LA ELOKUUSSA 2013!

  • Viestiketjun aloittaja laramaria
  • Ensimmäinen viesti
laramaria
Onnea zuviliini! Meillä oli tylleröt sitten samana päivänä sylissä :)


Täällä lähti synnytys käyntiin kunnolla kun vedet meni aamupäivällä. Siitä tunnin päästä olimme jo sairaalassa ja siitä tunnin päästä oli tyttö ulkona.

Kivulias mutta kuitenkin nopea synnytys. Mitään puudutteita ei ehditty antaa kun aukesin puolessa tunnissa 6-10cm ja ponnistusvaihe 5 min. Onneksi oli nopeasti ohi. Tikin tikkiä ei tarvittu ja olenkin ollut täysin valmis kotiin jo tänään. Eivät kyllä päästä kun vasta huomenna.

Tytön mitat. Py 33, 3000g ja pituus 50cm.
 
Mrs.Mom
Onnea zuviliini! Meillä oli tylleröt sitten samana päivänä sylissä :)


Täällä lähti synnytys käyntiin kunnolla kun vedet meni aamupäivällä. Siitä tunnin päästä olimme jo sairaalassa ja siitä tunnin päästä oli tyttö ulkona.

Kivulias mutta kuitenkin nopea synnytys. Mitään puudutteita ei ehditty antaa kun aukesin puolessa tunnissa 6-10cm ja ponnistusvaihe 5 min. Onneksi oli nopeasti ohi. Tikin tikkiä ei tarvittu ja olenkin ollut täysin valmis kotiin jo tänään. Eivät kyllä päästä kun vasta huomenna.

Tytön mitat. Py 33, 3000g ja pituus 50cm.
Onnea kovasti sinnekin!
Täälläkin jännitykset katossa!
 
Viimeksi muokattu:
zuviliini
Huomenta,

paljon onnea Laramaria ja koko perhe!

Me päästiin eilen jo kotiin, kun tyttelin verikokeiden tulokset oli erinomaiset ja lonkat kunnossa. Ihanaa olla kotona.

Tässä päivitettyä listaa.

Odottajat:

MeeJoo..............7.8...............poika
Mrs.Mom...........30.8, poika
Milo...................2.9...............ensimmäin

Syntyneet:

Rht, tyttö, 3.8.2013, 3550g ja 52cm, pää 34.5cm
zuviliini, tyttö, 20.8.2013, 3815g ja 50cm, pää 37cm
Laramaria, tyttö, 20.8.2013, 3000g ja 50cm, pää 33cm

Mitä meidän odottajille kuuluu?

zuviliini ja tytteli 2vrk
 
Äippä -89
Sä pääsit nopeasti kotiin, tosi kiva :) toivottavasti mäkin. Ens ti on LA.
Pieniä tyttöjä, mä saan pojan. Ennestään mulla onkin jo poika ja tytär..
Kuumeessa viime yö, toivottavasti ehdin parantua ennen synnytystä..
 
zuviliini
Moi,

Äippä -89: Voi ei. Toivottavasti kuume paranee pian. Ehkä luonto on niin fiksu, että synnytys ei käynnisty ennen kuin 'kone' on kunnossa.

Toinen yö kotona menossa. Kaikki muut nukkuu, paitsi minä. :) Nukuin 3h ja nyt oon ihan pirteä. Maito nousee rintoihin ja on vähän pinkee olo.

Tänään (pe) päivällä NKL näytille, kun lähdettiin kotiin alle 36h synnytyksestä. Otetaan tytöltä paino yms. Katsotaan, että kaikki ok.

Ensi ma sitten vielä tytöllä verikokeet NKL mun kilpirauhasen poiston vuoksi.
 
Mrs.Mom
Terkut NKL-lta! Baby onnellisesti pihalla!

Syntyi aamupäivällä 10.25 sektiolla.
10 pistettä,
Paino 3490 g, pituus 49, mutta se voi olla enemmänkin lun polvet olivat koukussa.
Kirjoitan myöhemmin lisää!
Hyviä vointeja vielä odottaville äideille ja jo syntyneille vauvoille!

Mrs.Mom ja pieni poitsu
 
Äippä -89
Moi,

Äippä -89: Voi ei. Toivottavasti kuume paranee pian. Ehkä luonto on niin fiksu, että synnytys ei käynnisty ennen kuin 'kone' on kunnossa.

Toinen yö kotona menossa. Kaikki muut nukkuu, paitsi minä. :) Nukuin 3h ja nyt oon ihan pirteä. Maito nousee rintoihin ja on vähän pinkee olo.

Tänään (pe) päivällä NKL näytille, kun lähdettiin kotiin alle 36h synnytyksestä. Otetaan tytöltä paino yms. Katsotaan, että kaikki ok.

Ensi ma sitten vielä tytöllä verikokeet NKL mun kilpirauhasen poiston vuoksi.

Niin, eiköhän se niin mene :) mites meni käynti tänään? Kaikki hyvin neidillä?
 
Viimeksi muokattu:
zuviliini
Moi,

paljon onnea Mrs.Mom!

Meillä NKL käynti meni hyvin. Tyttelin paino oli vielä hieman laskenut, joten sovittiin, että herättelen päivisin syömään 2h välein. Yöllä voi sitten nukkua pidempiä pätkiä. Viime yönäkin nukkui 5h ja 4h pätkät.

Maanantaina sitten vielä labrat ja ti neuvola.

Hyvää viikonloppua kaikille!

zuviliini + tytteli 4vrk
 
laramaria
Onnea pojasta Mrs.Mom!

Ja tervetuloa joukkoon äippä -89.

MeeJoolla on ollut myös tositoimet käynnissä.. Mitähän sinnepäin kuuluu?

Pari päivää ollaan kotona oltu. Esikko ei selkeästi ole älynnyt pitää sisikoa uhkana ja suhtautuu siskoon kuin ilmaan. Tai välillä saattaa silittää siskoa.
Itkua tuntuu vähän säihkävän. Samoin napanuoran tynkää kun siitä tulee verta. Olen yrittänyt selittää, että verestä huolimatta ei siskoon satu ja napanuoran kuuluukin irrota.

Paino on nyt neljäntenä aamuna samoissa kun lähtötilanteessa. Eli kuusi kiloa on tippunut. Maharöllykkää kyllä löytyy vielä ihan kiitettävästi..

Maito nousi jo sairaalassa ja vauvan paino oli jo kääntynyt takaisin nousuun eilisellä neuvolantädin käynnillä. Tissit on KIPEÄT! Maitoa on vaikka kymmenelle lapselle, mutta en tunnu heruvan pumpulle. Myöskään käsin lypsäminen ei tunnu onnistuvan. Molemmat rinnat ovat täynnä maitopatteja ja pelkäänkin kohta rintatulehdusta jos tilanne ei ala tasoittumaan. Onneksi kuumetta ei nostanut.
 
MeeJoo
Noniin, täällä on siis jotakuinkin kaikki poksahtaneet viikon aikana! Onnitteluita tytöistä <3 Hiljaisuudesta varmaan pystyitte päättelemään, että niin mekin päästiin vihdoin toimintaan tässä kuluneella viikolla!

laramarian synnytys kuulosti kyllä ihan kadehdittavan helpolta! Osaisin kyllä arvostaa sitä nyt, kun meillä homma ei sitten mennytkään ihan suorinta reittiä.

Mutta ke 21.8. klo 12.01 syntynyt tyttö 3695g ja 52cm, py 34cm, palkitsi kaikki vaivat moninkertaisesti :) Ohessa koko kertomus, jota siis kertyi papereihinkin sivukaupalla.

