LA ELOKUUSSA 2013!

  • Viestiketjun aloittaja laramaria
  • Ensimmäinen viesti
MeeJoo
laramaria: Mun pitäis kans tosissaan ottaa tuo vhh asiakseni. Ilmeisesti imetät edelleen, onko vhh:lla ollut mielestäsi vaikutusta maitomääriin? Mä jotenkin käytän tuota imetystä "tekosyynä" olla alkamatta rajottamaan ruokavaliota liikaa, mutta tuo voi kyllä olla ihan itsepetostakin. Mun tarkotus kun olis täysimettää 6kk ikään asti ja vasta sitten alottaa kiinteät. Mulla on edelleen se sama 3kg matkaa lähtöpainoon ja sen allekin pitäisi päästä kun yritysaikana pulskistuin 3-5kg.

Meillä 3,5kk vauveli on aika hauska pakkaus. Kova juttelemaan, ei vielä käänny kokonaan, mutta selältä kyljelleen menee kurotellessaan tavaroita. Tarttuu leluihin ja pitää asioita käsissään aina hetken kerrallaan, kunnes unohtaa, että ne on siinä :D Erityisen kivoja on kaikki kankaat ja räsyt. Juttelee myös tavaroille pitkiä pätkiä leikkimatolla maatessaan. Käsillään nostaa koko ylävartalon irti maasta ja puolimakuulta punkeaa väkisin kohti istuma-asentoa. Hirmu selkeä vauva edelleen eli helppo lukea ja tyynnyttää, tempperamentiltaan rauhallinen siis. Ja jotain on ilmeisesti osattu tehdä oikein, kun tuo osaa nukahtaa itsekseen kun vaan laittaa hänet oikeaan aikaan sänkyyn, mutta tuo on osittain tuon "helpon" luonteen ansiota myös. Päivisin syö 3-4t välein, usein tankkaa molemmat tissit tyhjäksi samalla syötöllä ja yöllä syöttämistä on 2-3 x yössä. Pari kertaa on mennyt jo lähes 6t pätkä yöllä unta, mutta ne on ihan harvinaista herkkua.

Meillä kuljetaan paljon kantoliinassa ja -repussa. Meilläpäin bussit on tosi usein täynnä ja kaupassakin on inhottava tötöillä vaunujen kanssa niin nuo kantovälineet ovat olleet pelastus. Nyt olen hankkinut talvitamineita sillä silmällä, että pystyy kylmälläkin kantamaan. Vielä pitäis saada kinuttua joulupukilta kunnon Icebugit, jotta pysytään pystyssä.

Mulla on myös uusi vauvakuume, vaikka menkat eivät tiheästä yöimetyksestä johtuen ole alkaneetkaan. Sovittiin, ettemme käytä hormonaalista ehkäisyä vaan mennään varuiksi kumeilla siihen asti, kunnes alkaa tuntua siltä, että seuraava saa tulla, jos on tullakseen. Mun mielestä näitä ei kannata ihan hirveästi suunnitella, kun luonto voi aina yllättää, mutta tosiaan ihan vielä en ole halunnut uudestaan raskaaksi. Ensi vuoden aikana sitten katsotaan mitä käy.

Ajateltiin joululomalla kun 4kk on täynnä, koittaa josko mummu ja vaari pärjäisivät tytön kanssa muutaman tunnin kun me lähdetään isännän kanssa treffeille :) Mä en ole meinannut saada maitoa pumpattua talteen, kun tyttö syö kaiken mitä tulee, mutta yritetään silti.

Jaahans, nyt loppuivat päiväunet eli syöttöpuuhiin taas!

Ihanaa joulunaikaa,
MeeJoo ja 16-viikkoinen tyttönen
 
laramaria
Vhh:sta. Maito on riittänyt kohtuullisen hyvin. Välillä iltaisin olen huomannut, että maito on vähän niukilla. Aloitin pari vk sitten treenaamisen ja viikko sitten jätin karppauksen kun treeni-illan jälkeen maito on ihan nollissa. Eli jatkan karppaamista kun soseita menee kunnon satsit päivässä.
Täysimetyksellä mennään täysin. Olen saanut pidettyä kiinni yhdestä ylimääräisestä maitoannoksesta heti aamulla herättyäni. Mies sitten juottaa sen pois kun olen jumpassa tai sitten menee pakkaseen miljoonan muun maitopussukan joukkoon :)

meillä vauva on kyllä löytänyt kädet, mutta esineistä tarkoituksellinen kiinni pitäminen ei oikein vielä onnistu. Käsiään kuitenkin tutkiskelee usein ja pitää itseään kädestä kiinni (jos sen nyt voi niin ilmaista?)
 
Milo
Heipsan!

Täällä kanssa poitsu kasvaa hyvää vauhtia täysimetyksellä :) Nooh, on sitä korvikettakin tullut annettua kun poitsu on ollut hoidossa.. pumppaaminen on hankalaa kun maitoa ei tule kyllä yhtään ylimääräistä ja ihan selvästi poitsu on tilannut lisää maitoa tässä viikon ajan kun useemmin tissillä. Viime vloppuna käytiin miehen kanssa ravintolassa syömässä ja viettämässä muutenkin aikaa yhdessä kun pikku herra oli isovanhemmilla hoidossa ja tosi hyvin meni vaikka oltiin sellaiset 4h pois kotoa :) Ja nyt ollaan menossa katsomaan elokuviin uusin Hobitti niin poitsu pääsee kummien hoivaan siksi aikaa. Kyllä sitä vaan kaipaa kaksinoloakin miehen kanssa vaikka onkin myös maailman ihaninta olla koko perheen kesken ihan kotosallakin.

Meillä edelleen on paljon ilmavaivoja ja varsinkin kakkos rotan jälkeen ne vaan paheni.. just kun poika alkoi nukkumaan vähän pidempää pätkää. Noh, nyt on pari viikkoa herätty yöllä tunnin-kahden välein ja pikkusen on voimaton olo, mutta kyllä me tästä selvitään! Kurjaa vaan katsoa kun toisella vääntää välillä niin kovasti mahasta :(

Herra K on kyllä kova juttelemaan ja komentamaan, mutta liikkumaan ei kuinkaan ole vielä lähtenyt, eli meillä möllötellään selällään kun tuo kääntyminen ei vielä suju, MUTTA toisaalta myös helpompi näinkin ettei tarvitse vielä niin haukkana rynnätä heti vessasta kun kuuluu vikinää :D Kädet on löytynyt ja sormia syödään ihan surutta (ilmeisesti myös hampaita tulossa kun kuolaa tulee paljon ja kaikki asiat laitetaan suuhun).. tarttuu myös esineisiin ja esim. harsot ja liinat on kivoja kun niiden alle voi piiloutua :)

Itellä paino on jäänyt junnaamaan noin 60kg., mutta vielä en mitään tehokasta laihdutusta ole aloittanut. Kerran viikossa käyn salilla (ja vatsatanssissa joka on nyt joulutauolla) ja sitten joka päivä lenkkeilen koirien kanssa & vaunuilen. Miehen siskon häihin olen sitten jo kuosissa ensi kesänä ;) Täälläkään ei ole menkat alkanu, mutta en niitä kaipaakaan :D Toinen lapsi on ISO ehkä sitten joskus tulevaisuudessa..

Rauhallista joulua kaikille!

Milo ja herra K 3,5kk
 
MeeJoo
laramaria: Iltaisin on myös täällä tosi niukilla maito, varsinkin jos päivän energiansaanti on jäänyt äitillä vähemmäksi. Ja nyt viime yönä (kun pumppasin pitkästä aikaa illalla desin talteen aamua varten iskälle, mulla nukkumisvuoro nääs) vauva heräs pari kertaa tiheämmin syömään ja sai hirveet hermarit, kun maitoa riitti tokalla syötöllä vaan toiselta puolelta hetkeksi. Ihan nälkäseks ei kuitenkaan jäänyt kun sitten nukahti lopulta tutin kanssa ja heräsi vasta muutaman tunnin päästä uudestaan syömään. Mä luulen, että koitan nyt vaan ylipäänsä saada jatkettua tätä täysimetystä ja välttelen suurempia herkkuja, mutta en ala vielä vhh:lle ennen kuin alotetaan kiinteet, vaikka nää röllöt häiritseekin. Kyse on enää parista kuukaudesta kuitenkin. Turhamaistahan tämä osittain on, mutta oman vartalon muuttuminen päärynästä omenaksi ei vaan oo tuntunu itelle helposti sulatettavalta asialta. Vauvan hyvinvointi tulee kuitenkin ensin ja kasvu on tähän mennessä ollut oikein hyvää hällä.

Meillä tais Neiti A pidellä itseään käsistään kiinni jonkun aikaa ennen kuin alkoi tarttua ja pidellä esineitä. Ikäänkuin löysi ne sillä tavalla ja kun jonkun aikaa niitä oli ihmetellyt, niin sitten alkoi tarttua muuallekin. Niinkuin äitin hiuksiin (auts!!!). Samoin kuin Herra K - meillä enemmän jutellaan kuin liikutaan. Mikä on kyllä helpotus. Nyt pitää vaan muistaa nauttia tästä, kun toinen ei vielä pääse itsekseen seikkailemaan. Sitä perässäjuoksemista nimittäin riittää sitten aikanaan ihan tarpeeksi :)

Minkäkokoisia bodeja teillä muuten käytetään? En nyt tiedä, paljonko on tullut senttejä lisää, mutta 3kk neuvolassa oli 61cm ja 5800g. Nyt olettaisin, että 6kg on mennyt reippaasti rikki ja pituutta lienee myös muutama sentti lisää. Nimittäin 62cm bodyt ovat auttamatta pieniä ja monet 68cm kiinnaavat myös haaroista ja hihoista ovat lyhyet. Eli ostoslistalle päätynee pikapikaa 70-74cm bodeja, eipä tartte miettiä, mitä alesta hankkii :D Housuista sen sijaan menee 62cm vielä ihan hyvin.

Nyt vois jatkaa joulun käsityölahjojen parissa, kun vavva vielä nukkuu. Ens viikon pe onkin sitten 4kk neuvola. Niin se aika vaan menee.

MeeJoo ja Neiti A
 
Milo
Herra K oli 3kk neuvolassa 6,4kg ja 60cm (lyhyt ja pullukka :D), mutta siis 62cm bodyja käytetään vielä vaikka pieniä alkavat jo olemaan. 4kk neuvola olis torstaina niin näkee tarkemmat mitat sitten �� Tosi paljon on eri merkkien koissa eroja, esim. Äippäpakkauksen bodyt ja potkarit menevät vaikka ovat kokoa 60cm.

Me ollaan käyty ahkeraan täällä päin vauvakerhossa ja Herra K tuntuu viihtyvän kun lauletaan ja leikitään �� muita vauvoja seuraa tosi tarkkaan. Vuoden alussa alkaa myös vauvauinti, saas nähdä mitä siitä tykkää!
 
laramaria
Moi!

Meilläkin on nyt käsien käyttö ottanut huiman harppauksen. Lelut tarttuvat kyytiin jo suht vaivattomasti. Kääntymisharjoitukset ovat alkaneet myös toden teolla. Sängylla tyttö pääsee jo välillä selältä vatsalleen ja varmaan kohta lattiallakin onnistuu. Hurjan näköstä touhua kun molemmat olkapäät ja muu kroppa on jo mahallaan, mutta pää painaa liikaa ja jää "selälleen" :D

4kk neuvolassa oli nyt paino tuplaantunut eli 6060g ja pituutta 62 py 42.
Tämä tapaus on siskoaan painossa ja varsinkin pituudessa jäljessä. Tulee vähän minun käyriä muistuttaen. Sisko on taas isänsä pituuden haalinut. Itse olin kyllä vielä pajon pienempi. Vuotiaana olin vain 70cm ja sisko muistaakseni 87cm. Pari vuotiaana 90cm.

Pakko vielä hehkuttaa tätä onnea kun on "normaali" vauva. Ei mahahuutoja tai muitakaan turhan huutoja. Luonneläkkin taitaa olla rauhallisempaa kuin isommalla. Tyttö jaksaa hyvin keskittyä lelujen katseluun ja ihmisen seurailuun. Puolen tunnin automatkakin sujui hereillä ollessa ilman suurempia kitinöitä. Valitettavasti myös telkkarin katselu on yksi lempi puuhista.
 
Mrs.Mom
Täällähän te olette! Olen käynyt välillä kurkkaamassa mutta ketään ei ollut pitkään aikaan, mieheni tänään kysyi, että mitä teidän palstalaisiööe kuuluu :)
Tulin sitten katsomaan ja ilokseni olette täällä.
Poitsu täytti 4 kk ja viime viikon neuvolassa paino oli 7400g ja 67cm pitkä.
Pyjamat ja bodyt on jo 74cm kun muissa hihat ja lahkeet jää lyhyiksi.
Kääntyy jo selältä vatsalleen ja pitää lyhyitä aikoja esineitä
käsissään.
Hampaita tulossa täälläkin, jyrsii omaa etusormeaan ja kuolaa valuu.
Meillä valitettavasti imetys ei onnistunut, poika sai raivareita kun maitoa tuli liian vähän, lopuksi ei kiinnostanut enää koko tissi. On surtu ja itketty mutta ei voi mitään :(
Toissayönä söi k 24 ja heräsi 6.30, näitä lisää kiitos!
Nukahtaa viimeistään kello 23 ja herää syömään n.4-5 aikaan.
Milloin teillä mennään nukkumaan ja onko se oma sänky johon nukahdetaan?
Meillä valitettavasti ei...
Ulkona kävellään paljon, meille kanssa on käynyt monta kertaa niin ettei bussiin mahdu ja ollaan kävelty Itäkeskukseen kun asioille on pitänyt päästä.
No hyötyliikuntaa siitä tulee!
Ihanaa joulua!
Kuullaan!
 
Milo
Kiva kuulla sinustakin mrs.mom �� taitaa vauva-aika olla sellaista ettei paljoa palstoilla kerkeä notkumaan.. Mieki käyn nopeesti aina puhelimella vilkasemassa onko tullu päivityksiä, mut tällei kirjoittaminen kännyllä on hidasta.

Meillä oltiin 4kk neuvolassa 7,2kg ja 62cm., eli lyhyt ja pötkylä �� hienosti kuitenkin kasvaa omilla käyrillään. Kävin alennusmyynneissä kahtomassa Klle uusia bodyja ja jouduin toteamaan että name it-bodyt ei vaan yksinkertaisesti oo kehitetty lyhyille ja pulleille. Syrjintää! �� �� Onneks Tokmannista ja Kaphalista löytyi kivoja bodyja halvalla jotka on vähän joustavampaa materiaalia mahan kohdalta ��.

Vapat on myös toinen mistä on vaikea löytää sopivaa, kun ovat niin pitkulan mallisia. Nyt käytössä muumin 4-koko ja pari hassua ohivuotoa tullut.. Kokeeksi ostin myös xtran vaippoja ja ne oli ihan samanlaisia kuin muumit! Liekö saman valmistajan kun paketissa lukee valmistettu Suomessa (muumivaipossahan lukee että ainoa vaipan valmistaja Suomessa?) paljon halvempia kuitenkin.. Meillä siis liberoista ja pamperseista tulee ihottumaa sekä Lidlin neloskoko ei enää istunut niin hyvin kuin kolmonen ��

Herra K on alusta asti nukkunu pinniksessä ja nukahtaa hyvin iltatissin jälkeen tutti suussa itsekseen. Nukkumaan menee prikulleen klo 20.30-21, eikä yhtään päälle �� Normaalisti syö kaks kertaa yössä ja herää sitten kokonaan klo 7.30. Viime yönä tosin meni yhdellä syötöllä ��

Jaahas täytyy jatkaa toiste.. Herralla meni hermot ��

Hyvää alkanutta viikkoa ��

Milo ja herra K 4kk 5pv
 
MeeJoo
Heipat ja Uutta Vuotta!

Mrs. Mom: Meillä neiti A menee nukkumaan n. klo 19 ja aamu alkaa klo 6-7, noin pääsääntöisesti. Joskus nukkumaanmeno on venähtänyt kun kyläillään, mutta sitten taas palataan tuohon seiskaan. Menee omaan sänkyyn nukkumaan itsekseen, tutti suussa. Yleensä sylkäisee tutin pois ja lussuttaa sormia sen sijaan ja nukahtaa siihen.

