Kysymyksiä ypph:ksi alkamisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ajattelin ruveta ensi vuonna yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Ja nyt olis muutama kysymys:

-Kuinka monta lasta voin ottaa hoitoon, kun mulla on itselläni 3vuotias ja kaksi 2vuotiasta?
-Mitä tukia saan omista lapsistani? Kotihoidontukea vai yksityisen hoidontukea?
-Paljonko voin pyytää palkkaa yhdestä lapsesta?
-Saanko pitää esim. talvi- ja kesäloman silloin kun haluan?
-Onko rahallisesti kannattavaa?

Kiitos :)

voit ottaa yhden kokopäiväisen ja yhden eskarilaisen (eli puolikkaan). omistasi saat kht:n. Lomat voit sopia vanhempien kans. Voit toki ilmoittaa että lomailet silloin ja silloin, mut se voi karsia hoitoon haluavien määrää. MAksaako teidän kunta yksityisen hoidon kuntalisää? Se vaikuttanee palkkaukseen. Täällä saa sen kelan rahan lisäksi 250e kuntalisää joten palkkaa voisi ajatella pyytävänsä siihen päälele suunnilelen sen veraan kun perhe muutenkin maksaisi hoitomaksua eli jonkon 300-400 e.

Mites sit ku kaikki omat lapseni ovat yli 3v, saanko heistä enää mitään? Vai voinko sitte ottaa enemmän hoitolapsia? Mun mielestä meidän kunta ei maksa mitään lisiä.
Eli meneeks se niin että kela maksaa mulle sen yksityisenhoidontuen noista hoitolapsista ja vanhemmat sitte loput?

hoitolapsella mitenkään kannattavaa.

olen ollut ypph kohta 10 vuotta, alussa omat lapset oli pieniä, joten hoitolapsia oli vähemmin, ja silloin palkka oli vaan pieni lisä kotihoidontukeen.

nyt kun saa pitää täyttä ryhmää, niin on mielestäni ihan kannattavaa, toki palkkaa voisi jostain muualta saada enemmän, mutta tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen, palkat on n. 3000€ kuukaudessa, tosin meneehän tosta vielä verot ja yelit, mutta toisaalta ei mee esim. työmatkaan kustannuksia.

olen ilmoittanut aina hoitosopimuksia tehdessä, että kesäloma on koko heinäkuu, joulun ja uudenvuoden mahdolliset välipäivät, samoin koulujen talvilomaviikko. ja se on sopinut aina kaikille.

[QUOTE="a p";27461688]Mites sit ku kaikki omat lapseni ovat yli 3v, saanko heistä enää mitään? Vai voinko sitte ottaa enemmän hoitolapsia? Mun mielestä meidän kunta ei maksa mitään lisiä.
Eli meneeks se niin että kela maksaa mulle sen yksityisenhoidontuen noista hoitolapsista ja vanhemmat sitte loput?[/QUOTE]

omat alle kouluikäiset vaikuttaaa hoitolasten määrään, sitten kun sinulla on kaikki omat lapset kouluikäisiä, saat täyden ryhmän. Jossain paikoissa riittää, et jos omat lapset on eskarissa.

No eipä kyllä vaikuta kovin kannattavalta ennen ku omat lapset on koululaisia...
Siis saisinko mä niistä omista lapsista mitään tukea sitten kun kaikki ovat sen yli 3v?

Täytyy siis vielä harkita koko hommaa :D

[QUOTE="a p";27461744]No eipä kyllä vaikuta kovin kannattavalta ennen ku omat lapset on koululaisia...
Siis saisinko mä niistä omista lapsista mitään tukea sitten kun kaikki ovat sen yli 3v?

Täytyy siis vielä harkita koko hommaa :D[/QUOTE]

Et saa mitää rahaa omista kun ovat täyttäneet kolme. Ja saat pitää yhteensä neljä lasta omat mukaan lukien.

Rehellisesti sanottuna ei kannata.
Jos menet muualle töihin ja kolme lasta hoitoon. Saat järkyttävän suuret hoitomaksut. Mitä jää käteen??

Vaikea tilanne.

Me maksettiin tytöstä 700 euroa, kun oli alle 3 vee ja himpun verran vähemmän kun oli yli 3 vee. Tukien jälkeen jäi itselle maksettavaksi 250 euroa/kuukausi. Pph:n lomat oli koulujen lomien aikaan, joten eivät olleet meille ongelma. Molemminpuolisia ongelmia tuli, kun pph tai joku hänen lapsistaan sairasti. Meidän piti itse hankkia varahoitojen ja pph:n tulot laskivat.

Yhteistyössä