Kysymys virtsatietulehduksen sairastaneille

  • Viestiketjun aloittaja Anyone?
  • Ensimmäinen viesti
Anyone?
Hei,

Olisin kysynyt onko täällä joitakin, joiden tulehdukseen ei nitrofur c-tehonnut? En nimittäin vielä ole saanut viljelytuloksia, mutta lääkärin mielestä nitrofur-c on aivan huippulääke, joka tehoaa kaikkeen. Alan kohta epäillä, että hän saa kunnon sponsorirahat ko. lääkefirmalta...

Minulla nimittäin alkoi oireet muutama viikko sitten, jolloin sain kuurin trimetopriimiä (eri lääkäri silloin). Kolmessa täydessä vuorokaudessa oireet katosivat. Tämän uuden lääkärin mukaan tämä on liian pitkä aika, onko jollain muulla kestänyt tuon 3 vrk? Ainoat oireeni olivat siis jatkuva painon tunne rakon päällä, tunne siitä että taas pitäisi vessaan rampata. Oireet palasivat n. 5 pv kuurin loppumisen jälkeen, epäilenkin nyt ettei tuo 5 pv kuuri ollut tarpeeksi pitkä. Tänään myös vähän kipristellyt alavastassa.

Minulla ei ole ollut tätä infektiota aikaisemmin, ja nyt olin sitten hölmönä hellesäällä märkä uimapuku päällä. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia virtsatieinfektiosta tai nitrofur c-lääkkeestä?

Kiitos paljon jo etukäteen!
 
kolibakteeri
Olen itse aikoinani syönyt nitrofur-c:tä noin puolisen vuotta ,toistuvien virtsatieinfektioiden ESTOLÄÄKKEENÄ.Akuutteihin tulehduksiin,joiden oreet ovat hyvin rajut:todella kova kirvely virtsatessa,lämmönnousu jne.sain tuota mainitsemaasi trimetopriimiä,tulin sille allergiseksi ja sain lääkemyrkytyksen-olen tosin allerginen myös penisilliinille.Virtsatieinfektion aiheuttajana ovat usein ihmisen suolistossa elävät koli-bakteerit,jotka lisääntyessään leviävät virtsateiden alueelle. Sinun kannattaisi juoda runsaasti happamia mehuja,esim.karpalo-ja puolukkamehuja.Karpaloa saa myös luontaistuotekaupoista puristeina.Sen bakteereja vähentävä vaikutus on tieteellisesti testattu ja palkittu.Myös säännöllinen maitohappobakteerien nauttiminen on tulehduksia estävää.Toki on aina syötävä myös lääkärin määräämä kuuri.Pahimmillaan virtsatieinfektio voi tulehduttaa munuaiset.
 
yksi kärsijöistä...
jeps, itse sain kuukausi sitten 15 päivän kuurin kyseista lääkettä ja se toimi kuitenkin vähän hitaammin kuin mitä olen tottunut antibiooteilla, ja joku kauhistelee tuota aikaa niin minulla VTI iski viime vuonna oikein pahana ja jouduin sairaalaan koska se kerkesi nousta munuaiseen, tämän vuoksi kun tuosta vaivasta on akuutti niin ensimmäinen oire itsellä on se että toinen munuainen menee kipeäksi.
nyt se nirtofur-c olisi ehdolla minulle estolääkitykseksi mutta pakko pyytää jotain muuta nimittäin sain siitä loppuaikana noita haittaoireita, toivottavasti löytyy toinenkin lääke.

kuitenkin kotikonsteja on monta ja kuten tuo edellinen vinkkasi noista happamista mehuista, kuitenkin jos tuntuu että ettet tykkää mehuista, itse pidän mutta en jaksa aina juoda, niin käy ostaa itsellesi suoraan vain c-vitamiinipurkki ja syö niitä ohjeiden mukaan. nyt kesällä eli epäsäännöllistä elämää ja jäi ottamatta niin nyt viiveellä tulikin taas tulehdus.
muita koti konsteja on se että pissalla pitää käydä yhdynnän jälkeen ja muista juoda yleensäkin vettä että aineenvaihdunta toimii.
tuo yleisen hygienia ja c-vitamiini on paras miten voi estää tulehdusta kuten totesin kesällä kun tulehdus tuli sen vuoksi ettei muistanut pakata mukaan C-vitamiinia....
 
kanssakärsijä
Eihän se nitrofur kaikkeen tehoa. Virtsanäytteestä täytyy tehdä viljely, jossa selvitetään juuri sinulla olevan bakteerin antibioottiherkkyys ts. se, mikä antibiootti tehoaa ko. bakteeriin. Mulle lääkäri sanoi, että jos 3vrk:n jälkeen ei ole mitään muutosta, todennäköisesti antibiootti on väärä. Nitrofur c on tosi tehokas moneen bakteeriin, mutta ei kaikkiin.

Mulla myös nuo karpalopuristeet ja c-vitamiini ovat pitäneet tulehduksen poissa jo yli puoli vuotta, suosittelen! Akuuttia tulehdusta ne ei paranna, ainakaan mulla, vaan aina on tarvittu antibioottia. Maitohappobakteereita kannattaa ehdottomasti syödä myös antibioottikuurin aikana ja sen jälkeenkin, ettei tulehdus heti uusiudu. Mä olisin tod näk välttynyt kierteeltä, jos olisin tuon tiennyt. Antibiootit kun tappavat niitä hyviäkin, puolustuskykyä ylläpitäviä bakteereita elimistöstä.

Joskus oireilu saattaa jatkua, vaikka bakteerit olisikin jo tapettu. Siksi ei kannata syödä antibiootteja muuta kuin siinä tapauksessa, että näytteestä todella löytyy pöpöjä. Inhottavaa lääkärissä ramppaamista, tiedän..
 
miksus
Minulla Nitrofur tehosi kuudessa tunnissa. Silloin pissatessa polttelu lakkasi. Aiheuttajana oli e.coli, joka on tavallisin.
Tulehdus alkoi tosi rajuna keskellä yötä. Kova pissahädän tunne ja mitään ei juuri tule. Virtsa oli pahimmillaan puolukkamehun punaista. Aamulla oli olo parempi ja pystyin pidättelemään aika helposti kolme tuntia näytettä varten.
 
eräs kysyjä
Kuinka nopeasti virtsatietulehdus alkaa oireilla esim. seksin jälkeen, jos se on tullakseen. Itsellä oli se kerran. Enkä tiedä sainko sen järvivedestä vai jonakin parin peräkkäisen päivän seksistä.
 
Anyone?
Hei,

Kiitos kaikille vastauksista! Sain tänään tulokset, ja selvisi että näytteessä oli stafylokokki-bakteeri, johon ei trimetopriimi eikä nitrofurantoiini kumpikaan kunnolla tehoa. Joten tänään alkoi uusi kuuri, toista lääkettä. Olen ottanut vasta yhden, mutta jo se tuntuu jotenkin vähän rauhoittavan oireita. Nyt ainakin näyttää valoisammalta, pääasia että vaivaan ja oireiden sinnykkyyteen löytyi joku syy... Toivotaan että seuraavaan tulehdukseen on toiset 25 vuotta aikaa tämän jälkeen! =) Oli kyllä viimeinen kerta vähään aikaan, kun vietän 2pv märässä uimapuvussa lioten, oli mitkä helteet tahansa!
 
Tauotta pissattaa...
Minulla alkoivat virtsatietulehduksen oireet vajaa viikko sitten. Iltapissalla käydessäni kirveli, ja siitä lähtien on ollut rakossa jatkuva paineen tunne, joka ei hellitä hetkeksikään. Sain viiden päivän kuurin Trimopania, joka veikin kirvelyn pois (tai sitten kirvelyn loppuminen johtuu runsaasta juomisesta), mutta edelleen koko ajan on tunne, että pitäisi mennä vessaan.

