Lääkärit ja hoitsut tappavat viisi kertaa todennäköisemmin kuin liikenne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lupa tappaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä parempi olisi sanoa kuoli hoidosta huolimatta, ei hoidon takia :)

Riski kuolla Suomen terveydenhuollossa hoitovirheeseen on yhdistyksen mukaan yli viisi kertaa todennäköisempi kuin liikenteessä. Yhdelle potilaalle sadasta sattuu hoidon aikana vakava haitta, ja yksi tuhannesta kuolee hoitovirheen seurauksena.

[QUOTE="...";30735156]Ehkä parempi olisi sanoa kuoli hoidosta huolimatta, ei hoidon takia :)

Riski kuolla Suomen terveydenhuollossa hoitovirheeseen on yhdistyksen mukaan yli viisi kertaa todennäköisempi kuin liikenteessä. Yhdelle potilaalle sadasta sattuu hoidon aikana vakava haitta, ja yksi tuhannesta kuolee hoitovirheen seurauksena.[/QUOTE]

Nimenomaan hoidon takia.

Paras olis jos ei liiku minnekään eikä sairasta ollenkaan.

Toisaalta, kotiinsakin on moni kuollut.

Ja itse asiassa, lopultakin (tai "loppupeleissä" - mikä inha sana!) kuolleisuusprosentti on oikeesti sata. Muutama Jerusalemin poikkeama ja Elvis ei kauheesti prosentteja heiluttele.

Eräskään vanhus ei päässyt ajoissa tutkittavaksi erässä sairaalassa. Hän siis odotteli apua liian kauan ennenkuin kukaan viitsi kärrätä tutkimuksiin. Niin vai sitten lopulta joutui kiidätettäväksi ambulanssilla lähimpään yliopistolliseen ja kuoli. Sisäpiirin tietoa. Tuskin sai omaiset tietää tästä virheestä tai paremminkin törkeästä laiminlyönnistä ja hoitamatta jättämisestä.
Kummasti niillä joillakin hoitsuilla on tapana viivytellä, aikaa löytyy juoruamiseen ja kiistelyyn kuka menee ja jos kukaan ei halua mennä niin sitten ei kukaan mene. Eräskin patalaiska parkkiintunut ja lihava hoitaja oli erittäin laiska tekemään mitään, pisti aina toiset asialle. Jopa sellaisen jolla ei ole hoitajan koulutusta.

Kyllä näitä laiminlyöntejä tapahtuu. Niistä vaan ei puhuta eikä ne edes tule ilmi ellei joku avaa suutaan tai omaiset vaadi selvitystä.

Samassa sairaalassa toimi aikanaan myös kirurgi joka tuli leikkauksiin krapulassa, oli ilmeisesti alkoholisti. Kauhulla sitä hoitajat sivusta katsoivat. Mitähän virheitä tuokin ukko sai aikaan, kukapa tietää :(

Eräskään vanhus ei päässyt ajoissa tutkittavaksi erässä sairaalassa. Hän siis odotteli apua liian kauan ennenkuin kukaan viitsi kärrätä tutkimuksiin. Niin vai sitten lopulta joutui kiidätettäväksi ambulanssilla lähimpään yliopistolliseen ja kuoli. Sisäpiirin tietoa. Tuskin sai omaiset tietää tästä virheestä tai paremminkin törkeästä laiminlyönnistä ja hoitamatta jättämisestä.
Kummasti niillä joillakin hoitsuilla on tapana viivytellä, aikaa löytyy juoruamiseen ja kiistelyyn kuka menee ja jos kukaan ei halua mennä niin sitten ei kukaan mene. Eräskin patalaiska parkkiintunut ja lihava hoitaja oli erittäin laiska tekemään mitään, pisti aina toiset asialle. Jopa sellaisen jolla ei ole hoitajan koulutusta.

Kyllä näitä laiminlyöntejä tapahtuu. Niistä vaan ei puhuta eikä ne edes tule ilmi ellei joku avaa suutaan tai omaiset vaadi selvitystä.

Näitä tapahtuu. Yksi sukulaiseni kuoli hoitovirheen takia. Hän oli menettänyt puhekykynsä ja hoitajat viivyttelivät virtsatestin ottamista viikonlopun yli. Virtatietulehdus pääsi munuaisiin ja aiheutti lopulta kuoleman. Hirvittää ajatellakin, millaiset tuskat potilaalla on ollut, kun ei pystynyt ilmaisemaan kipuaan ääneen.

Näitä tapahtuu. Yksi sukulaiseni kuoli hoitovirheen takia. Hän oli menettänyt puhekykynsä ja hoitajat viivyttelivät virtsatestin ottamista viikonlopun yli. Virtatietulehdus pääsi munuaisiin ja aiheutti lopulta kuoleman. Hirvittää ajatellakin, millaiset tuskat potilaalla on ollut, kun ei pystynyt ilmaisemaan kipuaan ääneen.

Tässäkin tapauksessa lähiomainen ei jaksanut tehdä hoitovirheilmoitusta, joten asiaa ei merkitty mihinkään virallisiin tilastoihin.

Oma äitini olisi myös voinut kuolla ellei sukulaislääkäri olisi laittanut asioihin vauhtia. Vanhempi ihminen, ei meinannut saada edes ambulanssikyytiä sairaalaan! Hengenlähtö oli tosiaan lähellä mutta onneksi selvisi, tosin ikäviä jälkivaivoja jäi. Sama sairaala ja saman alueen lanssimiehet. Täkäläinen sairaala sen toiminta on todella syvältä. Kunpa joku tutkisi sen toiminnan :(

Mikä ihme se on että virheitä sattuu nykyään? Minusta tuntuu, että koko nykymaailma on vastuuton ja välinpitämätön. Kadulla voi ihminen maata eikä kukaan auta. Kokonaisuuksia ei viitsi ajatella, kun pääasia on että mullemullemulle. Mikä on minun etu. Tästä väestöstä kasvavat myös nykyiset lääkärit ja hoitajat.

