Hae Anna.fi-sivustolta

Laattalattia keittiöön?

Viestiketju osiossa 'Rakentaminen ja remontointi' , käynnistäjänä Onerva76, 26.11.2006.

1. Onerva76 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kertokaapa kokemuksia ja tietojanne kannattaako keittiöön laittaa laattalattiaa? Imaiseeko laatta sisäänsä esim. kaatuneen mehun, jos sitä ei sillä sekunnilla pyyhi pois? Ollaan kyllä suunniteltu tummemman ruskeaa laattaa, jossa nyt ei ihan heti lika näy. Jos laatta on vaikeahoitoinen päädymme laminaattiin koko asunnossa paitsi eteisessä ja tuulikaapissa.

2. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä on laattalattia ollut jo vuodesta 2000. Tykkään, kun on helppohoitoinen. Toki, jos vaaleat saumat, on kaikki puhdistettava heti. Eikö toisaalta ole hyvä, että lika näkyy heti, jotta sen voi pyyhkiä saman tien pois?

Ainoa huono puoli on laatan kovuus, eli jos pidemmän aikaa seisoo, alkaa jalat väsyä. Kannattaa myös laittaa lattialämmitys, koska kylmä laatta on paljaan jalan alle tosi kylmä.

Ottaisin uudestaankin laattalattian, jos nyt pitäisi valita. Edellisessä kodissa oli parketti keittiössä ja kyllä tiskipöydän edest oli jo mennyt hiukka huonoksi, vaikka kuinka oli varovainen.

3. Immi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulle on tulossa laattalattia keittiöön ja sen alle lattialämmitys. Laatta on jotain puristettua kive, joten siihen ei imeydy mikään. Kannattaa ottaa selvää että laatta sopii lattiaan eikä ole huokoinen, esim. marmori imee kaiken itseensä. Itselleni tulee mustat laatat ja mustat saumat.

4. m2n3 Vierailija

Meillä oli edellisessä keittiössä laattalattia (kivilaatta) ja nykyisessä laminaatti. Jos nyt tekisin keittiötä, laittaisin laatan. Se on todella helppo pitää puhtaana eikä jokaista vesipisaraa tarvitse heti pyyhkiä pois kuten laminaatista. Ja kivi taatusti kestää eikä siihen tule reikiä tai naarmuja jos jotain putoaa tai esim. astianpesukonetta pitää siirtää paikaltaan.
    Edellinen asunto oli viidennessä kerroksessa, eikä laatan ollut lattialämmitystä. Se ei kuitenkaan tuntunut koskaan liian viileältä, monet ihmettelivätkin että miten on mahdollista ettei alla ole lattialämmitystä kun laatta tuntuu niin mukavalta. Maantasallla olevan laattalattian alle laittaisin ehdottomasti lattialämmityksen.

5. Diks Vierailija

Mulla on laattaa keittiöstä eteiseen, jolloin tällä välillä ei ole kynnyksiä, vaan laatta jatkuu yhtenäisenä. Hyvät puolet: helppo pitää puhtaana, kaunis. Huonot puolet: työlästä laittaa (vertaa laminaatti, muovimatto), kallis, vaikea uusia, vaatii yleensä lattialämmityksen (kallis ja jos kyse ei ole ns. pintalämpöä antavasta kalvolämmityksestä, niin kaapelin asentamisen voi tehdä itse, mutta kytkennät saa suorittaa vain sähköasentaja), lattiapinta nousee (vaatii yleensä sen jälkeen ovien ja oven pielien lyhentämisen alareunasta).

Älä valitse liian vaaleaa sauma-ainetta! Muutoin puhdistaminen on yhtä tuskaa. Tykkään itse siitä, että laatat on helppo pitää puhtaana, mutta saumat on jo 3 vuodessa tummuneet likaläikistä aika lailla. Omat tippumiset tietty korjaan, mutta pikkulapset eivät sitä tee, jolloin kuivunut ja imeytynyt lika ei irtoa millään. En ole jaksanut kuitenkaan lähteä siihenkään, että lattiaa pitäisi peittää iso matto.

Jos et laita lattialämmitystä, vaihtoehtona kylmyydelle, kovuudelle ja jalkojen väsymiselle on se, että laitat lattiamaton (esim. räsymatto) sille kohdalle, jossa liesi ja tiskiallas ovat.

6. en tykkäää Vierailija

Jos putoaa joku astia tai on kova riitelemään ukkonsa kanssa ja astiat lentelee, niin ei sovi laattalatti, tulee koloja ja astiat särkyy. Kylmä lattia.

7. dkföldks Vierailija

että myös laatta saattaa rikkoutua painavasta esineestä (vaikka painava lasituoppi). Haljennut laatta ei ole ihan halpa uusia...

8. Serahviina Vierailija

Kävin oikein katsomassa eteisen ja keittiön laattojen saumat, että näyttääkö ne jotenkin likaisilta, kun en ole osannut niitä mitenkään erityisesti varoa. Niissä ei näy kyllä yhtään mitään. Tosin saumojen väri on tummahko harmaa. Laatat on punaruskeat.

Laattalattia on näyttävän näköinen, ainakin meillä se antaa kauniin vaikutelman koko talolle. En halua pilata sen ilmettä millään matolla. Lämpöä antaa lattialämmitys.

Totta on, että lattakin voi vahingoittua. Niissäkin on tietysti laatueroja. Meillä on yhteen laattaan tullut pieni kolo, kun joku raskas työkalu tms., en muista enää mikä, putosi lattialle. Tosin se on aika huomaamaton, mutta joskus ärsyttää. Hyvä puoli on, että niitä laattoja jäi ylimääräisiä ja ovat tallessa. Tuttu laatoittaja, joka työn meille teki, on luvannut tulla vaihtamaan ehjän laatan tilalle, ei kuulemma ole mikään hankala homma.

Kyllähän niitä koloja ja reikiä saa mihin tahansa lattiaan, jos oikein kauheasti tavarat lentelee ja oikein huono tuuri käy. Ei laminaattikaan täysin vahingoittumaton ole

9. ? Vierailija

Onko laattalattia toimiva keittiössä, kun on pieniä lapsia? Haaveilen uuteen kotiimme, jota ensi kesänä aletaan rakentamaan, jotain harmaansävyistä laattalattiaa keittiöön ja eteisaulaan. Tosin olisiko keittiössä toimivampi, jos vain tiskipöydän ja lieden edus olisi laatoitettu?

10. sillä siisti Vierailija

Televisiosta tuli ohjelma,jossa puhdistettiin vaalea saumaus partavaahdolla.Tulos näytti hyvältä ja vaaleni silminnähden!

11. htg Vierailija

Laminaatti on kylmää muovia!

12. Serahviina Vierailija

Minä pitäisin laattalattiaa kaikkein toimivimpana keittiössä ja eteisessä, oli sitten lapsia tai ei. Meillä ei ole pieniä enää, mutta pari koiraa on, ja niiden sotkut ja jäljet on huomattavasti helpompi putsata siitä laatan pinnalta, kuin esim. olkkarista, missä on parketti.

Eikös laminaatti ole yhtä lailla arka seisovalle vedelle, kuin parkettikin? Riippuu tietysti taas siitä laadusta, mutta näin olen kuullut. Laattapintaa ei tarvitse varoa. Kyllä minä ehdottomasti suosittelisin sitä laattaa ainakin keittiöön, mutta myös eteiseen. Tuo saumauksen likaantuminen oli tosiaan mulle ihan outo asia, kun meillä on sen verran tummat saumat, ettei niissä näy mikään.

13. Ihan totta, kyllä laminaatti on myös arka vedelle. Nim kokemusta on :(

Kannattaa tosiaan laittaa tummat saumat laattalattiaan niin ei näy mikään. Mä pidän laattalattiaa ihan ehdottoman hyvänä. Ja siihen sopii tosi hyvin esim massiivipuu ym tuomaan lämpöä sisustukseen.

14. ? Vierailija

Tuossa laattalattiassa lähinnä pelkään juuri noiden astioiden särkymistä, kun on pieni lapsi ja itselläkin saattaa joskus jokin kädestä pudota, vaikka ei minulla ole edes suuttuessa tapana heitellä astioista :) Toisaalta eihän lapsetkaan akuaa pieniä ole.

Tuttavillamme on parketti keittiössä ja se toimii kuulemma loistavasti, itse kyllä silti kovasti haaveilen harmaasta laattalattiasta, kuten joku sanoi, sopii se loistavasti massiivihuonekalujen kanssa esim. pahkinän kanssa, tavallaan moderni ja vanha kohtaavat ;)

15. *Minttu Vierailija

Itsellä päinvastaisia kokemuksia eli laminaatti ollut tähän mennessä paras lattiavaihtoehto. Meillä ei laminaattiin ole tullut jälkiä vedestä ollenkaan. Voi pestäkin suht märällä kun taas parketti oli pakko pestä lähes kuivalla rätillä jolloin puhdastakaan ei meinannut tulla... Parketti varsinkin lukkopontillinen vihoviimeinen, saumat imee heti kaiken kosteuden etenkin keittiössä ja tulee tummia jälkiä. Myös elää lämmönvaihteluista liikaa ja naarmut jäävät syvälle toisin kuin laminaatissa. Me emme omaan laminaattiin ole saaneet kosteudesta vielä yhtäkään jälkeä mutta aiempaan lukkoponttiparkettiin niitä tuli jo alle puolessa vuodessa joka huoneeseen.
    Laatta taas on tosi kova materiaali ja koska itse tykkään sisustaa matoilla ei laatan päällä monet ihanat matot sovi yhtään... Vaaleaa saumausainetta laattoihin ei kannata missään nimessä harkita. Meillä harmaan laatan kanssa saumausaineena musta! Se on myös totta mitä joku sanoi että laattoihin voi tulla helposti jälkiä. Meillä aiemmassa asunnossa lohkesi kaksikin eri laattaa kylppäristä ihan vaan jostain deodorantti purkin pudottamisesta... voisin kuvitella että keittiössä voisi vielä helpommin putoilla vahingossa kattila tai pannu...

16. luja laattainen Vierailija

laattoja ostaessa kannattaa kysyä niitten kestävyyttä. Meillä myyjä pani laatan lattialle ja pudotti vasaran laatalle ja laatta kesti iskun hyvin. Sitten pudotti sen päälle vielä ison kiven ja sitten uskoimme, että on lujaa laattaa ja eipä ole mennyt yksikään laatta käytössä rikki.

17. :):) Vierailija

Laattalattioissa, kuten parketeissa kannattaa satsata laatuun. On tainnut Minttu lattioissaan satsannut sekundaan.

18. *Minttu Vierailija

No eipä noissa valmiissa rivarin pätkissä taida ihan priimaa olla missään... Ei ollut kyseessä mikään itse rakennettu talo todellakaan.

19. :):) Vierailija

Kerrot kokemuksesi aivan, kuin sinulla olisi ollut enenmmänkin sitä. Kannattaa muistaa mainita, että puhuu huonosta laadusta.

20. laura42 Vierailija

Meillä on ollut (3-lapsinen perhe) keittiössä ja eteisessä aikoinaan parkettia, joka oli vihoviimeinen materiaali tällaisissa tiloissa, joissa joskus roiskuu vettä lattialle. Loppupelissä parketti rupesi aina tummumaan ja meni huonon näköiseksi etenkin vesipisteen lähellä. Lisäksi keittiössä kun välillä tippuu astioita (tai veitsiäkin) lattialle niin kyllä ne kolhut jättivät.
    Nyt olemme 3v asuneet uudessa asunnossa, johon valitsin laatan eteis-keittiötilan lattiaan. Sisustusarkkitehti-kaverini kehoitti satsaamaan erityisesti laattojen laatuun (ja myös valitsemaan mahdollisimman ajattoman ja neutraalin värin) koska niin tehden sinulla on vuosikymmeniä kestävä lattia, jota ei tarvi huoltaa tai korjata. Otimme ns porcellanato-laatan, joka on läpikotaisin samaa ja samanväristä massaa eli jos siihen joskus jotain todella painavaa putoaa niin koskaan ei lohkea niin, että tulisi erivärinen "sisus" näkyviin. Meillä on hiekanväriset laatat 30x60cm ja samanvärinen saumauslaasti. laasti voisi ehkä olla tummempikin mutta oleellista on laatan iso koko => vähemmän likaantuvia saumoja. Olemme viskelleet täälläkin jnkv astioita lattialle, osa on hajonnut, osa ei. Se on kuitenkin paljon pienempi murhe kuin 5 vuodessa "eletyn näköiseksi" muuttunut parkettilattia. Ai niin, lattialämmitys on käytössä - tosin kesäisin emme pidä sitä päällä eikä se silloin ole haitannut. Mattoja en keittiössä käytä, eteisessä on sisalmatto.

21. ruskea laatta Vierailija

Meillä on keittiössä tumman ruskea laatta ja saumaus myös tumma. meidän laatta on matta, ei ihan tasa väri 30x 30, muuta en tiedä, en ole itse valinnut. ASIANI ON KAIKKI LIKA NÄKYY HETI, AIVAN KARSEA LAPSI PERHEESSÄ, KAIKKI TAHRAT, PÖLY, MURUT JNE. NÄKYY. JA EHDOTTOMASTI LÄMMITYS LAATAN ALLE. Meillä edellinen asukas on tehnyt keittö rempan, eikä laittanut lattia lämmitystä, kesälläkin tuntuu tosi ylmältä jalan alla. Kun muutimme, ekan kuukauden aikana kilahteli arabiat lattial ja rikki, kunnes hain lapsil muovi astioi, eli laatta materiaalina tosi kova, kun tippuu jotain varmasti menee rikki, esim. puhelimen näyttö. Silti suosin lapsi perheesssä laattaa keittiös ja eteises. Itse etsin nyt eteiseen laattaa, onko vinkkejä... ajattelin isoa valk. laattaa, lämmitys on jo...

22. juu ei Vierailija

valk laatta keittiössä ja kaikki lika näkyy tosi hyvin, toisena värinä harmaa ja siinä ei lika näy. tosi kova materiaali, pelkään aina että kävelemään opetteleva taapero kaatuu ja satuttaa itsensä siinä

23. no eihän nyt Vierailija

laminaattia saa märällä pestä. Vesi menee raoista lattian alle, vaikka pinta näyttäiskin kestävän vettä.

24. laattaa meilläkin Vierailija

Olen tyytyväinen meidän vaaleaan laattalattiaan lattialämmityksellä. Kun valitsimme laattaa, niin kaupasta sai näytelaatan jonka huokoisuutta testasin kotona jättämällä laatalle yksi mustikkasoppaa ja kahvia. Saumojen tummumista en tajunnut. Kuten joku edellä kommentoi, niin vaalea laattasauma on se heikoin lenkki. Meilläkin tummuminen on jo alkanut. Jos saumojen tummumisen estämiseen / puhdistukseen on vinkkejä, niin mielellään niitä vastaanotetaan.

Astioiden rikkoutumista en näe ongelmaksi. Ei meillä niitä ainakaan kovin usein putoile lattialle.

25. Amoroso Vierailija

Meillä oli edellisessä asunnossa parketti, pikkuhiljaa parketti kuluu enemmäm keittiöaltaan luota. Nyt laattalattia ja lattialämmitys, olen todella tyytyväinen, vaaleat saumat toki nuhraantuvat, mutta kyllä ne puhtaaksi on saanut kun vaan on viitsinyt vähän perusteellisemman lattiapesun tehdä silloin tällöin. Ja helpompaa ja halvempaa on ostaa lautasia ja laseja, kuin vaihtaa lattiamateriaalia.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri