Lähihoitajaksi näytötutkinnolla? Oppisopimuksella? Kukaan opiskellut näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Siis mitä nää tarkottaa käytännössä? Onko kukaan opiskellut näyttökokein tai oppisopimuksella lähihoitajaksi? Kertokaa jotain, paikka, oliko paljon itsenäistä työskentelyä, läksyjä tms. pärjäiskö perheellinen?

Minä olen parhaillaan oppisopimuksessa, opiskelen lähihoitajaksi. Aloittelin ensin tavallisella päiväpuolella opiskelut kun ei paikkaa tuntunut löytyvän (paikan löytäminen voi olla todella haastavaa!), mutta vuosi sitten syksyllä nappasi. Palkka oli ensin -10% normaalista peruspalkasta, nyt vuoden jälkeen -5%, lisät saan ihan normaalisti.

Kouluviikkoja on harvakseltaan, en oikein tuosta ihan alusta osaa sanoa. Itsenäistä opiskeltavaa on paljon, mutta on vähän itsestä kiinni kuinka paljon loppujen lopuksi opiskelee. Itse olen kovin utelias luonne ja tahdon opiskella hyvin, mutta vähemmälläkin pärjää. En sanoisi, että kotitehtäviä on kauhean paljon ollut - tämäkin varmaan suhteellista, enemmän meillä tuolla päiväpuolella oli.

Kysele vaan, yritän vastailla :)

No näyttötutkinnolla oon opiskellu itteni lähihoitajaksi. Eipä siinä muutaku että kaikki mitä opiskelet niin näytät sitten aina viis työvuoroa kestävässä näytössä. Aika perseestä tehä niitä kaikki näytrösuunnitelmia ja aukoa niitä kriteereitä, plääh, onneksi se on ohi :) itse en enää näyttötutkintoon lähtis sen henkisen rasittavuuden vuoksi, mutta kyllähän sitä sen kolme vuotta just ja just jaksoi..

Multakin voit kysellä näyttötutkinnosta jos haluat :) opiskelin monimuotoisesti, eli muutama tunti viikossa koulua, loput itsenäistä opiskelua, harjoittelut ja näytöt siihen päälle.

Joo no minua kiinnostais oppisopimustyyppinen opiskelu, sais rahaa eikä tarvis koulunpenkkiä niin paljoa kuluttaa. Muuten en oo mikään opiskelijatyyppi ollu ikinä joten se epäilyttää miten kaikkee jaksaa lukea ja opiskella..samoin kuin se et saisko paikkaa mistään..

Joo no minua kiinnostais oppisopimustyyppinen opiskelu, sais rahaa eikä tarvis koulunpenkkiä niin paljoa kuluttaa. Muuten en oo mikään opiskelijatyyppi ollu ikinä joten se epäilyttää miten kaikkee jaksaa lukea ja opiskella..samoin kuin se et saisko paikkaa mistään..

niitä oppisopimuspaikkoja on tosiaan vaikea saada. Vaihtoehto on myös opiskelella iltaisin, jolloin päivisin voisit tehdä keikkaa. Itse aloitin keikan tekemisen pari kuukautta opiskelun aloituksesta, moniin paikkoihin varmasti pääsee vähemmälläkin kokemuksella, jos vain itse uskaltaa ruveta siihen! :)

Minä luin oppisopimuksena lähihoitajaksi, ja suosittelen mennä sinne koulunpenkille, jos ei motivaatiota opiskeluun niin löydy.. Oppisopim. Joutuu tekemään tuplahomman. - itse löytää neuvot ja taidot sekä käydä koulussa ja tehdä kaikki tehtävä kotona työpäivän jälkeen + töissä saat heti vastuun etkä ole mikään "vain" opiskelija, vaan työntekijä ja homma on raskasta ja pitäisi vielä jaksaa iltaisin opiskella :)

• Tykkää
Reactions: letkee lapamato
Minä luin oppisopimuksena lähihoitajaksi, ja suosittelen mennä sinne koulunpenkille, jos ei motivaatiota opiskeluun niin löydy.. Oppisopim. Joutuu tekemään tuplahomman. - itse löytää neuvot ja taidot sekä käydä koulussa ja tehdä kaikki tehtävä kotona työpäivän jälkeen + töissä saat heti vastuun etkä ole mikään "vain" opiskelija, vaan työntekijä ja homma on raskasta ja pitäisi vielä jaksaa iltaisin opiskella :)

Mie oon jo pian 30v. eli on lukiosta aikaa, eli koulussa istuisesta..no okei, olin siinä välissä ammattikorkeessa hetken, mut sielläkään ei oikeen opiskelu maistunut kun ei ollu motivaatiotakaan.

Mie oon jo pian 30v. eli on lukiosta aikaa, eli koulussa istuisesta..no okei, olin siinä välissä ammattikorkeessa hetken, mut sielläkään ei oikeen opiskelu maistunut kun ei ollu motivaatiotakaan.

Moni ajattelee, että se on "helppo" reitti opiskelussa - oppisopimus siis, mutta kyllä mä suosittelen ihan vaikka aikuiskoulutusta. Paljon mukavempaa ja turvallisempaa. Siellä on kunnon tukea sekä apua. Toki jollain voi oppisopimus onnistua paremmin, kuin minulla, mutta henk.koht. mulla jäi ainakin paha maku suuhun :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä