Lahjaihmettelyä vielä joulun jälkeen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Iitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Iitu"

Vieras
Toisesta ketjusta tuli mieleeni tälläinen asia:

Olen aika 'järkyttynyt' siitä, että niin moni vanhempi myöntää laittavansa kummien antamat lahjat pukinkonttiin!

Itselläni on yksi kummilapsi, jonka vanhemmat laittoivat ennen minun antamani lahjan pukinkonttiin ja ostivat sitten itse lapselleen vähemmän lahjoja. -Epäreilua lasta kohtaan! Sen jälkeen aloin systemaattisesti laittamaan kortin lahjan sisälle kaikille kummilapsilleni. Lisäksi pyrin ojentamaan kummilapsille lahjat henkilökohtaisesti hyvän joulun toivotusten kera.

Omasta lapsuudestanikin muistan, kuinka erityiseltä se oman kummin anatama lahja tuntui; sain kokea, että minä olen tärkeä kummilleni.

Ihan muutenkin kummastuttaa, että eikö muissa perheissä joulupukkiin uskoville lapsille opeteta, että pukin lisäksi ihmiset ostavat lahjoja läheisilleen? Meillä lapset ovat pienestä pitäen tehneet ja ostaneet lahjoja toisilleen, vanhemmilleen ja ystävilleen jouluna, vaikka ovat pukkiin uskoneetkin.

Kuinka moni teistä laittaa lastensa kummeilta saadut lahjat pukin tuomisiksi?

Meillä tulee kaikki lahjat joulupukilta ja samoin lähipiirissä... isovanhemmat, kummit yms. tuovat lahjansa lapselta salaa meille ja pitävät itsestään selvänä että ne tulevat jouluna "joulupukilta". :) Lapset ei meillä lahjoja ostele (joku raja joulunkin kaupallisuudessa), mutta ekaluokkalainen askarteli parhaalle kaverilleen pienen jutun joululahjaksi. Ehkä sitten kun lapset ovat vanhempia ja ymmärtävät jotain rahastakin, voivat ostellakin lahjoja. :)

laitan pukin konttiin,mutta yksi kummeista kirjoitaa aina pakettiin Hyvää Joulua XXX:lle t .XXX.Tosin tyttö ei osaa lukea ja luulee,että ne on pukilta.Samoin toimitaan kaikkien lahjojen kanssa,ei me omiinkaan,eikä mummien taikka tätien pakettiin laiteta keneltä ne on.

Meillä kaikki lahjat laitetaan "pukin pussiin" ja pukki ne sitten jakaa jouluaattona, ihan vanhempien, kummien, mummien, tätien, setien, kaikkien lahjat. Koskaan en ole ymmärtänyt ettei näin saisi toimia? Jos paketin päällä lukee "Hyvää Joulua Nico-Petterille, toivoo Kummi" niin pukki tämän toivotuksen lukee kyllä lapselle, mutta kyllähän se paketti sillä hetkellä on lapselle tärkeämpi kuin se mitä siinä päällä lukee tai kuka sen on antanut.... lapset kun ovat lapsia ;) Jotenkin hassu ajatusmaailma, että lapsen pitää tietää keneltä juuri jokin tietty lahja on (että osaa sitten osoittaa sopivasti kiitollisuutta??), itselleni kun on aina ollut tärkeämpää että lahjat ovat mieluisia ja mieli korkealla. Itse toki annan palautetta kaikille lahjan antajille kun seuraavan kerran olemme puheissa kuinka N-P niin tykkäsi leikkiä antamallasi lelulla sitä ja tätä leikkiä tms....
Onneksi meidän kummit eivät pidä em tapaa pahana ja lahjovat lapsia silloin tällöin muutenkin jos haluavat oikein erikseen muistaa, niitä päiviä kun on vuodessa muitakin kuin se jouluaatto ;)

Meidän molempien lapsuudenperheissä ja nyt myös meidän omassa perheessämme kaikki lahjat tulevat pukilta. En lapsuudessani koskaan törmännyt tapaan antaa erikseen pukin lahjat ja ihmisten antamat, olin melkein parikymppinen ensimmäisen kerran tuosta kuullessani eikä sekään tapahtunut Suomessa.

Eikä taida olla kovin harvinainen tapa antaa kaikki lahjat pukilta, sillä meillä kaikki lahjoja tuovat tuovat ne visusti lapselta piilossa, jotta hän ei huomaisi niiden tulleen muualta. Ja näin toimivat muutkin kuin sukulaiset. Meidän suvussamme ja tuttavapiirissämme on ollut vielä tapana kirjoittaa korttiin tyyliin: "Toivottavat Turun tontut", jotta vanhemmat voivat paikan mukaan arvata keneltä paketti on, mutta lapsi ei ymmärrä.

Meillä lapset availee kummien antamia lahjoja pitkin päivää jouluaattona ja soittelevat tai kirjoittavat kortteja kiitokseksi.

Toki jokainen saa toimia kuten haluaa, mutta jotenkin itseäni kummastuttaa tuo erilainen tapa. :)

pukki tuo kaikkien lahjat, niin aikuisten kuin lastenkin.
ei niitä mitenkään erotella lapsille että tämä on nyt siltä kummilta ja tämä siltä.
ite laittelin just kiitos viestejä kuvien kerä kummeille lahjoista.

ei minunkaan jo teini-iässä oleva kummipoikani tiedä mikä hänen saamistaan lahjoista on minulta. mutta tyytyväisenä olen seurannut että lahja sattui mieleinen kun heti meni käyttöön.

[QUOTE="Iitu";27783676]Meillä lapset availee kummien antamia lahjoja pitkin päivää jouluaattona ja soittelevat tai kirjoittavat kortteja kiitokseksi.

Toki jokainen saa toimia kuten haluaa, mutta jotenkin itseäni kummastuttaa tuo erilainen tapa. :)[/QUOTE]

No minä en ole ikinä milloinkaan kuullut tuollaisesta tavasta, että erilainen tapa taitaa kumminkin olla teillä ;)

Yhteistyössä