kysymyksiä yrittäjyydestä: kirppis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alottaja

Vieras
hei, mulla ollut jo pitkään oman yrityksen perustaminen haaveena ja nyt sain viimeisen sysäyksen siihen suuntaan! ideoita on paljon ja suunnitelma valmiina - AINAKIN AJATUKSEN TASOLLA..

mulla on kuitenkin paljon kysymyksiä tähän liittyen ja toivoisin saavani täältä tietäviltä hieman vastauksia. jos et tiedä vastausta kaikkiin kysymyksiin niin se ei haittaa, mutta jos tiedät edes johonkin niin kerro ihmeessä.

millä mä lähden kartoittamaan sitä että onko tälläiselle kirppikselle todellista tarvetta
kyseessä olisi lastenvaate kirppis jonka liiketoiminta perustuisi pöytävuokriin sekä yksittäisten tavaroiden myyntiin ( esim vaunut, autonistuimet, kalusteet) josta ottaisimme provikkaa 15-20%
kyseessä about 60 000 ihmisen kaupunki jossa tällä hetkellä vain 2 isompaa kirppistä, mutta ei siis lastenvaatteille erikoistunutta. pöytiä kirpparille ajattelin 80-100 tilan koosta riippuen

olen yrittänyt etsiä tietoa tästä verotuksesta, mutta se tieto vaikuttaa olevan kiven alla. tiedän että käytetystä tavarasta ei peritä veroa, mutta varmasti näistä pöytävuokrista sillä toiminta olisi ammattimaista. kyseessä on kuitenkin yleishyödyllinen yritys, niin onko silloin kevennyksiä verotuksessa?

ajattelin pärjätä vain oman perheemme voimin joten toiminimi on meille se oikea vaihtoehto varmasti. aloitusmaksu on sen 75e, mutta pitääkö y tunnuksesta maksaa jotain kk maksua?

maksupääte maksaa kk about 40-50e. pitääkö sen lisäksi maksaa jotain ns. proviikkaa näistä suoritetuista
korttimaksuista vai kuuluuko kaikki tuohon kk maksuun?

mitä muita ylttäviä kk kuluja tulee kun homma lähtee rullaamaan, muita kuin siis olennaiset: vuokra, sähkö, vesi ja netti?

Oletko miten laskenut montako lastenvaate kirppari pöytää on eri aikoina noilla kaupunkisi kahdella muulla kirpparilla? Veikkaan, ettet saa täyttä 80 myyntipöytää millään täyteen lasten vaatteilla. Itse asun Kuopiossa ja täällä on sellainen lastenvaatekirppis kuin Pikku vanha (googlella löydät nettisivut). Toimii himppu erilaisella konseptilla luin tavan kirpparit ja tykkään tosi paljon asioida siellä, koska vaatteet on esillä tuoteryhmittäin ja kokojen mukaan. Yrittäjä itse hinnoittelee myyntiin tuotavat vaatteet ja ottaa provikat myynnistä.. Vaatteita myyvän asiakkaan tarvitsee vaan tuoda vaatteet liikkeeseen sovittuna aikana. Kerron tämän siksi, koska tuolla alkuperäisellä idealla sinä et tuo enää mitään suurta ja uutta kaupunkinne kirpparitarjontaan...

Oletko käynyt tutustumassa eri kaupungeissa toimiviin lasten kirppareihin? Suosittelen tekemään pientä opintomatkaa useampaan paikkaan.. Näet minkä verran myydään, millaista tavaraa, millaiset tilat riittävät yms..

Voi apua. Kyllä sun kannattaa ilmottautua vaikka jollekin yrittäjäkurssille, jos jotain liiketoimintaa meinaat alkaa pyörittää. Eihän sulla ole mitään käsitystä edes kirjanpidosta...

[QUOTE="vieras";27603054]Oletko miten laskenut montako lastenvaate kirppari pöytää on eri aikoina noilla kaupunkisi kahdella muulla kirpparilla? Veikkaan, ettet saa täyttä 80 myyntipöytää millään täyteen lasten vaatteilla. Itse asun Kuopiossa ja täällä on sellainen lastenvaatekirppis kuin Pikku vanha (googlella löydät nettisivut). Toimii himppu erilaisella konseptilla luin tavan kirpparit ja tykkään tosi paljon asioida siellä, koska vaatteet on esillä tuoteryhmittäin ja kokojen mukaan. Yrittäjä itse hinnoittelee myyntiin tuotavat vaatteet ja ottaa provikat myynnistä.. Vaatteita myyvän asiakkaan tarvitsee vaan tuoda vaatteet liikkeeseen sovittuna aikana. Kerron tämän siksi, koska tuolla alkuperäisellä idealla sinä et tuo enää mitään suurta ja uutta kaupunkinne kirpparitarjontaan...

