lääkärin lähetteellä tarkempiin tutkimuksiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukamokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukamokas

Vieras
osaaks kukaan sanoa, että jos lääkäri lähettää tarkempiin tutkimuksiin (tässä tapauksessa psykologin tutkimuksiin), niin onko tutkivan tahon velvollisuus katsoa mitä lähetteessä lukee - siis pyytää lähete käynnin aluksi? vai olisiko potilaan pitänyt tajuta antaa lähete aluksi?

kävi nimittäin niin, että psykologin tutkimuksessa ei tutkittu kaikkia niitä kohtia kuin lähetteen mukaan olisi pitänyt. mä en tajunnut antaa lähetettä aluksi. että voinkohan mä vaatia oikaisua ja uutta tutkimusta, vai meneekö tämä mun piikkiin?

onko näin? näin mäkin kuvittelin. kyseisen psykologi alkoi sit lähetteen nähtyään jotain mumisee et jotkut lääkärit vain merkkailevat noin...tms. olin kyllä aiemmin puhunut tän psykologin kanssa tutkimuksen sisällöstä, ja silloin kyllä kuvaili toisentyyppiseksi, kuin mitä nyt tutki (siis puolet tutkmuksesta meni oikein). mutta 3 tuntia tutkimusta eikä mulla kello, joten enpä osannut matkan varrella alkaa kyseenalaistamaan.

voi pee, ottaa niin paljon päähän tää koko juttu - ja nyt sit pitää alkaa vielä valittaa. kaiken lisäksi en saanut kela-korvauksia (ainakaan kassalla), vaikka lähettävän lekurin mukaan lääkärin lähetteellä kela-korvaus tulee. prkl.

Psykologilla en ole koskaan käynyt, mutta aina on mennyt lähete lääkäriltä suoraan sinne, missä on tarkemmin tutkittu. Koskaan ei ole tarvinnut itse mitään papereita esitellä.

Kela-korvauksen saa suoraan kassalla vain silloin, kun paikalla on sopimus kelan kanssa ja asiakas täyttää jonkin valtakirjapaperin. Muuten joutuu itse hakemaan ne korvaukset jälkikäteen kelalta.

Ei tod. oo potilaan vastuulla. Sitäpaitsi nykyään suurin osa lähetteistä menee sähköisenä, ja potilas ei välttämättä saa mitään paperiversioita mukaansa.

Siis lääkäri vaan SUOSITTELEE ja se seuraava taho itse tekee tarvittavat tutkimukset. Esim. meidän tyttö lähetettiin yliopistolliseen sairaalaan sydämen ultraäänitutkimukseen koska kuulu selvä sivuääni sydämestä. Lähetteessä pyydettiin siis sitä ultraäänitutkimusta. Mutta kun päästiin perille, kardiologi tuumas, että sivuääni on harmiton ja tutkimusta ei tarvi tehdä.

[QUOTE="nanna84";24799991]Ei tod. oo potilaan vastuulla. Sitäpaitsi nykyään suurin osa lähetteistä menee sähköisenä, ja potilas ei välttämättä saa mitään paperiversioita mukaansa.[/QUOTE]

no lekuri antoi mulle paperilla lähetteen siksi, koska sanoin että haluan kysyä hintaa muistakin paikoista kun ko. lääkäriasemalta. muutoinhan se olisi mennyt sähköisesti, oletan. päädyin kuitenkin samaiseen lääkärikeskukseen missä lähetteen tehnyt lekuri työskentelee ja itse asiassa oletin, että psykologi näkee koneeltaan lähetteen sisällön (varmaan näkikin kun tutkimuksen jälkeen alko näpyttää konettaa ja meni vaikeeks...).

[QUOTE="siis";24799999]Siis lääkäri vaan SUOSITTELEE ja se seuraava taho itse tekee tarvittavat tutkimukset. Esim. meidän tyttö lähetettiin yliopistolliseen sairaalaan sydämen ultraäänitutkimukseen koska kuulu selvä sivuääni sydämestä. Lähetteessä pyydettiin siis sitä ultraäänitutkimusta. Mutta kun päästiin perille, kardiologi tuumas, että sivuääni on harmiton ja tutkimusta ei tarvi tehdä.[/QUOTE]

noh tässä tapauksessa oon ko. lekurin hoidossa olla vuoden pvt ja psykologin tapasin ekaa kertaa. eiköhän lähettävä lääkäri tiedän tutkimustarpeen paremmin kuin ihminen jonka tapaan ensimmäistä kertaa tutkimushetkellä. hän ei pysty mitenkään määrittelemään tarvetta.

[QUOTE="vieras";24799971]Kela-korvauksen saa suoraan kassalla vain silloin, kun paikalla on sopimus kelan kanssa ja asiakas täyttää jonkin valtakirjapaperin. Muuten joutuu itse hakemaan ne korvaukset jälkikäteen kelalta.[/QUOTE]

oon käynyt tuolla lääkäriasemalla iät ajat ja aina olen kela-korvauksen saanut. tää tutkimus oli sellainen ei niin usein tehtävä, ja kassa mamma vaan intti että korvausta ei saa. sanoin että lekuri sanoi että saa kun mulla on lähete ja sen lisäksi näin myös sanoo kaikkitietävä internet, kelankin sivuilla muistaakseni. mamma antoi kela-paperit ja käski kokeilla onnea...

Yhteistyössä