lähestyvä synnytys ja oireet?

  • Viestiketjun aloittaja kipsu
  • Ensimmäinen viesti
kipsu
Odotan esikoistani rv38 ja risat ja tuleva synnytys jännittää jonkin verran. Nyt haluaisin kuulla teiltä homman jo läpi käyneiltä millaisia oireita teillä oli päivä pari ennen synnytystä, että osaisin valmistautua tulevaan. Tiedän kyllä supistuksista ja limatulpasta, mutta minkälaisia muita oireita teillä ilmeni ennen synnytystä?
 
äiti 06
Minulla oli sama tilanne kun sinulle nyt lähes vuosi sitten, synnytin elokuussa esikoisemme tytön rv 39+6 eli noin päivää vaille laskettua päivää. Supitukset alkoivat päivää ennen synnytystä olivat aika kipeitä en voinut nukkua yöllä vaan istuin sohvalla katsoen kelloa ja yritin soittaa synnytyssairaalaan että pitääkös jo tulla käskivät ottaa särkylääkettä. Se yö tuntui pitkältä. Aamulla soitin neuvolaan niin sieltä sanoivat että nyt jo on lähdevät tilaa taksi tai ambulanssi, soitin ambulanssin. Sairaalassa olin klo 10 ja tyttö syntyi klo 19.08. Syntyksen tuntemukset on paineen tunne (ns. olisi kova kakkahätä) ja tarve alkaa ponnistaa. Kyllä ne lääkärit ja kätilöt ohjaa synnytystä ja käskevät tehdä niin miten pitää ja milloin! Itse en tarvinnut kivun lievennystä vaan riitti se kohdunkaulan puudutus ja joku hormonitippaa joka piti supitukset niin että jaksoin... synnytykseni kesti 27 t 40 min.
 
mamma 1
Mulla ei ollut minkäänlaisia tuntemuksi synnytyksen lähenemisestä ennen kuin yöllä alkoi klo 1.30 supistukset ja kauhea vessahätä koko ajan. Lapsi oli maailmassa aamulla klo 7.30. Onneksi olin valmiiksi jo synnärillä sillä synnytys oli nopea. Muuten olis alettu käynnistelemään aamusella. Rv oli 40+9.
 
Jeps vanhempi..
"yritin soittaa synnytyssairaalaan että pitääkös jo tulla käskivät ottaa särkylääkettä!!!"

Asiasta kukkapurkkiin mutta ..Käskivät synnäriltä sinun odotella ja ottaa särkylääkettä, ihan tosi vai?

Itselläni alkoi "supistukset" tai sellaiset nippailut n. klo 23.00 illalla. Itselläni oli pitkään ollut kivuliaita supistuksia mutta ne kestivät kauan. Kun sitten aamulla soitin synnärille ja sieltä kerrottiin, että "oikeat synnytyssupistukset" kestävät alussa n. 20 sekuntia. Olin äimistynyt ja tiesinkin, että jahas nyt sitten on synnytys käynnissä.

Mentiin Tyksiin aamulla klo 11.00 ja tyttö syntyi klo. 14. Alussa ei ollut ongelmia mutta kun todelliset KUNNON ja lähes yhtäjaksoiset supistukset alkoivat meinasi "taju lähteä" ihan oikeasti. Sain sitten ONNEKSI epiduraalin ja järki palasi päähän ja synnytin helposti ja nopeasti, kun älyttömät kivut ei häirinneet tai vieneet lähes tajua.
 
******´
luulenpa että käskivät ottaa särkylääkettä sen takia, että jos särkylääke auttaa kipuihin niin silloin kyseessä ei ole oikeat supistukset vaan on jotain muuta särkyä. Oikeat supistukset eivät katoa panadolia syömällä :)
 
yllättäen
itse kakasi lasta synnyttäneenä oon koittanu kummankin lapsen kohdalla tunnistella jotain merkkejä synnytyksen alkamisesta. totuus kuitenkin on se että,eipä siinä paljon merkkejä etukäteen tule, siis ennen supistuksia. niin ja joillain irtoo limatulppa,joillain ei. vessassa ravaamisesta puhutaan usein,mutta mulla kyllä tyhjeni suoli jo viikkoa ennen sillä tavalla että aattelin lähteväni synnyttämään. mutta ei.
se on niin hassau,että yleensä kun sitä vähiten odottaa,niin se tapahtuu. en tiedä onko pelkkää kuvittelua,mutta mulla on synnytys alkanu aina silkloin kun oon kaikki rästityöt saanut tehtyä ja kun mielessä ei oo enää mitään asioita mitä pitäs hoitaa. mulla kylläkin molemmat on syntyny viikon myöhässä,eli eipä ne muutenkaan pitkään ois enää vatsassa voineet viihtyä. ja eipä siihen synnytyksen käynnistymiseen yleensä mikään edes auta,ei sauna,seksi tai siivouskaan. mulla ennemerkkinä on ollu vaan se limatulppa,ekasta lähti vuorokautta ennen,tokasta lähti pikkuhiljaa 4päivää ennen synnytystä.
mutta tsemppiä synnytykseen,sitten kun sun aika on!!! :)
 
mam77
Mullakaan ei ollut kummempia merkkejä synnytyksestä ennen kuin varsinaiset synnytyssupistukset alkoivat, 18h ennen synnytystä. Tosin yksi asia, johon kiinnitin huomiota edellisenä iltana (sunnuntaina, lapsi syntyi maanantai-iltana) oli se, että vauva potki ihan mahdottomasti! Siis oli sellaista möyrintää etten pystynyt olemaan mitenkään päin! Muistin silloin neuvolantädin sanoneen, että kun vauva alkaa valmistatutumaan synnytykseen, silläkin tulee adrenaliinia vereen ja ryhtyy levottomaksi. Tsemppiä!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
-Vanilla-
Meidän (esikois) poika syntyi 2.2.07 rv 38+2 ja kaikki kävi niin nopeasti ja aiemmin kuin olin kuvitellut etten ehtinyt koko tapahtumaa edes suuremmin jännittämään.

Eli ei minkäänlaisia merkkejä synnytyksestä ennen kuin sitten ne tositoimet alkoivat.. Aamulla normaaliin tapaan käydessäni aamupissalla, oli myös kova kakkahätä. Menin jatkamaan uniani ja tunsin pientä supistelua, mutta en uskonut sen vielä tarkoittavan mitään. Luulin harjoitussuppareiksi. Sitten kuului pieni napsahdus, nousin ylös sängystä ja silloin meni lapsivesi. Ja sen jälkeen alkoivat kunnon supistelut, eikä ollut enää epäilystäkään mistä oli kyse. Supistelut tihenivät todella nopeasti ja tunnin kotona kärvistelyn jälkeen lähdimme sairaalaan.

Olimme sairaalassa klo 07.40. Mut tutkittiin ja olin 4 cm auki. Siittä suoraan synnytyssaliin, hetken aikaa ilokaasuttelin ja seuraavan kerran kohdunsuuta tutkittaessa, mun kerrottiin olevan auki jo 7 cm. Sain parakervikaalipuudutuksen. Ei mennyt aikaakaan kun ilokaasu otettiin pois ja käskettiin alkaa ponnistamaan. Supistukset harvenivat ja siihen sain tipan, joka ylläpitää (lisää) supistuksia. Poika syntyi 10.39. Synnytyksen kesto kaikenkaikkiaan 4 h 20 min. En ehtinyt saamaan epiduraalia, koska synnytys eteni niin vauhdilla. Synnytys helppo ja nopea, vaikkakin aika kivulias. Ei jäänyt minkäänlaisia traumoja ja voisin mennä uudelleenkin..
 
Lumette
Mulla synnytys alkoi vesien menolla, mutta viikon sitä ennen supisteli jo säännöllisesti, mutta kivuttomati joka päivä. Saattoi esim. tunnin-kaksi viiden minuutin välein tulla suppareita, mutta siis kivuttomia sellaisia.
 
Ei mitään erikoista
rv 40+4 heräsin outoon oloon klo 06 ja mietin että nyt tää vois olla sitä. Supistukset tuli 4-6 min välein. Siitä meni vielä 30 tuntia ennen kuin kaveri tuli ulos. Vesi ei mennyt missään vaiheessa. Kalvot puhkaistiin vasta synnytyksen aika loppu vaiheessa. Hidas synnytys ihan hyvä niin sillä poika painoi lähes 4,5 kg. Sai tehdä omaa tietänsä ihan rauhassa. Ennen tuota aamua ei ollut mitään "oireita". Neuvolassa ultrassa hoitaja aina bongasi supistuksia, mutta en ennen synnytys supistuksia itse jostain syystä osannut niitä huomata. Elikkäs kaikilla tuntuu olevan niin erilaisia juttuja, että joka synnytys on omanlaisensa. Tärkeintä on kuunnella mitä hoitohenkilökunta suosittelee, sillä ne on kuitenkin ammattilaisia. Synnytyksessä mulla hoitaja suihkutteli öljyä alapäähän ja piti sormea emättimen suulla että osasin ponnistaa oikeaan suuntaan se auttoi mielestäni toisi paljon. Ponnistus aika oli vain 30 min. Kyllä sen kaiken kestää ja jos ei halua kokea kipua, niin ota vaan vastaan kaikki mahdolliset mömmöt mitä ne tarjoo. Ei se kruunu yhtään kirkastu siitä että yrittää olla ilman. Meni vähän asian vierestäkin, mutta tsemppiä Sulle ja muista että siitä selviää!!!
 
yliaikainen
ei mennyt limatulppaa eikä vesiä, supistellut oli jo useamman viikon. Mutta sitten kun tuli ensimmäinen synnytyssupistus niin kyllä sen tiesi. Se tuntui ihan erilaiselta! Minulla ainakin aiheutti polttavan tunteen koko alavatsaan ja selkään, sekä "kakattavan" tunteen. Edellisenä päivänä kävin polilla kun neuvolassa mitattiin huimat verenpainelukemat, liekkö se enteili synnytystä.
Muuten oli aivan normaali olo.
 
Piipero2
Ei ollut minkäänlaisia oireita kummankaan lapsen kohdalla. Esikoinen tosin leikattiin rv38 joten sitä ei kai lasketa, mutta kakkonen syntyi alateitse ja ensimmäinen oire (=supistukset) tuli siinä vaiheessa kun synnytys alkoi (silloin rv 38+1). Edellisenä päivänä vielä neuvolan täti sanoi että vauva ei synny vielä varmaan kahteen viikkoon.
 
Näin mulla
Rv 39+3 heräilin aamulla normaalisti ja mies lähti töihin. Tuntui omituista menkkamaista kipua. Ajattelin, että nyt se vauva vihdoin kiinnittyy ja laskeutuu. Kaikilla kavereilla on esikoisen kanssa mennyt yli rv 40, joten ajattelin, että ei tässä nyt vielä synnytetä. Vessassa käydessä paperiin jäi rusehtavaa vuotoa, samoin pikkuhousuihin tuli vähän rusehtavaa vuotoa. Soitin neuvolaan ja sanoivat, että se kuuluu asiaan, kun kohdunkaula alkaa kypsyä...Mulla supisteli pitkin päivää, välillä enemmän, välillä vähemmän. Ilta kymmeneltä alkoivat kipeämmät ja pidemmät supparit, jotka tulivat ihan epäsäännöllisesti miten sattuu. Istuin suihkussa ja jotenkin tiesin, että tänä yönä tulee lähtö. Menin nukkumaan, mutta en enää oikein jännitykseltäni saanut unta. Noin kolmen aikaan yöllä kylkeä kääntäessä kuului naps, ja lapsivedet lorisivat sänkyyn ja siitä n. tunnin kuluessa alkoivat kipeät tihentyvät pitkät supparit . Lähdimme sairaalaan. 08.00 olin 5cm auki ja sain epiduraalin. Epiduraali sitten pysäyttikin synnytyksen pitkäksi toviksi ja vauva syntyi 15.20. Kaikki meni hyvin, mutta on se rankkaa puuhaa! Voimia ja tsemppiä sinulle! Sairaalassa on onneksi osaavaa henkilökuntaa joka osaa neuvoa ja auttaa. Muista levätä kun alkaa tuntua siltä, että lähtö tulee. Itse siivosin koko illan kotona, kun en osannut levätä ja olin ihan poikki kun synnytys sitten venyi ja venyi:)
 
Liila
Minulla alkoi lorahdella valkovuotoa teelusikallinen kerrallaan noin 4-6 pv ennen synnytystä. Pelkäsin sen olevan lapsivettä, mutta kyse oli kuitenkin valkovuodosta.

Vatsa oli koko päivän löysällä ja illalla alkoivat elämäni ensimmäiset supistukset n. klo 20. Olimme lähdössä synnytytssairaalaan klo 1.30 juuri, kun lapsivettä tulvahti reippaasti. Aamuyöllä klo 4.30 tyttö syntyi.
 
viimeiset viikot
Oon kirjannu ylös kolmannen lapsen syntyvää edeltäviä tuntemuksia.Poika syntyi rv 42+0.
40+6 Menkkamaista kipua illalla ja yöllä,vatsa löysällä.Kipeä supistus,joka kesti 20 min.Mul oli tollasia pitkäkestosia supistuksia sillon,vatsa kovana todella 20 min.
41+0 Vähän selkäsärkyä
41+2 Alapää kipeä,vauva kiinnittyny alas ja painaa takapuolta ja jokunen kipeämpi supistus.
41+3 Kipeitä supistuksia, jotka loppuivat kuitenkin
41+6 Limatulppa irtos päivällä ja illalla klo 22 aikaan alkoi kipeät synnytyssupistukset.Sairaalaan menin aamu 4 mais.Paikat oli auki 6cm.
Poika syntyi seuraavana päivänä klo 13.21...
 

Yhteistyössä