Lääkärissä käyty aloitukseen Olenko sekoamassa liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hulluko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hulluko

Vieras
no menin omalle lääkärille ja siellähän tuli itkettyä vuolaasti,kuinka kauhea olo on ja pelkään että sekoan.Saan paniikki/ahdistuskohtauksia ja kuoleman pelko on ihan kauhea.
No lääkäri sanoi että terapiaan vaan yksityiselle ja antoi kunnaliselle sairaanhoitajalle soitto ajan.Soitin sairaanhoitajalle ja kerroin mikä on tilanne niin sairaanhoitaja oli sitä mieltä että lääkkeiden tarve on koska tilanne on mennyt näin pahaksi.
Minua hieman ihmetyttää että lääkäri ei koe että tarvitsen lääkkeitä mutta sairaanhoitajan mielestä tarvitsen eka lääkkeet sitten jatkohoidon.
Toisaalta helpottaa kovasti että nyt saan apua tähän ahdistukseen.
Tämä samainen lääkäri on ollut aijemminkin vain sitä mieltä että pitää mennä terapiaan ja unohtaa mitkään lääkitykset vaikka paniikkihäiriö on jokapäiväisessä elämässä mukana sanotaan että jopa hallitsee minua ja miten toimin tilanteissa.Olen alkanut välttämään tiettyjä tilanteita enkä osaa enään nauttia elämästä ollenkaan.

Riippuu katsantokannasta. Lääkkeet on vähän kun semmonen laastari, jonka alle ruma märkivä haava peitetään. Voi se niinkin parantua, joku haluaa koittaa ensin sen. Terapia on se varsinainen parantava työ, haavan puhdistus ja antibioottikuuri, toiset pitää sitä välttämättömänä ennen laastaria, jotta vältytään mahdollisilta pahoilta tulehduksilta ja pysyviltä arvilta.
Lääkkeitä ilman terapiaa määräävät lääkärit on edesvastuutomia, tää on mun vakaa mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Riippuu katsantokannasta. Lääkkeet on vähän kun semmonen laastari, jonka alle ruma märkivä haava peitetään. Voi se niinkin parantua, joku haluaa koittaa ensin sen. Terapia on se varsinainen parantava työ, haavan puhdistus ja antibioottikuuri, toiset pitää sitä välttämättömänä ennen laastaria, jotta vältytään mahdollisilta pahoilta tulehduksilta ja pysyviltä arvilta.
Lääkkeitä ilman terapiaa määräävät lääkärit on edesvastuutomia, tää on mun vakaa mielipide.

Mutta tarkoituksena olisi aloittaa lääkkeillä alustava hoito ja terapiaan siitä sitten kun saa ajan.Terapiohin on pitkät jonot eikä kunnalta saa edes aikoja vaan joutuu yksityiselle puolelle kääntyä.
toisaalta jos ajattelen että joutuisin vaan odotella eka sinne terapiaan en tiedä mitä silloin on tapahtunut,olenko vielä pahemmassa jamassa sitten

Tuo on taas tuota tyhmää säästöä. Jos lääkäri oli sitä mieltä että terapiaan (ja olikin sit ihan oikesti viisas lääkäri! ), niin mitäs se sairaanhoitaja sitä enää alkaa sotkemaan. Eikös tuo terapiakin oo hoitotakuun piirissä, mikä lienee se aika minkä sisällä sinne on aika järjestyttävä.

Minä olen läpikäynyt vaikean masennuksen, ahdistuneisuushäiriön, paniikkihäiriön yms. Ja vaikka olen kovasti lääkkeitä vastaan, ne on ihan järkevä aloittaa ns. ensiapuna, siihen tietenkin rinnalle se terapia. Kun tilanne alkaa helpottaa, voi lääkitystä pikkuhiljaa alkaa jättämään pois. Itselläni on tällähetkellä sellainen tilanne, että en käy enää terapiassa enkä syö lääkkeitä. Elämä hymyilee, vaikka siihen menikin se 7-vuotta. Mulla vielä tuo kuolemanpelko, mutta olen oppinut hallitsemaan sitä niin että sen kanssa voi elää.

Voimia kovasti, ja hyvä että jaksoit hakea apua!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tuo on taas tuota tyhmää säästöä. Jos lääkäri oli sitä mieltä että terapiaan (ja olikin sit ihan oikesti viisas lääkäri! ), niin mitäs se sairaanhoitaja sitä enää alkaa sotkemaan. Eikös tuo terapiakin oo hoitotakuun piirissä, mikä lienee se aika minkä sisällä sinne on aika järjestyttävä.

pk seudulla ei kuulu kunnalliselle puolelle terapia näissä asioissa.
Kyllä työttömät ja päihderiippuvaiset saavat apua mutta en esim.minä joka käyn töissä ja olen perheellinen.Käskettiin vaan ottamaan eka yhteyttä yksityiselle lääkärille josta saa lähetteen yksityiselle terpiaan.Mitä lie sitten sekin maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta lääkkeillä ei kannata hoitaa heti vaan ensin kokeilla miten terapia auttaa.

mitäs jos on niin ahdistunut että pelkää tekevänsä itellensä jotain kun on niin paha olla ja että lapset joutuu vierestä katsomaan kun äiti sekoilee,onko sittenkin parempi odottaa että pääsee terapiaan ties sitten milloin,puolen vuoden,vuoden vai vasta vuosien päästä?

