Kysymys 2. asteen repeämästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onkohan täällä ketään joka tietäisi synnytysvaurioista?

Synnytin 5 viikoa sitten ja sairaalasta saamani synnytyskertomuksen mukaan sain episiotomian lisäksi 2. asteen repeämän.

Peilillä alapäätä kurkatessani löysin yllätyksekseni ulkoisen ja sisäisen häpyhuulen välissä pitkittäin häpyhuulien suuntaisesti kulkevan vaalean, kohollaan olevan arven. Voiko tämä olla siitä repeämästä? Yritin jo synnärillä kysyä kätilöltä missä se repeämä on ja hän vastasi että 2. asteen repeämät on aina emättimessä.

Nyt mietin onkohan minua esim. lapsena operoitu ja jos on, miksi minulle ei ole kerrottu. Aiemmin en ole tuota arpea huomannut mutta enpä ole aiemmin alapäätäni yhtä tarkasti tutkaillut. Ahdistaa tämä asia ja jälkitarkastukseenkin on vielä pari viikkoa aikaa.

Onkohan täällä ketään joka tietäisi synnytysvaurioista?

Synnytin 5 viikoa sitten ja sairaalasta saamani synnytyskertomuksen mukaan sain episiotomian lisäksi 2. asteen repeämän.

Peilillä alapäätä kurkatessani löysin yllätyksekseni ulkoisen ja sisäisen häpyhuulen välissä pitkittäin häpyhuulien suuntaisesti kulkevan vaalean, kohollaan olevan arven. Voiko tämä olla siitä repeämästä? Yritin jo synnärillä kysyä kätilöltä missä se repeämä on ja hän vastasi että 2. asteen repeämät on aina emättimessä.

Nyt mietin onkohan minua esim. lapsena operoitu ja jos on, miksi minulle ei ole kerrottu. Aiemmin en ole tuota arpea huomannut mutta enpä ole aiemmin alapäätäni yhtä tarkasti tutkaillut. Ahdistaa tämä asia ja jälkitarkastukseenkin on vielä pari viikkoa aikaa.

Mulla kans 2 asteen repeämä, kauan ommeltiin jostain sieltä sisältä ja sen lisäksi repesi toinen häpyhuuli mulla ainakin lukee synnytyskertomuksessa tuo häpyhuulen repeytyminen.

Välilihan repeämät luokitellaan neljään luokkaan niiden vaikeusasteen mukaan:

1. aste: Repeämä rajoittuu välilihan pinnalliseen lihaskerrokseen ja se on joko välilihan ihossa, ulkosynnyttimien ja/tai emättimen limakalvolla.

2. aste: Välilihan ja lantionpohjan syviin lihaksiin ulottuva repeämä, jossa peräaukon sulkijalihas on säilynyt ehjänä.

3. aste: Välilihan lisäksi peräaukon sulkijalihas on repeytynyt joko osittain tai kokonaan:

3 a) Alle 50% sulkijalihaksen paksuudesta on repeytynyt.

3 b) Yli 50% peräaukon ulkoisen sulkijalihaksen paksuudesta on repeytynyt.

3 c) Ulkoinen ja sisäinen sulkijalihas on repeytynyt.

4. aste: Välilihan ja peräaukon ulkoisen ja sisäisen sulkijalihaksen vaurioiden lisäksi peräsuolen limakalvo on repeytynyt.

Vau.fi:n sivuilta.

Yhteistyössä