Kysymys kotona oleville äideille (vuosia kotona olleille)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ni cana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ni cana

Vieras
Ja heti alkuun että haluan tietää ihan hyvässä hengessä :)

-kuinka monihenkinen perhe teillä on?
-miksi olette kotona?
-oletko kotihoidontuella, korvauksilla vai kokonaan ilman tuloja?
-oletko "olosuhteiden" pakosta kotona, omasta vai miehen tahdosta?
-oletteko kouluttuneet mihin ammattiin, oletteko koskaan tehneet ko. työtä mihin koulutus, ettekö pelkää koulutuksen menevän hukkaan?
-kiinnostaako tuleva eläke, kerrytättekö eläkerahastoja?
-entäs sitten kun kaikki lapset on koulussa, jatkatko kotona oloa vai lähdetkö töihin?

-kuinka monihenkinen perhe teillä on? 5 lasta
-miksi olette kotona? hoidan lapsia ja kotia kotona
-oletko kotihoidontuella, korvauksilla vai kokonaan ilman tuloja? kh-tuella nyt, olen ollut myös 0-tuloilla
-oletko "olosuhteiden" pakosta kotona, omasta vai miehen tahdosta? nuorin alle 2v nyt, mutta on ollut pätkiä, että olisin halunnut töihin, mutta en ole löytänyt töitä.
-oletteko kouluttuneet mihin ammattiin, oletteko koskaan tehneet ko. työtä mihin koulutus, ettekö pelkää koulutuksen menevän hukkaan? Akateeminen koulutus, joitain lyhyitä pätkiä tehnyt joskus. En pelkää tuollaisia asioita. Jos ei töitä löydy, teen sitä mitä löytyy.
-kiinnostaako tuleva eläke, kerrytättekö eläkerahastoja? olemme sijoittaneet kiinteistöihin, maksetaan minulle pientä eläkerahastoa.
-entäs sitten kun kaikki lapset on koulussa, jatkatko kotona oloa vai lähdetkö töihin?
menen töihin, jos vain löytyy.

-miksi olette kotona?
-oletteko kouluttuneet mihin ammattiin, oletteko koskaan tehneet ko. työtä mihin koulutus, ettekö pelkää koulutuksen menevän hukkaan?

Olemme 7 henkinen perhe + eläinystävämme
Tällä hetkellä äitiysvapaalla,myöhemmin kotihoidontuella
Omasta tahdostani täällä häärin
Olen kouluttautunut,päivääkään en ole ks.alan hommia tehnyt,mutta muita kylläkin.Vakituinen työpaikka odottaa edelleen kun ja jos joskus päätän lopettaa lisääntymisen ja kiinnostukseni palaa työntekoon.
Eläke ei sinällään kiinnosta-->meinasin voittaa lotossa.Murehdin mahdollista eläkettä sitten,kun sen aika on.
Jatkaisin kotona mieluummin niin kauan,kuin vain voisin.Olosuhteiden pakosta varmaanki joskus on pakko palata työrintamalle,mutta siihen asti pyrin kaikin keinoin olemaan lasteni kanssa.

-miksi olette kotona?

-4
- pienin vielä reilu 1v
- kht, vielä puolisen vuotta, sitten osa-aikainen kht (osa-aikatyö omasta halusta)
- amk koulutus, hoitaja, tykkään työstä enkä oikein pidempään kyllä haluaisikaan olla kokonaan pois työstä
-olen ollut kotona kokonaan 3v, lisäksi osa-aikahoitovapaalla ja aion ollakin vielä 7 vuotta! Ehkä..... Eli siihen asti että pienimmän eka luokka ohi... Kyllä eläkekin mietityttää, kunhan nää ruuhkavuodet (lainaa, lasten hoitomaksut ensi syksystä alkaen) menee ohi, aion ehkä säästää lisäeläkettä.

Mikä on "vuosia"? Olen ollut kotona noin 3,5-vuotta... Ja meinaan olla vielä 3,5-vuotta lisää..

Omasta tahdostani. Enkä edes haluaisi koskaan enää palata "tavalliseen" työelämään vaan saada ammatin/ammatteja joita voisin harjoittaa kotona ja näin olla läsnä lapsille aina..

Niin joo, ja siis meitä on nyt 4, viides tulossa näillä näkymin marraskuussa :)

- 5
- omasta halusta
- khh tukea saan vielä toukokuuhun asti, olen pph sijainen samanaikaisesti.
-omasta tahdosta edelleen.
-on koulutus, suurtaloskokki, olen tehnyt myös alan töitä. En pelkää, maittavaa ruokaa tulee tehtyä joka päivä.
-Toki kiinnostaa
-Kun nuorin on koulussa menisin mieluusti päiväkotiin tms. töihin samalla lukien lähihoitajaksi.

4 (mies ja 3v + 1v lapset)

-miksi olette kotona?

Hoitovapaalla olen, koska lapset pieniä. 3,5v olen nyt ollut kotona

Isommasta en saa enää mitään, pienemmästä kht:n, ei kuntalisää.

Olen kotona ihan vapaaehtoisesti, sekä omasta että miehen tahdosta :)

Minulla on kätilön, terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan ammattitutkinnot. Kätilön töitä olen tehnyt 15v ennen kotiin jäämistä, joten eiköhän ammattitaito säily, vaikka olisin 3-4 vuotta kotonakin. Tarkoituksena on kyllä palata työelämään terveydenhoitajana = säännölliseen päivätyöhön.

Kiinnostaa kyllä

Tarkoituksena on palata töihin jo paljon ennen lasten kouluun menoa

-kuinka monihenkinen perhe teillä on? 6, ihan kohta 7 henkeä
-miksi olette kotona? lapset pieniä
-oletko kotihoidontuella, korvauksilla vai kokonaan ilman tuloja? kotihoidotuella, ja kohta äitiysrahalla
-oletko "olosuhteiden" pakosta kotona, omasta vai miehen tahdosta? olosuhteiden ja omasta
-oletteko kouluttuneet mihin ammattiin, oletteko koskaan tehneet ko. työtä mihin koulutus, ettekö pelkää koulutuksen menevän hukkaan? koulu on kesken, en tiedä jatkanko ja haluanko samalle alalle edes. haluaisin töihin, mutta täytyy varmaan ammatti ensin hankkia.
-kiinnostaako tuleva eläke, kerrytättekö eläkerahastoja? oishan sitä kiva kerätä mutta aikaa on vielä jonki verran :)
-entäs sitten kun kaikki lapset on koulussa, jatkatko kotona oloa vai lähdetkö töihin? haluan reilu parin vuoden päästä kouluun/töihin.

-kuinka monihenkinen perhe teillä on? Meitä on viisi.
-miksi olette kotona? Olen työttömänä. Aktiivinen työnhakija kuitenkin!
-oletko kotihoidontuella, korvauksilla vai kokonaan ilman tuloja? Olen hakenut työttömyyspäivärahaa ja päätöstä odottelen.
-oletko "olosuhteiden" pakosta kotona, omasta vai miehen tahdosta? Olen osittain omasta tahdostani, mutta pääasiassa olosuhteiden takia kotona. Alunperin tein itse päätöksen kotiinjäämisestä, mutta tarkoitus oli olla lyhyemmän aikaa kotona.
-oletteko kouluttuneet mihin ammattiin, oletteko koskaan tehneet ko. työtä mihin koulutus, ettekö pelkää koulutuksen menevän hukkaan? Minulla on mm. yliopistotutkinto.
-kiinnostaako tuleva eläke, kerrytättekö eläkerahastoja? Kerrytän omaa vapaaehtoista eläkettä, mutta mietin oman työeläkkeen määrää.
-entäs sitten kun kaikki lapset on koulussa, jatkatko kotona oloa vai lähdetkö töihin?[/QUOTE] HALUAN TÖIHIN!

-kuinka monihenkinen perhe teillä on? 7 henkeä
-miksi olette kotona? viiden lapsen kotiäiti, haluamme kasvattaa mieheni kanssa lapset itse
-oletko kotihoidontuella, korvauksilla vai kokonaan ilman tuloja? kht
-oletko "olosuhteiden" pakosta kotona, omasta vai miehen tahdosta? oma tahto
-oletteko kouluttuneet mihin ammattiin, oletteko koskaan tehneet ko. työtä mihin koulutus, ettekö pelkää koulutuksen menevän hukkaan? lto , en ole koskaa ollut töissä. koulusta suoraan äitiyslomalle. Kotiäitiys ei mene koskaan hukaan :)
-kiinnostaako tuleva eläke, kerrytättekö eläkerahastoja? mies makselee jotain eläkerahastoa mulle
-entäs sitten kun kaikki lapset on koulussa, jatkatko kotona oloa vai lähdetkö töihin tod. näk. menen töihin

vastaan kun olen ollut töissä vasta kaksi kuukautta pidemmän kotijakson jälkeen.

