Hae Anna.fi-sivustolta

L-Tryptofaani

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä uskallanko käyttää?, 18.05.2010.

1. Onko kellään kokemusta L-tryptofaanista, että auttaako se unettomuuteen ja masennukseen kuten väitetään? Sain tutulta luontaistuotekaupan omistajalta purkillisen L-tryptofaanitabletteja, ja hän kehotti ottamaan sen lisäksi vielä jotain B-vitamiinia. En ole vielä ottanut tätä, mutta olisiko jollain kokemuksia?

2. Käytössä kyllä Vierailija

L-tryptofaania on myös jauheena esim. finmaxilla. Itse olen käyttänyt sitä, koska ymmärtääkseni se on paljon edullisempaa. Jauhe on todella pahaa, mutta sitä ei oteta kuin pieni lusikallinen, joka ei ole edes teelusikkaa päivässä. Nuo kapselit taitaa olla aika kalliita ja ilmeisesti jauhe on myös tehokkaampaa.

Olen käyttänyt satunnaisesti l-typtofaania aiemmin. Otin vähän silloin tällöin, enkä niinkään noudattanut ohjeita. En huomannut juuri mitään eroa. Noin vuosi sitten aloitin sen uudestaan ja päätin tehdä kuten neuvotaan, eli:

B-vitamiinivalmisteen kanssa. Itse otan berocca kapselin.

Mahdollisimman tyhjään vatsaan.

Tarvitsee imeytyäkseen jotain hiilaripitoista/sokeripitoista. Otan usein esim. tuoremehun kanssa, tumman suklaapalan, porkkanan jne...

Säännöllisyys, jokapäivä.

Tiesithän, että jos on käytössä SSRI lääkitys masennukseen, niin tryptoa ei saa käyttää. SSRI estää aivoissa seron takaisinoton kun taas tämä trypto lisää seron määrää aivoissa. Jos käytät näitä samaanaikaan niin tulee tilt aivoille ja voi olla jopa hengenvaarallinen seromyrkytys päällä. Tuokin todistaa mielestäni trypton tehosta jotain.

Itselläni jauhe alkoi auttaa huomattavasti noin kuukauden kuluttua. Itseasiassa läheiseni huomasivat muutoksen aiemmin, mutta minä huomasin eron siinä 4viikon päästä. Olo on selkeästi parempi, tasainen, rauhallinen ja positiivinen. Tuntui siltä, että tällaista elämän pitää ollakin, eikä jatkuvaa stressaamista, huolia yms joita ennen oli.

Suosittelen sinua testaamaan tuotetta kuuden viikon ajan, siinä ajassa huomaa tuloksen.

Myös kalaöljy on hyvä valmiste jos kärsii masennuksesta tai alakuloista. E-epaa käytän itse ja ostan sitä prismasta urheilupuolelta leader merkkistä. 2kapselia päivässä d-vitamiinin kera.

3. AP Vierailija

Kiitos vastauksesta! Olen ottanut näitä pillereitä nyt jonkun aikaa iltaisin, koska nimenomaan haluan apua unettomuuteen. Ja mulla on myös tuota masennustaipumusta.

Huomasin melkein heti, että uni alkoi tulla helpommin. Aloin myös nähdä ihan normaaleja unia, kun mulla on ollut sellaista, että en saa unta millään, ja sitten kun nukun, alan nähdä painajaisia, joihin herään. En edes muistanut, millaista olisi nähdä tavallisia unia, ihmettelin aina, miksi mun unet on niin pelottavia. Heräilin aina kauheaan sydämen jyskytykseen ja pelkotilaan.

Tuo, että pitäisi ottaa mahdollisimman tyhjään vatsaan, on sitten vähän ongelmallista, kun pitäisi siis olla monta tuntia syömättä ennen nukkumaan menoa. Enhän mä uskalla ottaa näitä tabletteja aamulla, jos ne nukuttaa mua ja munhan on mentävä töihin? Siis kuinka kauan pitäisi olla syömättä ennen niiden ottamista?

Tässä oli nyt yksi viikko välissä, että en ottanut tryptofaania, koska olin lomailemassa ja tiesin että tulee otettua vähän drinkkejäkin iltaisin. En halua sekoitella päätäni mitenkään. Mulla ei ole mitään masennuslääkkeitä eli ei siinä mielessä vaaraa. Nyt olen taas kolmena iltana ottanut näitä tabletteja + b-vitamiinipillerin, ja heti tulee suht. hyvä uni. Mielialan paranemisesta en osaa vielä sanoa mitään mutta toi nyt ainakin on hyvä asia, että niitä painajaisunia en ole nähnyt. Viime yönäkin näin jotain ihan kivaa unta. Ihmetyttää, että vaikutus tuntuu alkavan mulla näin heti, siis ainakin tuohon unettomuuteen. Tai sitten kyse on lumevaikutuksesta, mutta en ihan täysin siihenkään usko. Tuo unen laatu on selvästi parempi ja ne pelottavat unet poissa.

Kiitos kun vastasit mulle. Ajattelin, että syön nyt tämän purkin loppuun ja sitten alan käyttää sitä jauhetta, jos se vaikka auttaisi tuohon mielialan kohenemiseen sitten tehokkaammin.

E-epaa käytin monta vuotta, mutta sitten se vaan jäi, kun kerran jäi purkki ostamatta. En huomannut silläkään mitään mielialaan vaikuttavaa, mutta iho oli silloin kahean hyvä ja sileä. Mun täytyy kyllä aloittaa se uudestaan.

4. Äsköinen.... Vierailija

Kyllä se trypton vaikutus unettomuuteen alkaa heti, siihen ei tarvita monen viikon testausaikaa:) Joten ei kai ole mitään plaseboa.

Itse teen vuorotöitä, hyvin paljon joudun valvomaan öitä, joka kuukausi yli 10yövuoroa, joskus saattaa olla 15. Tuo jauhe on kyllä lopettanut uniongelmat kokonaan joka jo se on ollut merkittävä asia hyvinvoinnille.

Olen aina ollut kova jännittämään elämää ja tulevia tapahtumia, kova stessaamaan asioita. Tämä tryptojauhe on ollut suuri apu näihin ongelmiin. Pääsääntöisesti koen oloni normaaliksi ja koen, että nyt otan asiat sellaisina kuin ne ovat, enkä enää suurentele ja panikoi niitä. Sellaiset esiintymisjännityksetkin joihin joskus jouduin käyttämään beetasalpaajaa ovat lieventyneen niin paljon, ettei enää ole ollut tarvetta uusia reseptiä edes varuiksi.

Olen aikoinaan tutkinut aminohappoja ja aivojen välittäjäaineita aikapaljonkin ja olen kirjoitellut niistä paljon tietoja ylös. Voin laittaa sinulle tähän muutaman tiedon myös:

L-tryptofaani:

-Auttaa ehkäisemään masennusta.

- Parantaa keskittymiskykyä ja lisää huomiokykyä.

-Kohentaa mielialaa

-Parantaa aivosolujen toimintaa

-Lisää univalmeutta ja syventää unta.

Trypto imeytyy kaikista parhaiten valmisteen kanssa jossa on: B6 + B12 +B1 ? niasiini

L- Tryptofaani muodostaa aivoissa serotoniinia, noradrenaliinia ja melatoniinia. Lisää aivojen serotoniini tuotantoa.

Ja kun tutkitaan esim. ahdistus/masennuspotilaita jne.. On huomattu, että heillä on usein poikkeavuutta esim. serotoniinin määrässä. Siksi usein auttaa kun aloitetaan SSRI lääkitys, joka estää aivoissa serotoniinin takaisinoton. SSRI ei lisää seron määrää aivoissa, kun taas L-tryptofaani tekee niin. Siksi voi ajatella, että trypto on parempi vaihtoehto.

Nykyisin serotoniini yhdistetään aika moniinkin asioihin, mitä olen seurannut. Paniikkihäiriö, masennus, ahdistus, sos.pelko, PMS, adhd...yms yms

Yhdistää sanalla tarkoitan, että saattaa olla vaikuttamassa tuonkaltaisten tilojen syntyyn jollain tapaa ja on tutkimuksissa havaittu että jotain häikkää aivojen välittäjäaineissa on.

Itse olen kärsinyt vakavista pms oireista, joihin on kuulunut paljon henkisiä oireita. Masennusta, ahdistusta, jännittämistä, ärtymistä yms..Mutta ne ovat lieventyneet tosi hurjasti. Tunnen enää vain pientä melankoliaa ennen kuukautisia. Siitä onko trypto auttanut siihen, en tietenkään voi mennä takuuseen, mutta veikkaan sitä ainakin.

