Kysymys taloyhtiön asuntosijoittajista/vuokra-asunnoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tttttttt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tttttttt"

Vieras
Harkitsen pienen kerrostalo yksiön ostamista taloyhtiöstä, jossa on melko paljon asuntoja, jotka on annettu vuokralle (eli taloyhtiössä osakkaina on asuntosijoittajia).

Onkohan kellään kokemusta tilanteesta, jossa pienehkössä (alle 40 osakasta) taloyhtiössä on tällainen tilanne?

Mietin varsinkin asuntosijoittajien halukkuutta ryhtyä kalliisiin remontteihin, ovatkohan he vähemmän halukkaita remontointiin kuin omistamassaan asunnossa itse asuvat osakkaat? Entä kun useiden vuokra-asuntojen omistajana on kaupungin omistama vuokrataloyhtiö - onko tällainen yhtiö vieläkin haluttomampi remontteihin?

Pelkään että asuntosijoittajien omistukset taloyhtiössä johtavat herkästi siihen, että kaikenlaista ylläpitoa karsastetaan, eikä olla kovin kiinnostuneita taloyhtiön asioista muutenkaan.

Kaikki kokemukset vastaavasta tilanteesta kiinnostavat kovasti!

Asuntosijoittajat kantavat huolta sijoituksensa tuotosta ja niin pitää sinunkin tehdä.

Miksi muuten otat taakaksesi vuokralaisen kun voisit sijoittaa vaikkapa yhdysvaltalaiseen REIT-yhtiöön ja saada kuukausittaisen osingon vailla huolia?

Asuntosijoittajat kantavat huolta sijoituksensa tuotosta ja niin pitää sinunkin tehdä.

Miksi muuten otat taakaksesi vuokralaisen kun voisit sijoittaa vaikkapa yhdysvaltalaiseen REIT-yhtiöön ja saada kuukausittaisen osingon vailla huolia?

Kiitos vastauksesta :)

Arvelinkin että asuntosijoittajilla on mielessä sijoituksensa tuotto, mutta käytännössä on vaikea tietää, miten kaupungin omistama vuokra-asuntoyhtiö tätä tuottoa arvioi - kiinnostaako heitä vain kuukausittain saamansa vuokra ja taloyhtiölainan vältteleminen, vai huomioivatko he tuottoa pidemmällä aikavälillä.

Jälkimmäiseen kommenttiisi: En ole itse ottamassa vuokralaista, muuttaisin asuntoon itse (ja haluaisin, että isot remontit tehtäisiin ajoissa, eikä viime tipassa).

Tuossa tapauksessa ei juurikaan pystytä keräämään remonttirahastoa etukäteen (pieni summa kuussa yhtiövastikkeessa), koska se ei ole asuntosijoittajalle edullista. Eli ne kaikki remonttimaksut tulee sitten kerralla tai maksellaan jälkikäteen rahoitusvastikkeena.

Sinällään asuntosijoittajan ei kannata antaa paikkojen mennä liian huonoon kuntoon, jolloin tulee kallliita äkillisiä remontteja.

Jos joku sijoittaa asuntoon, niin eiköhän se myös halua ylläpitää taloyhtiön kuntoa ja arvoa, jotta sijoitus kasvaa arvoa? Toki en kaupungista tiedä. Onko siellä sitten suurikin osa kaupungin omistamia asuntoja?

[QUOTE="ttttt";30483545]Kiitos vastauksesta :)

Arvelinkin että asuntosijoittajilla on mielessä sijoituksensa tuotto, mutta käytännössä on vaikea tietää, miten kaupungin omistama vuokra-asuntoyhtiö tätä tuottoa arvioi - kiinnostaako heitä vain kuukausittain saamansa vuokra ja taloyhtiölainan vältteleminen, vai huomioivatko he tuottoa pidemmällä aikavälillä.

Jälkimmäiseen kommenttiisi: En ole itse ottamassa vuokralaista, muuttaisin asuntoon itse (ja haluaisin, että isot remontit tehtäisiin ajoissa, eikä viime tipassa).[/QUOTE]

Suomalaiset ovat liian hanakoita remppaamaan talojansa. Isännöitsijän ja/tai taloyhtiön hallituksen jäsenten kaverit vievät sun rempparahat.

Helsingin kaupungin omistama yhtiö joka ostaa asuntoja asunto-osakeyhtiötaloista keskittyy vuokraamaan ne maahanmuuttajille.

Kiitos vastauksista!

Kaupunki omisti noin neljänneksen taloyhtiön asunnoista. Eihän se sinänsä taloyhtiön arvoa varmaan nosta, että kaupunki on omistajana mukana...

Pointti remonttirahastosta on hyvä, itsellenihän se olisi parempi jos etukäteistä keräämistä tehtäisiin.

Meidän kaupungissa sijoitusmielessä hankitut vuokra-asunnot ja talot eivät ole häävissä kunnossa. Remontteja pitkitetään viimeiseen asti. Myös muutenkin kaikki halvimman mukaan. Keittiökoneet ovat halvinta mitä löytyy. Piha-alueisiin, eikä rappukäytäviin kiinnitetä huomiota.
Kaupungin vuokrataloyhtiö taas remontoi talojaan ja pitää todella hyvän huolen kiinteistöistä. Täällä käyty taloja vuorollaan lävitse niin että tehty aina kokonaiseen taloon täysremontti. Ja myös ikkunoita ja ovia on käyty talokohtaisesti vuoropäältä lävitse. Pienekin viat korjataan heti ja asuntojen keittiökoneet ovat hyvälaatuisia, eivät halpakamaa.

[QUOTE="tttttttt";30483507]Harkitsen pienen kerrostalo yksiön ostamista taloyhtiöstä, jossa on melko paljon asuntoja, jotka on annettu vuokralle (eli taloyhtiössä osakkaina on asuntosijoittajia).

Onkohan kellään kokemusta tilanteesta, jossa pienehkössä (alle 40 osakasta) taloyhtiössä on tällainen tilanne?

Mietin varsinkin asuntosijoittajien halukkuutta ryhtyä kalliisiin remontteihin, ovatkohan he vähemmän halukkaita remontointiin kuin omistamassaan asunnossa itse asuvat osakkaat? Entä kun useiden vuokra-asuntojen omistajana on kaupungin omistama vuokrataloyhtiö - onko tällainen yhtiö vieläkin haluttomampi remontteihin?

Pelkään että asuntosijoittajien omistukset taloyhtiössä johtavat herkästi siihen, että kaikenlaista ylläpitoa karsastetaan, eikä olla kovin kiinnostuneita taloyhtiön asioista muutenkaan.
[/QUOTE]

Oletko ostamassa asuntoa itselleni kodiksi vaiko sijoitusasunnoksi? Siinä on iso ero, koska kodin valintaa vaikuttaa täysin muut asiat kuin rahalliset.

Itse en haluaisi asua kaupungin vuokra-asuntojen vieressä -> rauhattomuutta, vaiketa tapauksia, jos asunnot on ns. hätämajoitusta.

Tietenkin sijoittajat eivät halua tehdä kalliita remontteja. Vuokratuotto ei nouse samassa suhteessa.

Oletko ostamassa asuntoa itselleni kodiksi vaiko sijoitusasunnoksi? Siinä on iso ero, koska kodin valintaa vaikuttaa täysin muut asiat kuin rahalliset.

Itse en haluaisi asua kaupungin vuokra-asuntojen vieressä -> rauhattomuutta, vaiketa tapauksia, jos asunnot on ns. hätämajoitusta.

Tietenkin sijoittajat eivät halua tehdä kalliita remontteja. Vuokratuotto ei nouse samassa suhteessa.

Olen ostamassa itselleni kodiksi. Sehän tässä vähän onkin, kun taloyhtiö vaikuttaa ihan ok:lta (jonkun verran remontteja on tehty mutta esim. kallis julkisivuremontti puuttuu) ja tunnetasolla tykkään asunnosta paljon. Mutta yritän ajatellä tätä kuitenkin myös investointina: miten helposti asunnon arvoa ylläpitäviin remontteihin ryhdytään, laskeeko kaupungin omistukset taloyhtiössä taloyhtiön arvoa, jne.

