Kysymys teille, joilla ollut välikorvan tulehdus aikuisena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
a) onko sinulla ollut tulehduksia lapsena?

b) mikä aiheuttajabakteeri on ollut kyseessä, kun sinulla ollut tulehdus aikuisena?

c) tupakoitko?

d)onko sinulla refluksitautia?

Itsellä siis alkanut tulemaan aikuisiällä välikorvan tulehduksia ja lapsena ei ollut. En tupakoi, minulla on refluksitauti. Myös hengitystieinfektioita alkanut tulemaan enemmän refluksin toteamisen jälkeen.

a) korvatulehduksia oli vaikka millä mitalla (kitarisatkin leikattiin)

b) en tiedä (korvatulehduksia on ollut aikuisenakin vaikka kuinka monta)

c) en tupakoi

d) ei ole refluksitautia

Ainakin refluksia sairastavilla lapsillahan sanotaan olevan enemmän hengitystieinfektioita, joten ei kai olisi mikään ihme, jos aikuisillakin olisi sama juttu.

a) onko sinulla ollut tulehduksia lapsena? -Niin paljon ettei niitä kukkaan jaksa laskea, välistä jopa kerta kuukauteen oli tulehus.

b) mikä aiheuttajabakteeri on ollut kyseessä, kun sinulla ollut tulehdus aikuisena? -Ei hajuakkaan

c) tupakoitko? -Joo. Tai sitte en. Tai sitte joo. Ehkä.

d)onko sinulla refluksitautia? -Ei

Miehellä ollut yksi korvatulehdus aikuisena, ei yhtään lapsena, ei tupakoi eikä ole refluksia. Siskollani muut samoin, paitsi että lapsena ollut kai yksi korvatulehdus.

Korvatulehduksia ei vissiin ole ollu, mutta teini-iässä oli jatkuvasti oireeton nielurisatulehdus, aiheuttaja streptokokki. Risat leikattiin lopulta. Aikuisena ollut yksi massiivinen tulehdus, jonka seurauksena tärykalvo puhkesi ja tulehdusta oli myös siellä korvan takana, mikä sen nimi nyt olikaan.. En tupakoi, eikä minulla ole refluksitautia.

Niin ja tarkennan, että kyseessä siis välikorvan tulehdus, eikä korvakäytävän tulehdus. Korvakäytävän tulehdus aiheuttaa korvakäytävän kutinaa ja särkyä ja siihen tulee tipat, tulee yleensä uintireissun jälkeen. Välikorvan tulehdukseen tulee antibiootit ja voidaan esim. puhkaista tärykalvo. Tulehdus siellä syvässä välikorvassa. Moni sekoittaa nämä kaksi tulehdusta. Kiitos muuten monille vastanneille.

[QUOTE="vieras";24031128]a) onko sinulla ollut tulehduksia lapsena?

b) mikä aiheuttajabakteeri on ollut kyseessä, kun sinulla ollut tulehdus aikuisena?

c) tupakoitko?

Itsellä siis alkanut tulemaan aikuisiällä välikorvan tulehduksia ja lapsena ei ollut. En tupakoi, minulla on refluksitauti. Myös hengitystieinfektioita alkanut tulemaan enemmän refluksin toteamisen jälkeen.[/QUOTE]

a) on ollut, todella paljon

b) ei tietoa, mutta kärsin myös alvariinsa korvakäytävän tulehduksista

c) tupakoin

d) on...

a) onko sinulla ollut tulehduksia lapsena? On, sen verran että putkitettiinkin korvat.

b) mikä aiheuttajabakteeri on ollut kyseessä, kun sinulla ollut tulehdus aikuisena? Ei mitään hajua.

c) tupakoitko? Kyl.

d)onko sinulla refluksitautia? Ei.

[QUOTE="vieras";24031128]a) onko sinulla ollut tulehduksia lapsena?

c) tupakoitko?

[/QUOTE]

a) On ollut lapsena melko paljonkin tulehduksia, myös aikuisena varmaan 15 kertaa. Olen 37.

b) En tiedä.

c) Tupakoin.

d) Ei ole refluksitautia.

[QUOTE="vieras";24042011]a) On ollut lapsena melko paljonkin tulehduksia, myös aikuisena varmaan 15 kertaa. Olen 37.

b) En tiedä.

c) Tupakoin.

d) Ei ole refluksitautia.[/QUOTE]

a) ei ole ollut lapsena korvatulehdusta (ei siis välikorvan tai korvakäytävänkään)
b) -
c) en ole eläissäni henkäystä vetänyt röökiä omin voimin, passiivista minimaalisesti
d) ei ole refluksitautia

Yhteistyössä