Olen menossa maanantaina viemään näytteen viljelyä varten, jotta tulehduksen aiheuttaja selviäisi ja saisin sopivan antibiootin. Sitä odotellessani olen tässä jo käynyt läpi kaikkia muita mahdollisia sairauksia, joihin tuo oire voisi sopia, ja pelkään jo sairastavani yliaktiivista rakkoa, johon toimivaa hoitoa ei ehkä löydykään. Nimimerkin Anyone? kokemus antoi taas toivoa, että kyseessä sittenkin on "vain" virtsatietulehdus. Todella viheliäinen vaiva joka tapauksessa.
 
potija
Nyt itsellä kanssa päällä virtsatietulehdus ja hoidoksi nitrofur c-75 mg.Pikatesti näytti heti,ei otettu viljelyä.
Farmaseutti kertoi kun hain apteekista lääkettä että jos tämä kuuri ei tehoa,sitten soitto mistä kuurin määräsivät ja laittavat koneelle lähetteen.Nyt vaan odotellaan,pirullinen vaiva tosiaan..
 
nalle22 (ei kirj)
mielipiteensä on kullakin tms enkä halua arvostella tässä ketään,
mutta mä en missään nimessä söisi antibioottikuuria ilman kunnollista virtsan bakteeriviljelyä.
mulla on esim monta kertaa ollut oireet, pikatesti näyttänyt tulehdusta, mutta viljely on ollut puhdas, eli ei tulehdusta.
siinä viljelyn tekemisessä on sekin etu, että säästyy ainakin mahdollisesti turhilta antibioottikuureja, koska jos umpimähkään määrätty kuuri ei tehoa, tehdään viljely ja sieltä löytyy bakteeri johon ekana syöty antibiootti ei pure, niin joutuu syömään uuden kuurin.
siksi se viljely on paras tapa, koska se myös testaa mille antibiootille bakteeri on sensitiivinen, kuten myös mille se on resistentti.
 
Viljely ja antibiootit
Hyvin hyvin usein virtsatietulehduksen aiheuttaja on e.coli -bakteeri. Jos pikatesti näyttää tulehdusta, lääkärit monesti määräävät tähän antibiootin. Jos näyttää ettei tehoa, tehdään myöhemmin uusi testi, joka viedään viljelyyn asti ja määritetään mikä bakteeri siellä oikein jyllää.

Mutta jos saat usein tulehduksia, kannattaa näyte laittaa samantien viljelyyn. Koska viljelyn teko kestää noin kaksi päivää, tehdään tässäkin tapauksessa usein niin, että annetaan antibioottikuuri ja jos viljelyiden valmistuttua selviää, että ko. lääke ei tehoa, annetaan uusi kuuri. Suosittelen kuitenkin lääkkeen aloittamista samantien, koska usein käy niin, että valittu antibiootti on oikea, ja jos et aloita kuuria, joudut turhaan kärvistelemään muutaman päivän.
 
wierailija2
joskus nuorena tyttönä sain jonkun virtsatulehdusta vastaavan kun nuoruuden innolla tuli harrastettua seksiä silloisen poikakaverin kanssa. äiti oli unohtanu kertoa, että jokaisen yhdynnän jälkeen olisi syytä käydä pissalla tulehdusten ehkäisemiseksi.

nyttemmin, jos onnistun saamaan virtsatulehduksen oireita, haen kaupasta litran tai pari karpalo- tai puolukkamehua, jonka kippaan kurkusta alas. se happamoittaa virtsan ja tappaa bakteerit. ei se tietty kaikilla toimi, yks kaveri sai pahan virtsatulehduksen ja kokeili tota "mehupaastoa" sanoi, että sai kyllä yön nukuttua hyvin mutta seuraavana päivänä oireet palasivat ja joutui menemään lekuriin.
 