Sitä saa mitä tilaa.

Äitini oli 2012 puolivuotta aluesairaalassa hoidossa erittäin vakavasta sairaudesta. Tuona aikan hän sai kaksi kertaa lääkejakelusta väärät lääkkeet (siis väärän henkilön lääkkeet) ja kerran lääkkeen joka oli jo häneltä lopetettu. Nämä siis vain ne kerrat jotka saatiin kiinni. Ekalla kertaa isäni kysi, mitä lääkkeitä äidilleni jaetaan, ja ups, kun hoitaja tarkisti, selvisi että hän oli antamassa huonetoverin lääkkeitä äidilleni. Tokalla kerralla veljeni kysi samaa ja taas oli väärän potilaan lääkkeet menossa äidilleni. Kolmannella kerralla äiti oli jo vähän tokeentunut ja tiesi itse sanoa hoitajalle, että tämä tietty lääke on häneltä jo lopetettu. Hoitaja sanoi vain, että se on pakko ottaa kun on kerran jaettu.

Myös yöllä tapahtuvista hoidoista sai vääntää kättä ja tosi lujaa. Keskussairaalassa automaattisesti kaksi hoitajaa ilmestyi kaksi kertaa yössä kääntämään äidin, ettei makuuhaavoja tulisi. Aluesairaalassa eivät millään olisi suostuneet yöllä kääntämään, tai ylipäätään mitään tekemään.
Eikö hoitaja mitoitus ole kuitenin aluesairaaloissa sama kuin keskussairaaloissa? Ainakin perushoitotyö oli keskussairaalassa huomattavasti paremmin organisoitu. Aluesairaalalla jouduttiin vääntämään kaikesta henkilökunnan kanssa. Vai onko niin, että keskussairaaloihin päätyvät töihin kaikkein motivoituneimmat hoitajat ja pienemmille paikkakunnille, ne jotka eivät muualle pääse.

Olen itse hoitoalalla ja pakko kyllä myöntää, että toivon todella etten itse tai kukaan läheisistäni sairastu koskaan niin pahasti, että tila vaatii sairaalahoitoa. Osa hoitajista ja lääkäreistä on todellakin ammattitaitoisia ja päteviä, mutta valitettavasti joukkoon mahtuu ihan liikaa niitä, joilla ei ole mitään käsitystä juuri mistään. Ja huom, puhun sekä hoitajista ETTÄ lääkäreistä. Joskus tuntuu, että on vain hyvän tuurin ansiota ettei tapahdu enempää potilasvahinkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön nyt;30735833:
Olen itse hoitoalalla ja pakko kyllä myöntää, että toivon todella etten itse tai kukaan läheisistäni sairastu koskaan niin pahasti, että tila vaatii sairaalahoitoa. Osa hoitajista ja lääkäreistä on todellakin ammattitaitoisia ja päteviä, mutta valitettavasti joukkoon mahtuu ihan liikaa niitä, joilla ei ole mitään käsitystä juuri mistään. Ja huom, puhun sekä hoitajista ETTÄ lääkäreistä. Joskus tuntuu, että on vain hyvän tuurin ansiota ettei tapahdu enempää potilasvahinkoja.

Niin samaa mieltä. Olen lääkäri, vanha sellainen jo. Murheella olen seurannut aikojen ja ammattitaidon rappeutumista. AMK kouluttaa hoitajia jotka osaavat taitavasti varmaan istua pepullaan ja tehdä hoitosuunnitelmia; käytännön asioista heillä ei ole harmainta hajua. Nuorissa lääkäreissä on niitä joilla on toki silmät utuisena unelmista ja maailmanpelastamisesta (edelleen!), mutta kaikki ne tarvitsisivat loputtoman perehdytyksen, vieressä seisomisen, varmistamisen yms yms. - ja varsin harvalla on kyky ajatella mitään asiaa itse, etsiä mitään tietoa itse (haloo tällä nettitiedon kultakaudella!) ja muisti on kaikilla kovasti lyhkäinen.

Toivon että kuolen visusti kotonani hiljaa ja rauhassa. Lääkäriin en mene kuin viimeisessä hädässä. Labratutkimuksia en uskalla edes ajatella: kaikki kun tutkitaan, jotain löydetään, lisää tutkitaan ja sitten hoidetaan jotain mikä on ihan normaalia. Ja kaikki oleelliset sivuutetaan... sitä se on tämä aika.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri harmaana;30735844:
Niin samaa mieltä. Olen lääkäri, vanha sellainen jo. Murheella olen seurannut aikojen ja ammattitaidon rappeutumista. AMK kouluttaa hoitajia jotka osaavat taitavasti varmaan istua pepullaan ja tehdä hoitosuunnitelmia; käytännön asioista heillä ei ole harmainta hajua. Nuorissa lääkäreissä on niitä joilla on toki silmät utuisena unelmista ja maailmanpelastamisesta (edelleen!), mutta kaikki ne tarvitsisivat loputtoman perehdytyksen, vieressä seisomisen, varmistamisen yms yms. - ja varsin harvalla on kyky ajatella mitään asiaa itse, etsiä mitään tietoa itse (haloo tällä nettitiedon kultakaudella!) ja muisti on kaikilla kovasti lyhkäinen.

Ja tämäkin vielä;
SS IL Kolesterolilääkkeen riski yllätti tutkijat - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Mitä mieltä?

Yhteistyössä