4
-miksi olette kotona?
ensin jäin äitiyslomalle, sitten olin työtön, jäin uudestaan äitiyslomalle ja taas työttömäksi.
ensimmäisen työttömyys jakson eli vajaa 2v olin liiton päivillä. toisen työttömyys jakson kelan. eli sain 500e noin kuussa käteen viimeiset puolivuotta

täysin olosuhteiden pakosta koska töitä ei löytynytä
olen ammattitutkinnon suorittanut mutta kyseistä työtä en ole tehnyt enkä halua tehdäkään. teen työtä johon minulla ei ole koulutusta, mutta taidot ilmeisesti on kerran paikan sain.

en kerryttänyt kotona ollessani

-entäs sitten kun kaikki lapset on koulussa, jatkatko kotona oloa vai lähdetkö töihin? ei voi tietää, toivottavasti saan olla töissä.

Kotona olen ollut lähes seitsemän vuotta, lapsia neljä, 6-, 4-, 3- ja 1-vuotias. Kotona olen siksi, että minä ja mieheni emme halua laittaa lapsia ihan pieninä hoitoon. Vapaasta halusta olen :) tuilla ja miehen palkkatuloilla eletään. Koulutusta minulla ei ole, toivottavasti on tulevaisuudessa! Eläkkeestä en murehdi sen enempää.....opiskelemaan lähden sitten, kun se on kaikkien etu.

-miksi olette kotona?

5henkinen perhe.
Olen kotona, koska pienin lapsi on vasta 9kk ikäinen.
Kotihoidontuella.
Omasta tahdosta olen kotona
En ole kouluttautunut vielä, lähden syksyllä opiskelemaan, olen ollut jo tarpeeksi kotona, 5vuotta putkeen, kolmen lapsen kanssa.
Kiinnostaa eläke, en kerrytä varastoja..
Vastasinkin jo, että lähden syksyllä opiskelemaan ja kotona ei ole tarkotus oleilla sitten jatkossa muuta kun olosuhteiden pakosta, jos sellanen tilanne tulee. Tai jos vielä yks lapsi joskus tulevaisuudessa tehdään..

ollut 5-vuotta kotona,lapsia 4kpl 2koulussa ja 2kotona 5 ja 1v7kk
Rahallisesti voisin olla kotona lopun elämän..mutta nyt olen kesätöitä/kouluun hakenut syksylle..jos johonkin pääsen olisi kiva hetki tehdä töitä tai kouluttaa itseäni=)
Haaveilen vielä vauvasta,ja tässä olisi hyvä väli käydä tuulettamassa päätä jossain muualla=)
Eläkettä en säästä enkä mieti.Olen käynyt ammattikoulun aikoinaan ja oman alan hommia tehnyt jonkun verran,nyt ajattelin lisäkouluttaa itseäni.

2 aikuista ja 2 lasta (2v2kk ja 3v8kk)

-miksi olette kotona?
Kammoan päiväkoteja ja haluan hoitaa ja kasvattaa omat lapseni itse

Kht, vammaistuki ja pientä sivutuloa

Omasta JA miehen tahdosta. Vaiken niin haluaisikaan, olisi vain yritettävä sinnitellä, koska esikoista ei voi laittaa hoitoonkaan, mutta onneksi viihdyn kotona.

Ei ole ammattikoulutusta, pelkkä yo ja loppuunsaattamaton kokkikoulu. Töitä olen tehnyt vuosia ennen lapsia ja nytkin kotoa käsin.

En kerrytä, olen vastuuton.

Jatkan töitä kotona, kovemmilla panoksilla vaan.

-miksi olette kotona?

