Lähihoitaja kodinhoitajana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähihoitajan työkenttä on aika laaja. Aika eri tavalla sitä työtä tehdään vaikka päiväkodissa kuin aikuisten kehitysvammaisten parissa. Siksi aika outo kysymys.

Ei mielestäni ole outo kysymys...

Ilmoituksessa haettiin nimenomaan kodinhoitajaa...Siksi ihmetyttikin että eikös se ole kuitenki aika samanlaista hommaa kun esim kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien hommat

ainoa ero kodin ja lähi hoitajan välillä on perushoitajan koulutusosan lisääminen toimenkuvaan siis koulutukseen :D

voi lähkäri tehä kh:n hommia minä ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja suomen viimeisen kodinhoitaja ryhmän valmistuja:
ainoa ero kodin ja lähi hoitajan välillä on perushoitajan koulutusosan lisääminen toimenkuvaan siis koulutukseen :D

Sitä se minäki...

Onko sulla minkälainen palkka?
Ja mitä teet? Siis kerro vaikka yhestä päivästä?

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

Sitä se minäki...

ihan työehtosopimuksen mukainen ikälisällä .. ;) ei suuren suuri mutta hyvä. palkka siis.

siivoan,silitän, kokkaan, käyn kaupassa, ja hoidan lapsia ja jos vanhuksilla sitten hoidan niitä. Siis juttelen ja kävelytän ulkona ja käytän vaikka tk:ssa

se on sitä kodinhoitamista vaikka ei oma koti olekkaan. :)

siinä on se puoli vaan että tahtoo työt tulla kotiin mukana kun täälläkin siivoan, silitän, kokkaan ja hoidan lapsia

Alkuperäinen kirjoittaja suomen viimenen..:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

Sitä se minäki...

ihan työehtosopimuksen mukainen ikälisällä .. ;) ei suuren suuri mutta hyvä. palkka siis.

siivoan,silitän, kokkaan, käyn kaupassa, ja hoidan lapsia ja jos vanhuksilla sitten hoidan niitä. Siis juttelen ja kävelytän ulkona ja käytän vaikka tk:ssa

se on sitä kodinhoitamista vaikka ei oma koti olekkaan. :)

siinä on se puoli vaan että tahtoo työt tulla kotiin mukana kun täälläkin siivoan, silitän, kokkaan ja hoidan lapsia

No onko se samansuurunen ku lähihoitajalla?

Nyt oon vähän kade, sillä meidän kaupungissa ei kodinhoitajat saa enää siivota, silittää, kokata eikä käydä kaupassa. Jos asiakkaan luona käydään useamman kerran viikossa saa joka toinen viikko imuroida, mut muuten ei saa siivota. Vain kahden erittäin vähävaraisen asiakkaan luona saa kahdesti viikossa laittaa ruokaa. Muille asiakkaille ruoka tulee ruokapalvelusta. Me saadaan tehdä aamu- ja iltapalat ja lämmittää valmista ruokaa. Kaupassa ei saada käydä, sen hoitaa kauppapalvelu tai joku asiakkaan läheinen. Ulkoilun kanssa on vähän niin ja näin. Niiden kanssa voidaan käydä, joilla se on erikseen mainittu hoito- ja palvelusuunnitelmassa. Pesuissa autetaan ja pyykkiä saa sentään pestä... vielä. Eikö ole surullista, että kaikki on niin tarkkaan määrätty.

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja työnimikkeeni on kodinhoitaja. Palkan näet Superin sivuilta. Kotiavustajan palkka pienempi.

Ainoa ero ei ole perushoitajan koulutusosan lisääminen toimenkuvaan. Älkää nyt vaan tähän uskoko! Lähihoitaja tutkinto on laaja alainen perustutkinto soaiaali- ja terveysalalle (3v). Jos perushoitaja haluaa työskennellä lähihoitajan toimessa hänen pitää suorittaa myös lähihoitajan perusopinnot. Muutoin perushoitaja ei voi siihen toimeen ottaa. Perushoitaja on silloin perushoitajan toimessa. Näillä koulutuksilla kun melko iso ero, nimenomaaan opintojen laajuudessa. Jos näin olisi niin yhtä hyvin kodinhoitaja voisi toimia lähihoitajan toimessa. Perushoitajan opinnot kun ei vastaa lähihoitajan opintoja.

Yhteistyössä