En usko, että lopetan tämän jauheen syömistä koskaan, olen kokenut sen henkilkohtaisesti hyvin tärkeäksi itselleni.

Olen nyt viimeaikoina tutustunut myös sellaiseen aineeseen kuin L-Fenyylialaniini, joka on myös aminohappo. Kilpailevat L-tryptofaanin kanssa keskenään. Tästä en ole vielä ollut niin vakuuttunut, että olisin aloittanut sen nauttimisen, täytyy tutustua siihen vielä enemmän ensin:)

5. Äsköinen.... Vierailija

Ainiin tuosta tyhjään mahaan ottamisesta.

En minäkään sitä täysin tyhjään mahaan ota, koska en pysty nukkumaan edes tyhjällä mahalla.

Mutta se imeytyy parhaiten jos maha ei ole täynnä, vaan mahdollisimman tyhjä. En osaa tarkalleen vastata kauan pitäisi olla syömättä, se riippuu varmaan aineenvaihdunnallisistakin asioista, mutta itse olen varmaan parisen tuntia ollut syömättä kun otan jauhetta. Mielestäni trypton teho/vaikutus paranee kun sen kanssa ottaa jonkun hitaasti vaikuttavan hiilarin...Esim. itse olen huomannut porkkanan olevan ihan hyvä syödä samalla.

6. goji noji Vierailija

Olet ilmeisesti kapea-alaisella dieetillä tai sinulla on vakava imeytymishäiriö jos saat liian vähän tryptofaania:

Tryptofaani ? Wikipedia

Onko näin. Muutoin et tarvitse sitä synteettisenä lisäravinteena sillä hyvin laaja kirjo luonnollisia ja oikein imeytyviä ravinteita sen jo hoitaa, vaarana kun on liikasaanti.

7. jms Vierailija

Ihminen, joka on masentunut/ahdistunut tarvitsee enemmän serotoniinia aivoille, joten silloin on hyvä ottaa l-tryptoa (josta siis serotoniinia kehittyy) purkista. Normi-ruokavalio tuskin riittää antamaan tarvittavaa tryptofaaniannosta. Samaa voisi esim. verrata aneemiseen ihmiseen, joka tarvitsee lisärautaa tavallisen ruokavalion lisäksi.

8. ENA450 Vierailija

Tilasin iHerb'istä
    Jarrow Formulas, L-Tryptophan, 500 mg, 60 Veggie Caps - iHerb.com
    Olen kokeillut varovasti ja ottanut yhden kapselin silloin tällöin. Rentouttaa ja tuntuu antavan hyvän yöunen.

Koodilla ENA450 saa 5 dollarin alennuksen ensitilauksesta

9. jms Vierailija

Tuo on näköjään aika halpaa... :O Itse syön Vida L-tryptofaania, maksaa luontaistuotekaupassa 19,90. Mistä maasta noi iHerbin tuotteet tulee?

10. ENA450 Vierailija

Valmistaja on
    - amerikkalainen Jarrow Formulas,LosAngeles,California lukee purkissa
    - ja lisäksi : 'TryptoPure' is a trademark of Ajimoto AminoScience of Japan.
    IHerbin myy monen eri valmistajan tuotteita, netistä olen kaivellut tarvittaessa tietoja.

11. grypto Vierailija

Tutkimuksissa on todettu, että tryptofaanin puute lisää joillakin masennusta. Tästä aminohaposta muodostuu serotoniinia, joka säätelee mielialaamme ja unensaantiamme. Hyviä tryptofaanin lähteitä ovat: kala, liha, kananmuna, maito, palkokasvit, pähkinät, täysjyvävilja, kaakao, hedelmät ja vihannekset. Jos siis haluat pysyä hyvällä tuulella, sinun kannatta syödä näitä mainittuja ruokia.

12. jms Vierailija

Ok. Tarkoitin lähinnä sitä, että mistä maasta ne lähetetään. :) Paljon sulle tuli toimituskuluja, kun tilasit?

13. ENA450 Vierailija

Toimituskulut on 4 euroa, iHerb on USA:ssa ja paketti tulee Kaliforniasta. Kestää noin viikon se toimitus.

Jos laskun loppusumma on yli 40 dollaria niin ei tule postikuluja ollenkaan, muistaakseni.

