Kysymys yksityisellä hoidossa olemisesta muualla kuin kotipaikkakunnalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

marilia

Jäsen
23.03.2005
31
0
6
Hei!

Olisin erittäin kiitollinen saamaan tietoa teiltä joilla ei ole mahdollisuutta yksityiseen hoitoon omalla kotipaikkakunnalla. Miten hoidetaan ultrat ennen siirtoja? Tehdäänkö ne silti omalla paikkakunnalla jollain yksityisellä klinikalla joka ei tee varsinaisia hoitoja ollenkaan? Haluaisin tietää miten teillä muilla vastaavassa tilanteessa on onnistunut "käytäntö".

Meillä ei ole kotipaikkakunnalla yksityistä klinikkaa ja lähin sijaitsee yli 200 km päässä Tampereella. Olemme läpikäyneet 3 ICSI hoitoa julkisella ja mikäli tämä viimeinen julkisen puolen hoito osoittautuu tuloksettomaksi, on edessä siirtyminen yksityiselle. Olisin myös kiitollinen klinikoiden suosituksista Tampereella. Luulen, että Väestöliitto ei tule kuitenkaan tapauksessamme kysymykseen, sillä meillä ongelmana on alkion kiinnittyminen, vaikka ne ovat top luokkaa ja limis on erittäin hyvä. Nyt on siirretty yht. 9 alkiota eikä nappaa kiinni.

Kiitän jo etukäteen neuvoista!

T: Marilia

Hei marilia,
Minä käyn hoidossa toisella paikkakunnalla. Siellä klinikalla ainakin hoitava lääkäri haluaa itse tehdä ultrat ja tarkistaa tilanteen, missä mennään ja suunnitella ja laskea oikean siirtopäivän ja muut jutut. Klinikalla halutaan myös, että on välttämätöntä käydä harjoittelemassa pistokset siellä paikan päällä, jotta kaikki menee oikein, vaikka olisikin pistänyt aiemminkin, mutta esim. uutta lääkettä aloitettaessa. Näissä käytännöissä on varmasti eri tapoja toimia, mutta näin meillä..

hei, mä käyn hoidoissa n. 120 km päässä kotoa... multa lääkäri kysyi haluanko tehdä ultrat ennen inssiä täällä,mutta itse halusin et ehdottomasti hoitava lääkäri ja yksityinen klinikka hoitaa kaiken mun hoitoihin liittyvän, eli varmaan eri tavalla eri paikoissa... =)

Me ajettiin Treen väestöliittoon joka kerta, vaikka meillä matkaa sinne 200km. Tiesin olevani osaavissa käsissä joten en halunnut sekoittaa hoitoihin muita lääkäreitä. Ja halusin että kaikki menee nappiin kun hoidoissa ajoitukset on kaiken a ja o. Pienestä on kiinni että hoidot voi mennä mönkään. Ja meidän hoitava lääkäri toivoi että hän saisi tehdä kaikki ultrat ym. Ja kaiken vaivan palkitsi 3vuotta odotettu plussa jonka sain testiin 3vk sitten.

Kiitos teille tiedoista. Meillä tosiaan matkaa Tampereelle yli 200 km, joten en tiedä mitenkä hoituu. Aiemmin julkisella puolella ollessani jouduin käymään ultrissa todella usein ennen siirtoja/punktiota, koska limis kasvo aika hitaasti ja vaste hormoneille on huono.

Tehdäänkö yksityisellä hoitoja myös iltaisin/viikonloppuisin? Vaikka kyllä sen varmaan viime kädessä oma kierto määrää. Olisin kuitenkin kiinnostunu kuulemaan et miten teillä.

Oon vähän täynnä kysymyksiä koska mulle on ihan pimennossa tuo yksityinen puoli...:) Luulin tosiaan joskus aikanaan että kyllä me nyt se yksi lapsi saadaan julkisessa hoidossa ollessamme mutta valitettavasti toisin taitaa käydä :(

