Kysymys alkoholista

  • Viestiketjun aloittaja Mehu-Maija
  • Ensimmäinen viesti
Mehu-Maija
Hei! Olisi mukava kuulla, millainen alkoholinkäyttö teistä muista on normaalia ja mikä on liikaa. Olen huolissani puolisostani, jolla on tarve juoda itsensä humalaan noin 4-6 kertaa kuussa. Asunko siis kohtuukäyttäjän vai suurkuluttajan kanssa, sitä olen tässä viime aikoina pohtinut. Paljonko te itse juotte, entä puolisonne?
 
Mehu-Maija
Mitä tekisit sillä tiedolla että asuisit mahdollisesti suurkuluttajan kanssa?
Siihen onko joku kohtuukäyttäjä vai suurkuluttaja ei varmaan ole yksiselitteistä vastausta, mutta jos puolisoni alkoholin käyttö alkaisi kallistua suurkulutuksen puolelle, olisi asialle mielestäni tehtävä jotain. Oma käsitykseni normaalista alkoholinkäytöstä on hämärtynyt, sillä isäni on alkoholisti (ei tosin ole juonut moneen vuoteen), ja humalajuominen saa sen vuoksi tunteeni kuumenemaan vähän liiankin herkästi.
 
Viimeksi muokattu:
Mehu-Maija
On siihen, mutta paljonko itse juot?
Teini-iässä ja parikymppisenä vedin viinaa viikonloppuisin kuin sieni, sen jälkeen kulutus väheni enemmän tai vähemmän satunnaiseen viikonloppukäyttöön. Nykyisin en juo kuin lasillisen tai pari silloin tällöin, koska vähänkin useammasta annoksesta tuppaa tulemaan fyysisesti ikävä olotila.
 
Viimeksi muokattu:
siis
Teini-iässä ja parikymppisenä vedin viinaa viikonloppuisin kuin sieni, sen jälkeen kulutus väheni enemmän tai vähemmän satunnaiseen viikonloppukäyttöön. Nykyisin en juo kuin lasillisen tai pari silloin tällöin, koska vähänkin useammasta annoksesta tuppaa tulemaan fyysisesti ikävä olotila.
Ok. Olet siis ollut suurkuluttaja.
Suurkuluttaja on nainen, joka... nauttii kerralla 5 alkoholiannosta tai enemmän.

Ja kuten omasta kokemuksestasi kerrot...
Alkoholin suurkulutus ei ole pysyvä ominaisuus. Osa alkoholin suurkuluttajista vähentää juomista ajan mittaan, osa lisää sitä. Miesten ja naisten suurkulutuksen rajat ovat erilaiset.

Suurkuluttaja on mies, joka... nauttii kerralla 7 alkoholiannosta tai enemmän.
Ok. Miehesi on suurkuluttaja ja siis asut suurkuluttajan kanssa. Mitä mielestäsi sitten tulisi tehdä?
 
Viimeksi muokattu:
Mehu-Maija
Ok. Olet siis ollut suurkuluttaja.
Suurkuluttaja on nainen, joka... nauttii kerralla 5 alkoholiannosta tai enemmän.

Ja kuten omasta kokemuksestasi kerrot...
Alkoholin suurkulutus ei ole pysyvä ominaisuus. Osa alkoholin suurkuluttajista vähentää juomista ajan mittaan, osa lisää sitä. Miesten ja naisten suurkulutuksen rajat ovat erilaiset.

Suurkuluttaja on mies, joka... nauttii kerralla 7 alkoholiannosta tai enemmän.
Ok. Miehesi on suurkuluttaja ja siis asut suurkuluttajan kanssa. Mitä mielestäsi sitten tulisi tehdä?
Ei ole vaikea huomata, että yllä oleva vastaus on lainattu lähes suoraan Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen verkkosivustolta. Kaipaan teiltä muilta kuitenkin omakohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä alkoholinkäytöstä, kiitos niistä jo etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:
siis
Ei ole vaikea huomata, että yllä oleva vastaus on lainattu lähes suoraan Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen verkkosivustolta.
Siis yksiselitteinen vastaus siihen onko joku kohtuukäyttäjä vai suurkuluttaja.

Kaipaan teiltä muilta kuitenkin omakohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä alkoholinkäytöstä, kiitos niistä jo etukäteen!
Ok. Kaipaat moniselitteisempiä vastauksia ja luultavasti sellaisia myös käyttöösi saat.
 
Viimeksi muokattu:
mehu-maijalle
Eiköhän se ole valitettavan normaalia, että suomalaiset juo joka viikonloppu kännit. Perjantaina tai lauantaina. Itse en aikuisena enää kyllä haluaisi elää miehen kanssa, joka joisi joka viikonloppu kännit. Pari olutta tms. olisi ihan ok.

Itse juon viiniä joskus ruoan kanssa, kännit ehkä kerran parissa kuukaudessa. Rauhoittunut selvästi seurustelun myötä. Olen 30v.
 
Mehu-Maija
Eiköhän se ole valitettavan normaalia, että suomalaiset juo joka viikonloppu kännit. Perjantaina tai lauantaina. Itse en aikuisena enää kyllä haluaisi elää miehen kanssa, joka joisi joka viikonloppu kännit. Pari olutta tms. olisi ihan ok.

Itse juon viiniä joskus ruoan kanssa, kännit ehkä kerran parissa kuukaudessa. Rauhoittunut selvästi seurustelun myötä. Olen 30v.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Puolisoni kohdalla kyse ei kuitenkaan ole pakollisesta perjantaipullosta tai saunakaljoista, vaan erilaisiin tapahtumiin ja ystävien tapaamiseen liittyvästä alkoholinkäytöstä. Minkäänlainen rettelöinti tai muutoinkaan nolo käytös ei kuulu asiaan, joten siksi mietin, onko oma suhtautumiseni alkoholiin vain tavallista tiukkapipoisempi.
 
Viimeksi muokattu:
mehu-maijalle taas
Olin juuri sitäkin sanomassa että varmaan aika paljon vaikuttaa myös se alkoholikäyttäytyminen. Jos on paljon sosiaalisia menoja ystävien ym. kanssa, niin se on aika tavallista että sitten sitä alkoholiakin siinä käyttää. Mutta ymmärrettävää, että kun olet alkoholistiperheestä (itsekin olen), niin se häiritsee enemmän kuin muita. Minusta kannattaisi keskustella miehen kanssa siitä, voisikohan joitakin menoja jättää pois, tai joihinkin mennä ihan selvinpäin. Ei sen luulisi miestä suututtavan jos oikeasti kerrot että olet pohtinut näitä asioita ja puhutte ihan asiallisesti. Etkö koe että miehen reissut ovat pois teidän ajastanne? Vai onko nimenomaan se mitä mietit, että hän juo paljon?
 
Mehu-Maija
Kuulostaa ehkä omituiselta, mutta humalaa enemmän minua harmittaa krapula. En voi ymmärtää, miksi joku tieten tahtoen hankkii itselleen kehnon olon ja haluaa viettää päivän neljän seinän sisällä, sen sijaan että kallistaisi kuppia vähemmän ja tekisi seuraavana päivänä jotain mukavaa. Yhteisestä ajasta on siis kyse, ja olisihan sille baarissa kuluneelle rahallekin parempaa käyttöä.

Tilanne ei mielestäni vielä ole hälyyttävä, mutta myös puolisollani on alkoholisti-isä, ja tiettävästi taipumus liialliseen päihteiden käyttöön on periytyvä. Puolisoni on muutoin kaikin puolin fiksu ja huomaavainen, joten toivoisin että alkoholinkäyttö ei alkaisi hallita hänen elämäänsä (ja meidän yhteistä elämäämme) liikaa. Olen kyllä ottanut asian joskus puheeksi, mutta hän ei näe mitään syytä huoleen.
 
edellinen
Ei tuo kuulosta yhtään omituiselta. Varmasti inhottavaa jos joka viikonloppu tai useamminkin mies on teidän yhteisen vapaapäivän krapulassa ettekä voi tehdä mitään yhdessä.