***
Maanantaina 19.8. illalla alkoi supistella epäsäännöllisesti (n. 7min välein) mutta jo tuntuvasti illalla n. 23 aikoihin, jota seurasin pari tuntia itsekseni. Soitin synnärille ekan kerran ti klo 1.00 aikoihin ja neuvoivat ottamaan panadolia ja koittaa nukkua vielä, jota nähtäisiin voimistuisivatko ja säännöllistyisivätkö supparit. Hitaasti kyllä ja ti 20.8. klo 6.30 kirjauduimme Kättärille. Siellä todettiin, että 41+6 paikat olivat edelleen suht epäkypsät, sormelle auki ja kanavaa n. sentti eli ne supparit eivät oikein tehneet mitään, vaikka jo tuntuivatkin. En ollut nukkunut, joten sain akupunktioneulat sekä oxanest piikin. Piikki teki mut sekavaksi ja kun olin siirtynyt päivystysosastolle odottamaan synnytyksen käynnistymistä tai seuraavan aamun käynnistystä n. klo 10 aikaan, oksensin. Koitin lepäillä ja ihmetellä suppareita, joita tuli ja meni, epäsäännöllisesti ja lyhyesti edelleen, mutta silti tuntuvasti. Joskus iltapäivällä n. klo 13 mietittiin vakavasti, josko lähdettäisiin kotiin kuitenkin odottelemaan aamua, kun mies ei kerta voisi yöksi sinne osastolle jäädä. Jatkettiin kuitenkin odottelua, kun kivut eivät vielä olleet hirveitä. Menin jossain vaiheessa suihkuun ja sieltä tultuani supparit alkoivat tuntua tiheämmiltä ja kipeämmiltä. Otin niitä pikkuhiljaa vastaan, mutta kanavaa ne eivät meinanneet silti saada oikein millään häviämään. Aloin olla jo vähän epätoivoinen, koska kivut pahenivat, mutta edistystä ei tapahtunut.

Käveltiin Kättärin ympäri ja vihlonta paheni koko ajan, menin uudestaan suihkuun reiluksi puoleksi tunniksi. Jossain väleissä yritin syödäkin jotain. Viimeiset tunnit ennen varsinaiseen synnytyshuoneeseen siirtymistä olivat kamalat. En ollut vielä päässyt edes kunnolla avautumisvaiheeseen, mitään puudutteita ei voitu antaa enkä halunnut oxanestiä uudestaan, kun se oksetti edellisellä kerralla. Lopulta kätilökin alkoi olla selvästi puolestani jotenkin pahoillaan ja huolissaan, kun kuuli mun ulvonnan huoneesta pitkälle käytävälle. Lopulta sitten tehtiin päätös siirtyä synnytyshuoneeseen joskus ennen kymmentä, jolloin olin vasta kahdelle sormelle auki.

Synnytyssalissa sitten vedän ilokaasua kuin viimeistä päivää huutosuppareihin. Supistukset tulevat ja menevät välillä kipeämpinä ja olen tosi väsynyt. Klo 23 papereissa lukee, että supistukset säännöllisiä, vaikkakin lyhyitä vielä (n. 20sek) ja vihdoin 3 cm auki. Kalvot edelleen tallella. Vähän yhdentoista jälkeen alan toivoa kivunlievitystä ja päädytään kuitenkin kokeilemaan oxanestiä, joka nyt toisella kertaa toimiikin hyvin, en voi pahoin vaan saan levättyä yli kaksi tuntia puoli kolmeen asti. Kun lääke alkaa haihtua pyydän kuumavesipullon ja jatkan ilokaasun ja sen voimin. Lääkäri tekee vihdoin päätöksen kalvojen puhkaisusta, kun supistuksia tulee harvakseltaan 7-8 min välein, olen 4cm auki ja kello on 3 yöllä.

Aika nopeasti tämän jälkeen supistusvauhti kiihtyykin sitten. Tässä vaiheessa vedän taas hulluna kaasua ja aika nopeasti supistukset ovat sen verran tiukkoja, etten enää saa pissattua itse. Otan suppareita vastaan vajaan tunnin kunnes klo 4 pyydän puudutusta. Tunnissa ei mitään edistymistä kohdunsuulla. Epiduraalia annetaan klo 4.15 ekan kerran ja noin vartissa alan tuntea sen lieventävän vaikutuksen, kunnes kivut häviävät kokonaan. Samalla aloitetaan oksitosiini. Vedän annoksella unta lähes klo 7 asti, suppareita näkyy käyrillä kunnollisina 2-3min välein. Laitetaan 2. annos epiduraalia ja sisätutkimuksessa edistystä taas vain sentti muutamassa tunnissa.

