Lahja joka meni parissa kuukaudessa heti eteenpäin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietteliäs"

Vieras
Annoin ystävälleni syntymäpäivälahjan kesällä. Meillä on ystäväni kanssa yksi yhteinen tuttava, jolla näin antamani lahjan. Ilmeisesti ystäväni on antanut tämän minun antamani lahjan eteenpäin. En nyt paljasta, mikä lahja oli, mutta uskon, että samasta tavarasta on kyse, koska näitä ei ole niin kauheasti myynnissä ja näytti aivan samalta.
Minulle tuli jotenkin alakuloinen ja pettynyt fiilis. En osannut ajatella, että lahja menee heti eteenpäin..
Millaisia fiiliksiä teille muille tulisi tällaisesta asiasta?
Nyt tulee joulu ja on ihan sellainen fiilis, että en taida ostaa mitään lahjaa. Jotenkin vaan latistui halukkuus ostaa mitään tälle ystävälle, joka antoi lahjani heti eteenpäin.

Olisit siis ihan onnellinen, jos tuo lahja vain makaisi kaapissa käyttämättömänä? Kun lahjan on antanut, on se saajan omaisuutta ja hän saa tehdä sillä mitä tykkää.

Vaikka se kirpaisee, niin kannattaa ajatella, että on parempi, että hän antoi sen eteenpäin kuin että säilöisi kaapeissa loppuelämänsä. Itsellä on tavaroita, joita tulee säilöttyä, kun ne kun saatu lahjaksi, vaikka tietää, ettei käyttöä juuri ole. Onpa joskus tullut laitettua saatu joululahja roskiin, kun se on ollut selliainen, josta on heti tiedetty, ettei sitä tulla koskaan käyttämään. Antajaa vastaan ei ole mitään, mutta sille nyt ei voi mitään, että annettu tavara oli täysin turha.

Mitä aloittajan ystävän olisi pitänyt tehdä, jos lahja ei hyvästä aikomuksesta huolimatta osunut lahjansaajan tarpeeseen tai makuun? Paitsi tietysti valita seuraava lahjansaaja lahjan antajan tuttavapiirin ulkopuolelta ;)

Minä toivon, ettei kukaan muhita minun antamia lahjoja vain kohteliaisuussyistä kaapissa. Jos ei itsellä ole tarvetta, eteenpäin! Meillä on vakituiseen olemassa pahvilaatikko kierrätyslahjoille (eli sieltä otetaan eteen päin annettavaksi jos on osuvaa, muuten kannan tavaraa aina välillä Konttiin tai diakoniatyöhön), koska vaikka ajatus olisi kuinka kaunis, en näe järkeä täyttää kaappeja pysyvästi meille tarpeettomalla tavaralla.

Mä pystyn sulattamaan kerran, että antamani lahja meni toiselle. Ja tää toinen henkilö oli vielä samassa työpaikassa, niin näin joka päivä kun tää toinen henkilö käytti tätä vaatekappaletta. Mutta sen jälkeen en enää sulattanut kun annoin tälle samalle henkilölle uudemman puhelimen, ja sanoin vielä että jos hänellä varmasti on sille käyttöä niin annan, muuten pidän itse. Otti sen, ja kuukaus siitä huomasin että käyttää edelleen sitä omaa vanhaa luuriaan. Eli tääkin kännykkä oli mennyt jakoon, vaikka olisin löytänyt sille toisen ottajan omasta kaveripiiristä.

Veemäistä tuollainen. Siihen jäi mun antamat tavarat tän tyypin osalta.

Itse olen joitakin harvoja lahjoja laittanut eteenpäin. Esim. anopilta saatu seinäraanu ei vaan kertakaikkiaan sopinut meidän kotiin, joten lahjoitin sen silloiselle työpaikalle. Nytkin on yksi lahjaksi saatu piirakkavuoka kaapissa sillä mielellä, että kun tulee tilaisuus, niin lähtee eteenpäin. Jotain on ollut niin hirveitä lahjoja et en oo kehdannut laittaa kiertoon vaan olen myynyt kirpparilla. Varmasti olen itsekin saanut kiertätettyjä lahjoja (ties vaikka just toi piirakkavati) ja varmasti munkin antamia lahjoja on laitettu kiertoon. Lahjan valitseminen on vaikeaa!!

Tulisi mieleen, etten ole hänelle sopivaa lahjaa sitten keksinyt. Eipä hirveästi haittaisi, itsekin olen kierrättänyt lahjoja, tosin siten, ettei ole mitenkään todennäköistä, että antaja ja saaja olisivat toistensa kanssa tekemisissä niin, että tuo selviäisi :D

Appi vaimoineen on oikea mestari antamaan kalliita lahjoja, joille meillä ei ole mitään käyttöä.

Et näköjään tunne ystävääsi kovin hyvin, kun et tiedä, mistä hän oikeasti pitää. Ystävääsi lahja ei miellyttänyt, joten turha siitä on mieltä pahoittaa, jos hän ei sitä halua säilyttää kaapin tukkeena.

Yhteistyössä