Yksityiseen psykoterapiaan pääsee nopeasti, jos on varaa maksaa helahoito itse. Mutta jos haluaa yksityistä psykoterapiaa Kelan tukemana, on ensin oltava jossain, esim. mielenterveystoimistossa, hoitosuhteessa kolme kuukautta. Vasta sitten lääkäri voi kirjoittaa B-lausunnon Kelan tukemaa yksityistä psykoterapiaa varten. Huom: kaikki pätevät psykoterapeutit eivät kuitenkaan kuulu Kelan listoille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pk seudulla ei kuulu kunnalliselle puolelle terapia näissä asioissa.
Kyllä työttömät ja päihderiippuvaiset saavat apua mutta en esim.minä joka käyn töissä ja olen perheellinen.Käskettiin vaan ottamaan eka yhteyttä yksityiselle lääkärille josta saa lähetteen yksityiselle terpiaan.Mitä lie sitten sekin maksaa.

No tuo on kyllä väärin! Toivottavasti saat kuitenkin apua :hug:

Yksityiseen psykoterapiaan pääsee nopeasti, jos on varaa maksaa helahoito itse. Mutta jos haluaa yksityistä psykoterapiaa Kelan tukemana, on ensin oltava jossain, esim. mielenterveystoimistossa, hoitosuhteessa kolme kuukautta. Vasta sitten lääkäri voi kirjoittaa B-lausunnon Kelan tukemaa yksityistä psykoterapiaa varten. Huom: kaikki pätevät psykoterapeutit eivät kuitenkaan kuulu Kelan listoille.

onko kellään tietoa paljon toi maksaa sitten jos maksaa itse ilman kelakorvausta???
Ymmärsin että minulle olisi sopivin konglatiivinen(miten nyt kirjoitetaankaan) terapia koska siinä käydään läpi ne tilanteet joissa saan kohtauksia.

Tässä on ihan yleistä siitä, hinnat näyttäis yksilöterapiassa olevan 60? / 50 min.

http://www.mentores.fi/index_tiedostot/Page1198.htm

Mutta siis tietty varmaan vaihtelee jonkun verran nuo hinnat paikan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie viel:
Tässä on ihan yleistä siitä, hinnat näyttäis yksilöterapiassa olevan 60? / 50 min.

http://www.mentores.fi/index_tiedostot/Page1198.htm

Mutta siis tietty varmaan vaihtelee jonkun verran nuo hinnat paikan mukaan.

eli aika kallista,seuraavaks sitten ollaan ahdistuksessa kun on rahat mennyt ja ei oo rahaa elää..

Ilmeisesti kolme kuukauden hoitosuhteen jälkeen voi saada kelakorvausta terapiaan, jos oon oikein ymmärtänyt. Mutta älä lannistu, jos ei omat rahat riitä niin kai jostain täytyy saada rahallista apua tällaiseen. Pakko! Pelkillä lääkkeillä tilanne ei varmaan kuitenkaan ainakaan kokonaan parane, jos ongelmia ei saa käsiteltyä. Ota vaan yks asia kerrallaan, ja tilaa ensin aika sinne yksityiselle lääkärille. Kyllä se kerä alkaa siitä purkeentumaan vähitellen. Hyvä että oot jaksanut hakea apua :)
Voimia siulle, kyllä asiat jotenkin järjestyy.

Minulla kunnallisella puolella aloitettiin lääkitys sairaalassa ja samaan aikaan terapia.Näin on vuodet vierineet,välillä käynyt olemassa sairaalassa muutaman päivän ja tarkistettu lääkitys,nyt on toista vuotta mennyt ettei ole tarvinnu käydä kuin terapiassa juttelemassa.Semppiä sinulle toivottavasti pääset nopeasti terapiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

onko kellään tietoa paljon toi maksaa sitten jos maksaa itse ilman kelakorvausta???
Ymmärsin että minulle olisi sopivin konglatiivinen(miten nyt kirjoitetaankaan) terapia koska siinä käydään läpi ne tilanteet joissa saan kohtauksia.

Hinnat tosiaan vaihtelevat, mutta yleisesti ottaen ovat 60-100 euroa / 45-50min.
Terapiasuuntausta tärkeämpää on terapeutin ja asiakkaan välinen toimiva suhde (tästä on viime aikoina tehty useampia tutkimuksia). Tutustu eri terapiasuuntauksiin vaikkapa googlettamalla (kognitiivinen, ratkaisukeskeinen, analyyttinen, voimavarakeskeinen, jne...).

Yhteistyössä