Minulla on sijoitusasuntoja n. 10 kpl eri taloyhtiöissä. Äänestän AINA KYLLÄ jos on remontista kyse , paitsi hissiäänestyksissä äänestän EI , kun en itse tarvitse sitä hissiä. Ja sitä hissiin sijoitettua
hintaa et saa takaisin asunnon ( yksiöitä ) hinnan nousuna.

Mutta kaikki muut remontit kun ne tehdään ajallaan nostavat asunnon arvoa ja siksi ne on kannattavaa tehdä ajallaan.

Tuossa tapauksessa ei juurikaan pystytä keräämään remonttirahastoa etukäteen (pieni summa kuussa yhtiövastikkeessa), koska se ei ole asuntosijoittajalle edullista. Eli ne kaikki remonttimaksut tulee sitten kerralla tai maksellaan jälkikäteen rahoitusvastikkeena.

Taloyhtiön ei kannata kerätä rahaa. As oy ei saa tehdä sijoitustoimintaa, joten rahojen makuuttaminen tilillä kaiken varalta on tyhmää. Parempi olisi jokaisen osakkeenomistajan itse miettiä säästämistä (vaikka sijoittamalla).

Jos joku sijoittaa asuntoon, niin eiköhän se myös halua ylläpitää taloyhtiön kuntoa ja arvoa, jotta sijoitus kasvaa arvoa?

Ei se todellakaan mene noin. Monesti esim putkirempan kulut (PK-seudulla noin 800e/m2, kun asunnon neliöhinta ennen remppaa on vaikka 1000e/m2 ei näy suoraan vuokrassa tai asunnon myyntihinnassa. Eli esim putkiremppa ei todellakaan kasvata vuokraa lähes 2x tai asunnon myyntiarvoa.

Monesti sijoittajalla on myös tarkoitus myydä asunto esim alle 10v sisään, joten hän yrittää välttää kaikki remppoja niiden 10v sisällä, jotta ne eivät kohdistu hänelle.

Toki pintapuolisesti asunnon ja talonyhtiön pitää näyttää hyvältä, jotta myös arvo kasvaa. Moni ihminen on niin ulalla talonyhtiön taloudesta tai kunnosta, joten nämä asiat on helppo peittää.

Lisäksi moni sijoittaja tietää, ettei vaan tapahdu asunnossa arvonnousua. Kaikki tulot perustuu vain vuokratuottoon.

[QUOTE="ttttt";30483598]Kiitos vastauksista!

Kaupunki omisti noin neljänneksen taloyhtiön asunnoista. Eihän se sinänsä taloyhtiön arvoa varmaan nosta, että kaupunki on omistajana mukana...

[/QUOTE]

Jos kaupunki omistaa asuntoja kerrostalosta, se LASKEE ehdottomasti talonyhtiön arvoa ja siten myös asunnon myyntiarvoa. Useat eivät halua ostaa asuntoa kaupungin kämppien vierestä. Usein niitä asuntoja käytetään just hätämajoitukseen esim yhteiskuntaan palaaville vangeille, asunnottomille, narkkareille, avohoitopotilaille yms.

Taloyhtiön ei kannata kerätä rahaa. As oy ei saa tehdä sijoitustoimintaa, joten rahojen makuuttaminen tilillä kaiken varalta on tyhmää. Parempi olisi jokaisen osakkeenomistajan itse miettiä säästämistä (vaikka sijoittamalla).

Kaiken varalta :laugh: Ei niitä hirveitä makuuteta, on niitä käytettykin (edellisestä rempasta selvittiin noilla kerätyillä rahoilla), ensi vuoden budjetissa tuota remonttirahastostoa taas kerätään kuukausittain. Missä vaiheessa vuotta se itse nimetty remontti tulee, on hieman avoin, mutta tuosta huolimatta asukkaat joutuvat maksamaan tonnikaupalla sen päällekin, kun on isosta remontista kyse. Pienituloisten eläkeläisten on helpompi maksella vähän kerrallaan, osin etukäteenkin kuin kaikki jälkikäteen koron kanssa. Rempat eivät tule heti loppumaan, vaan uusia on vielä tulossa, milloin isompaa milloin pienempää, kun monet noista eläkeläisistä ovat tässä asuneet aina talon valmistumisesta saakka eli ikää on talollakin.

