Hae Anna.fi-sivustolta

LÄHIHOITAJAT+ALAN OPISKELIJAT HOI

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä hoitajaksi?, 19.06.2012.

1. hoitajaksi? Vierailija

Terve!

Olen hakenut aikuispuolelle lähihoitajakouluun ilta-/monimuoto-opintoihin. Nyt siis vakkarityössä aivan eri alalla, tarkoitus olis tehdä koulun ohella niin paljon töitä kun mahdollista (nyt kokoaikainen, voi olla että pakko vähentää tunteja). Päätös soveltuvuudesta tulee tällä viikolla iik!

Mutta! Huolettaa ne työssäopimisjaksot joita on ilmeisesti todella paljon 2v. opinnoissa, ilm. joku 5kk yhteensä? Eikä siitä normalisti saa palkkaakaan. Onko vinkkejä millä elätän itseni työssäoppimisjaksojen ajan :D Kiva jos joku keksii jonkun hokkuspokkuskeinon tähän :D Opintotukea tuskin saan noilta ajoilta kun muuten olen töissä, työkokemuista ei ole vielä 8v että saisi aikuiskoulutusrahaa ansiosidonnaisena..

Olen miettinyt pääni puhki miten tulisin selviämään, ehkä jos kysyisi pankista kulutuslainaa noille ajoille (=kallis koulutus!) tai tekisi vaikka viikonloput töitä harjoittelun ohella (=olisin hetkessä loppuunpoltettu)

Olisiko teidän mielestä mahkuja päästä oppisopimuksella jonnekin ennen harjoittelujen alkua, eli kun on jo aloittanut teoriaopinnot? Luulisi että alan opiskelijat otettaisiin helpommin? Olen yrittänyt etsiä oppisopimuspaikkaa nytkin vaikka ja mistä mutta eivät ota kun ei ole alata mitään tietoja/taitoja ennestään.

KIITOS suuresti niille jotka viitsivät heittää kommenttia tulemaan. Kaikki ideat ovat tervetulleita.

2. kokeilepa Vierailija

Eräs opiskelukaverini toissavuonna neuvotteli harjoittelupaikkansa palkalliseksi, eli sai peruspalkan työssäoppimispaikasta (5 vkoa). Mikään ei estä tätä eikä varsinkaan kysymästä sitä :) Mutta varaudu siihen että olet silloin työssä ko. paikassa ja opiskelu on ikään kuin "siinä sivussa suoritettavaa".

3. Kysyjä ei tieltä eksy. Mitkä mahd. 60+v. on päästä lähihoitajakoulutukseen. Katsotaanko hakijan olevan kohta eläkeiässä ja mahd. kremppojen alkavan jo vaivata. Onko joku kokeillut, ehkä päässytkin ?

4. DIAK Vierailija

Ota yhteyttä Helsingin Diakoniaopistoon.

5. raskas työ Vierailija

Kukapa kieltää yrittämästä, mutta koulutus kestää kolmisen vuotta eikä kovin helppo ala ole.
    Työ on raskasta.

6. tadetski Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Opiskelut aikuispuolella kestävät 2v, yo-pohjaisella samaten ja peruskoulupohjaisella 3v. Näin minulle on ainakin kerrottu.

Se mitä minä tässä pohdin koulutuksen suhteen on ne kolme yhteistä ja pakollista tutkinnonosaa eli kasvun-tukeminen ja ohjaus, kuntoutus sekä hoito- ja huolenpito. Miksi nuo kaikki ovat pakollisia jos tietää suuntautuvansa lapsiin ja nuoriin? Miksi pitää suorittaa hoito-ja huolenpito jonka työssäoppimispaikka on aina joku vanhuspuolen osasto?

Ihmetyttää vähän vaan... eikö tuotakaan voisi räätälöidä niin, että henkilö joka esim. haluaa vain ja ainoastaan lasten ja nuorten pariin suorittaa tuon kasvun tukemisen ja ohjauksen ja alkaa siitä sitten suorittamaan sitä lasten ja nuorten osaamisalaa. Koulutukseen voisi sitten lisätä erityisosaamisen juttuja joita usein käydään täydennyskoulutuksena.

Nykyään luullaan, että lähihoitaja joka on esim. suorittanut sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalan voi sitten mennä mihin vaan työhön johon vaaditaan lähihoitajan pätevyys. Ei se vaan mene ihan niinkään. Määräaikaisuuksia ehkä pääset tekemään, mutta tuskinpa muuta. Moni työntantaja vaatii, että olet "erikoistunut" juuri siihen alueeseen johon hoitajaa haetaan.

Minulla on tuttuja jotka menivät tuohon lankaan, että suorittamalla sairaanhoidon ja huolenpidon on pätevä mihin vaan... yksi heistä pääsi sijaistamaan kyllä päiväkotiin, mutta jotta hän olisi saanut vakituisen työpaikan olisi pitänyt olla suoritettuna lasten ja nuorten osaamisala. Toinen tuttavani tekee töitä vanhustenparissa ja haaveilee, että joskus voisi sitten suorittaa tuon lasten ja nuorten puolen JOTTA pääsisi tekemään työtä heidän pariin.

Eikä lähihoitaja jolla on vanhustyön pätevyys varmaankaan pääse enishoitajaksi tai jalkojenhoitajaks saati suuhygienian virkaan.

Mun mielestä voisivat kyllä vähän jo miettiä miten uudistaa tuota koulutusta.

7. Muthei Vierailija

Ihan järkevältä kuulostaisi, että opiskelu painottuisi siihen mihin aikoo suuntautua, mutta useimmat saattavat muutaman vuoden jälkeen halutakkin suuntautua toiselle alalle, vaikkapa sitten lasten puolelta vanhusten puolelle, niin slloin on jo suorittanut ne vaadittavat hoito- ja huolenpito osiot. Myös työllistymisen kannalta hyvä asia, koska enemmän tarvitaan osaajia vanhusten hoitoon tulevaiuudessa, vaikka ei olisi kiinnostustakaan.
    Minusta jalkojen hoitajalla ja suuhygienistilla on ihan eri koulutukset. Niinkään esihoitajalla on monipuolinen koulutohjelma, joka kestää neljä vuotta. Pelkällä lähihoitajan koulutuksella ei ole asiaa ensihoitajaksi. Ensihoitajalla täytyy olla myös mm. hyvä stressinsietokyky, hyvä kunto jne. jne. Aika paljon vaatimuksia.

8. ed. Vierailija

siis ensihoitaja, ei esih.

9. Ensivaste Vierailija

Lainattua:
    Ensihoidon koulutusohjelma;
    Ensihoitoon suuntautuneet lähihoitajat työskentelevät tyypillisesti sairaankuljetusyrityksissä tai pelastuslaitosten ensihoitopalveluyksiköissä, sairaaloiden päivystyspoliklinikoilla tai terveyskeskusten päivystysvastaanotoilla sekä yliopistollisten sairaaloiden tai keskussairaaloiden leikkausosastoilla.

Koska ensihoitotyö vaatii hyvää lihaskuntoa ja kestävyyttä, ensihoidon opintojen pääsykoe sisältää kuntotestit. Ensihoitopalveluun kuuluvien sairaankuljetuksen ja ambulanssin kuljettamisen opintoihin pääsemisen edellytyksenä on B-luokan ajokortin suorittaminen ennen opintojen alkamista.

Laajuus ja kesto: 120 opintoviikkoa/ 2-3 vuotta. Aikuiset näyttötutkintona 1-2 vuotta tai suoraan näyttökokeella."

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri