Kysymys vuokravakuudesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MarikA"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MarikA"

Vieras
Eräs kaverini, miespuolinen lapsuudenystäväni sai vuokra-asunnon kunnalta ja hän ei saanut mistään vuokravakuutta joten maksoin suht hyväpalkkaisena vuokravakuuden hänen vuokranantajansa tilille. Ilmoitetaanko minulle jos kaveri ei ole maksanut vuokriaan tms. jos muuton yhteydessä häneltä viedään vuokravakuusraha esimerkiksi maksamattomiin vuokriin? Tuleeko minulle mitään ilmoitusta asiasta?
Minua vähän epäilyttää koska tämä jäbä on ennenkin jättänyt vuokria rästiin. Olen kai niin hyväsydäminen etten voinut olla kaveria auttamatta vuosi sitten ja nyt hän on muuttamassa syksyllä johonkin unelmakämppäänsä yksityiselle..
Onko kenelläkään tietoa? Askarruttaa vaan mieltä. Kaverin vuokranantajalla ei ole minusta tietoja, vain vuokravakuus on maksettu nimelläni..
Onko näihin joku yhteinen linja kunnilla, tämä kaveri asuu Turun lähellä..

:D oletko tosiaan noin tyhmä? Ihan sama kenen tililtä se raha on maksettu. Sen vuokralaisen hyväksi se menee. Sun pitää tehdä joku sopimus kaverinkanssa tai sitten se vuokravakuus olisi pitänyt laittaa sellaiselle erilliselle tilille mikä on tarkoitettu vuokravakuuksille.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Ajattelin auttaa ystävää, en osannut sanoa ei. Nyt tuntuu tilanne vähän tyhmältä mutta omapa on tyhmyyteni.. Sitä hain tässä aloituksessa takaa että jos vuokrat jää maksamatta eikä vuokravakuus palaudu niin saanko minä jonkun ilmoituksen erikseen? olen tosiaan vaan maksaja, nimeäni ei ole kuin maksukuitissa, ei missään sopimuksessa eikä mitään muita tietoja kuin nimeni.

[QUOTE="MarikA";28187770]minä maksoin vuokranantajan tilille ja tietääkö kukaan että ilmoitetaanko tuosta minulle jos sitä vakuutta ei palauteta?[/QUOTE]

Ei tietenkään ilmoiteta. Eihän vuokraakaan maksaessa ole väliä kenen tilitä se on maksettu vaan se kenelle lasku on osoitettu. Eli jos takuurahat palautetaan ne saa vuoralainen.

[QUOTE="vieras";28187762]Vuokravakuus ei koskaan makseta vuokranantajan tilille vaan erilliselle vuokravakuustilille. Vuokranantalle menee vain panttaussopimus.[/QUOTE]

Ei se noin mene. Voidaan maksaa vuokranantajalle ja asiasta laitetaan maininta vuokrasopimukseen.

[QUOTE="Maija";28187934]Ei se noin mene. Voidaan maksaa vuokranantajalle ja asiasta laitetaan maininta vuokrasopimukseen.[/QUOTE]

Vain jos vuokralainen on tavallista tyhmempi.

[QUOTE="MarikA";28187748]Ajattelin auttaa ystävää, en osannut sanoa ei. Nyt tuntuu tilanne vähän tyhmältä mutta omapa on tyhmyyteni.. Sitä hain tässä aloituksessa takaa että jos vuokrat jää maksamatta eikä vuokravakuus palaudu niin saanko minä jonkun ilmoituksen erikseen? olen tosiaan vaan maksaja, nimeäni ei ole kuin maksukuitissa, ei missään sopimuksessa eikä mitään muita tietoja kuin nimeni.[/QUOTE]

Maksoit oppirahat joita et enää koskaan näe.

[QUOTE="vieras";28187762]Vuokravakuus ei koskaan makseta vuokranantajan tilille vaan erilliselle vuokravakuustilille. Vuokranantalle menee vain panttaussopimus.[/QUOTE]

Mistä nyt tällaisen säännön ole keksinyt. Vuokravakuuden voi maksaa suoraan vuokrantajalle ja useimmiten kuntien ja vuokrataloyhtiöiden kohdalla menetellään juuri näin. Ne eivät juurikaan anna edes muuta mahdollisuutta. Yksityisten vuokranantajien kohdalla toki vuokravakuustili on hyvä ratkaisu. Sekään ei silti takaa yhtään mitään, koska vuokravakuussumman saa silloin takaisin vain vuokranantajan suotumuksella.

Sossusta saa kyllä rahaa vuokravakuuteen jos on oikeasti sellainen tilanne että sellaiseen tarvitsee sossun rahoja. Kaverisi on tainnut nyt pissiä sinua silimään... Ettei vaan olis hakenu niitä sossunkin rahoja ja rillutellut sinun rahoja? Oletko varma että tilinumero jolle rahat laitoit oli vuokrayhtiön tilinumero?

Sinun täytyy itse ilmoittaa vuokranantajalle että SINÄ olet maksanut vuokravakuuden. Sinulla on täysi oikeus vetää vuokravakuutesi pois asunnosta, mikäli sinulla on todisteet(pankkikuittia tms.) että vuokravakuusraha on maksettu sinun tililtäsi. Sinun täytyy itse pitää huolta että vuokranantajalla on sinun ajantasalla olevat tiedot jotta saat rahasi takaisin. Varmistitko, että tilinumero on varmasti tuon vuokranantajan tilinumero?

Sinun täytyy itse ilmoittaa vuokranantajalle että SINÄ olet maksanut vuokravakuuden. Sinulla on täysi oikeus vetää vuokravakuutesi pois asunnosta, mikäli sinulla on todisteet(pankkikuittia tms.) että vuokravakuusraha on maksettu sinun tililtäsi. Sinun täytyy itse pitää huolta että vuokranantajalla on sinun ajantasalla olevat tiedot jotta saat rahasi takaisin. Varmistitko, että tilinumero on varmasti tuon vuokranantajan tilinumero?

Voi voi taas. Jalkaa voi polkea ja kiukutella. Mutta ap:lla ja vuokranantajalla ei ole mitään sopimussuhdetta, johon ap voisi perustaa vaatimuksensa vuokravakuuden palauttamisesta hänelle. Yleensä kirjallisessa vuokrasopimuksessa on vain maininta vuokravakuudesta ja sen maksutavasta. Vuokrasopimuksessa olisi pitänyt olla kirjallinen maininta, kenelle vuokravakuus palautetaan. Nyt vuokranantajalla ei edes ole oikeutta palauttaa rahoja ap:lle, vaan ne täyty palauttaa vuokralaiselle, ellei tämä erikseen anna ohjetta palauttaa rahat jollekin muulle.

Yhteistyössä