Lähellä kohdunsuuta ollut istukka aiheuttanut ongelmia synnytykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aureelia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aureelia

Uusi jäsen
02.08.2008
13
0
1
Onkohan jollain muulla istukan todettu sijaitsevan ihan kohdunsuun reunalla, mutta juuri niin, että alatiesynnytys on kuitenkin ollut mahdollinen? Miten synnytys on mennyt?

Itselläni edellisessä raskaudessa istukka oli pitkään osittain kohdunsuun päälläkin, mutta siirtyi siitä lopulta sivuun. Alatiesynnytys kuitenkin päätyi sektioon, koska synnytys pysähtyi. Selvää syytä tuolle pysähtymiselle ei osattu sanoa, mutta lapsi oli vielä aika korkealla ja olen nyt miettinyt, että voiko tuollainen istukka vaikeuttaa lapsen laskeutumista ja olla syynä näin synnytyksen pysähtymiseen? Löytyiskö keltään vastaavia kokemuksia? Asia kiinnostaa taas, koska istukka on jälleen kohdunsuun päällä eli viime raskauden aikaiset jutut toistuvat taas ja niin toivoisin, etten tällä kertaa joutuisi sektioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Mulla oli 1,5cm päässä eli lähellä. Nousi kuitenkin ihan kivasti pos päältä.
Ei ollut mitään ongelmia, lapsi laskeutui jo 4 vkoa ennen la. Synnytys kesti reilun tunnin :)

Oliko sinullakin ensiksi siis kohdunsuun päällä ja lopussa etäisyys oli tuo 1,5cm?

Kiinnostais :wave:

Itellä aluks etinen istukka, viimeks ultrassa rv28 oli 3,8 sentin päässä kohdunsuulta, mutta ei ollut vielä riittävästi. Ens viikolla rv32 uus ultra ja pitäis olla jo 4 sentin päässä, ettei ruveta sektiota suunnitelemaan. Onhan siinä toki vielä aikaa senkin jälkeen nousta mutta mutta...

Mulla huomattiin rv 26 marginaalinen istukka eli oli noin sentin päässä kohdunsuulta. Lääkäri ei selittänyt mulle yhtään mitä se nyt käytännössä tarkoittaa, varasi vain kontrolli ajan ensi viikolle(rv29). Paljonko istukan siis pitäisi nousta, jotta alatiesynnytys mahdollista? :o

Mulla oli vielä rv 36 kohdunsuun yli ja 40+1 oli yli mutta irronnut toiselta reunalta eli päätyivät alatiesynnytykseen. Lapsen pää kuulemma tamponoi vuodon tms. Näissä on aika paljon eroja.. kävin yksityisellä gynellä rv 28 ja istukka oli vielä 5 cm kohdunsuun yli. Hän oli sitä mieltä että tuo 4 cm täytyy olla kohdunsuulta jotta alatiesynnytystä yritetään. Kyseessä oli Kättärin lekuri. Naistenklinikalla kontrolleissa oltiin koko ajan sitä mieltä että jos ei peitä kohdunsuuta, alatiesynnytys on ensisijainen.

No, synnytys kesti 25 h. Vauva laskeutui hitaasti ja ennen varsinaista ponnistamista sitä piti ensin vähän "työnnellä". Syntyi sitten kuitenkin ihan ponnistamalla ja normaalisti. Istukka ei irronnut vaan tehtiin käsinirrotus leikkaussalissa ja sitten huomattiin kohdunkaulan repeämä (siinä kohti, missä istukka oli kiinni). Kun istukka on alhaalla, lähellä kohdunsuuta, tämä riski on kuulemma olemassa (istukka ei lähde irti). Lopputulos ihan ok ja synnytyskin meni ihan hyvin.. 3 litran verenhukka tuli mutta siitäkin selvittiin ihan hyvin (sain lisäverta leikkaussalissa).

Luppiksen ja oman kokemukseni mukaan siis tuo alhaalla oleva istukka saattaa hidastaa/vaikeuttaa vauvan laskeutumista, mikä tuntuu ihan loogiseltakin. Ehkä minullakin vauva olisi lopulta voinut alakautta syntyä, jos vain tarpeeksi kauan olisi odottanut, mutta jo sydänkäyrän laskujen takia piti syntymistä nopeuttaa. Nyt toivon niin kovin, että istukka tässä raskaudessa siirtyisi kunnolla siitä suulta syrjään. Viime kerrasta en tiedä, että miten kaukana lopulta sieltä suulta oli, mutta jäin käsitykseen, että oli ihan siihen reunaan asti, mutta ettei kuitenkaan enää päällä.

Löytyykö viel muita, joilla on vastaavasta kokemuksia? Kiva ois tietty kuulla myös, että ihan kohdunsuulla oleva istukkakaan ei olisi synnytystä vaikeuttanut.

Yhteistyössä