Mun mies ei juo juuri ollenkaan. Hyvin hyvin harvoin juo yhden saunaoluen. Edellisissä suhteissa on juotu yhdessä viiniä välillä, mies joi joka viikonloppu ja riidatkin oli kamalat aina joten kyllä osasyy oli varmasti alkoholi siihen että meidän suhde meni karille. Musta olisi kiva joskus juoda miehen kanssa skumppaa tai viiniä, mutta eipä tuo nyt muuten vaikuta elämään. Mä voin juoda vähän jos halua. Kavereiden kanssa sitten voin käydä parilla baarissa. Tämä vaan siis että miten meillä. Ja meidän suhde on aika tuorekin. Varmasti tosi monessa suhteessa alkoholi on elämässä yhtä paljon kuin teilläkin.
 
Villiviini
Mistäkö tiedät juoko mies liikaa? Siitä, että se häiritsee sinua. Ei ole mielestäni millään muotoa normaalia, että vedetään joka viikonloppu kännit. Kun lasket ryyppypäivät ja krapulapäivät niin viikoistanne haaskautuu 1-2 kolmasosaa, ja se on paljon se!

Meillä nautitaan viiniä ruoan kanssa, joskus hieman reilustikin. Seuraavana aamuna lähdemme kuitenkin kävelylle ja illalla saatamme ottaa parit oluet (ja tosiaan vain 1-3 pikkutölkkiä olutta "krapulapizzan kera). Tämä tapahtuu noin 1-2 kertaa per kk. Tämä sopii meille molemmille ja teemme joitakin nenänvalkaisu kuukausia vuodessa, ihan vaan huviksemme.
 
siis
Mistäkö tiedät juoko mies liikaa? Siitä, että se häiritsee sinua.
Niinpäniin!

Kerran olin kaljotellut koko pitkän päivän ja yllättäen muuttuneen tilanteen takia minun pitikin lähteä hakemaan naisystävääni. Miettimättä mitään lähdin tietenkin autolla. Kuinka ollakaan, sattui matkalla eteen puhallutusratsia. Olo tuntui ikävän pöhnäseltä niinkuin suurkuluttaessa tuppaa tunnetusti käymään ja tuumin että korttihan tässä lepattaa, pelkäsin jotta näinköhän nolosti lähtee samatien kuivumaan.

Pitkän reippaan puhalluksen jälkeen poliisi saikin sätkyn, alkoi yhtäkkiä viittoilla kiivaasti kauempana oleville virkaveljilleen ja samassa ryntäsi jo Mustan-Maijan luo. Minä istuin ja odotin pitkän tovin, mitä tuleman piti. Aikansa siinä lähistöllä asteltuaan sinitakki katsoi taas minua, tällä kertaa pitkään, sitten ikäänkuin havahtui uudelleen olemassaolooni ja ilmoitti että voin lähteä jatkamaan matkaani. Kysyin että mitäs se alkometri näytti ja nollanollan kertoi lukeman olleen. lmeisesti oli kai unohtanut koko touhun ja pysäytetyn autoilijan.

Jännää oli ja mukava alkoholinkäyttökokemus kaikenkaikkiaan.
 
Viimeksi muokattu:
maraton1970
Hei! Olisi mukava kuulla, millainen alkoholinkäyttö teistä muista on normaalia ja mikä on liikaa. Olen huolissani puolisostani, jolla on tarve juoda itsensä humalaan noin 4-6 kertaa kuussa. Asunko siis kohtuukäyttäjän vai suurkuluttajan kanssa, sitä olen tässä viime aikoina pohtinut. Paljonko te itse juotte, entä puolisonne?
Itse en juo yhtään, en ole juonut viiteen vuoteen, vaimoni vetää kännin noin kaksi-kolme kertaa kuukaudessa.
Minusta asut siinä rajavyöhykkeellä olevan kumppanin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
ongelma on
Tottakai mies ei ole huolissaan . Niinhän se alkoholi riippuvuus alkaa ja ihan selkeesti sun mies on jo riippuvainen. Meinaan siellä tapahtumissa yms. voi ottaa vain yhden enint. kaksi ja silloin ei tule krapula.Kun on vielä geeneissä tilanne alkaa olla paha. On kuullut tarinoita että mies lopettaa juomisen vasta sitten kun on tullut syöpä tai muuten sisuskalut on jo menneet. Siihenkö miehesi tähtää koska siihen noin paljon noin usein johtaa.
Tuolla päihdehuolto sivulla näkee ihan oikeat lukemat mitä on terveydelle liikaa. Siis että tulee taatusti niitä sairauksia jos ei muuta. Ja niin kuin sanoit aika minkä kuluu pahoinvoivan ihmisen parannellessa oloaan on niin hukkaan heitettyä aikaa elämässä kun mikä.