Oletko käynyt tutustumassa eri kaupungeissa toimiviin lasten kirppareihin? Suosittelen tekemään pientä opintomatkaa useampaan paikkaan.. Näet minkä verran myydään, millaista tavaraa, millaiset tilat riittävät yms..[/QUOTE]

Hei ja Kiitos palautteestasi/vastauksesta. Otan ehdottomasti tämänkin vaihtoehdon huomioon. Mä olen kiertänyt itseasiassa todella paljon erilaisia kirppareita, ja huomannut sellaisen yhteisen tekijän että äidit/isät menevät mielellään uudelleen sellaisille kirppareille jossa ollaan erikoistuttu nimenomaan lastenvaatteisiin. No, tämähän ei vielä takaa mitään mutta sanonpahan vain :)

Tässä kaupungissä tosiaan on 2 isompaa kirpparia, ja voisin väittää että noin puolet pöydistä on lapsiperheiden pöytiä. Jonot näissä kirppareissa on silloin tällöin, niin kassalle kun pöytäpaikkoihin. Sekään ei tietenkään vielä takaa mitään... Mutta paljon tuolla on tosiaan kävijöitä. Ikinä meinaa parkkipaikkaa löytää :)

Jospas vain olisi tapa jolla nähdä tulevaisuuteen että mikä olisi hyödyllisempi tapa myydä.

Luulen/kuvittelen ainakin että tämä ehdottamasi tapa on paaaaaljon työläämpi. Ja kuinka paljon proviikkaa pystyy yrittäjä edes ottamaan? Miettii että nykyään on noi fb kirpparit jossa saat myydä ilman välikäsiä. Siksi ehkä tuo perinteinen itsepalevelu kiinnostaa enemmän, sillä ne ei ole toistaiseksi vielä katoamassa mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27603060:
Voi apua. Kyllä sun kannattaa ilmottautua vaikka jollekin yrittäjäkurssille, jos jotain liiketoimintaa meinaat alkaa pyörittää. Eihän sulla ole mitään käsitystä edes kirjanpidosta...

Kiitos tästäkin. Olen itseasiassa varannut ajan tuonne uusiyrittäjä palveluun, ja sielä saan varmasti lisää ja ASIANMUKAISTA apua, enemmän kuin täältä.

Voisitko sinä vielä hieman tarkentaa että mikä tässä tekstissäni oli niiin amatöörimäistä, enemmän kuin vain viljellä lauseita, jotka ei loppujen lopuksi perustele mitään millään tavalla. Ärsyttää tällänen kommentointi, jonka tarkoituksena ei ole mikään muu kun suututtaa muita.

Kerroppa sinä sitten kaikki vastaukset kun kerran tiedät niin paljon paremmin.

Pikkuvanhan tapa toimia on yrittäjälle toki työläämpi hinnoitteluineen.. He ottavat muidtaakseni 35 euroa kuluja +45% myynnistä (muistaakseni).. Heidän nettisivuilla on kerrottu asiasta. Vaatteiden hinnat ovat himppusen kalliimpia kuin tavan kirpparilla tästä syystä, mutta ostavalle asiakkaalle paikka on ihana kun vaatteet ovat kokoluokittain ja paikat ovat tosi siistit. Olen siis valmis maksamaan himppusen enemmän vaatteesta kun minun ei tarvitse penkoa jo valmiiksi sotkettuja hyllyjä ja samaa sanovat kaverikin. Uskon myös, että tavaran hävikki eli varkaudet ovat pienemmät tuolla pikkuvanhassa kuin tavan kirppareilla. Kaverini ovat myyneet tavaraa ja vaatteita tuolla pikkuvanhassa ja heistä on ihanaa kun itselle toiminta on tehty helpoksi eikä omaa aikaa tarvitse käyttää hinnoitteluun, myyntipöytien järjestyksessö pitämiseen.. Pelkoon siitä että parhaimmat vaatteet pöllitään jne. Ja nettikirppiksille taas pitää ottaa kuvat ja sopia ostajan kanssa nouto/vienti yms.