Kätilöt ovat sitä mieltä, että vauvan pään liikehdintä kohdunsuulla on vienyt tarjontaa huonompaan suuntaan ja avautuminen on ollut koko ajan jokseenkin toispuoleista. Minut neuvotaan kontilleen lepäämään, jotta saataisiin vauva lompsahtamaan oikeaan suuntaan, pois avosuisesta tarjonnasta, jonka epäilevät hidastaneen prosessia tähän asti.

N. klo 8.30 sydänäänissä on alkanut näkyä häikkää ja lääkäri päättää ottaa mikroverinäytteen vauvan päästä. Puudutuksen alla tuo ei tunnu tietenkään miltään, mutta huoli pääsee hetkeksi hiipimään mieleen, kun mainitaan synnytyksen jouduttaminen tarvittaessa jopa leikkauksella. Happitasot todetaan kuitenkin loistaviksi, eli sydänäänien lasku ei ole aiheuttanut vauvalle uhkaa vaan menee ihan normaalin vaihtelun piikkiin. Lääkäri antaa luvan jatkaa synnytystä normaalisti. Vaihtavat käyrien seurantalaitteen STANiin, joka on tarkempi ja luotettavampi ja antaa heti hälyytyksen, jos käyrissä näkyy poikkeavuutta.

Jatkan kontillaan oloa ja kivut palailevat klo 9 jälkeen, jolloin alan vetää taas kaasua. Klo 10 kivut ovat huipussaan, supparit tiheitä ja ne kestävät ja kestävät. Kysyn kätilöiltä, onko tästä mitään hyötyä ottaa näitä vastaan luomuna vai pitäisikö vaan suosiolla laittaa vielä lisäannos epiduraalia. Kätilöt vakuuttavat, että kohtu tekee kyllä työtä, vaikka en sitä tuntisikaan. Kohdunsuu auki 6cm ja pää painuu hyvin alaspäin supistusten aikana. Suostun lisäannokseen helposti. 10.30 alkaa aavistuksen tuntua siltä, että paine lantiossa on siirtymässä perän puolelle.

Tästä menee sitten enää reilu tunti, kun paineentunne perässä on selkeä. Papereiden mukaan 11.37 todetaan minun olevan täysin auki ja voin alkaa ponnistella omaan tahtiin suppareiden mukana. En tunne supistusten aikana kipua, ainoastaan painetta ja ponnistamista on helppo harjoitella siinä mukana. Kauaa en sitten harjoitelekaan enää, kun kätilöt sanovat, että voin alkaa tosissaan tehdä töitä. Aloitan kunnon punnaamisen 11.54 ja 12.01 tyttö on ulkona! Kahdella supistuksella, 9 pisteen vauvana ja aivan kertakaikkisen käsittämättömän valmiina maailmaan. Siinä sitten isä päästi pienet itkut, minä vaan äimistelin ja isä leikkasi napanuoran. Kaikessa rauhassa synnytettiin istukka vielä ja sain vauvan rinnalle. Minua kursittiin vähän kokoon, pieni repeämä syntyi vanhan epparin kohdalle, johon tuli pari tikkiä. Varsinaista epparia ei tarvinnut tehdä tällä kertaa siis ollenkaan. Vauva osasi imeä heti salissa ja tunnin ikäisenä jo pönkesi päätään pystyyn ja tuijotteli silmiin.

Synnytyksen alku tilanteesta sormelle auki, kanavaa jäljellä sentti --> 6cm auki vei käytännössä reilun vuorokauden, mikä on uudelleensynnyttäjälle erikoinen tilanne. Kätilöiden näkemyksen mukaan pään lievä virheasento ja liikkuminen ees taas synnytyksen aikana sai aikaan sen, että supistukset tulivat ja menivät tehottomina, mutta kivuliaina ikuisuuden. Kun asento saatiin vihdoin kohdattua 6cm kohdalla, meni koko loppumatka ponnistuksineen käsittämättömän helposti, alle kahdessa tunnissa. Henkisesti tämä vauhdikas loppu oli uskomattoman voimaannuttava ja unohdin vauvan synnyttyä lopulta niin "helposti" täysin sen, että olin valvonut kaksi vuorokautta putkeen muutamilla torkuilla, huutanut kurkkuni käheäksi ja elänyt pelkällä mehulla. Kävin itse suihkussa, onnistuin pissaamaankin ja kävelin lapsivuodeosastolle voittajan elkein klo 15.

****
Perhehuoneessa sitten muhimme kaksi päivää ihan euforian rajamailla, lapsemme oli täysin valmis, terve ja tietysti kaunis ;), imetys lähti käyntiin helposti ja isäkin hullaantui pikkuiseen välittömästi. Saatiin kaikki terveen paperit ja kotiuduimme 2 vrk synnytyksestä ja nyt kolmantena päivänä maito on noussut kohisten, kiitos pikkuisen tehoimujaksojen (kaksi tuntia putkeen pariin otteeseen plus lisäimuttelut väleissä).

Nyt jatkamme ihmettelyä kotosalla! Vaikka tulin jo toista kertaa äidiksi, koen jälleen muuttuneeni ihmisenä uudeksi. Mies on avoimesti kommentoinut ja kertonut olevansa minusta hurjan ylpeä, kun en missään vaiheessa luovuttanut vaan taistelin vaikka sitten huutaen ja kiroillen kipeiden hetkien yli. Mies oli läsnä koko pitkän ajan (komensin häntä välillä kyllä syömään), mikä tsemppasi minua tietysti henkisesti, mutta myös konkreettinen apu, mitä hän pystyi antamaan painamalla kuumavesipulloa kipeään kohtaan supistusten aikana, oli korvaamatonta. Yhdessä me se tehtiin :)

MeeJoo ja terhakka tytteli 3 vrk
 
zuviliini
Kiitos MeeJoo kertomuksestasi. Se sai tämän mamman täällä niiskuttamaan.

Ollaan juuri syömähomnissa, vihdoin. Meidän neiti nukkuu öisin 4-5h pätkissä ja mun tissit on räjähtämässä jo kolmen jälkeen. :)

Nyt taas jatkamaan unia.

zuviliini ja tytteli 6vrk
 
Mrs.Mom
Ensiksi paljon onnea MeeJoo!
Aikamoinen seikkailu on sulla ollut. Nostan hattua!

Me ollaan osastolla perhehuoneessa vielä, huomenna lastenlääkärin tarkastus ja sitten päästään kotiin.
Mulla on maidontulon kanssa vähän kestänyt, kätilö sanoi, että saattaa mennä joskus 4-5 päivää. Yritän kyllä usein imettää ja vauva osaa imeäkin tehokkaasti mutta silti sille jää aina vähän nälkä. Ollaan saatu sitten lisäksi 30 ml sairaalamaitoa.
Toivottavasti lähtee nousee sieltä
nopeasti! Imettäminen on kivaa vaikka vähän koskeekin.
Onko telllä jotain vinkkejä miten maidon tuloa voi nopeuttaa/tehostaa?

Mille palstalle sitten seuraavaksi kun kaikki ovat kohta saaneet synnytyksen pois päiväjärjestyksestä?
Kivaa alkavaa viikkoa kaikille,
Mrs.Mom
 
MeeJoo
Zuvi: Kiitos :) Ihan sama mulla muuten, 3h jälkeen räjähtää melonit, jos tyttö päättää vetääkin pidemmät unet! Mennyt kyllä ihan oppikirjan mukaan tämä imuttelu - tokana vuorokautena oli hirveitä imumarathoneja pariinkin otteeseen, jonka seurauksena maito nousi kolmantena kohisten. Nyt neljäntenä päivänä syömisjaksot ovat inhimillistyneet (ei enää kahden tunnin putkia), mutta yleensä saan kyllä syöttää molemmat puolet samalla syöttökerralla, pienen tauon kera. Mimmoinenhan mörssäri tuosta oikein tulee näillä syömisillä...
 
MeeJoo
Mrs.Mom: Mulla meni kans esikoisen kanssa 5 päivää maidonnousuun. Koita vaan sitkeästi, annat aina imeä kun toinen hamuilee, sama se vaikka kolmesti peräkkäin tai puolen tunnin välein, lisämaidolla sitten lisäenergiat mutta vasta imetyksen jälkeen. Maito kyllä nousee sieltä, kun juot paljon, pumppaat vaikka lisäksi rintoja stimuloidaksesi niitä. Nännit meni kyllä aivan rikki, kun annoin tiheästi imeä, mutta ekoista viikoista selvisin rintakumin avulla, joka myös muovasi silloin vielä tyttömäiset nännit vähän ronskimpaan malliin. Kumista luovuttiin helposti sittemmin. Noilla mullakin silloin lähti, laitoksella ei tullut oikeasti tippaakaan. Niin, ja luomukaupoista saa maidonnostatusteetä, taisin sitäkin kokeilla silloin :)

Joo, ja aivan rikki ne nännit ovat nytkin. Huhhuh, harkitsen vakavasti kumin käyttöä hillitsemään kipua, vaikka koon puolesta näissä on ihan tarpeeksi jo volyymiä :)

MeeJoo
 
Äippä -89
Oi ihanaa lukea näitä ja odotus omasta synnytyksestä kutkuttaa. En malta odottaa että saan oman pallon syliin :) vaikka sitä ajattelee ettei mua jännitä niin silti aina kun alkaa painetta tuntua tai supistaa niin huomaa kuinka todella odottaa ja jännittää että josko nyt. Petasin pinnasängyn just valmiiksi ja sisustusvimma ollut huipussaan. Lapset oli yön mummolassa ja mä nukuin yhteensä 12 tuntia! Ristipistotyötäkin sai tehtyä. Sairaalakassikin taas valmiudessa, lapset kun innokkaasti ovat sitä käyneet pakkaamassa leluilla. Ne ajattelee et äiti ja vauva tarvii sairaalassa leluja :D
 
habibati
Onnittelut kaikille vauvoista, mut erityisesti MeeJoolle. En tiedä muistatko minua, mut yhdessä kirjoteltiin ja toivottiin pikkukakkosta viime vuoden puolella. Olen seurannut tätä teidän ketjua taustalla ja elänyt hengessä mukana. Ihanaa, että sait tytön ja kaikki on hyvin. Oma pikkukakkoseni (tyttö kans) on jo 7kk. Aika rientää. Onnen hetkiä toivotellen, habibati. :)

P.S. Joku kyseli hitaasta maidonnoususta. Suosittelen lämpimästi sitä maidonnostatusteetä. Toimi mulla hyvin. Mulla kahden lapsen kohdalla maito noussut 4-5 päivän jälkeen. Juokaa paaaaaaljon vettä ja syökää hyvin. Se auttaa. Ja vauva paljon tissillä. Kyllä se sieltä lopulta nousee.
 
zuviliini
Moikka,

mitä meidän viimeisille odottelijoille kuuluu? Miko? Äippä 89? Unohdinko jonkun vai onko muilla jo masuasukit sylissä?

Odotellaan, että kaikki saa vauvat ja sitten siirrytään sitten jatkamaan vauvapuolelle.

Just NKL labrasta tultiin. Otettiin tyttelistä kilpirauhaskokeet, 1,5 putkea (vauva kokoa tietenkin) tuntui aika paljolta. Meidän tyttö ei ollut moksiskaan vaan nukkui koko toimituksen läpi. :)

Yöt nukutaan hyvin 3-5h pätkissä. Tissit on aivan superkipeet ja rikki. Onneksi tuo Lansinoh auttaa ja sitähän kuluu.

Hormoonit on täysin sekaisin ja oon iltaisin aika itkuinen. Pojat ei oikein ymmärrä, miksi äiti itkee. Eilenkin ruokapöydässä. :)

Maha on mennyt tosi kasaan, vähän liiankin nopeesti. Nyt yritän tankata ruokaa ja juomaa oikein huolella, että en väsähdä. Painoa tuli raskauden aikana vaan 7kg, josta lapsi 3,8, istukka 750g ja vedet päälle, niin ei siitä paljoa jäljelle jäänyt.

Käveleminen ei oo vieläkään mukavaa. Mua sattuu alamahaan, lantion luihin ja selkään. Onko muilla samaa??

Nyt tissirasvaa ja vauvatutteja ostamaan.

Aurinkoista päivää!

zuviliini ja tytteli 7pv
 
MeeJoo
Kyllä mulla kävelystä ja pystyssäolosta tulee helposti alaselkä ja alavatsa kipeeks, pakaroissakin tuntuu. Mutta oon nyt ottanut asiakseni keskittyä lantionpohjan lihaksiin ja syviin vatsalihaksiin aina kun teen jotain fyysistä. Alavatsan syvät lihakset ovat kyllä tosi hellänä ja pelkästään niiden jännittäminen on työn takana, mutta siitä se lähtee. Ryhti, ryhti ja ryhti.

Vauvan imuote ei ole ikävä kyllä ihan kohdillaan, pieni suu - iso nänni ja täyteen pakatut rinnat -yhdistelmä tosin korjaantuu vauvan kasvun myötä ja kunhan tämä maidontulo jotenkin järkevöityy. Nyt meinaa mennä pelkäksi nänninlutkutukseksi, jolla saa kyllä maidon, mutta tekee kipeää niin maan pirusti. Bepantheniä menee ihan simona kyllä, mutta ehkä se tästä muuttuu kivuttomammaksi vielä. Ja muuttuuhan se, kun jaksaa imuotetta säätää. Onneks on jotain tajua näistä jo ennestään...

Voishan sitä vauvapuolella sitten jatkaa näitä juttuja. Toivottavasti ketään ei haittaa, että ollaa aloteltu jo täällä :D

MeeJoo kera pikkumöyryläisen
 
Mrs.Mom
Luojan kiitos, on tämä palsta!
Tänään tehtiin eka vaunulenkki, poika nukkui aamupäivän parvekkeella ja nytkin vetää sikeitä parvekkeella vaunuissa.
Maitoa ei kai edelleenkään tule tarpeeksi, ostin sitä teetä luontaistuotekaupasta,
yritin myöskin käsipumpulla, ei vaikutusta :(
Huomenna tulisi sitten 5.päivä, katsotaan tapahtuuko mitään. Tässä ei ole enää äidillä itku kaukana ja stressata ei kuulemma saisi.
Vauva saa ihan rintaraivareita, hakkaa päällä ja käsillä ja huutaa. Alussa imee ja hänen tekniikkansa on niinkuin pitää. Sääliksi käy lasta joten lisäksi luomukorviketta kun ei lasta nälissäänkään voi pitää.
Todellakin surullinen olo ja itkettää pienen puolesta.
Juon tosi paljon ja syön hyvin.
Onko vauvan silmän rähmiminen normaalia vai onko joku tulehdus?
Toinen rähmii enemmän ja on sellaista märkää, keittosuolaliuoksella pyyhin.
Muuten mulla itsellä on hyvä olo fyysisesti, torstaina tulee neuvolan hoitaja poistamaan tikit haavasta.

Jatketaan vaan täällä kunnes kaikilla on vauvat, elokuisia me ollaan ja elokuuta on vielä jäljellä ettei pitäisi olla kellään mitään sitä vastaan.
Mrs.Mom ja kultamussukka
 
Rht
Äöä mrs.mom turhaan stressaa, itke ja kanna huonia omaa tuntoa. Maito riittää jos on riittääkseen ja annat lisämaitoa jos ei riitä. Vauvat kasvaa hyvin vaikka ei imettäisi ja saisi vastiketta.

Vauvan silmät rähmii kun on niin pientä kaikki ja kyynelkanava tukkeutuu herkästi. Meillä tytön toinen silmä rähmi yhden pöivän ihan hurjasti. Kannattaa putsata monta kertaa päivässä ihan vaan veteen kistutetulla pumpulilla silmän ulkonurkasta sisänurkkaanpäin.

Muistakaa putsata napaa desinfiointiaineella niin pitkään kun se vaan erittää ja vähän pidempäänkin etteivaan tuu napasientä. Sitä eienää mun lapselle ikinä!
 
zuviliini
Moikka,

ihanaa, meillä taitaa olla kaikki vauvat syntyneet, kun Äippäkin on eilen synnyttämään lähtenyt. :)

Mrs. Mom: Pyydä neuvolasta apua imetykseen, siksi he ovat olemassa. Ja anna lisämaitoa, jos tuntuu, ettei maitoa tule riittävästi. Muista levätä, stressi ja väsymys voivat myös heikentää maidontuotantoa. Oletko kokeillut imettää vauva pystyasennossa seisten? Kummityttö sai kovia raivareita rinnalla ja tuo asento auttoi pahimman yli. Paljon tsemppiä!

Meillä menee todella rauhallisesti. Tytteli syö hyvin ja nukkuu erinomaisesti. Viime yönä heräsi vain kerran syömään. Nyt jo seirustellaankin ja pää kääntyy äänen suuntaan. Tyttö on todella rauhallinen, eikä juurikaan itke. Voi kun jatkuisi näin. :)

Neuvolatätikin kävi eilen ja paino alkaa nyt lähestyä syntymäpainoa. Onnitteli kovasti hienosta perätilasynnytyksestä. Myös isä sai osakseen halaukset.

zuviliini ja tytteli 1vko 1pv
 
MeeJoo
Onnea Milo ja kohta se äippä-89 myös sieltä sitten kotiutuu käärönsä kera :)

Zuviliini, meillä on kanssa huomenna neuvola 8 vrk ikäisenä. Ja hirmu rauhallinen vauva meilläkin. Herää kyllä kolmen tunnin välein syömään, mutta öisin ei ole jäänyt kukkumaan vaan nukahtaa itsekseen uudestaan sänkyyn kyllä. Ja tuijottelee menemään pitkiä aikoja sylissä, makuulla tai sitterissä. Kauheen helppolukuinen vauva ylipäänsä. Tähän asti...

Mrs. Momille isot tsempit imetyksen kanssa. Muistan NIIN hyvin tuon tunteen esikoisen ajalta. Vaikea alku ei kuitenkaan tarkoittanut etteikö homma olisi alkanut ajan mittaan sujumaan. Ja sittenkin, hyvin ne lapset korvikkeellakin kasvaa, no stress!!!

Mä pohdin täällä, että missähän vaiheessa sitä uskaltaisi alkaa kokeilemaan niin, että isä voisi syöttää välillä pullosta... Meillä siis hyvä tilanne siinä, että imeminen sujuu kuin vanhalta tekijältä tällä meidän tytöllä, mutta en haluaisi häiritä hyvää alkua pullolla liikaakaan. Toisaalta ajan mittaan voi koska tahansa tulla tilanne, että pullosta pitäisi ruoka tarjoilla ja haluaisin sen olevan yksi mahdollisuus. Pumppaisin siis maidon ensin pois ja isä voisi syöttää sen sen seuraavalla kerralla tytölle. Isä nimittäin jo kovasti kyselee, pääsisikö syöttöpuuhiin :)

Jostain luin, että ensimmäiset viikot kannattaisi jättää imetykselle rauhaa vakiintua. Mutta mä jotenkin olin lukevinani rivien välistä, että tuo olisi enemmän siinä tilanteessa, kun imemisessä tai imetyksessä on joku ongelma. Meillä on semmoinen Medelan Alma pullo, jonka pitäisi olla niin lähelle rinnan imemistekniikkaa kuin vaan mahdollista. Eli pullosta ei tule maitoa kuin työtä tekemällä, kun siinä on joku erikoisempi venttiili. Löytyy kyllä tavallinenkin pullo, mutta sen voisi ottaa sitten vasta myöhemmin käyttöön, jos tuo Medela alkaisi pelittää ja tissi säilyisi silti repertuaarissa pääasiassa.

No, täytyy vaikka neuvolassa kysyä vielä.

MeeJoo
 

Yhteistyössä