kysymys synnytyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
jos ensimmäinen lapsi syntyy sektiolla ja toinen alakautta, lasketaanko toinen synnytys sillon "ensimmäiseksi"?
neuvolassa sanottiin että toinen synnytys on nopeampi kuin ensimmäinen. ihmettelen tätä koska enhän synnyttänyt esikoista alakautta, eli millä perusteella nopeampi?

ja jos jollain on ollu tämä tilanne, onko toinen (alakautta) sitten ollut nopeampi?

vaikeasti selitetty mutta toivottavasti ymmärrätte!

mun mielestä se on eniten kiinni siitäkin oletko auennut eli jos vaikka olet auennut 8cm asti ja sitten kiirelliseen sektioon, niin eikös sitten ole kohdunsuu ison työn jo tehnyt.
Mua harmittaa ku gyneillä, neuvoloissa ei oteta näitä tärkeitä asioita huomioon.
Itsellä kaksi kiirellistä sektiota takana ja molemmissa avautunut toisessa 7cm asti ja toisessa kokonaan.
Näillä asioilla on merkitystä vaikka kierukkaa hakiessa, vaikkeivat gynet huomaa asiasta kysellekään.

Jos ekassa synnytyksessä on kohdunsuu auennut ja kanavaa hävinnyt, eli on ollut niitä supistuksia ja sitten on jouduttu jostain syystä sektioon, niin se vaikuttaa mahdollisesti nopeuttavasti. Pitää muistaa, että vaikka eka olisi syntynyt alakautta, ei aina toka ole nopeampi. Usein tosin näin on.

Jos taas sektio on tehty tilanteessa jossa kohdunkaulassa ei ole mitään muutoksia tapahtunut, seuraava synnytys on verrattavissa ensisynnyttäjän tilanteeseen.

Mä luulisin myös että vaikuttaa onko ollut suunniteltu sektio eikä paikat ole päässeet aukeamaan yhtään vai onko synnytys ollut jo käynnissä kun sektio on tehty.
Pelkkä ponnistusvaihe tuskin määrittää seuraavaa synnytystä nopeammaksi tai hitaammaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja dip:
mun mielestä se on eniten kiinni siitäkin oletko auennut eli jos vaikka olet auennut 8cm asti ja sitten kiirelliseen sektioon, niin eikös sitten ole kohdunsuu ison työn jo tehnyt.
Mua harmittaa ku gyneillä, neuvoloissa ei oteta näitä tärkeitä asioita huomioon.
Itsellä kaksi kiirellistä sektiota takana ja molemmissa avautunut toisessa 7cm asti ja toisessa kokonaan.
Näillä asioilla on merkitystä vaikka kierukkaa hakiessa, vaikkeivat gynet huomaa asiasta kysellekään.

olin auennut 7cm.

Kyllä se sun toka on sun eka alatiesynnytys =) vaikka olis hieman auennu kohdunsuu niin ei se silti ole sama kuin että sieltä kanavasta olis vauva tullu ja venyttäny paikkoja. (mitenkään vähättelemättä sektiota synnytksenä ) =)

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mä luulisin myös että vaikuttaa onko ollut suunniteltu sektio eikä paikat ole päässeet aukeamaan yhtään vai onko synnytys ollut jo käynnissä kun sektio on tehty.
Pelkkä ponnistusvaihe tuskin määrittää seuraavaa synnytystä nopeammaksi tai hitaammaksi.

Luulen kanssa, että tämä on se vaikuttava tekijä. Mulla esikoisen synnytys kiireellinen sektio noin 24 tunnin synnytyksen jälkeen, kun ei edistystä tapahtunut edes tipan avulla vauhditetuin supistuksin. Sektiossa selvisi, että lapsi oli juuttunut lantion luihin päästään. Toinen lapsi oli pienempi ja pää "edullisemman muotoinen." Synnytystapa-arviossa tätä kaksi kertaa selviteltiin ennenkuin päätettiin alakautta yrittää toista. Synnytys alkoi (kuten esikoisenkin) vesien menolla ja kesti kokonaisuudessaan 8 tuntia eli oli mielestäni ihan keskivertonopeaa toimintaa. Itse koin olleeni kuitenkin nyt ns. toista kertaa asialla, koska olihan mulla noita supistuksia jo eka synnytyksessä kiitettävän monta tuntia, kohdunsuu avautui vaikkei kokonaan jne. Mutta jos olis ollut suunniteltu sektio, niin sitten olisin varmasti pitänyt itteeni ensisynnyttäjänä.

Yhteistyössä