Mieti tarkkaan haluatko asua yhtiössä, jossa on paljon vuokra-asuntoja, erityisesti kaupungin vuokra-asuntoja. Valitettavasti vuokra-asujat sitoutuvat keskimäärin huonommin taloyhtiön yhteisiin sääntöihin kuin omistusasujat. Luvassa voi olla melua, ongelmajätteitä jätekatoksissa, riehumista pihalla jne. Tämä laskee myös sinun asumisviihtyvyyttäsi ja asuntosi arvoa.

Se kuinka paljon kaupunki sijoittaa vuokrataloyhtiöihin, riippuu millaisessa jamassa kaupungin talous on. Kaupungit tekevät usein vuokrataloyhtiöihinsä kerralla kaikki remontit, mikä voi yksityiselle asunnonomistajalle tuntua todella kovalta laskulta kerralla ja tietää pitkää evakkoaikaa asunnosta.

Itse suhtautuisin varovaisesti tuollaiseen kohteeseen, asunnon pitäisi olla selkeästi alueen keskiarvoa alempi, että siihen laittaisin rahojani.

Tosi outoja käsityksiä taas kerran vuokralla asujista. Asun kaupungin vuokra-asunnossa, yksityiseltä en edes hakenut. Kaupungilla parempi valikoima ja paremmin hoidetut asunnot. Ihan tavallisia ihmisiä täällä asuu, niin minä kuin naapuritkin. Melua ja sotkemista en ole havainnut, kuten en muissakaan vuokra-asunnoissani. Viimeksi asuin omistusasunnossa, nyt helpompaa kun ei ole esim. pihatöitä.

Tosi outoja käsityksiä taas kerran vuokralla asujista. Asun kaupungin vuokra-asunnossa, yksityiseltä en edes hakenut. Kaupungilla parempi valikoima ja paremmin hoidetut asunnot. Ihan tavallisia ihmisiä täällä asuu, niin minä kuin naapuritkin. Melua ja sotkemista en ole havainnut, kuten en muissakaan vuokra-asunnoissani. Viimeksi asuin omistusasunnossa, nyt helpompaa kun ei ole esim. pihatöitä.

Niin, kyllä toki normaaleja ihmisiäkin asuu kaupungin vuokra-asunnoissa, mutta ainakin kaupungeissa niissä on niin iso kysyntä, ettei muut kuin kiireellisyysluokka 1 saa niitä. Eli pitää olla jotenkin ongelmainen.

Normaalit ihmiset usein asuvat niistä kaupungin vuokrataloyhtiöissä, nuo erilliset asunnot on tarkoitettu niille hätämajoitukseen (-> ongelmatapauksia).

Joo , kyllä tajuan että kun tehdään remonttia ei sitä hintaa TIETENKÄÄN voi suoraan laittaa asunnon
arvoon nostavaksi.

Tarkoitin lähinnä sitä että asunnon arvo nousee / pysyy samana - ei laske , jos taloyhtiön remontit on tehty ajallaan ja ei ole remontteja niin sanotusti rästissä / tekemättä.

Joo , kyllä tajuan että kun tehdään remonttia ei sitä hintaa TIETENKÄÄN voi suoraan laittaa asunnon
arvoon nostavaksi.

Tarkoitin lähinnä sitä että asunnon arvo nousee / pysyy samana - ei laske , jos taloyhtiön remontit on tehty ajallaan ja ei ole remontteja niin sanotusti rästissä / tekemättä.

Miksi ihmeessä sijoittajaa sitten kiinnostaisi maksaa remontteja, jotka eivät ehkä vaikuta pätkääkään asunnon myyntihintaan, eikä vuokratuloihin?

Kaikkein pahin on tuo putkiremppa, jos se maksaa vaikka 60 000e ja asunnosta ei useasti tule samaan lisää +60 000 myyntihintaa.

-> sijoittajat eivät ole kiinnostuneita remppaamaan talonyhtiötä siten kuin siellä asuvat omistusasujat.

Yhteistyössä