Meillä kanssa sama tilanne, Tampereelle matkaa yli 200 km ja käymme siis siellä hoidoissa. Ensimmäisessä hoidossa kävin omalla paikkakunnalla 2 x ultrassa, mutta koska palvelu kyseisessä paikassa oli epäystävällistä ja kehnoa, mm. vääriä papereita faksattiin klinikalle, jouduin odottamaan vuoroani 2 tuntia jne., tein päätöksen, että käyn kaikki ultrat ym. Treella omalla lääkärillä. Asun siis paikassa a ja käyn töissä paikassa b ja hoidoissa paikassa c eli Tre, joten joka tapauksessa jouduin aina ottamaan vapaapäivän.
Kannattaa huomioida, että Kela korvaa matkakustannuksia myös ultrakäynneistä jos joutuu käymään toisella paikkakunnalla. Matkat korvataan julkisten mukaan esim. juna, silloin kun ei tarvitse "saattajaa" ja oman auton mukaan silloin kun tarvitaan saattaja eli mies mukaan, eli käytännössä se on se punktiopäivä. Jokaisesta matkasta vähennetään 9.25 euroa omavastuuosuutta, mutta muuten saat täysimääräisenä matkakulut. Klinikka antaa sinulle valmiiksi täytetyn Kela-lomakkeen, johon täytät kulkuneuvon ja matkan pituuden ym. tiedot. Ainakin itselleni on korvaukset tulleet tosi nopeasti ihan muutaman viikon sisällä käynneistä ja siksi olen ollut tyytyväinen ja kulkenut Treella hoidossa mielelläni. Juuri eilen pätkähti tilille 180 euroa matkakorvauksia. Taloudellisesti siinä tulee mulle tappiota se vapaapäivä/lomapäivä, mikä nyt onkaan ja punktiopäivistä tietty s-lomaa, joten sitä ei tule taloudellista tappiota.

Mutta ainakin minä koen tosiaan paljon luotettavammaksi käydä omalla lääkärillä joka kerta, etenkin kun meillä hoidot ei ole koskaan vielä onnistuneet. Huonosta palvelusta oman paikkakunnan yksityiselläkin sai kuitenkin maksaa joka kerta 100 euroa pelkästä ultrasta, niinpä no tänks! Toivottavasti tästä oli apua sinulle ja oikein hyvää jatkoa! :wave:

Hei, en osaa sanoa tähän mitään, mutta siis tiedustelen vain, että miksi Väestöliitto ei tule kysymykseen? Itse olemme siellä ja olemme todella tyytyväisiä. Mutta se tosiaan voi olla, että niillä ei ole ilta- ja viikonloppuaikoja. En kylläkään tiedä, onko muilla.

Hoidoista vielä. Eli esim. punktio on hyvin tarkkaan tietty tuntimäärä siitä kun pregnylin on pistänyt, olikohan 35 vai 36 tuntia. Eli ei noita aikoja voi itse määrätä. Ultrien kohdalla kellonaika ei ole noin tarkka. Ja alkionsiirtoon mennään kaiketi aina aamupäivästä. Itsekin pähkäilin ennen hoitojen aloittamista että miten ihmeessä pystyn töistä aina järjestää vapaata. Sain onneksi aina vaihdettua vapaapäivän kun oli Treen reissu. Ja punktiosta kirjoitetaankin useimmiten viikko sairaslomaa. Ja olin puhunut aiemmin esimieheni kanssa asiasta ja hän oli oikein ymmärtäväinen jos olisin joutunut hakemaan esim. palkatonta.

Marica: meillä ei kyllä ainakaan pyydetty mitään bensakuitteja eikä edes junalippuja! Eka kerralla ajattelin että pitäiskö laittaa liitteeksi, mut en sitten laittanut ja läpi meni. Joka kerta riittänyt ihan se täytetty kela-lappu, joka saadaan klinikalta, mulla jo kolmas vai neljäs kerta kun olen hakenut. Yllättävän kätevää siis ollakseen Kelan juttu ;)

Mukavaa viikonvaihdetta ja tsemppiä tällä taipaleella! :wave:

Hei marilia, itse kävin tänään ultrassa ja hoitava lääkärini teki sen. Toimenpideaika (punktio) oli suunniteltu tehtäväksi maanantaiksi. Ultrasta lääkäri laskeskeli sitten rakkuloiden kasvuvauhdin ja koon mukaan, että eipäs hän teekkään punktiota maanantaina vaan vasta tiistaina, koska silloin saataisiin suurempi saalis. Itse tunnen ainakin olevani osaavissa ja ammattitaitoisissa käsissä, kun käyn koko hoitorumban ja välitsekkaukset omalla klinikalla ja saman lääkärin hoidossa. Hän tietää koko ajan missä mennään ja suunnittelee hoidon näkemänsä mukaan.
Meilläkin on tota matkaa.. mutta vain noin 100km. Ja tänäänkin puoli 4 aikaa olin jo kotimatkalla, kun kävin hakemassa lisää lääkkeitä apteekista. Noh, sielläpä ei enää ollutkaan tarvitsemaani lääkettä ja sainkin kääntyä takaisin päin ja hakea helsingistä lääkkeet.. Hermot oli jo tiukalla ja nälkäkin oli, mutta ei auttanut! Tarvitsin lääkkeet tänään. Nyt on pistokset pistetty ja kaikki hyvin. Mutta jo meinasin hermostua, kun ajattelin, että jos en saakkaan lääkettä, niin mitäs sitten??! Menee koko hoito pieleen. Loppu hyvin kaikki hyvin. ;)
marica siellä klinikalla, jossa minä käyn tehdään siirrot yleensä iltapäivästä, ei aamupäivästä. Tänään just sain toisen siirtoajan ja ajoittuu iltapäivälle sekin, kuten edelinen. Mutta käytäntö varmaan vaihtelee. Esim. jos ne alkiot otetaan pakkasesta, niin tuolla ainakin otetaan aamulla ja siirretään iltapäivästä ja tuoresiirroissa on sama homma..

Mua kans kiinnostaa, että miksi Väestöliitto ei käy? Muita vaihtoehtojahan on Ovumia ja Ava-Klinikka.

Itse suosittelisin Väestöliittoa. Hyvä palvelu, hyvät tulokset, ei ydinkeskustassa ja varmasti Suomen top3 kuuluva lapsettomuuslääkäri ylilääkärinä (tekee siis myös käytännön työtä).
Asiaan ehkä vaikuttaa myös se, että olen heidän palveluistaan rv 10+0.. :p

Kiitos neuvoistanne! Olette kullan arvoisia :heart:
Se miksi väestöliitto ei tule kohdallamme kysymykseen, vaikka muutoin edullisten hintojen takia kiinnostaisi on se, että he eivät tee alkionkuoren avauksia. Tiedän, ettei ole olemassa vahvaa näyttöä siitä että se auttaisi kiinnittymisessä, mutta viimeksi TAYS:ssa myönsivät että ongelma on kiinnittymisessä, koska ikinä ei ole plussan plussaa tullut.

Eikös Väestoliitto ainakin ennen toiminut samoissa tiloissa kun TAYS? Viime (3. ICSI) tuoresiirrossa siirrettiin 2 top luokan alkiota. Sanoivat ottavansa riskiin siitä syystä koska minulla ei ole aiemmin yksikään kiinnittynyt :( Mulle on siirretty alkoita 9 kpl. Mites teillä muilla? Itse haluaisin ainakin kokeilla tuota alkionkuoren avaus, varmaan vaan todetakseni ettei sekään tehoa. Oon varmaan toivoton tapaus...

Onnittelut Raitapaitaiselle :hug: Olen niin kade

Itselleni jäi varsin huono kuva Tampereen Avasta. Asiaan saattaa toki vaikuuttaa nega mutta silti...ajat olivat AINA 30 min - 2 tuntia myöhässä vaikka minulle olisi ollut erittäin tärkeää päästä sovitulla ajalla ja sitten töihin. Punktio tapahtui yli 2 h myöhässä, oli tosi ikävää odotella. Hinnasto ei kerro koko totuutta vaan hintoihin lisätään esim sedaatio 120 euroa, mikä itselleni oli täysin riittämätön ja itkin jä pyysin lisää lääkettä mutten saanut...mies vannoi ettei koskaan palata sinne punktioon. Alkioiden kasvatusta ei hinnastosta ja joka alkiosta muutama satanen.. ja voisin vielä jatkaa. Itse ajattelin joko Väestäliittoa tai Helsingin valikoimaa seuraavaksi. Ja olettekos huomanneet että Tampereella on saman ketjun klinikoissa huomattavasti kalliimman hinnat kuin Hesassa?

Noista matkoista vielä...
Eli sairausvakuutuslaissa sanotaan, että matkat korvataan lähimpään tutkimus ja hoitopaikkaan jossa asiakas saa tarpeellisen tutkimuksen ja hoidon. Eli toisin sanoen lähimmälle sen alan erikoislääkärille. Jos on julkisen puolen lähete/maksusitoumus matkat korvataan sinne missä hoito on annettu.
Omalla autolla korvauksen peruste on 0,20 euroa kilometriltä (ei siis tarvitse kuitteja laittaa) ja omalla autolla korvataan jos on huonot kulkuyhteydet (ja voi sen näyttää toteen) tai jos terveydenhuolto henkilökunta kirjoittaa todistuksen joka oikeuttaa erityiskulkuneuvoon (taksi, oma auto tai ambulanssi).
Matkoista tosiaan menee 9,25 euroa omavastuuta yhdestä suunnasta eli edestakaisesta matkasta 18,5 euroa. Omavastuukatto on vuonna 2008 157,25 euroa, eli kun reissaa kalenterivuodessa sen verran, että noista omavastuista kertyy tuo 157,25 niin katon täyttymisen jälkeen joka kilometriltä korvaus maksetaan kokonaan itselle/kaikki julkisella kulkuneuvolla tehtyjen matkojen kulut korvataan. Kun katto menee täyteen kelalta tulee matkakortti jota esittämällä ei tarvitse maksaa omavastuuta taksille tai ambulanssille jos sellaisella joskus joutuu matkustaa. Yhdeksän edestakaista matkaa niin tuo katto tulee täyteen, jos siis matkasta aiheutuneet kulut on yli tuon omavastuun 9,25.

Eli tämmöstä... Itse viime vuonna paljon sairastaneena sain ihan kivat rahat noista matkakorvauksista... Katto meni täyteen että pätkähti ja loppuvuoden sain rahat täysin itselle.

Terkuin Kelan täti....

On väestöliiton hinnastossa ainakin Treen kohdalla alkionkuoren avaus. Mä suosittelen lämpimästi myös väestöliittoa. Pätevät lääkärit, sydämmelliset hoitajat. Ja tästäkin vastausketjusta 2 naista on tullut todistetusti raskaaksi väestöliiton hoidoin ja huom! Treen väestöliitto on kyseessä molemmissa tapauksissa. Saisivat maksaa minulle ja Raitikselle näistä mainospuheista jotain provikkaa :laugh:

plussatuulia puhaltelen :whistle:

Marilia,, minä kyselin lääkäriltä tuosta alkion kuoren avauksesta ja josko se auttaisi meidän ongelmaamme. Jostain syystä kiinnittymisessä on vaikeutta ja tiedustelin, auttaisiko alkion kuoren avaus tähän ongelmaan.. lääkäri sanoi, että hänen mielestään ei, että kuoren avausta tehdään sellaisissa tapauksissa, joissa alkion kuori on jotenkin liian paksu, eikä siis vain jos alkio ei kiinnity.. :whistle:

marica, niin tosiaan lukeekin tuolla västöliiton hinnastossa se alkion kuoren avaaminen! Minun tieto oli siis virheellinen. Väärä käsitys johtui varmaan kiitä että ennen VL toimi samoissa tiloissa julkisen kanssa, ja Taysissa on sanottu etteivät tee niitä avauksia. Nythän Taysin julkisen puolen kanssa toimiikin Ovumia.

Tämä siis tarkoittaa että Väestöliitto on ehdottomasti varteenotettava vaihtoehto! Kiitos teille kun selvensitte asian laitaa B)

Kris, meille sanottiin myös julkisella että kuoren avaamisesta ei ole todistettavasti mitään hyötyä. Meillä ei pitäisi kylläkään olla mitenkään liian paksu tuo kuori. Viimeksi alkiot viljeltiin 5 pv blastokystivaiheeseen, jolloin olivat siis ns "varmempia selviytyjiä". 2 alkion tuoresiirrosta reilu viikko niin vuoto alkoi. Mies (ja minä myös) on vaan niin halukas kokeilemaan kaikki mahdolliset vaihtoehdot ennen kuin heitämme kirveen kaivoon näiden hoitojen suhteen...

On tää vaan niin raskasta että en tiedä miten vaan pää kestää :(
Tänään taas harrastin itsekidutusta lukemalla sanomalehdestä syntyneet -palstan. Eiköhän siellä taas joku vanha koulukaveri ollut pyöräyttänyt pikkuveljen ties monellekko sisarukselle. On tää vaan niin epäreilua |O

Yhteistyössä