Kysymys teille ylipainoiset ihmiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää

Vieras
Olen kiinnittänyt huomiota ruokakaupassa monien ylipainoisten(ja normaalipainoistenkin) ruoka ostoksiin ja ne sisältävät valitettavan paljon eineksiä ja pikaruokia ja kovin vähän kasviksia tai hedelmiä ja tätä tutkaillessa olen monesti miettinyt että mikä ylipainoon ajaa ja voiko lihavana todella olla hyvä olla ja nyt siis puhun reilusti ylipainoisista ihmisistä.
Onko teillä halu laihtua mutta ei vaan syystä tai toisesta ole onnistunut?
Mitä ruokaa teillä syödään päivittäin?
Ja ovatko lapsenne myös pullukoita?
Syödäänkö monissa perheissä todella joka päivä vanukkaita,muroja ja mehua, limusta ja perunalastuista puhumattakaan?
Vanhemmathan ovat esimerkkejä lapsilleen elämäntavoillaan.

Mulla on 10kg ylipainoa. En osta juuri eineksiä, miehelle joskus sitä makkaraa mut muuten teen ruuat aina ite. Olen kerännyt kilot suklaalla :p ja liiallisella tv:n katsomisella kymmenen vuoden aikana. Olen perheen ainut ylipainoinen. Tänään tein ruuaksi kanakeittoa. Laihdutan aina ajoittain about 5kg ja sit innostus lopahtaa ja palaan suklaan syöntiin. Tämä ilmiö tapahtuu etenkin talvisin.

Normaalia kotiruokaa, ei syödä eineksiä. Lapset normaalipainoisia. Liikun liian vähän ja syön päivittäin herkkuja. Olen laihduttanut ja lihonut kymmeniä kertoja, ei oikein jaksa enää edes koittaa...

Mulla ylipainoa 10kg. Ja syön terveellisemmin kuin kukaan muu meidän perheestä (lapset ja mies ei oikein lämpene kasviksille).

Eineksiä ei juurikaan, ehkä kerran tai kaks kuussa lapset syö maksalaatikkoa kun siitä tykkäävät. Kaupan hampurilaiset ehkä parin (?) kuukauden välein. Lapset siis, minä en.

Salaatteja on lähes joka päivä, ja ite syön niitä eniten. Kaikki pastat ja riisit on tummaa/täysjyvää, lapset syö täysjyvä paahtoleipää.

Päivittäin syödään ihan perus kotiruokia, keittoja, laatikoita jne.
Mies ja lapset on siis hoikkia, minä ainoastaan aikuisiällä kerännyt vararenkaan ympärilleni. Ruokapuoli on kunnossa, pitäis vaan saada liikuttua paljon enemmän.

Mulla ylipainoa jotain 30 kiloa.. varmaan reilukin.

Eineksiä ei osteta, mutta ei kyllä osteta oikein hevi-osastoltakaan mitään. Tosi harvoin syödään salaatteja.

Syödään muuten ihan tavallista ruokaa, ei ole vanukkaita ym. päivittäisessä käytössä, mehut on kaikki light-versioita, samoin limut.

Olen perheen ainoa lihava myös. Johtuu ihan omasta herkuttelusta (suklaa) sekä siitä etten liiku tarpeeksi. Välillä pidän herkkulakkoja mutta sekään ei auta koska annoskootkin on liian suuret eli ihan sillä perusruoallakin pysyn lihavana. Jos pienennän annoksia niin on koko ajan nälkä. Välillä yritän ryhdistäytyä hedelmien ja vihannesten syöntiin mutta kun en opi niitä syömään millään, homehtuvat tai menevät sitten muuten pilalle kun ei niitä kukaan syö.

Lapsi ei ole lihava, hänen ruokavaliostaan olen paljon tarkempi kuin omastani. Hän syö terveellisesti ja "oikein".

Joo mä oon läski ja raskaana jne.Ennen raskautta bmi 42. Tässä on meidän ruokalista perjantaista tiistaille, lasten kaa tehtiin. Tämmöstä ruokaa me läskit syödään.

Perjantai:aamu ruispuuro, voisilmä, hillo(=pilttisose), leipä+ kinkku+ juusto+paprika

Päiväruoka: hampurilainen= sämpylä + salaatinlehti+ pihvi+ tomaatti+ suolakurkku

Välipala= Karkkia

Iltaruoka: jauhelihapihvi, uudet potut, vihreä salaatti

iltapala: sämpylä+ leikkeleet+ maito, banaani

Lauantai:
aamu: leipä + leikkeleet + piimä

Päiväruoka: kukkakaalipekonikeitto

välipala: leipä +leikkele marjapuuro, maito

iltaruoka/ iltapala vihreä salaatti, perunasalaatti eilisenpäivän potuista, kiuasmakkaran kera.

