Kysyn neuvoa elatusasioissa,osaako joku neuvoa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap harmaana

Vieras
Veljen avokki otti muksun ,pakkasi kamppeet ja muutti omilleen.
Veli on opiskelija ja palkka naurettavan pieni.Hyvä jos itsensä sillä elättää...
Auttakaa mua kertomaan hänelle,mihin instanssiin ottaa yhteyttä että saa apua elatustukiin?Ja muihin?
Onko se aina vaan sossu?
Ja mitä tukia hänen on mahdollista saada?Siis lähinnä kun ajattelen,eikö elatustuki ole vähimmilläänkin joku summa ja hänen pienistä tuloistaan ei sitä ole mahdollista maksaa,miten valtio tulee vastaan?

Itse olen aviossa ja en kohdannut koskaan näitä ongelmia.Haluaisin auttaa ja tiedän että jokin instanssi tosiaan tukee isääkin,mutta mikä?

Elatusapu määritellään elatusvelvollisen elatuskyvyn mukaan. Eli jos on vaikkapa toimeentulotuen varassa elävä, ei elatusvelvollisuutta yleensä ole. Kunnan lastenvalvoja auttaa asiassa tai lakimies.

Ainakaan meidän paikkakunnalla.Lastenvalvojaan yhteys,siellä sovitaan joku summa,maksaa ei tarvi kuitenkaan mitään,valtio maksaa mutta perii niitä sitten pois kun elatusvelvollisella joskus on mistä periä.
Itse maksan yhdestä lapsestani 42 euroa kuukaudessa,kela maksaa loppusumman että kasaan tulee 139 euroa.

Ellei ole varaa maksaa, valtio maksaa sen veljesi puolesta. MUTTA ne rahat peritään häneltä heti takaisin kun on maksukykyinen. Eihän kukaan ala niitä veljellesi maksamaan, kai sen ymmärrät.

Kun lapsia hankitaan, niihin pitää olla varaa. Vaikkei avokki olisi lähtenytkään, olisi veljesi pitänyt lapsensa menot maksaa. Miksi ihmeessä nyt ei pitäisi? Isä hän on silti.

Alkuperäinen kirjoittaja nollasopimuksia ei enää tehdä:
Ainakaan meidän paikkakunnalla.Lastenvalvojaan yhteys,siellä sovitaan joku summa,maksaa ei tarvi kuitenkaan mitään,valtio maksaa mutta perii niitä sitten pois kun elatusvelvollisella joskus on mistä periä.
Itse maksan yhdestä lapsestani 42 euroa kuukaudessa,kela maksaa loppusumman että kasaan tulee 139 euroa.

Kouvolassa tehdään ;) Ja lapsikorotus jonka etä huoltaj saa mm. työttömyyskorvaukseen,opiskeluun ym rahoihin niin se otetaan suoraan etävanhemmalta vaikka olisikin nollasoppari.

Yhteistyössä