Wirne
... Itsellä on nyt päällä virtsarakontulehdus. Äitienpäivänä se alkoi, virtsatessa rakossa tuntui repivää kipua, kuin se olisi ollut halkeamaisillaan. Virtsassa oli myös verta. Maanantaiaamuna siis soitto terveyskeskukseen, sain viiden päivän Selexid-reseptin. Kuurin loputtua perjantaina olin tietysti voitonriemuinen "hei jes, se meni!" mutta sunnuntaina minua kohtasi julma todellisuus; oireet palasivat entistä voimakkaampina.
Taas maanantaina (eilen) soitto terveyskeskukseen. Tällä kertaa käskivät hakea labrasta purkin näyteenottoa varten ja tänäaamuna sitten tuskallisesti pissin purkkiin ja kiikutin kaksi koeputkellista laboroitavaksi. Liuskatestin tuloksia soittelin jo iltapäivällä. "Joo kyllä siellä selkeesti tulehdus on", sanoivat, ja mieli teki heittää takaisin, että "ai katos, kun mä en tajunnutkaan kun kusen verta". No kuitenkin, sain reseptin: viisi päivää, nitrofur-c 75 mg. Huomenna soittelen vielä viljelyn tuloksia, toivon todella, että tämä oli tältä erää tässä ja nyt olisi jopa oikea lääke.

Minulla luultavasti kaikki alkoi siksi, että olen laiska käymään vessassa seksin jälkeen, vaikka mällien valuminen lakanoille onkin inhottavaa (eikä ole pissahätä), hyi. Lisäksi juon melko vähän ja pidättelen 'viimeiseen asti', eli rakko lienee kovilla.
Mutta vahingosta viisastuneena parannan nyt tapani :)
 
täällä myös...
Jokin aika sitten "sairastin" virtsatietulehduksen. Minulla ei auttanut yhdyntöjen jälkeiset vessassa käynnit, vaan tulehdus iski silti. Söin antibioottikuurin ja tulehdus meni ohi.
Nyt sitten olenkin ostanut karpalomehua ja juonut sitä aina välillä sekä ottanut c-vitamiinia ja maitohappobakteereja epäsäännöllisesti.
Pelottaa, että iskeeköhän se tulehdus taas... Olin niin siinä uskossa, että kun käyn vessassa aina seksin jälkeen, en saa tulehdusta. Aikaisemminkin nimittäin olen ko.tulehduksesta kärsinyt ja tällöin en käynyt vessassa yhdynnän jälkeen.
 
Kuumeilija
Olen syönyt Nitrofur-C:tä reilun viikon. Viimeiset kolme päivää olen kuumeillut ja keuhkoissa ahdistaa. Tänään joudun jättämään 14 pv:n kuurin kesken. Tahdon nähdä, johtuvatko oireeni lääkkeestä. Juttelin asiasta lääkärille, mutta hän ei reagoinut asiaan. Olen kärsinyt virtsatietulehduksista pienestä lähtien. Monet kuurit on syöty. Monille lääkkeille olen tullut allergiseksi. Aina ei muista kaikkia varosääntöjä. Huomenna tiedän enemmän!
 
urina
olen kärsinyt pissavaivoista pienen ikäni.Välistä vaivaavat vähemmän välistä todella paljon ja pahasti. Syytä ei löydy. Selvä on että kylmää en yhtään siedä, villatakki lanteilla ja sukat jalassa kuljen kotonakin kesät talvet . Nyt on taas kuuri meneillään, viljely tehdään aina ja herkkyys mitataan( eli mikä antib. tehoaa). Vaan tautipa toistuu ja toistuu. Kerran pääsi salakavalasti nousemaan munuaisiin asti . sain munuaisaltaan tulehduksen sekä sepsiksen. Syynä se että aiempi Selexid viikon kuuri ei ollutkaan tehonnut. Kipu lähti mutta pöpöt jäi. Ja kun kontrolleja terv. keskus ei kovin helposti tee niin melkeinpä henkeni heitin. Nyt olen itse vaati nnut kontrollin jokaisen kuurin jälkeen ja viljelyn.
Olen jo vaihdevuodet ylittänyt ja limakalvot ovat rutikuivat. Mutta ei siinä yksin syy ole, näitä tulehduksia on ollut koko elämäni. paikkani pidän niin puhtaina kuin ikinä voin. Bidesuihkua käytän joka asioinnin jälkeen jne ja bensa-asemien ym. yleisten vessojen käytöä vältän. Niitä on syytä välttääkin kun yhdessäkään kotimaan vessassa ei ole tarjolla istuinsuojia( tisin toisaalla Euroopassa). pitää kai saada siihenkin EU-direktiivi!.
Juon kamomillateetä, ja karpalomehua, sekä otan Immuno C-tä ehkäisyyn. vaikuttaa etti siitä mitään hyötyä kuitenkaan ole. Kiilteen vain saa hampaista kulumaan ja happovaivoja.
Jatkuvista tulehduksista on ollut seurauksena myös ns. yliherkkä rakko. vaikeutena nyt onkin kumpi on kysymyksessä.
 