-6
-haluan olla kotona lasten "saatavilla"
-kokonaan ilman tuloja
-omasta tahdosta
-ei ole ammattia, päiväkodissa olen aiemmin ollut töissä
-kerrostalo asunto kaupugista on minun eläke, sen voi myydä sitten aikanaan
-kaikki lapset lähtivät juuri kouluun, nuorimmainen siis ekalla ja vielä jatkuu kotona olo. Mieskin arvostaa kotona oloani, tykkää että hoidan kodin ja muut askareet. Tuskin tätä kuitenkaan loppuelämä, mutta nyt ainakin vielä. On mukava laittaa lapset kouluun ja olla niitä vastassa.

-- 6 lasta, 2 aikuista

-miksi olette kotona?
-- Hoidan kodin ja lapset

--Ilman tuloja

-- Yhteinen päätös. Mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää. Tähän mennessä ollu taloudellisesti kannattavampaa olla kotona. Nyt tilanne muuttumassa.
Ja ollaan koettu että lapsille epäreilua jos molemmat vanhemmat on jatkuvasti pois.

-- Merkonomin paperit löytyy. Tässä on ollu kädet täynnä töitä kyllä muutenkin. Ja ei tuo koulutus mihinkään katoa vaikka päivitystä vaatiikin. Oon välillä käyny tekeen miehelle paperi hommia ja äkkiäpä nuo muistuu mieleen mitä mitenkin tehdään. Ja ainahan siihen työhön jonkinlaisen opastuksen saa ettei ihan kylmiltään mitään hommaa tarvi alottaa.

-- Maksetaan mulle eläkettä joka kk.

-- Nuorin on kohta 5v ja pikkuhiljaa alan katteleen jotain työtä. Ens alkuun enemmän varmaan noita miehen paperi hommia mutta niitä niin vähän ettei siitä tuu kuin päivä viikossa. Mutta työpaikan ehtona se että sopii mulle ja meille. Eli edelleen aika pitkälle lasten ehdoilla mennään. Riittää kun mies on paljon poissa.

* 2 aikuista 2 lasta 2 koiraa

* hoidan talouden ja lapset

* kokonaan ilman tuloja

* sanoin itseni irti esikoista odottaessa, asiasta ei keskusteltu miehen kanssa ja hän hyväksyi tämän täysin (kun esikoinen meni eskariin olin vuoden osakkaana yrityksessä jossa olin myös töissä osa-aikaisena) Mies yrittäjä ja sen verran vanhanaikainen pohjalainen että tekee töitä niin että akka ja kakarat pysyy kotona...

* toisenasteen tutkinto ja valmistuin suoraan 90 luvun alun isoon lamaan kortistoon ja erinäisten vaiheiden ja työpaikkojen jälkeen luin merkonomiksi sillä seurauksella että yli 70 hakemuksen jälkeen olin edelleen työtön. Kauniisti ilmaistuna olen väliinputoaja...

* Ei makseta, myydään talo kun isäntä jää eläkkeelle ja muutetaan kerrostaloon...

* lapset koulussa, mies ei halua että menen töihin vaan ryhtyisin yrittäjäksi ja minä en halua yrittää vaan mennä töihin-> säännölliset työajat, enemmän vapaa-aikaa olla lasten kanssa kun mies tekee pitkää päivää, tässähän tämä aika menee köyttä vetäessä mutta ei kiirettä... !

-kuinka monihenkinen perhe teillä on? 8
-miksi olette kotona? hoidan lapsia, kolme nuorinta alle kouluikäisiä
-oletko kotihoidontuella, korvauksilla vai kokonaan ilman tuloja? oma yritys josta tulot, mies tekee ne työt
-oletko "olosuhteiden" pakosta kotona, omasta vai miehen tahdosta? järkevintä tässä tilanteessa
-oletteko kouluttuneet mihin ammattiin, oletteko koskaan tehneet ko. työtä mihin koulutus, ettekö pelkää koulutuksen menevän hukkaan? korkeakoulututkinto, alan töissä
-kiinnostaako tuleva eläke, kerrytättekö eläkerahastoja? ei kiinnosta, ehtii muuttua vielä moneen kertaan sekin systeemi
-entäs sitten kun kaikki lapset on koulussa, jatkatko kotona oloa vai lähdetkö töihin? teen oman yrityksen töitä aamupäivät ja iltamyöhät, iltapäivät olen lasten kanssa

Yhteistyössä