Kysymyksiä

  • Viestiketjun aloittaja oviksesta
  • Ensimmäinen viesti
oviksesta
Olen testannut ovulaatiota maanantaista alkaen. Ohjeissa sanotaan että ei saa tehdä testiä aamuvirtsasta. Olen tehnyt päivän toisesta pissasta aamuisin. Onko ajankohta ollut oikea? Maanantaina sain haalean plussan, jonka jälkeen testi viiva on vain vahventunut. Keskiviikkona oli jo aika vahva ja sen jälkeen testi viiva on ollut joka päivä vahva, myös tänään lauantaina. Eikö ovulaation pitäisi jo olla ohi? Laskureiden ja lääkärin mukaan oikea ajankohta on ollut torstai. En tunne itse ovista. Kaiken järjen mukaan viivan pitäisi jo alkaa vaaleta..Kuinka monta päivää testin tulisi näyttää vahvaa plussaa? Olen kuullut että jos on raskaana niin ovistesti näyttää jatkuvasti plussaa. Pitääkö tämä paikkansa? Voisiko raskaus vaikuttaa tähän jo nyt, vaikka kierto hieman yli puolenvälin? Yrittäkää joku edes vastata, kun asia vaivaa mieltä. Kiitos :)
 
jaahas
Yritän nyt vastailla mitä tiedän...

Testausajankohta on ollut ihan oikea.

Viivojen vahvuuksista: LH-hormonin määrä elimistössä ei kasva tasaisesti ovista kohden mentäessä, eikä laske tasaisesti sen jälkeen. LH:n määrä voi vaihdella jopa päivittäin niin, että haaleita viivoja ja negoja voi tulla miten sattuu, viiva ei siis välttämättä vahvistu ovista kohden vaan välillä voi tulla viiva, välillä ei ja sitten taas tulee. Sekavaa.

Kerran kuukaudessa LH:n määrä nousee äkillisesti ja tuo hormonipiikki saa aikaan munasolun irtoamisen. Ovulaatio tapahtuu n. vuorokauden kuluessa hormonin noususta, eli ovistestin ensimmäisestä vahvasta viivasta. Kaikissa testeissä kehoitetaan testaamaan, kunnes viiva on tumma (yhtä tumma tai tummempi kuin kontrolli) ja lopettamaan testaus siihen, koska viiva voi näyttää tummaa vielä ovulaation jälkeenkin, sillä ei vaan enää ole mitään merkitystä. Ovulaatio ei siis ""jatku"" vaikka testi näyttäisi vielä vahvaa viivaa, vaan sen ekan vahvan jälkeen munasolu irtoaa ja se on sitten siinä.

Sinun kohdallasi ovulaatio on kaikella todennäköisyydellä ollut torstaina-perjantaina ja testi voi hyvinkin näyttää vahvaa viivaa vielä muutaman päivän oviksen jälkeenkin.

Ovistestistä raskausaikana: Alkio kiinnittyy kohdun seinämään n. viikon kuluttua ovulaatiosta. Silloin istukka alkaa muodostua ja erittää raskaushormonia (HCG). Istukka erittää kuitenkin myös joitain määriä LH:ta ja siksi ovulaatiotesti näyttää usein plussaa, eli hormonihuippua, siinä vaiheessa kun LH-hormonia on tarpeeksi veressä, eli samoihin aikoihin kun raskaustestikin näyttää plussaa (menkkojen poisjäämisen aikaan). Se ei siis näytä vahvaa viivaa koko aikaa, vaan vasta sitten kierron lopussa (eihän alkio ole edes tekemisissä äidin kehon kanssa ennen kiinnittymistä). Eli tässä kiertosi vaiheessa vahva viiva johtuu menneestä ovulaatiosta, ei raskaudesta.

Summa summarum: Ihan oikein olet testaillut, ihan normaaleja tuloksia saanut, toivotaan että on tärpännyt! :)




 
Ihmettelen
Miksi testata useampana päivänä jos jo kerran on ollut vahva testitulos? Ei kai nämä testit ihan ilmaisia ole...

Samoin ihmettelen niitä, jotka tekee raskaustestin toisensa jälkeen joka kierrolla etuajassa. Kroisoksia näköjään, mutta hukkaan heitettyä rahaa silti.
 
ihmettele vaan..
No ehkä just siks, ku ei oo ollu tietoa. Aivan sama mihin ne rahat menee. Palaahan ne joillaki ilmaan, jotkut juo ja joku voi vaikka pistää meikkeihin. Eipä oo vielä ollu pikkurahan puutetta että ei ois testejä saanu.
 
hulda
mäkin olen nyt saanut ovistestistä plussaa jo 5 peräkkäisenä päivänä... sitä ennen negaa muutaman päivän. Lieneekö normaalia? Luin jostain, että pcossa saattaa käydä niinkin että ovistesti näyttääkin plussaa useita päiviä peräkkäin - eikä ovista silti tapahdu. Kokemusta?
 
*)
Minulla on pco ja sain plussaa aivan koko ajan, nyt lääkityksen myötä sain yhdessä kierrossa ensi negaa ja sitten plussaa monena aamuna peräkkäin, lääkäri tokaisi ettei testit toimi kohdallani.

Mutta lh taso aaltoilee, ja tekee sitten piikin johon se ovistesti reagoi plussauksella ja sitten sen pitäisi taas laskea....
 
hmmm
Siis eikös se ole niin, että sen jälkeen kun ensimmäinen vahva viiva (vahvempi kuin testiviiva) tulee, niin testauksen voi lopettaa. Se ensimmäinen vahva viiva kertoo, että ovis on 24 h sisällä. Ei sen jälkeen enää kannata testailla, nehän voi näyttää ihan mitä sattuu.
 
hepsankeikka
Kiitos Jaahas perusteellisesta selvityksestä. Olen ollut lievästi sanottuna huolestunut kun ovistesti näyttää jo kolmatta päivää plussaa. Jossain kierrossa näytti myös pitkään. Epäilyttää siis se, että ovis ei lopukaan vaikka limojen eritys on kyllä loppunut. Luotanko siis limojen seuraamiseen? Ilman tikkuja olisin autuaan tietämätön koko asiasta.

Mietin mikä oli se verikoe millä näkee onko ovulaatio tapahtunut? Ajattelin tikutella vielä muutaman kierron ennen kuin tilaan ajan gynelle.
 
Viltsu
Minäkin olen mietiskellyt, että ovuloinko lainkaan testien plussista huolimatta; testit näyttävät välillä kestoplussaa ja limoista ei ole tietoakaan.. =(

Olenkin mietiskellyt, että voinko mennä esim. terveyskeskukseen tai yksityiselle pelkkään verikokeeseen (kai se s-prog. oli?), jossa varmistettaisiin ovulaation tapahtuneen?
 
vivienne
Minäkin olen mietiskellyt, että ovuloinko lainkaan testien plussista huolimatta; testit näyttävät välillä kestoplussaa ja limoista ei ole tietoakaan.. =(

Olenkin mietiskellyt, että voinko mennä esim. terveyskeskukseen tai yksityiselle pelkkään verikokeeseen (kai se s-prog. oli?), jossa varmistettaisiin ovulaation tapahtuneen?

Mulla clearblue (kahta hormonia mittaava) on näytti viisi päivää ovis plussaa (maksimaalinen hedelmällisyys), kävin 4. pvänä ultrassa ja munasolun koko olis vasta 18-19mm ja ei siis irronnut. Siitten testi näytti 5. ja 6. pvänä negaa, ja taas 7. korkeaa hedelmällisyyttä.

Samaan aikaan 6. ja 7 pvänä apteekin professorin ovulaatiotestillä testi näytti selkeää plussaa.
Eli ota näistä nyt selvää..
 
Viimeksi muokattu:
...Odotan odotusta
Olen käyttänyt Clearbluen kahden hormonin tasot mittaavaa ovulaatiotestiä nyt ensimmäistä kertaa. Tuloksena viisi korkean hedelmällisyyden päivää peräkkäin (vilkkuva hymiö). Nyt kovasti odottelen kiinteää hymiötä maksimaalisen hedelmällisyyden ja ovulaation merkiksi. Hieman yllätyin korkean hedelmällisyyden päivien suurta määrää, kun keskimäärin testi näyttää niitä kaksi päivää. Oletteko te muut kokeilleet tätä uutta kahden hormonin mittaria? Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on? Oletteko saaneet useita korkean hedelmällisyyden tuloksia peräkkäin ja lopulta sitten maksimaalisen hedelmällisyyden tuloksen?
 
Baby123
Minulla kävi niin, että tikutin ovulaation kiertopäivänä 11. Tein testit myös päivinä 12,13 ja 14 ( negaa näytti). Sitten kiertopäivänä 15 tein testin juuri tällä clearbluen kahden hormonin tason testillä, ja se näytti korkeaa hedelmällisyyttä. Mistähän tämä mahtaa kertoa?
 
Pohtija
Ihan mielenkiinnosta ite haluaisin tietää ku oon pohtinut ja ajattelin tulla kysymään jos joku viisaampi tietää :D eli jos joltain on syystä tai toisesta poistettu kokonaan munajohtimet niin näkyykö ovulaatio silti testissä? Kiitos jo asiallisista vastauksista valmiiksi ;)
 

Yhteistyössä