Meillä juotiin kanssa vain muutama illassa mutta mies käytti omaa sihtiä . Siis lasiin puolet viinaa ja niitä kaksi. Teki sen että puolipulloa hävisi. No tänä pv on erittäin sairas diabeetikko. Munuaisvaivaa ja jotain hermo vaurioita. En kyllä miehenäsi jatkaisi tuota rataa vaan hakisin jo apua.
Noita vieroitushoitoja on ja ne ovat ihan siistejä ja ilman suuria vouhotuksia kun on lääkärin johtama seuranta. Kannattaa kokeilla.

Kuulostaa ehkä omituiselta, mutta humalaa enemmän minua harmittaa krapula. En voi ymmärtää, miksi joku tieten tahtoen hankkii itselleen kehnon olon ja haluaa viettää päivän neljän seinän sisällä, sen sijaan että kallistaisi kuppia vähemmän ja tekisi seuraavana päivänä jotain mukavaa. Yhteisestä ajasta on siis kyse, ja olisihan sille baarissa kuluneelle rahallekin parempaa käyttöä.

Tilanne ei mielestäni vielä ole hälyyttävä, mutta myös puolisollani on alkoholisti-isä, ja tiettävästi taipumus liialliseen päihteiden käyttöön on periytyvä. Puolisoni on muutoin kaikin puolin fiksu ja huomaavainen, joten toivoisin että alkoholinkäyttö ei alkaisi hallita hänen elämäänsä (ja meidän yhteistä elämäämme) liikaa. Olen kyllä ottanut asian joskus puheeksi, mutta hän ei näe mitään syytä huoleen.
 
Viimeksi muokattu:
No huh
Poliisi taitaapi olla eri mieltä.

Ikävä kyllä, poliisin mittarit olivat rikki. Tulos ei ole nolla, jos on koko päivän lipitellyt kaljaa. Sen pitäisi sanoa jo järkikin, vaikka mittarit eivät toimi tai poliisi ei ole tehtäviensä tasalla. Järkehän sulla ei ole. Säälittämätön paskaläjä olet, et mitään muuta. Jos sulla olisi yhtään mitään muuta kuin kännimatoja aivoissa, niin ymmärtäisit edes hävetä!
 
Viimeksi muokattu:
siis
Ikävä kyllä, poliisin mittarit olivat rikki. Tulos ei ole nolla, jos on koko päivän lipitellyt kaljaa. Sen pitäisi sanoa jo järkikin, vaikka mittarit eivät toimi tai poliisi ei ole tehtäviensä tasalla. Järkehän sulla ei ole. Säälittämätön paskaläjä olet, et mitään muuta. Jos sulla olisi yhtään mitään muuta kuin kännimatoja aivoissa, niin ymmärtäisit edes hävetä!
Mielipide on siitä hyvä ettei sen tarvitse olla totta ollakseen käyttökelpoinen.