epävarma pimu-82
Itsellä kans parasta aikaa viiden pv:n kuuri nitrofur-c 75mg, viimeinen tabletti lähtee illalla ja edelleen tuntuu oireita,tosin aika lieviä...ja se mikä ihmetyttää eniten, että virtsa on ns.limenvihreää! Ja muutenkin on tuntunut että tämä lääke on tehonnut hitaanlaisesti,auttanut toki on mutta en ole täysin vakuuttunut lääkkeen tehokkuudesta, ja kun niitä lieviä oireitakin vielä on. Epälenkin siis ettei tuo 5 pv:n kuuri ollut riittävä =( Sain joskus useampi vuosi sitten estolääkityksen jatkuvien tulehdusten vuoksi jolloin vaiva pysyi pitkään, useita vuosia, poissa. Mutta kaikkein varminta olisi kai viedä uusi virtsanäyte labraan että saisi varmuuden, ja kun tunne on ettei ole täysin parantunut.
 
labrakoe!
Vie ihmeessä uusi näyte (tutkittiinko aiheuttajaa, eli syötk varmasti oikeita lääkkeitä oikeaan bakteeriin?), koska ainahan ei itse aiheuttajaa edes koea tarpeelliseksi tutkia, koska yleensä tietty lääke toimii.
Itselläni ei kerran mennyt ensimmäisellää kuurilla oireet ohi ja uusi kuuri kehiin ennenkuin oireet ehtivät pahentua liiaksi.
 
Vaihda lääkäriä
Alkuperäinen kirjoittaja urina:
olen kärsinyt pissavaivoista pienen ikäni.Välistä vaivaavat vähemmän välistä todella paljon ja pahasti. Syytä ei löydy.
Juon kamomillateetä, ja karpalomehua, sekä otan Immuno C-tä ehkäisyyn. vaikuttaa etti siitä mitään hyötyä kuitenkaan ole. Kiilteen vain saa hampaista kulumaan ja happovaivoja.
Jatkuvista tulehduksista on ollut seurauksena myös ns. yliherkkä rakko. vaikeutena nyt onkin kumpi on kysymyksessä.
Sinä tarvitset estolääkityksen, vähintään 3-6 kk.
 
potilas x
Minulla oli menossa puolen vuoden kuuri Nitrofur C 75 mg, yksi tabletti/vrk virtsatietulehduksen estoon. - Lääkäri ""unohti"" kertoi, että tämä lääke aiheuttaa usein keuhkojen tulehdusta eli elimistö alkaa hylkiä sitä. No, minulla oli hyvin raskas olo, enkä oikein jaksanut kuin maata tunnin verran heräämisen jälkeen, koska henki ei kulkenut. - Menin lääkäriin ja vaihdettiin lääke (En muista, mikä se oli). - Karpaloista ei ole koskaan ollut mitään apua eikä C-vitamiinista. Nyt huomasin yllättäen, pitkän terveen kauden jälkeen, että hups, taas on iskenyt. Otan jäljelle jäänyttä Nitrofur C 75 mg, 2 tbl/vrk, lekureilta kysymättä, ensin. Jos ei viidessä päivässä parane, menen lääkäriin. Eli odotan viikonlopun yli. Mitäpä se kokeileminen haittaisi, ei mitään. Lääke on kuitenkin joskus ostettu (iso purkki), joten...
 
