Lähihoitajia? olis muutama kymysys..

ImpiEllenAnna

Aktiivinen jäsen
21.04.2004
8 208
0
36
Miten aikuisen kannattaa opiskella lähihoitajaksi? tai siis missä.. tarkotan, että kannattaako valita aikuisopiskelijalinja, amis tai joku muu? mitä käytännön eroja noissa on? aikuisopiskelijana koulutus kestäis vaan 2 vuotta niin miten se vaikuttaa? eli tarvisko olla jotain kokemusta lähihoitajan työstä tai olla samalla töissä jossain alaan liittyvässä jutussa vai mitä.. ? voiko lähihoitajaksi opiskella oppisopimuksella? jostain olen sellastakin mielestäni kuullu mut nyt en löytäny mitään faktaa mistään.. entä mikä nykysin on alotuspalkka?

Mä en tiedä miten on paras,mutta ite aloitan syksyllä aikuislinjalla ja aion suuntautua lapsiin.Koulutuksen kesto on täällä 2,5v..

Oppisopimuksellakin voi,mutta paikka löydettävä itse->hankalaa. Tai mä yritin saada epätoivoisesti oppisopimuspaikkaa päiväkodista,mut ei niin kouluun sitten..

Minä opiskelin lähihoitajaksi aikuislinjalla just tuon pari vuotta ja mukavaa oli, ainoo siellä on kun lyhyempi aika että aikas paljon etätehtävii ja kaikkee itsenäistä opiskelua, mutta hengissähän noista selvisi vaikka lapsetkin vaatii ilta-aikaa kotosalla, yöllä oli hyvää aikaa opiskella.
mullei ainakaan ollu pohjalla kokemusta työstä ym. aiempi ammatti ihan eri alalla.
Oppisopimuksella kans pari tuttua opiskellu lähihoitajaksi, varsinkin suuntaavan jaksan, eli sen viimesen vuoden.

Mä opiskelen monimuotona, eli lähitunteja on 5 viikossa ja ne on illalla. Ja sitten on paaaljon etäehtäviä. Työssaoppimisia on neljä, kolme niistä on 4:n viikon(eli siis 3viikkoa työssäoppimista ja 1viikko tutkistosuoritusta eli näyttöä) ja viimeinen on 8viikkoa(ja siinäkin 1 viikko tutkintosuoritusta). Opiskelu kestää kolme vuotta.
Oppisopimuksella voi opiskella juurikin tuota mitä mä käyn, ja voi olla ihan kokematon alasta kun aloittaa. Itse täytyy vaan paikka etsiä.
Palkkaa varmaan sais alkuun osastoapulaisen tms. palkan ja täälläpäin se on alle 1500?/kk :whistle:no eipä se lähärinkään kauheesti parempi ole

Alkuperäinen kirjoittaja cingcing:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Oppisopimuksella voi opiskella ja siitä saa ihan palkankin. Suosittelen oppisopimusta.

Mistä tollasen oppisopimuspaikan saa? taitavat olla ihan kiven alla..

oppisopimuspaikka itse etsittävä, sisukasta kyselyä vaan paikkoihin joissa hoitajia töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Moppi:
oppisopimuspaikka itse etsittävä, sisukasta kyselyä vaan paikkoihin joissa hoitajia töissä.

Miten koulutus sillon sitten järjestetään? kai silti jollain tunneilla täytyy käydä? mä en tiedä oppisopimuksesta oikeestaan mitään.. :ashamed: voiko sen alottaa ihan koska vaan? vaikka ens tammikuussa jos löytää paikan.. ? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Moppi:

Miten koulutus sillon sitten järjestetään? kai silti jollain tunneilla täytyy käydä? mä en tiedä oppisopimuksesta oikeestaan mitään.. :ashamed: voiko sen alottaa ihan koska vaan? vaikka ens tammikuussa jos löytää paikan.. ? :D

Osaisko joku vastata vielä noihin? =)

Minä opiskelen työvoimapoliittisena. Tulot ovat ansiosidonnaista päivärahaa + verottomia kulukorvauksia 160?/kk.
Koulussa ollaan ma-pe ja ryhmämme aivan loistava! Aikuisia ollaan kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja aikuisopiskelija 33v:
Minä opiskelen työvoimapoliittisena. Tulot ovat ansiosidonnaista päivärahaa + verottomia kulukorvauksia 160?/kk.
Koulussa ollaan ma-pe ja ryhmämme aivan loistava! Aikuisia ollaan kaikki.

Mitä toi työvoimapoliittinen tarkottaa? tarviiko olla työtön että pääsee opiskelemaan siten? entä miten paljon toi ansiosidonnainen on? kuinka kauan koulutus kestää?

Mitä toi työvoimapoliittinen tarkottaa? tarviiko olla työtön että pääsee opiskelemaan siten? entä miten paljon toi ansiosidonnainen on? kuinka kauan koulutus kestää?

Työvoimapoliittinen on siis työkkärin järjestämä koulutus. Meillä on silti samat opettajat ym kuin muillakin alalle hakeutuneilla. Itse en ollut työtön kun koulutukseen hain. Koulutus kestää 2,5v.
Ansiosidonnaista koulutustukea, mikäli siihen olet oikeutettu, maksaa liitto. (minun tapauksessa PAM) ja summa riippuu siitä mitä aiemmin olet palkkatyössä ansainnut. Saat siis saman summan kuin työttömänä ollessa + ne verottomat kulukorvaukset päälle.

aikuisopiskelija: kiitos vastauksesta =)

Vieläkö joku osaa valaista mua, että missä kaikkialla lasten ja nuorten kasvatukseen erikoistuneet lähihoitajat voi työskennellä? päiväkodeissa tietty, mutta mitä muita paikkoja on.. ?

Mä opiskelen kans aikuispuolella, kestää 2v. Oppisopimuksellakin voi, mutta päiväkoteihin ei täällä oikeastaan pääse, vanhainkoteihin saattaa päästä oppisopimuksella. Eikä tarvii kokemusta alalta jos hakee koulutukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Eewok:
Mä opiskelen kans aikuispuolella, kestää 2v. Oppisopimuksellakin voi, mutta päiväkoteihin ei täällä oikeastaan pääse, vanhainkoteihin saattaa päästä oppisopimuksella. Eikä tarvii kokemusta alalta jos hakee koulutukseen.

Auttaiskohan paikansaantia jos olis mies.. ? :whistle: eikö päiväkodeissa ole pulaa miehistä.. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Eewok:

Auttaiskohan paikansaantia jos olis mies.. ? :whistle: eikö päiväkodeissa ole pulaa miehistä.. :saint:

Todellakin!! Meidän luokalla on sellaisia "miehiä" =poikia et ne ei kyl ole muuten sinne päässy kuin sukupuolen perusteella!

Yhteistyössä