pikkuvanhaan on ymmärtääkseni jatkuvat jonot ja rekit täynnä myytävää, joten kysyntää palvelulle tosiaan on. Kuopiossa on n. 90 000 asukasta ja useampi kirppis. Sori kun rummutan sulle tuollaista erilaista kirppistä, mutten usko että sinulle riittää myyntiä riittävästi 80 myyntipaikan verran pelkästään lasten vaatteille ja tarvikkeille. Ilomielin olen kyllä väärässäkin tämän asian suhteen :D ..toisaalta.. Miksipä ei voisi kokeilla molempia konsepteja.. Eli vapaita myyntipaikkoka asiakkaille, mutta myös tällaista hinnoittelu ja myyntipalvelua.. Molemmille olisi varmasti ottajansa???

En osaa varsinaisiin kysymyksiin vastata mutta hyvällä kirpparilla on kunnon wc-tilat, valot, tilaa kulkea kärryillä, ehjää, siistiä ja puhdasta tavaraa. Tilojen pitää myös olla siistit, ei pölyn ja lian peitossa. Salossa on yksi kiva kirppis, jolla tykkään käydä vaikka asun kauempana. Sinne kun menee sisään tulee heti ovelta vastaan tuoreen kahvin ja pullan tuoksu. Valoa ja tilaa on. Kannattaa välttää suurkirppareille ominaisia juttuja kuten; risaa ja likaista tavavaa ja vaatetta ylihinnoitettuna, lattiat pursuu tavaraa, samojen ihmisen roinat vuodesta samoissa pöydissä, ainoa valaistus on se mitä ikkunoista tulee... Nyrpeä myyjä ja vielä sokerina pohjalla sellainen myyjä, joka epäilee jokaista asiakasta varkaaksi.

Kameravalvonta olisi hyvä, tai sitten kunnollisia hälyjä 0,10€/kpl suunnilleen.

[QUOTE="aloittaja";27603081]Kiitos tästäkin. Olen itseasiassa varannut ajan tuonne uusiyrittäjä palveluun, ja sielä saan varmasti lisää ja ASIANMUKAISTA apua, enemmän kuin täältä.

Voisitko sinä vielä hieman tarkentaa että mikä tässä tekstissäni oli niiin amatöörimäistä, enemmän kuin vain viljellä lauseita, jotka ei loppujen lopuksi perustele mitään millään tavalla. Ärsyttää tällänen kommentointi, jonka tarkoituksena ei ole mikään muu kun suututtaa muita.

Kerroppa sinä sitten kaikki vastaukset kun kerran tiedät niin paljon paremmin.[/QUOTE]

En todellakaan ala pitää sinulle mitään luentoa. Juuri sen takia kannattaa mennä sinne kurssille, ei yritystä kaksplusmammojen neuvoilla laiteta pystyyn. Sinuna suhtautuisin hyvin suurella varauksella kaikkeen mitä täällä yrityksen pyörittämisestä sanotaan.

[QUOTE="vieras";27603521]Ehkä olis fiksumpaa perustaa kirppari, jossa otat paikka/pöytä vuokran, mutta asiakkaat myy itse tuotteensa pöydiltään.[/QUOTE]

sellaisestahan tässä oli kyse.

mutta ajattelin tarjota myös "siivous" palvelua lisämaksusta. ja sain myös hyvän idean täältä palstalta siitä että voisi järjestää myös "täyden palvelun".

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27603390:
En todellakaan ala pitää sinulle mitään luentoa. Juuri sen takia kannattaa mennä sinne kurssille, ei yritystä kaksplusmammojen neuvoilla laiteta pystyyn. Sinuna suhtautuisin hyvin suurella varauksella kaikkeen mitä täällä yrityksen pyörittämisestä sanotaan.

joo sellaista en sulta olisi kaivannutkaan, ja ensimmäisen kommentinkin olisit voinu jättää laittamatta. mistä sait muuten sellasen käsityksen että laittaisin yrityksen pystyyn tän palstan neuvojen perusteella? vaikutat idiootilta. ja mitä vikaa on kirjoittaa tänne ja kysyä neuvoa? en tiennyt että tietyistä asioista täällä ei saa kysyä.