Su: marjapuuro+ ruisleipä leikkeleineen + maito

päiväruoka: broilerilasangne + salaatti

välipala: pannari, hillo+ mehu

iltaruoka: kesäkeitto, ruisleipä + leikkele

iltapala: banaani, mehukeitto

Ma: ruispuuro + mehukeitto
Spagettia + jauhelihakastike + salaatti
välipala: pannari + hillo+ mehu
iltaruoka: kesäkeitto+ sämpylä + leikkeleet
iltapala: pilttisose+ karjalanpiirakka

Ti: vehnähiutalepuuro+ voisilmä, leipä+ tomaatti
kalapuikot, bataattimuussi+ tomaatti sipuli salaatti
välipala: jäätelö
iltaruoka:bataattisosekeitto , karjalanpiirakka härpäkkeet
iltapala: lihis+ maito

Olen entinen ylipainoinen. Painoa oli aikoinaan 100 kg. Nykyään 65kg.
Rakastan yksinkertaisesti rasvaista ruokaa. Olin myös tunnesyöjä. Ruoka oli lohtu ja palkinto. Jossain vaiheessa katsoin itseäni ja päätin, että nyt on tultava muutos. Vaati todella syvällistä pohdiskelua miksi syön? Miksi haluan laihtua? Mikä on muututtava?
Lapseni oli minulle suurin syy laihtua. En halunnut olla äiti, joka ei läskeineen jaksa touhuta niinkuin nykyään jaksan. Kohta joku väittää ylipainoisena touhuavansa, mutta fakta on vain niin, että kyllä hoikempana sitä virtaa vain enemmän on. Halusin olla esimerkkinä terveellisestä elämäntavasta lapselleni. Haluan saada kenties myös lisävuosia elämääni. Ja sitten vasta tuli ulkonäön plussa puolet.
Nykyään syödään paljon kasviksia. Valkoista vehnää ja riisiä ei juurikaan lainkaan. Perunaa silloin tällöin. Vanukkaita lainkaan. Sipsejä ehkä noin joka toinen kuukausi ja silloinkin pieni pussi. Mehuja ei juoda. Lapselle ostin toissa päivänä tripin. Ei juonut. Oli kuulemma pahaa. Pyysi saada vettä. Lapsi saa muroja, mutta ne ovat sokerittomia. Ruokavaliossa myös lihan suhteen on tullut muutoksia. Ei osteta koskaan vamiiksi marinoituja lihoja. Itseasissa koko makuaisti on muuttunut. Ne maistuu kauhealle.
Halusin joskus aikaisemmin laihtua pelkistä ulkonäkö syistä. Ja se ei minulla toiminut. Vaati siis syvempää motivaatiota.
Tässäpä joitakin ajatuksia. Niin ja lapsi ei ole pullukka.

Miksi te ette vain voi antaa ylipainoisten olla rauhassa? Itse me kilomme kannetaan ja muutenkin joudutaan kiloja miettimään joka päivä niin oikeesti, antakaa meidän olla rauhassa. Olemme lihavia erisyistä ja miksi meidän pitäisi selittää ventovieraalle ihmiselle syyt lihavuuteemme. En mäkään utele sun henkilökohtaisi asioita.

Mä olen entinen ylipainoinen, nykyinen normaalipainoinen.
Mun ongelmat oli tosiaan kasvisten puuttuminen, epäterveellinen ruoka muutenkin eli valkoista leipää, pastaa ja riisiä. Ja esim sipsejä söin useamman pussillisen viikossa. Plus siihen päälle viininlipittely.
Makeat herkut ei ole ollut mun heikko kohta vaan juurikin sipsit ja niiden lisäksi pizzat, hampurilaisateriat jne.
Nyt rakastan kasviksia yli kaiken ja syön niitä todella paljon. Sipsejä en juurikaan osta.
On mukavaa olla hiukan kevyempi enkä haaveilekaan laihuudesta.

Tuon listan mukaan minun pitäisi olla ylipainoinen mutta olen normaalipainoinen. Kasviksia tulee syötyä ihan liian harvoin, pizzaa ja makkaraa useammin. Lihaa on käytännössä joka päivä. Herkuttelen päivittäin joko suklaalla, pähkinöillä, makeisilla tai leivoksilla.

Yhteistyössä