kysyttävää teiltä, joilla noin 1,5v lapsi (nukkumisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J.

Vieras
Kuinka monet päiväunet teillä nukutaan? Mihin aikoihin ja kuinka kauan unet kestävät? Nukkuuko lapsi omassa sängyssään päiväunet? Nukutatteko päiväunille?

Mihin aikaan lapsi menee illalla nukkumaan? Pitääkö nukuttaa? Mihin aikaan herää aamulla?

Musta tuntuu, että meillä ei millään saada kunnollista päivärytmiä aikaiseksi... ekat n. 7kk meillä oli yhtä huutoa aamusta iltaan, kunnes saatiin maitoallergia-diagnoosi, sen jälkeen tietenkin lapsi alkoi nukkua paremmin muttei kuitenkaan päästy säännölliseen päivärytmiin. Päiväunia nukkuu milloin sattuu, kesto vaihtelee 1h-2,5h ja on lähes aina kiukkuinen ja väsynyt.

Illalla ei meinaa saada millään nukkumaan myöskään, monesti menee tunti pari nukuttamiseen ja silti lapsi heräilee yöllä monta kertaa ja kitisee. Usein nukkumaan meneminen venyy 12 asti ja silti lapsi herää 8 aamulla ja saattaa tosiaan nukkua vain yhdet tunnin päiväunet päivän aikana.

Oon kyllästynyt jatkuvaan kitinään, yöheräilyyn ja tuntien nukuttamiseen 2-3krt päivässä.

Mitä ihmettä voisin tehdä? Eka lapsi kyseessä ja oon ihan hukassa.

Päiväunia nukkuu 1-2h, menee päiväunille klo 12-13 riippuen siitä monelta aamulla herää. Yleensä päikkäriaikaan on niin tööt että nukahtaa kun pää koskee tyynyyn.
Iltaunille menee 20-21, riippuen taas päivästä. Iltaisin ei malttaisi pysyä sängyssään, myllää 5-20min. Istutaan siinä sängyn vieressä kun toisella puolella tuolia on isoveikan sänky.
Herää aamulla 7-8 aikaan. Joskus herää jo 5-6 aikaan mutta silloin nukahtaa viereen.

Olisko teillä vielä allergioita selvittämättä? Meillä yöt on hulinaa jos poika saa jotain mille on allerginen.

Meillä 1,5v tyttö. Nukkuu omassa sängyssä yöt, joskus päiväunet mun viekussa (jos nukun itekki). Illalla kömpiii ite sänkyyn 20-22 välillä, laitan unilelun soimaan ja nukahtaa noin 20min sisällä nätisti. Yleensä ei tarvi ku käydä välillä silittämässä, joskus vaikeina iltoina joudun olla vieressä kokoajan ja silittää. Herää aamulla 7-8 aikaan.
Päiväunille nukahtaa aina heti sänkyyn päästyään ja nukkuu 1-2h.

Meillä on 1,5-vuotias poika. Päivärytmi oli kadoksissa aina siihen asti, kun siirryttiin yksiin päiväuniin n. puoli vuotta sitten. Aiemmin poika nukkui 15-30 minuutin pätkiä 3-4 kertaa päivässä + yöunet n. 8-9 tuntia muutamalla heräämisellä. Nyt nukkuu useimmiten vähintään tunnin, joskus kolmekin tuntia päikkäreillä, joille menee n. puoliltapäivin. Me nukutaan perhepedissä. Pitää nukuttaa eli pötkötellä vieressä n. 5 minsaa, ennen kuin nukahtaa. Yöunille menee n. klo 20-21, samalla tavalla nukahtaminen. Ja aamulla herää n. klo 7-8.

Oletko harkinnut unikoulua? Sitä suositellaan monesti jo nuoremmillekin lapsille, joille nukahtaminen/nukkuminen on hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Meillä 1,5v tyttö. Nukkuu omassa sängyssä yöt, joskus päiväunet mun viekussa (jos nukun itekki). Illalla kömpiii ite sänkyyn 20-22 välillä, laitan unilelun soimaan ja nukahtaa noin 20min sisällä nätisti. Yleensä ei tarvi ku käydä välillä silittämässä, joskus vaikeina iltoina joudun olla vieressä kokoajan ja silittää. Herää aamulla 7-8 aikaan.
Päiväunille nukahtaa aina heti sänkyyn päästyään ja nukkuu 1-2h.

ja päikkärit siis 13-14 välillä

Koita jättää ruokavaliosta pois kotimaiset viljat ja muut yleisesti allergisoivat. Jos tilanne rauhoittuu, niin ota sitten varovasti yksi kerrallaan takaisin ruokavalioon.

Joku allergia sielä jyllää, maidon lisäksi.

Kuopus on vajaa 1½ vuotta, nukkuu yhdet päikkärit kestoltaan n 1-2h. Illalla menee nukkumaan 21-22 ja nykyään nukahtaa melkolailla ilman nukuttamisia.

Esikoinen lopetti päiväunet joskus 2v iässä, siihen saakka nukkui yhdet päikkärit. Oli aina kamalan kiukkunen herätessään unilta ja illalla ei meinannut mennä ollenkaan nukkumaan. Ravasi sängystään monta tuntia ovella naureskelemassa ja liian kauan sitä kateltuamme tultiin miehen kanssa siihen tulokseen että ennemin katsotaan illasta väsynyttä lasta kun iltayöstä pinna katkeamaisillaan koitetaan laittaa lasta nukkumaan joka mielumin vaan leikkii ja pelleilee. Kun jätettiin päikkärit pois alkoi iltaunille meno olemaan suorastaan helppoa, lapsi nukahti sänkyynsä inhimillisessä ajassa, iltarallit loppui ja koko uni touhsta tuli mielyttävämpää kaikille.

Yöheräilyjä tulee helposti jos nukkumaanmeno on taistelua tai jos siinä kestää kauan jolloin lapsi nukahtaa aivan yliväsyneenä.

Meidän rytmi 1v5kk vanhan kanssa on yöunet kl20-9 ja päiväunet 12-max 14.30 saakka.
ei vaadi nukuttamista päivällä eikä yöllä ja nukkuu molemmat unet omassa pinnasängyssä. 14.30 jos vielä on päiväunilla niin käyn aukaisemassa oven että alkaa heräillä, muuten ei ole tarpeeksi väsynyt kahdeksalta.

yhdet päiväunet on nukkunut siitä asti kun täytti 11kk. on ollut koko ajan kotihoidossa. Uskoisin että jos olisi muualla hoidossa niin tarvitsisi kahdet päiväunet.

Itse olen sitä mieltäe ttä todennäköisesti tuohon auttaisi kellontarkka rytmi josta pidetään kiinni. Eli päiväunille esim. kl12 tai mikä teille soveltuu parhaiten ja jos ei saa nukahtamaan tietyssä ajassa niin sitten hypätään päiväunien yli ja pidetään yöunille saakka hereillä. Tod. näköisesti seuraavana päivänä päiväunilla nukuttaa.

Kaikki maholliset allergiajutut kyllä pitäis olla testattu, ravailtiin yhessa vaiheessa aika lailla siellä sairaalassa, tosiaan toi maitoallergia on ainoa mikä sitten todettiin.

Siis oon niin kade kaikille, joiden lapset suostuu menemään sänkyyn, meillä pitää aina väkisin laittaa sänkyyn uudestaan ja uudestaan ja silti yhtä taistelua. Joskus en meinaa millään saada lasta päiväunille vaikka on tosi väsynyt. Jatkuvaa kitinää vaan koko elämä.

Mikä on unikoulu?

Meillä ukkeli saman ikäinen, eli nukkuu yhdet päikkärit, tuossa 12 tienoilla, aika vaihtelee tunti-kaksi ja yleensä päikkäreille ei tarvitse nukuttaa, eli nukahtaa helposti. Yöunille
menee 7-8 tienoilla, hetken joutuu olemaan vieressä, varsinkin nyt kun hänelle vaihdettiin
pinnasänky isompaan sänkyyn. Nukkuu yöt heräämättä, heräilee siinä 7.n molemmin puolin.