Syömisestä - On ihan viime aikoihin asti syönyt läpi vuorokauden 3t välein tuosta 3kk iästä eteenpäin. Öisinkin. Sen lisäksi tuolla on ollut tapana herätä aamuyöstä muuten vaan, mutta nyt näyttää unet yhtenäistyneen hieman. Eli jos syö klo 18.30 niin sitten herätään n. klo 22 paikkeilla syömään, sen jälkeen n. klo 1.30 ja aamusyöttö klo 6. Siitä sitten torkutaan johonkin asti vielä. Ja äiti kiittää erityisesti tuosta klo 01-06 unipätkästä :) Aikaisemmin kun on heräilty pahimmillaan tunnin parin välein. Kiinteitä ei olla virallisesti aloitettu, mutta kerran on lusikankärjestä nuoleskellut perunaa, sormilla suuhun laittanut banaania (oli vähän liukasta) kun hän sitä niin mun kädestä kurotteli ja porkkana-perunasosekeittoon kastettua lusikkaa imeskellyt (viimeksi tänään). Kiinnostuksen mukaan edetään, puolvuotiaana viimestään sit kunnon tohinalla jos ei ole siihen mennessä alkanut mennä.

Liikkumisesta - Viikon vajaa 4kk iässä tytsy oppi kääntymään selältä masulleen ja tekee sitä aina kun mahdollista, myös syödessä yrittää... (auts). Nyt 4,5kk iässä oppi sitten kääntymään myös mahalta selälleen tarkoituksellaan, eli kierii sinne yhteen ja samaan suuntaan paikasta toiseen, jos tilaa on :D Pitää esineitä jonkun aikaa käsissään ja laittaa niitä suuhun. Pyrkii istuma-asentoon aina kun mahdollista, mutta ei vielä olla istutettu kuin sylissä. Vetää polvia pyllyn alle ja yläkroppaa ilmaan, joten liukkaalla lattialla työntään itseään taaksepäin... Suht hassun näköistä sekin.

Ekat naurut saatiin joitakin viikkoja sitten, nyt hekottelee lähes päivittäin pieniä hehetyksiään. Hirveän iloinen lapsukainen kaikin puolin. 4kk neuvolassa pituutta oli 63 senttiä ja risat, painoa 6330g ja aivan omaa nollakäyräänsä edelleen. Yhteisellä päätöksellä ehkäisy jätettiin vuoden vaihteessa eli seuraava mukelo saa tulla jos on tullakseen, sitten kun tulee :) Niin paljon imetän vielä, että tuskin tarttee ihan hetkeen "pelätä" kuitenkaan.

-MeeJoo ja neiti A-
 
laramaria
Moi taas!
Puoli vuotta tuli täyteen 20.2. On mennyt aika huomattavasti vauhdikkaammin kuin esikoisen vauva-aikana.

Neiti syö jo tottuneesti 2 kertaa päivässä soseita. Aamulla hedelmä(purkista) tai kasvissoseen (teen itse) ja illalla aina luumupuuron. Jauhan kaurahiutaleet blenderissä jauhoksi. Vatsa on mennyt soseiden aloituksesta kovalle ja levolc on päivittäin käytössä. Maito tulee tissistä edelleen.

Tyttö oppi silloin joulun jälkeen molemmin päin kääntymään ja pientä ryömimisen opettelua on meneillän. Yrittää potkia itseään eteenpäin, mutta kädet eivät tajua auttaa yhtään.

Saaiin hurjan myöhäinen unirytmi käännetty siten, että nyt tyttö menee noin yhdeksän korvilla nukkumaan ja puuron aloituksesta lähtien on ruennut nukkuman yhdellä tai kahdella syöttökerralla yön yli. Jes!

Pientä huolta aiheuttaa tytön kasvu. Viimeisen parin kk aikana painoa on tullut alle kilo ja pituutta pari senttiä. Oli nyt 6kk nlassa 6800g ja 64cm.tosin minä oli vuoden ikäisenä vaon 70cm pitkä. Isosisko oli paaljon suurempi jo tässä vaiheessa ja 80cm vuoden iässä.kohta 3v ja on jo metrin pitkä.

Hampaat on kaihertaneet jo ainakin kk ja rinnus vähän väliä läpimärkä kun kuola valuu jatkuvasti. Hampaita ei kyllä vielä edes näy.
 
Mrs.Mom
Tosi kiva kuulla miten muilla menee!
Laramaria älä ole huolissaan siitä painosta, jos lapsi syö hyvin ja on muuten virkeä, niin mitä väliä ;)
Meillä oli viikko sitten 6 kk neuvola, pituutta 71,4 ja painoa 8440g. Sanoi, että pitkä hoikka poika.
Oltiin reissussa 3 viikkoa sitten ja poika sai siellä nuhan ja oli kuumeessa, 39,5 oli yhtenä yönä, meinasin säikähtää kuoliaaksi. Jouduttiin lääkärissäkin käymään, oli korva ollut punainen muttei kuulemma kuitenkaan tulehdusta. Määrättiin viikon penisilliini, jota nyt mietin, että oliko turhaa kun ei ollut tulehdusta. Ajattelin, että ehkä lento sujuu paremmin kun olo helpottuu, tiedä sitten...
Pientä yskää ja nuhaa edelleen, vauvauintikim siirtyy tämän takia.
Meillä poika kääntyy vatsalleen ja takaisin selälleen, yrittää kans kovasti ryömiä, joskus pääseekin eteenpäin, mutta usein harmittaa kun haluaisi kovasti jo mennä mut kroppa ei jaksa.
Hampaat tulollaan, kuolaa valuu ja raivokkaasti puree kaikkea muttei ainuttakaan hammasta vielä.
Soseet maistuu, olen kans peruna-, porkkanasoseet tehnyt itse ja hedelmä-ja marjasoseet kaupasta. Kaikki maistuu hyvin, onneksi.
Olen saanut hänet nyt omaan sänkyyn nukkumaan ja nukahtaminen tapahtuu nyt vähän aikaisemmin, viim. kello 22. Joskus herää 1 tai 2 aikaan mitta haluaa vain syliin ja lähelle, yksi syöttö yössä ja seuraava joskus 5.30
Milloin pärjää kokonaan yöt ilman ruokaa, niitä aikoja odotellessa :)
Aika kuluu nopeasti ja kevättä odotellessa. Haaveilen, että voi mennä koko päiväksi puistoon leikkimään eväskassin ja kahvitermarin kera.
Olisi kiva kuulla jatkossakin miten kaikilla palstalaisilla menee!
Terkuin Mrs.Mom
 
Milo
Heipat pitkästä aikaa!

Täällä kanssa täytettiin 6kk maanantaina. Iiiso poika jo <3 Me aloiteltiin kiinteät tuossa 5kk korvilla ja nyt näin kuukautta myöhemmin menee jo aamu & iltapuuro, lounas ja päivällinen + välipalat & tissi. Hyvin on kaikki maistunut mitä suuhun on laittanut :) Vatsa meni kanssa aika kovalle ja sen takia annan luumua päivittäin sekä silloin tällöin mallasuutetta. 6kk neuvolassa 8,8kg ja 66cm, eli hyvin on kasvanut. Nyt otetaan ahkerammin jo syöttötuolia käyttöön, kun saatiin lupa neuvolasta :D Lisäksi lopetin tuossa 3 viikkoa sitten yösyötöt ja ihan hyvin on mennyt niin että aamu aloitetaan klo 6-6.30 aamupuurolla. (Nukkumaan menee klo 19.30-20). Välillä on parempia ja sitten taas vaikeampia öitä, mutta vihdoin minäkin olen saanut jo vähän nukuttua.

Kääntymään meillä opittiin tuossa 5kk iässä, mutta eteenpäin ei vielä liikuta.. peruuttaen kylläkin :D Nooh, ehkä se tuon eteenpäin menonkin joskus hiffaa. Kovasti ainakin punnerretaan päivän aikana.

Täällä kanssa tehdään hampaita, mutta ykskään ei ole vielä puhjennut.. eiköhän niitä ole jo kuolattu ja itketty tarpeeksi!! Tulisivat jo!!!

Toivottavasti mrs.mom siellä voidaan jo paremmin ja samaa mieltä että jos laramaria tytsy voi muuten hyvin ja on tyytyväinen niin varmastikaan ei ole huolta!

Ihanaa vihdoin tulee kevät!! Täällä mieli ainakin ollut niin maassa kun ollut synkkä talvi!

Milo & Herra K 6kk3pv
 

Yhteistyössä