Kysymys masennuksesta ja masennuslääkkeistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja V niinkuin Vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

V niinkuin Vierailija

Vieras
Miltä tuntuu masennus?

Menin lääkäriin ahdistuksen vuoksi, se on minulle tuttu tunne. Minulle määrättiin lääkkeitä (Citalopram), jotka tuntuivat toimivan aluksi hyvin tuohon ahdistukseen. Nyt n.2kk myöhemmin oloni on veltto. Mikään ei oikein huvita. Kaikki tuntuu tasaiselta massalta. Onko tämä masennusta?
Voivatko nuo lääkkeet aiheuttaa tämän tunteen, vaikka niitä määrätään myös masennuksen hoitoon? Vaikka lääkkeet aluksi auttoivat, voiko niiden vaikutus muuttua? Annostani nostettiin eilen 20mg -> 30mg. Otan aamuisin 20mg ja illalla 10mg. Aamut ovat minulle kaikista vaikeimpia.

Olisin iloinen asiallisista vastauksista ja vertaistuesta.

Miltä tuntuu masennus?

Menin lääkäriin ahdistuksen vuoksi, se on minulle tuttu tunne. Minulle määrättiin lääkkeitä (Citalopram), jotka tuntuivat toimivan aluksi hyvin tuohon ahdistukseen. Nyt n.2kk myöhemmin oloni on veltto. Mikään ei oikein huvita. Kaikki tuntuu tasaiselta massalta. Onko tämä masennusta?
Voivatko nuo lääkkeet aiheuttaa tämän tunteen, vaikka niitä määrätään myös masennuksen hoitoon? Vaikka lääkkeet aluksi auttoivat, voiko niiden vaikutus muuttua? Annostani nostettiin eilen 20mg -> 30mg. Otan aamuisin 20mg ja illalla 10mg. Aamut ovat minulle kaikista vaikeimpia.

Olisin iloinen asiallisista vastauksista ja vertaistuesta.
Voivat. Ei kaikki lääkkeet sovi kaikille. Minäkin jouduin kokeilemaan useampaa eri lääkettä ennen kuin sopiva löytyi.

Jos lääkettä vaihdetaan toiseen, tehdäänkö se ns. "lennosta"? Vai pitääkö ensin hiljalleen lopettaa edellinen lääke ja sitten aloittaa uusi pienemmällä annoksella etc.?
Kysäisepä lääkäriltä. Eiköhän se keksi sulle uuden lääkkeen ja miten siihen vaihdetaan. Mielialalääkkeet aiheuttaa tosi usein masentuneisuutta, välinpitämättömyyttä ja väsymystä. Sopivan lääkkeen löytymiseen voi mennä vuosia. Hoidon kannattaa siis perustua muuhunkin kuin pelkkiin lääkkeisiin .

Jos lääkettä vaihdetaan toiseen, tehdäänkö se ns. "lennosta"? Vai pitääkö ensin hiljalleen lopettaa edellinen lääke ja sitten aloittaa uusi pienemmällä annoksella etc.?
Riippuu mistä masennuslääkkeestä vaihdetaan ja mihin vaihdetaan.
Tarkemmin asia riippuu siitä, minkä ryhmän lääkkeet ovat kyseessä (SSRI, SNRI, NASSA, MAO-estäjä) jne. Iso osa voidaan vaihtaa ns. lennosta, mutta osa on yhdessä jopa hengenvaarallisia ja niiden käytön välillä on pidettävä taukoa (harvinaisempia lääkkeitä).

Lääkäri antaa selkeät ohjeet vaihtoon ja niitä on noudatettava.

Kysäisepä lääkäriltä. Eiköhän se keksi sulle uuden lääkkeen ja miten siihen vaihdetaan. Mielialalääkkeet aiheuttaa tosi usein masentuneisuutta, välinpitämättömyyttä ja väsymystä. Sopivan lääkkeen löytymiseen voi mennä vuosia. Hoidon kannattaa siis perustua muuhunkin kuin pelkkiin lääkkeisiin .

Minulla on lähete psykologille. Jonot ovat kuitenkin pitkät.

Harmittaa, kun aluksi lääke tuntui toimivan niin hyvin. Olo tuntui normaalilta. Ja nyt on ihan erilainen olo... minulle vieras olo. :(

Mutta siis niin, tarkoititkin varmaan psykologilla sitä, että saat muutakin kuin lääkehoitoa. Hyvä.

Kyllä, sitä tarkoitin. Jos psykiatrille haluaisin, joutuisin maksamaan omasta pussista.

Ehkä annoksen korotus auttaa. Kokeilen nyt tällä uudella annostuksella tovin ja katson kuinka käy. Tämä olo on melkein ikävämpi kuin se ahdistus, johon lääke alunperin määrättiin. Kamala ajatus, että tämä on monille arkipäivää.

Oireet saattavat hävitä kun totut lääkkeeseen. Älä myöskään säikähdä ja anna heti periksi vaan yritä jatkaa elämää normaalisti vaikka olosi olisikin vähän "outo".
Jos kuitenkin menee liian hankalaksi niin pyydä lääkkeen vaihtoa.
Olen itse käynyt tämän kaiken läpi ja lopuksi cipralex auttoi:)

Oireet saattavat hävitä kun totut lääkkeeseen. Älä myöskään säikähdä ja anna heti periksi vaan yritä jatkaa elämää normaalisti vaikka olosi olisikin vähän "outo".
Jos kuitenkin menee liian hankalaksi niin pyydä lääkkeen vaihtoa.
Olen itse käynyt tämän kaiken läpi ja lopuksi cipralex auttoi:)

Näin toiminkin, kun lääkkeestä tuli ikäviä oireita ensimmäisten viikkojen aikana. Mutta sitten huomasin positiiviset vaikutukset. Nyt olo on pahentunut...

Yhteistyössä