kokeilija
Minulla oli menossa puolen vuoden kuuri Nitrofur C 75 mg, yksi tabletti/vrk virtsatietulehduksen estoon. - Lääkäri ""unohti"" kertoi, että tämä lääke aiheuttaa usein keuhkojen tulehdusta eli elimistö alkaa hylkiä sitä. No, minulla oli hyvin raskas olo, enkä oikein jaksanut kuin maata tunnin verran heräämisen jälkeen, koska henki ei kulkenut. - Menin lääkäriin ja vaihdettiin lääke (En muista, mikä se oli). - Karpaloista ei ole koskaan ollut mitään apua eikä C-vitamiinista. Nyt huomasin yllättäen, pitkän terveen kauden jälkeen, että hups, taas on iskenyt. Otan jäljelle jäänyttä Nitrofur C 75 mg, 2 tbl/vrk, lekureilta kysymättä, ensin. Jos ei viidessä päivässä parane, menen lääkäriin. Eli odotan viikonlopun yli. Mitäpä se kokeileminen haittaisi, ei mitään. Lääke on kuitenkin joskus ostettu (iso purkki), joten...

Kappas, ihan samat ajatukset! Batsakipu on tosin käsittämättömän järkyttävä, alkoi ihan yhtä-äkkiä, verta vissiin tulee virtsatessa ja vedin naamariin paniikissa pari panadolia, pronaxenia ja nitrofur c75mg.. Onko tietoa annostuksesta kun kuurina ottaa, 3kertaa päivässä vai riittääkö kaksi? Mulla on iso purkki tuota ollut joskus estolääkityksenä, menee vanhaksi 2011.
 
Viimeksi muokattu:
totaalisenkyrpiintynyt
Mikä ihme mulla voi olla, kun virtsavaivat eivät mitenkään ota loppuakseen? Ne alkoi jo tammikuussa, ja lääkäri antoi antibiootteja. Kun paino virtsarakon päällä ei ottanut hellittääkseen, menin gynelle, koska ajattelin, että kyseessä voisi olla vaginoosi, kun siinäkin on samantapaisia oireita. Gynen mukaan alapäässä ei ollut tulehdusta, mutta sen sijaan mulla oli edelleenkin virtsatietulehdus, johon sain lisää antibiootteja (samaa merkkiä). No, kun muutama päivä sen kuurin päätyttyä oireet alkoivat taas, niin menin urologille, joka antoi mulle taas antibiootteja, tällä kertaa toista merkkiä, sellaisia jotka vaikuttaa suoraan munuaisiin. Nyt niitä on popsittu viisi päivää, mutta oireet eivät ole hävinneet minnekään - koko ajan tuntuu lievää vihlontaa virtsaputkessa, ja aika-ajoin vihloo myös munuaisen kohdalta. Viljelyä ei ole tehty - pitäiskö mun vaatia sellaista? Ja voiko kyseessä olla jokin muu tauti, vaikka virtsanäytteestä näkyykin aina tulehdus?
 
äippä66
Minä olin vuosia sitten pahassa tulehduskierteessä, eikä antibiootit enää auttaneet kuin hetkellisesti. Rupesin ostamaan karpalomehua, lasipulloissa olevaa aitoa tavaraa. Join sitä todella paljon ja pitkän kuurin. Tulehdus laantui, eikä niitä ole sen jälkeen ollutkaan. Joskus on ollut tunne alkavasta tulehduksesta, mutta olen kiireesti ostanut karpalomehua ja saanut sen heti nujerrettua.

Tölkkimehuista ei ole mitään hyötyä, niissä karpalon määrä on häviävän pieni. Kokeilin myös karpalotabletteja, mutta nekään eivät tepsineet. Tuo ehta mehu oli ainoa pätevä lääke, ja samalla sai runsaasti nestettä joka on tulehduksen hoidossa erittäin tärkeää, huuhtelee virtsateitä.
 

Yhteistyössä