Kysymys lapsen sairastamisesta + äiti palkattomalla hoitamassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Voiko saada kelan erityishoitorahaa kun on ollut hoitamassa lasta?

Olin viikon pois töistä. 3 päivää sain palkkaa ja sitten oli 2 palkatonta päivää. Voinko hakea kelasta erityishoitorahaa?

Lapsi oli vatsataudissa ja 3 päivää sairaalassa ja 2 päivää oltiin kotona. Lapsella diabetes.

Kelan sivuilta kun luin, niin ei kai saa muuta kuin sairaalajaksolta. Eli olin sairaalassa just ne palkalliset päivät ja kotona oltiin ne palkattomat toipumassa.

Onko kokemuksia, kannattaako hakea?

Siellähän on lueteltu noita sairauksia jotka oikeuttavat tuohon yhtenä *vaikeasti tasapainotettava sokeritauti ja sokeritaudin hoidon aloitusvaihe

Jos teillä oli vastatauti niin mun mielestä se ei tohon kuulu

Erityishoitoraha edellyttää, että

osallistut alle 7-vuotiaan lapsesi hoitoon tai kuntoutukseen sairaalassa, poliklinikalla tai kuntoutus- tai sopeutumisvalmennuskurssilla

^Tämä kohta täyttyisi myös vatsataudissa, mutta ne oli just palkallisia ne sairaalapäivät.

Kysyinkin kokemuksia, että voisiko kuitenkin saada? Onko joku hakenut/saanut?

Eipä taida saada. Itse olin lapsen kanssa kotona leikkauksen jälkihoidossa, ei voinut pariin viikkoon mennä päiväkotiin, niin erityishoitorahan sain vain sairaalassaoloajalta.
Lääkärikin sanoi, ettei voi kirjoittaa d-todistusta kotihoitoajalta, koska lapsemme ei ollut tarpeeksi sairas enää kotona olo aikana mutta ei hän ollut päiväkotikintoinenkaan (neurologinen leikkaus tehtiin).

hoidat kotona alle 16-vuotiasta vaikeasti sairasta lasta ja kotihoito liittyy lapsen sairaalahoitoon tai sairaalan poliklinikkahoitoon.

^Tämä kohta kyllä voisi täyttyä.

Tosiaan, tämä kohta voisi minullakin täyttyä. Taidan huomenna soittaa kelaan ja kysyä omasta asiastanikin, jos kuitenkin saisin erityishoitorahaa. Kaks viikkoa on pitkä aika ilman tuloja. Kiitos, sait ketjullasi minutkin vielä iettimään asiaa :)

Hyvä, että oli apua :)

Kyllä mä sain erityishoitorahaa, kun D todettiin sekä sairaalajaksolta ja sitten siltä kotonaoloajalta. Päiväkoti ei osannut hoitaa D:tä ja oltiin tytön kanssa kotona viikko ennenkuin sairaalan D-hoitaja ehti päiväkodin opettamaan. Kun ei sitä voinut viedä ennenkuin D-hoitaja kävi.

Miksi olit ekat kolme päivää poissa, kun lapsi oli kerran sairaalassa hoidossa? Minkä ikäinen lapsi oli kyseessä?

On osastoja , joissa vanhempien osallistumista hoitoon edellytetään, ja erityishoitorahan saadakseen tuolta ajalta siellä pitää olla minimissään 8h/päivä.
Kyllä meillä ihmeteltäisiin jos lapsi olisi yksin päivät sairaalassa...

Tuollakin osastolla kai toivottiin, että vanhemmista toinen olis paikalla. En tiedä, kun en edes miettinyt yksin jättämistä.

Hoitaja ei varmaan olisi koko aikaan ehtinyt olla vieressä ja siellähän lapsi sitten oksentelisi yksin ja itse mittailin verensokeria kuin siltä tuntui. Öisin hoitaja kävi mittaamassa, mutta siinäkin tein itse välimittauksen kun tuntui pitkältä hoitajan mittausväli.

Kyllä. Ei ole suuri raha, mutta jäin sitä tässä miettimään, koska D-lapsen kanssa poissaoloja voi tulla enemmänkin niin tietäisi jatkossakin. Periaatteessa voisi kokeilla ja hakea, mutta täytys saada palkanlaskijalta todistus ja en tiedä viitsinkö vaivata :)

Hakeminen ei kai ole sulta pois ;) ?

No en sitä sillä tarkoittanut että olisi multa pois!!! Meillä on myös diabeetikko perheessä ja olin itse palkattomalla lähes kaksi viikkoa enkä edes ymmärtänyt hakea mitään Kelasta.

Hyvä että selvisit noilla parilla palkattomalla päivällä.

Kauanko siitä on kun olit pois? Erityishoitorahaa voi hakea takautuvasti 4 kk.

Silloin kun D puhkesi, niin sain osastolla ohjeet hakea kelasta, en olisi muuten ymmärtänyt hakea. Mietin vain, että voiko sitä hakea jatkossakin.

Uusimmat

Yhteistyössä