Lääkkeenoton vaikeus lapsella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailee"

Vieras
Onko kellään muulla herkästi oksentavaa lasta? Mun 3-vuotias tyttöni on kipeänä. Hyvin vahvasti vaikuttaisi olevan angiina tai korvatulehdus,ehkä molemmat. Ei pysty ottamaan nestemäistä Buranaa,Panadolia tai Pronaxenia,vaan oksentaa ne heti pois. Edes mehuun sekoitettuna ei niitä saa otettua. Oksennustautia ei ole,koska kohtalaisen hyvin on kumminkin ruokaa saanut syötyä ja se pysynyt sisällä. Hän itse toivoisi lääkkeet suppoina,koska inhoaa oksentamista (no kukapa siitä nyt nauttisikaan) Täytynee siis kipulääke sitten antaa suppona,koska kuitenkin korvien sanoo olevan kipeät.
En nyt oikein tiedä mitä tällä aloituksella haen,ehkä vinkkiä olisko jollain jotain konstia millä sais lääkkeet menemään? Pelkään jo etukäteen miten sitten jos saakin antibiootit korvatulehdukseen :O

Vähän kerrallaan laittaa siitä ruiskusta ja vaikka jotain juotavaa sen kanssa...

Osaako lapsesi niellä tabletteja? Voisiko kysyä, voiko määrätä semmoisia? En kyllä tiedä, onko niitä ihan pienille.

Meidän esikoinen :headwall: Lahjonta oli ainoa keino, että sai sen lääkkeen joskus menemään ja vielä pysymään alhaalla. Pakolla jos antoi, niin oksensi.

Nykyään tuo murkku syö kaikki mahdolliset lääkkeet tabletteina, ne menevät kunnolla alas, nestemäiset ei vieläkään. Viimeksi keuhkokuumeessa lääkäri kysyi, että saako isot tabletit alas vai pistetäänkö nestemäisenä.

Meidän poika myös pitkään oksensi kaikki suun kautta otettavat kipulääkkeet, etenkin kovassa kuumeessa. Muuten ei kyllä ole mikään herkkä ykäilemään. Meillä sitten käytettiin suppoja tarpeen vaatiessa. Antibiootit on kuitenkin jostain syystä aina pysyneet sisällä. Sittemmin on helpottanut ja ainakin vähän auttaa meillä se että lääke otetaan lääkkeenä ja lapsella on jo omassa kädessä joku herkku (esim. suklaapala) minkä pistää suuhun heti kun lääke on nielaistu. Tai sitten juo vaikka pillimehua heti päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24420494:
Vähän kerrallaan laittaa siitä ruiskusta ja vaikka jotain juotavaa sen kanssa...

Osaako lapsesi niellä tabletteja? Voisiko kysyä, voiko määrätä semmoisia? En kyllä tiedä, onko niitä ihan pienille.

Näinkin olen kokeillut,mutta oksennus tulee lähes välittömästi :( Tähän asti on saanut kaikki lääkkeet nestemäisenä ja välillä suppoina. Toisinaan pystyy ottamaan nestemäistä lääkettä,mutta toisinaan sitten oksentaa tosi herkästi. Täytyy kai vaan sinnikkäästi sitten yrittää. Luultavasti sitä lääkettä aina edes jonkin verran elimistöön jää. Mietin kyllä myös,että saisko 3v jo mahdollisesti tablettina lääkkeen. Täytyypä kysyä lääkäriltä kun mennään.

[QUOTE="vieras";24420511]Meidän esikoinen :headwall: Lahjonta oli ainoa keino, että sai sen lääkkeen joskus menemään ja vielä pysymään alhaalla. Pakolla jos antoi, niin oksensi.

Nykyään tuo murkku syö kaikki mahdolliset lääkkeet tabletteina, ne menevät kunnolla alas, nestemäiset ei vieläkään. Viimeksi keuhkokuumeessa lääkäri kysyi, että saako isot tabletit alas vai pistetäänkö nestemäisenä.[/QUOTE]

No kun välillä tyttö pystyy ihan hyvin ottamaan nestemäiset lääkkeet. On elämässään syönyt useita antibioottikuureja. Heti jos vähänkin on kuumetta,niin lääkkeet ei tahdo mennä millään alas. Vaikka mitä keinoja yrittää niin yrjö lentää.

Itselläni on ollut samaa vaivaa, vielä aikuisenakin..... nenästä kiinni kun nielee,mulla auttoi. Ja nyt olen tottunut nielemään tabletteja, 25 v se vei mutta....

Mä en ole pystynyt nielemään nestemäisiä lääkkeitä vaan oksensin heti, ja n. 3v asti äiti vaati mulle tabletteja.

Oma poika (9v) on samanlainen, mikään nestemmäinen lääke ei meinaa pysyä sisällä. N. 2 vuotiaana helpotti hiukan kun poika tyhjensi itse sen ruiskun suuhunsa, silloin ei tullut oksennusta mutta inhottavaa se siltikin oli. 4 vuotiaasta olen vaatinut kaiken mahdollisen tabletteina ja niitä poika nieleekin ihan helposti.

Meidän perheessä mennään myös sinne toiseenkin ääripäähän eli tyttö 11v ei sitten taas pysty nielemään tabletteja ja nyt jos saisi lääkekuurin niin ongelmia olisi kun ei ton ikäselle/kokoselle enää oikein saa nestemäisenä.

Onneks meen lapset on sairastanu aika vähän.

Yhteistyössä