14. IVI622 Vierailija

Tuo 40 dollarin raja koskee jenkkitilauksia, Suomeen tilauskulut on 4 dollaria per tilaus 1300 g:n asti. Alennuskoodilla saat 5 dollarin alennuksen, eli käytännössä ilmaiset postikulut ja dollarin vielä kuluista. Ensimmäisen tilauksen yhteydessä saat oman alennuskoodisi, jonka käytöstä saat 4% komissiota, juuri tämän vuoksi ihmiset tarjoavat koodiaan käytettäväksi.

Terveisin,
    IVI622

15. Ahaa. Tämä on tällainen verkostoveivaamisen sovellus. Paljonkohan tuosta kertyy verotettavaa vuositasolla, jos oikein kovasti jaksaa tyrkyttää omaa koodiaan keskustelupalstoille?

16. vakitilaaja Vierailija

pari euroa

oletko kateellinen?

17. iloine Vierailija

Itse lopettanut kahden vuoden jälkeen ssri lääkkeet jotka eivät parantaneet ahdistuneisuuttani ja siitä johtuvaa alakuloisuutta, vaihdoin cipralexista cymbaltaan. Cymbaltaa kerkesin syödä kuukauden, jolloin kyllästyin tosi inhottavaan huonovointisuuteen, lopetin melkein laakista, ja voin kertoa että lopetusoireet olivat järkyttävät. Kun puhutaan että ssri eivät aiheuta riippuvuutta, niin ihmettelen kovasti kun lopettaminen oli niin vaikeaa, kun ei pystyssä meinannut kahteen viikkoon pysyä, että oli moneen otteeseen lähellä etten ihan sen takia jatkanut. Nyt 4 viikkoa ilman, ja vieläkin tulee silloin tällöin sähköiskumaisia tunteita. Aloitin L-tryptofaanin 6 päivää sitten, ja voin kertoa etten ole koskaan voinut paremmin. Olen sosiaalinen, iloinen rauhallinen ja aktiivien omaitseni, ja olen kärsinyt ahdistuneisuudesta 5 vuotta, lääkärit tyrkyttäneet huumeita, mutta lopulta luonnollinen aminohappo, joka lisää kongreettisesti melatoniinin ja serotoniinin tuontantoa oli todellinen apu sairauteeni. T iloine

18. Vielä kysymys Vierailija

Kiinnostavaa, mutta onko tietoa sivuvaituksista? Niitä kun on lääkkeellä kuin lääkkeellä.

19. reetta Vierailija

Tässä Tolosen artikkelissa on tietoa tryptofaanistakin pähkinänkuoressa
    Aivot ja välittäjäaineet - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen

20. mopu12 Vierailija

Hyvin on minulla ainakin toiminu tuo tryptofaanin ja valeriaanan seos. Tryptoval
    kaksi tablettia otan n 1.5 tuntia ennen nukkumaanmenoa.
    täältä löytyy Uni/nukahtaminen - Luontaistuotteet verkkokaupasta 24/7 Tervetuloa! - Tuotteet

21. zzzzz Vierailija

Ja 5 € ale Iherbistä: EZU464

22. muxu Vierailija

on syönyt viikon L-tryptoa ja mitään vaikutusta en vielä näe.kannattako se ottaa illalla vai aamulla? kärsin ilmeisesti nyt kevätväsymyksestaä ja aamuisin otan trypton niin,voiko sekin väsyttää??? että kannattasko siirtää s eiltaan?

23. kevät väs Vierailija

Valitettavasti tällä hetkellä ei tiedetä, kannattaakomihinkään mielenterveysongelmaan ottaa tryptofaanilisäravinteita. Siksi myöskään ottamisen ajankohtaa on mahdoton asiallisesti neuvoa.

Kevätväsymys-nimiseen oireyhtymään auttaa, että alat syödä monipuolisesti ja liikkua säännöllisesti sekä lopetat mahdollisen tupakanpolton.

24. muxu Vierailija

ei kai kevätväsymys ole mieliala häiriö! olen kylläkin lukenut että tryptoa suositellaan paniikkihäiriön ja masennuksen hoitoon,kysyinki nyt etupäässä sitä,että kannattaako ottaa aamulla vaiko illalla? ja ei kai siitä haittaa ole koska se ei ole lääkeaine

25. väärä peruste Vierailija

No ei sitä tietenkään oikeasti suositella mihinkään.

Trypto on ihan tavanomainen aminohappo, jota saa monipuolisesta ruuasta. Esim jos syö vaikka lihaa. Mikään lisäravinne ei ole turvallinen vain sillä perusteella, että se ei ole kelvollinen lääkkeeksi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri