienillä tuloilla se lähtee pois?
Sun kannattaa kysyä isännöitsijältä/vuokranantajalta, kuinka pitkään asunnossa saa olla vieraita kyläilemässä ilman, että pitää alkaa maksaa vesimaksuja myös näistä kyläilijöistä. Ja jos tuon 3 kk, niin silloin ei tarvitse tehdä edes tilapäistä muuttoilmoitusta. Paitsi..hmm.. ei ehkä menekään noin, jos miehellä on työpaikka Suomessa, mutta ei ole kirjoilla missään.

Sun kannattaa kysyä isännöitsijältä/vuokranantajalta, kuinka pitkään asunnossa saa olla vieraita kyläilemässä ilman, että pitää alkaa maksaa vesimaksuja myös näistä kyläilijöistä. Ja jos tuon 3 kk, niin silloin ei tarvitse tehdä edes tilapäistä muuttoilmoitusta. Paitsi..hmm.. ei ehkä menekään noin, jos miehellä on työpaikka Suomessa, mutta ei ole kirjoilla missään.

Tuokin on hieman ongelmallista. Olen ajatellut, että mies voisi olla virallisesti kirjoilla vaikka isälläni kunnes tilanne selkiytyy.

Vuokranantajana on kaupunki :( He taitavat olla aika tiukkoja tällaisissa asioissa... Mutta toisaalta vesimaksu meillä kuuluu vuokraan, joten siihen miehen muutto ei vaikuta. Eli ylimääräistä maksettavaa ei tule vaikka meillä väki lisääntyisi. Olisihan se hyvä kuitenkin mennä sääntöjen mukaan, mutta en vain voi luopua niin suuresta osasta tulojani ellei mies sitten elätä, ja sitä en voi edellyttää ennen kun olemme varmempia tästä touhusta :(

Tuokin on hieman ongelmallista. Olen ajatellut, että mies voisi olla virallisesti kirjoilla vaikka isälläni kunnes tilanne selkiytyy.

Vuokranantajana on kaupunki :( He taitavat olla aika tiukkoja tällaisissa asioissa... Mutta toisaalta vesimaksu meillä kuuluu vuokraan, joten siihen miehen muutto ei vaikuta. Eli ylimääräistä maksettavaa ei tule vaikka meillä väki lisääntyisi. Olisihan se hyvä kuitenkin mennä sääntöjen mukaan, mutta en vain voi luopua niin suuresta osasta tulojani ellei mies sitten elätä, ja sitä en voi edellyttää ennen kun olemme varmempia tästä touhusta :(
Kirjoilla oleminen eri paikassa kuin missä käytännössä asuu kaiketi lasketaan petokseksi tukien suhteen. Mutta jos mies todella VOI asua isäsi luona ts hänellä on siellä oma huone ja voi säilyttää tavaroitaan siellä, niin aikaansa mies voi viettää sun luonasi ihan niin paljon kuin haluaa.

Kirjoilla oleminen eri paikassa kuin missä käytännössä asuu kaiketi lasketaan petokseksi tukien suhteen. Mutta jos mies todella VOI asua isäsi luona ts hänellä on siellä oma huone ja voi säilyttää tavaroitaan siellä, niin aikaansa mies voi viettää sun luonasi ihan niin paljon kuin haluaa.

Voishan hän säilyttää tavaroitaan siellä ja sänkyjä siellä kyllä riittää :D Sitten hän voi kyläillä luonani muutaman kuukauden :p

Voishan hän säilyttää tavaroitaan siellä ja sänkyjä siellä kyllä riittää :D Sitten hän voi kyläillä luonani muutaman kuukauden :p
Periaatteessa voi toimia noin. Se on vähän veteen piirretty viiva, milloin kyse on tukijärjestelmän huijaamisesta ja milloin ei.

Mies elätä? Mitäs jos ihan ensiksi alkaisit suunnitella elämääsi niin, että elättäisit itse itsesi ja lapsesi...

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Mies elätä? Mitäs jos ihan ensiksi alkaisit suunnitella elämääsi niin, että elättäisit itse itsesi ja lapsesi...

Minulle on tärkeää hoitaa lapsi kotona vähintään sinne kolmevuotiaaksi asti.

Lisään: Minä en näe mitään ongelmaa siinä, että perheessä on yhteiset rahat. Mielestäni on täysin hyväksyttävää ja jopa suotavaa, että perheen tulot ovat yhteisiä ja rahat jaetaan menojen mukaan. Muutenhan mm lasten hoitaminen kotona, toisen puolison opiskelu jne pistäisivät puolisot todella eriarvoisiin asemiin.

Sen sijaan kun emme vielä missään nimessä ole perhe, en voi olettaa miehen elättävän.

Toi sun tilanteesi on sellainen, että jos tämä mies olisi hakemassa oleskelulupaa teidän oletetun parisuhteenne vuoksi, niin ei välttämättä menisi perustelut lupahakemuksessa läpi. Joten ei voida myöskään olettaa, että muutaman tapaamiskerran jälkeen ottaisit miehen luoksesi asumaan.

Onko tämä mies siis lapsesi isä?

Vai miten olette tustustuneet jos lapsi on 1,5v ja olet miehen tuntenut 1,5v?
No jos on tavannut 1,5 vuotta sitten, niin eihän 1,5 v lapsi voi mitenkään olla tämän miehen.

Ei ole lapsen isä. Olin viimeisilläni raskaana kun ensimmäistä kertaa tapasimme. Koska olin lähiaikoina synnyttämässä, koimme molemmat, ettei ollut hyvä aika aloittaa mitään suhdevääntöä; minä halusin keskittyä vauvaani. Nyt kuitenkin tunteet ovat vielä olemassa ja lapsi vähän isompi, niin haluaisin yrittää =) Ja niin ilmeisesti mieskin :D

No jos on tavannut 1,5 vuotta sitten, niin eihän 1,5 v lapsi voi mitenkään olla tämän miehen.

Hih :D Ei ihan vieraalla pelannut nyt matikka ;)

Yhteistyössä