Alkuperäinen kirjoittaja lk:
Koita jättää ruokavaliosta pois kotimaiset viljat ja muut yleisesti allergisoivat. Jos tilanne rauhoittuu, niin ota sitten varovasti yksi kerrallaan takaisin ruokavalioon.

Joku allergia sielä jyllää, maidon lisäksi.

Mun mielestä kans sun ap kannattaa ehdottomasti ottaa selvää onko allergioita muitakin ennen unikouluja. Eihän lapsi voi nukkua jos on kipuja. Mutta ei ehkä ominpäin vaan lääkärin kanssa yhteistyössä.
Tsemppiä teille :hug:

Meillä tyttö 1v 7kk nukkuu yhdet n. 1½ tunnin päiväunet, nukkumaan menee n. klo 12. Iltaisin menee nukkumaan n.19.30-20 aikaan, herätys on vaihtelee 5-7 välillä. Tää sama rytmi ollut vajaan vuoden ikäisestä, päikkärit vain ovat lyhentyneet ja hiukan myöhästyneet. Nukutetaan. Lauletaan unilaulua ja pidetään kättä selän päällä. Nukahtaa 5-10 minuutissa.

Meillä 1v4kk nukkuu omassa sängyssä (omassa huoneessa 8kk lähtien) nukahtaa maitopullon jälkeen ja yleensä jonkun cd:ltä tulevan unilaulun tai sängynpäädyssä olevan soivan unilelun avulla. Ennen nukahtaminen oli todella työn ja tuskan takana ja heräili öisin, mutta omaan huoneeseen siirto auttoi samaten se musiikki. Ja yölläkin jos herää niin rauhottuu sen unilelun musiikkiin saman tein. (poikkeuksiakin on) Päiväunet on noin 1,5-3h mittaiset ja noin 4-5h heräämisestä ja iltaunille menee 20-22 aikoihin riippuen mihin aikaan on herännyt päiväunilta. Aamulla herää siis 7.30-9.00

Jos lapsi on allergioiden myötä oppinut että nukkuessa mahaan koskee niin siinä tapauksessa kannattaa todellakin muuttaa nukkumisrutiineja ja nukuttamistapoja ehkä sängynpaikkaakin radikaalisti jotta lapsi voisi aloittaa nukkumaanmenon opettelun alusta puhtaalta pöydältä.

Meilläkin nukkuminen ollut välillä vaikeampaa, välillä helpompaa.
Nyt jo tosin 1v8kk, mut suunnilleen puolivuotiaasta asti nukkumaan illalla klo 21, herännyt kun herännyt, joskus klo 7, joskus 10. Klo 12-13 syödään lämmin ruoka, sen jälkeen päikkäreille. Juurikin tossa 1v6kk tienoilla jätti joinakin päivinä päikkärit kokonaan nukkumatta, mutta ollaan silti viety joksikin aikaa "lepäilemään". Välillä nukkuu vajaan tunnin, joskus jopa 3-4 tuntia.

Omassa sängyssä nukkunut alusta asti. Ollaan pyritty siihen, että lämmitetyn maidon tai vellin jälkeen vaan lasketaan sänkyyn ja toivotellaan kauniita unia. Jos alkaa itkeä, niin sit käydään aina välillä kurkkaamassa, että kaikki hyvin, mut tosi harvoin itkee enää nukkumaan mennessä. Tutti ja unirätti käytössä (myönnän, vieläkin, ja tulee olemaan vielä jonkin aikaa ) .

Olen huomannut, että mitä vähemmän ottaa stressiä tosta nukuttamisasiasta, sen paremmin meillä menee. Jonkinlaisista rutiineista on hyvä pitää kiinni, jotta lapsi oppii ennakoimaan, mitä on seuraavaksi tulossa, mutta en mä ainakaan itse ole jaksanut olla kovin tiukka niiden suhteen. Tsemppiä ap! Toivottavasti ajan kanssa teilläkin tilanne tasaantuu.

1v5kk nukkuu yhdet päikkärit välillä 12-15 ja ne kestää parisen tuntia. Välillä nukkuu omassa sängyssä, välillä äidin vieressä. Otan siis itse päikkärit samalla. En tiedä pitäiskö päikkäreille nukuttaa, koska yleensä simahdan itse ensin :laugh:

Iltaisin menee nukkumaan 20-21 välillä ja istun pinniksen vieressä kunnes nukahtaa. Nykyisin nukahtamiseen menee max. 15minsaa. Herää aamuisin seiskan jälkeen.

Meillä aloitetaan iltarutiinit vasta kun lapsi alkaa hieroa silmiään ja sänkyyn mennään vasta kun ollaan oikeasti väsyneitä. Tämän olen oppinut kantapään kautta ja toimii meillä hyvin. nim. parhaimmillaan istunut pinniksen vieressä kolme tuntia

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Päiväunia nukkuu 1-2h, menee päiväunille klo 12-13 riippuen siitä monelta aamulla herää. Yleensä päikkäriaikaan on niin tööt että nukahtaa kun pää koskee tyynyyn.
Iltaunille menee 20-21, riippuen taas päivästä. Iltaisin ei malttaisi pysyä sängyssään, myllää 5-20min. Istutaan siinä sängyn vieressä kun toisella puolella tuolia on isoveikan sänky.
Herää aamulla 7-8 aikaan. Joskus herää jo 5-6 aikaan mutta silloin nukahtaa viereen.

Olisko teillä vielä allergioita selvittämättä? Meillä yöt on hulinaa jos poika saa jotain mille on allerginen.

ihan kuin meillä allergioita myöten, paitsi illalla nukahtaa 20-22, yleensä siinä 21 aikoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaikki maholliset allergiajutut kyllä pitäis olla testattu, ravailtiin yhessa vaiheessa aika lailla siellä sairaalassa, tosiaan toi maitoallergia on ainoa mikä sitten todettiin.

Siis oon niin kade kaikille, joiden lapset suostuu menemään sänkyyn, meillä pitää aina väkisin laittaa sänkyyn uudestaan ja uudestaan ja silti yhtä taistelua. Joskus en meinaa millään saada lasta päiväunille vaikka on tosi väsynyt. Jatkuvaa kitinää vaan koko elämä.

Mikä on unikoulu?

Koska niitä on viimeksi testailtu yms? Meille tuli kuopukselle esim. soija-allergia melkein vuosi sen jälkeen kun maito oli jätetty ruokavaliosta pois. Alkoi siis saamaa soijamaitoa vuoden ikäisenä ja 1v2kk vai oliko se 1v3kk soija oli pakko jättää pois.

meillä poika 1v6kk, aina ollut ns. hankala nukkuja (nukkui pitkään vain pikkupätkiä 15min-puoli tuntia ja vain sylissä), joskus toki hetken parempia öitäkin.

nykyään menee nukkumaan 22-23 ja meidän sänkyyn, ei suostu omaansa nukahtamaan, pötkötellään vieressä kunnes nukahtaa ja siirretään yleensä sen jälkeen omaan sänkyynsä. hyvänä yönä herää vain kerran huutamaan ja vaatii juotavaa, joinakin öinä pari-kolme kertaa. herää siinä 07-08 aikaan.

yksillä päikkäreillä menty semmoset puolisen vuotta ainakin, n. klo 12-14 nukahtaa ja nukkuu hyvässä lykyssä 2-2,5 tuntia, joskus riittää lyhemmätkin unet, on päiviä jolloin ei nuku ollenkaan päikkäreitä.
aina tarvii isän tai äidin viereen nukuttamaan, ehkä kaks kertaa on elämässään nukahtanut menemällä ite sänkyyn ja sammumalla sinne.

nukahtamiseen menee 15min-1tunti yleensä.riippuu ihan päivästä.

meillä ulkoillaan ja liikutaan paljon,aamupäivät leikkipuistossa ja sit vielä illallakin ollaan joko kaupungilla ja/tai puistossa, mutta silti menee myöhään nukkumaan.

Meidän taapero herää siinä 8 aikaan aamulla ja menee sänkyyn klo21 ja nukahtaa yleensä n.klo 21.30 iltasatujen ym jälkeen. Nukahtaa vasta kun huoneesta sammutetaan valot ja hän saa jäädä sinne sisarensa kanssa "rauhaan". Päivällä hän nukkuu yhdet, noin 1½ tunnin päikkärit. Olen huomannut, että nukkuminen on etenkin silloin vaikeaa, jos päivä on ollut erityisen vilkas tai jollei ole syönyt säännöllisesti päivän aikana.. muuten hän nukkuu erittäin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja kyl:
Yöheräilyjä tulee helposti jos nukkumaanmeno on taistelua tai jos siinä kestää kauan jolloin lapsi nukahtaa aivan yliväsyneenä.

Meidän rytmi 1v5kk vanhan kanssa on yöunet kl20-9 ja päiväunet 12-max 14.30 saakka.
ei vaadi nukuttamista päivällä eikä yöllä ja nukkuu molemmat unet omassa pinnasängyssä. 14.30 jos vielä on päiväunilla niin käyn aukaisemassa oven että alkaa heräillä, muuten ei ole tarpeeksi väsynyt kahdeksalta.

yhdet päiväunet on nukkunut siitä asti kun täytti 11kk. on ollut koko ajan kotihoidossa. Uskoisin että jos olisi muualla hoidossa niin tarvitsisi kahdet päiväunet.

Itse olen sitä mieltäe ttä todennäköisesti tuohon auttaisi kellontarkka rytmi josta pidetään kiinni. Eli päiväunille esim. kl12 tai mikä teille soveltuu parhaiten ja jos ei saa nukahtamaan tietyssä ajassa niin sitten hypätään päiväunien yli ja pidetään yöunille saakka hereillä. Tod. näköisesti seuraavana päivänä päiväunilla nukuttaa.

Meillä samat rytmit! Tosin nyt parin viikon ajan on nukahtaminen ollut hiukan hankalaa, tänään meni jopa tunti nukahtamiseen! Johtuneekohan siitä, että meillä on iltaisin ollut aika vauhdikasta tekemistä ja jää sitten vauhti päälle? Vaikka nukahtamisvaikeuksia onkin ollut, en ole mennyt ns.nukuttamaan ja ei hän sitä pyydäkkään. Itsekseen lauleskelee sängyssä kunnes uni tulee :D

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mikä on unikoulu?

Koska niitä on viimeksi testailtu yms? Meille tuli kuopukselle esim. soija-allergia melkein vuosi sen jälkeen kun maito oli jätetty ruokavaliosta pois. Alkoi siis saamaa soijamaitoa vuoden ikäisenä ja 1v2kk vai oliko se 1v3kk soija oli pakko jättää pois.

Soijamaito testattiin myös, ei sopinut. Viimeksi käytiin muistaakseni marraskuussa.

Meillä on menty jo viimeset ½vuotta yksillä päiväunilla. Kaksoset nukahtavat viereeni sänkyyn tai rattaisiin ulos. Nukkuvat 1-3h unet. Heräävät aamulla n.klo 8-9, päikyille mennään n.klo 11.30-13 ja yöunille n.klo19.30-21.
Nukumme perhepedissä (2 pienimmän kanssa), joka on meille mielestämme se kaikkein oikein tapa nukkua levollisesti.
Riippuen päivän tapahtumista ja unien pituudesta kuinka kauan "nukuttaminen" kestää. Yleensä 2-20min. Nukuttaessani pieniä pelaan puhelimella, luen lehteä tai katson telkkaa, joten ressiä en moisesta revi.