80-100 pöytää lastentarikekirpparilla kuulostaa todella paljolta. Kannattaa ehkä aloittaa vähän pienemmällä. Itse asun Helsingissä, Vuosaaressa, jossa on n. 40000 asukasta. Täällä on lastentarvikekirppis jossa on 40 pöytäpaikkaa, ja osa on lähes jatkuvasti tyhjillään. Kun ottaa huomioon, että periaatteessa käyttäjiä tulee myös Vuosaaren ulkopuoleltakin.

joo sellaista en sulta olisi kaivannutkaan, ja ensimmäisen kommentinkin olisit voinu jättää laittamatta. mistä sait muuten sellasen käsityksen että laittaisin yrityksen pystyyn tän palstan neuvojen perusteella? vaikutat idiootilta. ja mitä vikaa on kirjoittaa tänne ja kysyä neuvoa? en tiennyt että tietyistä asioista täällä ei saa kysyä.

Pienen perheyrityksen pyörittämistä läheltä seuranneena uskaltaisin sanoa, että siinä voi kyllä pärjätä, vaikkei ihan Einstein olisikaan tai vaikka ei olisi kaupallisen alan koulutusta. :) Alussa vaatii tietysti jonkin verran perehtymistä ja kärsivällisyyttä tutustua just kaikkiin kirjanpitojuttuihin ym. pakollisiin asioihin, mutta niihin saa kyllä ihan hyvin apua, kuten jo tiesitkin. Ja monet asiat oppii kunnolla sitten vasta tekemällä.

Liikeideasi kuullostaa musta ihan hyvältä, siitähän se kaikki lähtee. Tsemppiä tulevaisuuteen!

Kulupuolelle tulee ainakin YEL heti alkajaisiksi, samoin kirjanpitäjän kulut.

Toi idea seka vuokrapöydistä mutta myös täydestä palvelusta on hyvä. Itse esim olisin riemusta kiljuen vienyt lastenvaatteita sellaiseen myyntiin. Nyt ne on mennyt ilmaiseksi hyväntekeväisyyteen SPR:lle kun en ole jaksanut hinnoittelurumbaan lähteä. Ja myös mahdollisuus olla itse paikalla myymässä omasta pöydästä vaikka viikonloppuisin olisi hyvä. Sekin olisi tervetullutta niille jotka ei lappurumbaan halua, mutta haluaisivat kuitenkin itse tuotteet hinnoitella.

En tiedä minkälaisessa kaupungissa asut, mutta itse asun keskisuuressa kaupungissa ja täälä on 2 isoa kirpparia. Toinen on toiminut jo yli 10 vuotta ja toinen viitisen vuotta. Lisäksi täälä on jatkuvasti kirpari yrittäjiä eli kirppareita nousee ja alle vuoden päästä on loppuunmyynti ja kirppari kuolee eli vaikka nuo kaksi menestyvät hyvin (ainakin oletan näin, kun paikat on aina täynnä ja ihmisiä käy paljon) ei muut silti menesty ollenkaan.
Lisäksi en ole vielä törmännyt kannattavaan kirppariin, joka ottaisi provikkaa myynnistä. Täällä kaatui juuri kirppari, joka ei ottanut pöytävuokraa ollenkaan vaan pyöri vaan provikoilla, sielä ei silti ollut juurikaan myyjiä...

80-100 pöytää lastentarikekirpparilla kuulostaa todella paljolta. Kannattaa ehkä aloittaa vähän pienemmällä. Itse asun Helsingissä, Vuosaaressa, jossa on n. 40000 asukasta. Täällä on lastentarvikekirppis jossa on 40 pöytäpaikkaa, ja osa on lähes jatkuvasti tyhjillään. Kun ottaa huomioon, että periaatteessa käyttäjiä tulee myös Vuosaaren ulkopuoleltakin.

Piilon tila on hirvittävän pieni. En tykkää käydä kun tuplarattailla sinne ei mahdu. Piiloa ei mainosteta mitenkään, moni äitikaveri ei ole koskaan edes kuullut tuosta ei vaikka asuisi Vuosaaressa (ikkunoissa ei esim lue kirppis). Piilo muutenkin on vähän omalainen "kirppis" jota ei voi verrata muihin lastenkirppiksiin.

Se 75€ on muistaakseni rekisteröintimaksu, jolla saat itsellesi y-tunnuksen. En muista, että aloitusmaksuja yrittämisen aloittamisesta olisi. Tietty takuuvuokra on, mutta se riippuu tietenkin vuokranantajasta.

Kuukausittaisia laskuja on mm.vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset, netti, puhelut, tilitoimisto, maksupääte, tilimaksut. Pankin kanssa tietenkin teet sellaisen sopimuksen, johon kuuluu tarpeellinen määrä tilisiirtoja ja noi maksupääte tulot. Sen lisäksi maksupäätemaksuita menee pieni määrä luottokunnalle ja aina kun viet rahaa rahanlaskentaan siitä ottavat osansa.

Omaa käytettyä tavaraa jokainen saa useamman tonnin myydä verottomana, mutta muuten kirppistoiminnasta maksetaan verot normaalisti ja alv. on 23%

[QUOTE="vieras";27605316]Piilon tila on hirvittävän pieni. En tykkää käydä kun tuplarattailla sinne ei mahdu. Piiloa ei mainosteta mitenkään, moni äitikaveri ei ole koskaan edes kuullut tuosta ei vaikka asuisi Vuosaaressa (ikkunoissa ei esim lue kirppis). Piilo muutenkin on vähän omalainen "kirppis" jota ei voi verrata muihin lastenkirppiksiin.[/QUOTE]

Miksi ei voi verrata muihin kirppiksiin? Miten se eroaa esim. Vekarakirppiksestä tai Villa Lyhdystä? Nämä kaksi toimivat isommissa tiloissa = enemmän pöytiä, mutta ahtaita ne ovat silti. Mainoksia en ole näistäkään kahdesta juuri nähnyt. Tällä alalla viesti kulkee varmaan äidiltä toiselle, koska eihän ne tulot kovin suuret voi olla pelkillä pöytämaksuilla. Mainostaminen Hesarissa taatusti liian kallista.

Noi sun kysymysten taso kielii vähän siitä, ettei sulla tunnu olevan hajuakaan oikein mistään. Siis edes perusasioista. Siksi suosittelen sulle sitä kurssia! Se on eduksi ihan sulle itsellesi.

Täältä pari vinkkiä lastenvaatekirppikseen:

Mieluummin vähän vähemmän tilavia pöytiä kuin paljon liian pieniä. Myyjät saavat tuotteensa edustavasti esiin ilman tunkemista ja ostajille myös mukavampi. Lisäksi ei anna hyvää kuvaa jos puolet paikoista on tyhjänä. Laitat sitten lisää paikkoja jos tarvitsee.

Tilavat käytävät! Olisi melkoinen plussa jos mahtuisi kahdet lastenvaunut ohi käytävillä. Niitä vaunuja asiakkailla varmasti tulee olemaan!

Johonkin peränurkkaan lapsille leikkinurkka. Ei ulko-oven viereen, ettei lapsi karkaa huomaamatta.

Tällaisia ideoita. :)

Ja itseäni on monesti mietityttänyt, että miten ns palvelukirppareilla (viedään tavarat ja kirpparin pitäjä hinnoittelee ja lajittelee myyntiin kokojen mukaan) saa myymättä jääneet takaisin? Siis miten ne kaikki löytyy sieltä, kun on levitettynä sinne ja tänne? Kertokaa jos joku tietää.

[QUOTE="aloittaja";27603081]Kiitos tästäkin. Olen itseasiassa varannut ajan tuonne uusiyrittäjä palveluun, ja sielä saan varmasti lisää ja ASIANMUKAISTA apua, enemmän kuin täältä.

Kerroppa sinä sitten kaikki vastaukset kun kerran tiedät niin paljon paremmin.[/QUOTE]

Hei. Varmaankin kyselet juuri siksi, että et teidä hommasta juuri mitään. Tämän näen kysymyksistäsi. Jos joku sitten vastailee niiden kysymysten perusteella, joita olet kirjoittanut, niin antaisin juuri samanlaisia vastauksia kuin Björn.

Olisit heti kirjoittanut, että olet varannut ajan uusyrittäjäpalveluun, niin kirjoituksesi olisi varmasti saanut erilaisen vastaanoton ja vastaukset. Nyt vastaukset olivat juuri sellaisia kuin amatöörin ja asiasta mitään ymmärtämättömän kysymyksiin vastaukset yleensä ovat.

Älä kysele, jos hyvääkin tarkoittavat vastaukset heti ärsyttävät. Yrittäjänä tulet saamaan paljon palautetta, mikä ärsyttää.

Tällä palstalla on näitä kyselyjä lähes päivittäin ja lähtökohta on sellainen, että yrittäjyydestä ei ole hajuakaan, mutta into ja asenne vahva. Se on todella vaarallinen lähtökohta, joka johtaa useimmiten omien ja läheisten omaisuuden menetykseen.

Yhteistyössä