kysymys äitiyspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Oon noita kelan sivuja lueskellut, mutta yllätys ne ei ihan käytännön tasolla ole vielä auenneet minulla, joten..

LA on toukokuussa ja mietin minkä tulojen perusteella summa määräytyy. Vuosina 2006-2007 olen ollut opiskelija ja nyt tämän vuoden olen ollut työelämässä. Eikös raha määräydy sitten nykyisten tulojen perusteella?

Vuoden 2008 brutto tulee olemaan n. 28 000 e, mut nyt teen vain keikkatyötä ja ensi vuoden alkukuukausina tulen ansaitsemaan normaalia vähemmän. Onnistuukohan se niin, että vien kelalle todisukset tämän vuoden ansioista ja tuki määräytyy niiden mukaan. Pelkään, että tämän hetkiset huonommat tulot vaikuttaisivat tuen määrään.. Sekavaa, mutta jos joku osaa vastata jotain, olen erittäin kiitollinen. Jos vielä joku tietää että minkä suuruista tukea tulen about saamaa, kelan laskuohjelma on hirvitys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös se äitiysloma ala huhtikuussa -09, joten äitiysraha määräytyisi vuoden -08 verotuksen mukaan... tai 6kk tulojen mukaan..

Eikö se ole niin että äitiysloma alkaa huhtikuussa 09 ja määräytyy vuoden 07 tulojen mukaan taii 6kk ennen tulojen mukaan..

jos laitat alkamisen vaikka 1.4.2009 tulee eka punainen kirjoitus:

Etuuden alkamisvuotta on muutettu. Verotuksessa todettuja työtuloja koskevat tiedot on annettava etuuden alkamisajankohdasta kaksi vuotta taaksepäin olevalta vuodelta. Esimerkiksi: Etuus on alkanut vuonna 2006, verotiedot annetaan vuodelta 2004.

Juu, eiks siinä ole semmonen juttu, et jos tulot on muuttuneet 20 % niin ei katsota sen vanhan verotuksen mukaan. Mut jos tosissaan menee sen edeltäneen kuuden kuukauden mukaan, niin voi paska. Mut ei voi mitään.

Mutta, mutta, jos tulot on nousseet jonkin tietyn prosentin verran (oliko 20%???) siitä, niin voidaan laskea uudempienkin mukaan. Kysypä kelasta! Näin aion itsekin tehdä, kun olis noi paperit tossa täytettävinä eikä pysty ja jaksa ite käsittää...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, eiks siinä ole semmonen juttu, et jos tulot on muuttuneet 20 % niin ei katsota sen vanhan verotuksen mukaan. Mut jos tosissaan menee sen edeltäneen kuuden kuukauden mukaan, niin voi paska. Mut ei voi mitään.

se menee sen mukaan mikä sulle on edullisempi, joko ne 6kk tulot tai sitten verotus 2007.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
Kelan laput on aina yhtä hepreaa :laugh: ..saa jännityksellä oottaa tuleeko sieltä paperit takas, jos on jäänyt pilkku pistämättä lauseen väliin :D

äläpä liiottele. ihan sen vuoksi ne pyydetään uudestaan täydentämään että tiedetään mitä asiakas haluaa hakea ja mikä hänen tilanteensa on.

Alkuperäinen kirjoittaja kelaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
Kelan laput on aina yhtä hepreaa :laugh: ..saa jännityksellä oottaa tuleeko sieltä paperit takas, jos on jäänyt pilkku pistämättä lauseen väliin :D

äläpä liiottele. ihan sen vuoksi ne pyydetään uudestaan täydentämään että tiedetään mitä asiakas haluaa hakea ja mikä hänen tilanteensa on.

no elä nyt vedä hernettä nenuun..... :D