Muoks. Meillä siis näin, toisilla toimii jokin muu. Kaksoset siis 1v7kk ikäiset.

Nukkuu yhdet päiväunet, yritän ite hilata vähän myöhemmälle päivään. N klo 13/13.30-14/15. Joskus jää 45 minuuttiin mikä ei kyllä riitä koska sitten on kiukkuinen eikä mikään ole hyvin noin viidestä eteenpäin.
Yöunille käy noin 20/21. On nyt pari viikkoa isoveljen huoneessa luetun iltasadun jälkeen vaan painanut pään tyynyyn ja ottanut pehmolelun kainaloon ja nukahtanut, aiemmin isot ja pitkät huudot ja vieressä piti olla siihen että nukahti. En tiedä mikä vaihe tämä on, kauhulla odotan niitä "hypin-sängyssä-revin-pinnoja-huudan-kuin-kurkkua-katkastas"- iltoja alkavaksi uudestaan.

Aamulla heräilee varmaankin puol seiskan aikoihin (ei kelloa makkarissa). Nukahtaa illalla siis omaan sänkyynsä ja toistaiseksi siirtyy aina aamuyöllä mun viereen nukkumaan. Lopetin yöimetyksen parisen viikkoa sitten vasta..

Eka lapsi.. Hmmh, Tuo on kyylä pitemmän päälle rasittava tilanne. Se jatkuva kitinä käy hermolle enemmän ku uskos.

En tiiä annanko hyviä neuvoja mutta..

Mun esikoinen oli ja on vaativa lapsi. Sen kanssa oli ensimmäinen vuosi vaikea. Tosi vaikea. (eikä liian helpolla pääsät vieläkään..) Mutta sanoisin että yritä saada rytmi. Ja pidät siitä kiinni. Viiden minuutin heitto ok, mutta vartti oli meillä liikaa silloin.

Se, että miten löydät sen rytmin teidän päiviin onkin eri asia. Mä tein esikoisen kanssa niin että aamulla herättiin, syötiin aamupala, lähdettiin puistoon, syötiin, lähdettiin vaunuttelemaan minne nukahti, tultiin kotiin, välipala, touhuttiin (ehkä ulkoiltiin), ruoka ja taas touhua ja iltapala. Sitten iltapesut ja sänkyyn. Nukutin aina samaan paikkaan ja samalla tavalla, samassa tilanteessa. Ja samaan aikaan. Ja vaikka joku asia näistä ei hoitunut toivotulla tavalla, pidin aikatauluista kiinni. Se oli meillä aikanaan avainsana. Se että muksulle tulee pikkuhiljaa tieto siitä mitä päivä tulee sisältämään, jollain tavalla helpottaa niitä nukahtamisia ja nukkumisia. Ehkä. Lapset on niin yksilöitä... Ei se tietty itelle ehkä herkkua ole päivästä toiseen mutta jos pitkään on sitä kitinää ja rauhattomia öitä kuunnellut niin on valmis vaikka hyppimään päällään että tilanne rauhottus..

Allergiat tietty saattaa nekin aiheuttaa edelleen, meillä esikoinen oli aika allerginen vauva, nykyään (kohta 4-vee) ei niinkään. Sillon kyllä selkeesti näky öissä erityisesti jos jotain allergisoivaa oli elimistöön joutunut.

Mutta sitten ehkä tää ikäkin saattaa olla mikä kitisyttää; hampaat tai jotain..? Mulla nyt 1vee4kk tää kolmas eikä pahemmin allergioitten takia olla unia menetetty(koputan puuta) mutta jostain syystä iltapäivät on kamalaa kitinää, aika usein herää päikkäreiltä itkien, selvästi väsyneenä muttei enää nukahda takaisinkaan. Yritän sitten vaan jotankin sinnitellä alkuillan että iltapuuhat puuhattas kuitenkin samaan aikaan joka ilta.

Ei musta taida kyllä kauheesti apua olla, itekin vähän hukassa tämän puoltoista vuotiaani kanssa..

Yhteistyössä