Lähes kokoaikaiset alavatsa kivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sofia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sofia"

Vieras
Olen heinäkuussa lopettanut e-pillerit, toiveissa siis raskautua. Pillereiden aikana kärsin menkkakivuista muutaman ensimmäisen vuotopäivän. Nyt tuntuu että elämä on yhtä alavatsakipua. Noin viikko kuukaudesta on sellaista aikaa kun vatsaa ei kokoajan "juili". Yleensä urheilu on auttanut menkka kipuihin, mutta nyt olen muutamana viimeisenä kuukautena joutunut jopa rajoittamaan urheilemista kun alavatsaan alkaa sattumaan niin paljon. Minulle ihan uutta, että makaan vatsa kippurassa kun kaikissa muissa asennoissa oleminen sattuu. Töissä olen kuitenkin pystynyt käymään vaikka välillä saan sielläkin olla kaksinkerroin kun ykskaks kramppaa alavatsalla. Kierto on ollut tosi säännöllinen 26-28 päivää ja lh-huipun olen testeillä havainnut joka kierrossa kp 16-17. Raskaustestinkin olen tehnyt muutaman kerran kun menkat ovat vähentyneet niin niukoiksi, mutta negaahan se on näyttänyt.

Edelliset 10 vuotta olen siis pillereitä syönyt, joten ei ole kokemusta onko tämä edellä oleva ihan normaalia naisen elämää jolta olen vain välttynyt pillereitä syödessäni? Onko tähän jatkuvaan kipuiluun jotain helpotuskonsteja/ auttaisikohan joku lääke? Lämmitettävä geelipussi auttaa hetkellisesti, mutta eihän sellaistakaan voi pitää vatsalla esim. töissä ollessa. Särkylääkkeillä ei tunnu vaikutusta olevan silloin kun kivut ovat pahimmillaan, enkä niitä viitsisi koko aikaa muutenkaan syödä.

Kiitos jos joku osaisi minua valistaa tästä naisen elämän ihanuudesta kipuineen!!

Siskollani oli samanlaista ja hänellä oli endometrioosi. Vaati leikkauksen ennenkuin tuli raskaaksi. Käy tutkituttamassa ja vaadi, että tutkitaan. Siskoni olisi tutkimusta halunnut jo vuosia sitten, mutta lääkärit aina vaan vähättelivät eivätkä tutkineet.

endometrioosi kivut saattavat tulla vasta pillereiden lopetuksen jälkeen, pillreissä olevat hormonit pitävät ne kurissa ja kun syömisen lopettaa niin... käy lääkärillä ja kerro kivuistasi, varmaan kuvauttavat.

Kai se taitaisi olla viisainta varata gynelle aika. Olen käynyt joka toinen vuosi perustarkastuksessa ja se olisi suunnitelmissa vasta alkukesästä seuraavan kerran, mutta jos sieltä löytyisi jotain helpostusta niin taidan mennä jo aiemmin. Millä kuvauksella tuo endometrioosi tutkitaan? Näkyykö ihan ultralla vai täytyykö olla tt tai joku muu vastaava tutkimus? Kun tuo tt taitaa maksaa aikasta paljon. Vai onkohan mahdollisuutta että lääkäri kirjoittaisi lähetteen julkiselle puolelle jos katsoo lisätutkimukset aiheellisiksi?

Yhteistyössä