Helmiä sioille

Sika: "Miksi kanniskelet tuota peiliä ympäriinsä?"
Hiiri: "Koska maailma on täynnä suurisuisia, kaikkitietäviä idiootteja, jotka masentavat minua loputtomasti. Mutta nyt, kun kohtaan sellaisen, katson vain peiliin muistaakseni että oikeaa suuruutta on vielä olemassa."
Sika: "Tuo on typerin ja ylimielisin juttu, jonka olen kenenkään koskaan kuullut sanovan..."
Hiiri: *katsoo peiliin*
 
Viimeksi muokattu:
lipittelijä
Omasta mielestäni 2-3 annosta kerrallaan per viikko on vielä ok, ja kaipa yksi alkoholiannos per päiväkin voisi vielä mennä. (Ymmärtääkseni ei terveysriski). Toisaalta jos juo yhden oluen joka päivä, aika mukavasti tulee kaloreita..pohtisin sitäkin.

Ymmärrän itse sen, että joskus juhlia voi kasaantua jollekin aikajaksolle, eli kuukaudessa voi olla noinkin paljon juhlia kuin aloittaja mainitsee. Mutta silloin kyllä vastaavasti odottaisin, että olisi myös juhlattomia kuukausia.

Eli jos henkilö tosiaa juo joka viikko kännit, se on mielestäni liikaa. Silloin ihmettelen, voiko henkilö olla ilman alkoholia ollenkaan. Ja missä vika, onko esim. työ niin stressaavaa, että sen takia on välttämätöntä juoda. Jossain on ongelmaa, jos viikoittain pitää juoda.
 
Sialle
Niinpäniin!

Kerran olin kaljotellut koko pitkän päivän ja yllättäen muuttuneen tilanteen takia minun pitikin lähteä hakemaan naisystävääni. Miettimättä mitään lähdin tietenkin autolla. Kuinka ollakaan, sattui matkalla eteen puhallutusratsia. Olo tuntui ikävän pöhnäseltä niinkuin suurkuluttaessa tuppaa tunnetusti käymään...
Tekstisi puhuu puolestaan...
 
Viimeksi muokattu:
anttipantti
Vaikka nykyään on normaalia ja yleistä vetää kännejä, ei se kuitenkaan ole tervettä eikä suositeltavaa.

Itse en lähtisi annoksia laskemaan, mutta huimalahakuinen juominen on ongelmakäytöstä.
Viini ruuan kanssa tai seurassa ja drinkki pari on ihan ookoo, mutta jos tavoitteena on aina känni, voi miettiä mikä elämässä mättää.

Alkoholi on ongelma jos se aiheuttaa ongelmia. En haluaisi elää ihmisen kanssa joka vetää kännejä, kivempaa on juoda hitaasti ja kohtuullisesti ja pysyä tolkuissaan aamutunneille saakka.
 
Mehu-Maija
Kiitos taas hyvistä vastauksista. Joku tuossa aiemmin mainitsi, että asun rajavyöhykkeellä. Niinhän se taitaa ollakin, että varsinaisesta päihdeongelmasta tässä ei vielä ole kyse, mutta askel siihen ei välttämättä ole kovin suurikaan. Alkuperäisestä kirjoituksestani saattoi saada sen käsityksen, että puolisoni käyttää alkoholia joka viikonloppu ja sen lisäksi muutamana arkipäivänä, ja makaa sitten ryyppäämisen jälkeen aina krapulassa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan mainitsemani 4-6 päivää kuukaudessa oli vain oma arvioni (en pidä asiasta kirjaa), alkoholinkäyttö on hyvin epäsäännöllistä (yleensä vain yksi ilta, joskus pari iltaa peräkkäin, joskus muutaman viikon tauko, ei koskaan pakonomaista ryyppyputkea saati sitten jokapäiväistä tissuttelua) ja liittyy aina sosiaalisiin tilanteisiin. Näitä tilanteita kuitenkin tuntuu ystäväpiirissämme riittävän, enkä sinänsä paheksu tuopilliselle lähtemistä. Harmillista onkin lähinnä se, että puolisolleni tuntuu olevan mahdottomuus juoda esimerkiksi yksi oluttuopillinen tai pari lasillista viiniä, sillä kun hän pääsee makuun, hänelle tulee tarve juoda lisää. Kai tässä sitten jonkinlainen ongelma on, mutta en tiedä kumman päässä!
 

Yhteistyössä