Hae Anna.fi-sivustolta

Lahjakortti

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Lahja, 17.07.2005.

1. Lahja Vierailija

Raha tai ""yleis""lahjakortti on helppo ratkaisu, mutta itse tykkään mieluummin sekä antaa että saada jotain, mikä on päivänsankarin persoonaan mietitty juttu (mitä tietysti lahjakorttikin voi parhaimmillaan olla).

Jos saan joltakulta lahjan, haluan, että siitä jää minulle joku muisto. Kun olen saanut rahaa, usein on käynyt niin, että se on vaan mennyt huomaamatta kaikkiin kuluihin. Jos lahjansaajan talous on tiukalla, niin siinä tapauksessa tietysti mieluummin rahaa kuin taidelasia, muuten tykkäisin mieluusti jotain esineestä tai jos haluaa antaa lahjakortin, niin ainakin mieluummin jonkinlaisen elämyslahjakortin. Mitä mieltä te muut olette?

ps. Joskus näkee kaupassa jotain, mistä heti ajattelee sen sopivan jollekulle kuin nenä päähän. Sitten kun pitäisi ostaa tälle jollekulle lahja, niiin ei mitään tule mieleen. Jos ei ole aihetta tai varaa ostaa lahjaa ennakkoon varastoon, niin kannattaa laittaa vaikka kalenterin takasivulle itselleen lahjavinkkilista.

2. Ritva Vierailija

Olen niin tarkka sisustukseni suhteen, että en missään nimessä halua mitään kodin juttuja lahjaksi, oli ne sitten koriste-esineitä, maljakoita, liinoja tai mitä vaan. Haluan itse päättää miten kotini sisustan enkä nöyrry laittamaan edes kallista saamaani kodin sisustusesinettä kotiini esille, mikäli se ei mielestäni sinne sovi. Tämä loukkaa lahjan antajaa, joka kodissani käydessään huomaa, ettei hänen antamaansa esinettä ole esillä. Onneksi lähipiirini tietää tämän eivätkä osta minulle mitään sellaista.

ja eikö niitä helkkarin kynttilätuikkuja ole jo kaikilla kaapit piukassa ja osa niistä jo kirpputorilla myytykin:)

En minäkään rahalahjoja hamua kun ei ole taloudellisia ongelmia, mutta kaikkein mieluiten haluaisin lahjani lahjakorttina. Kyllä minulle jää muisto hyvästä hieronnasta, jalkahoidosta tai uimahallikerroista, siis mieleeni jäävä muisto. Kuten yhtälailla jos lahjakortti on sisustusliikkeeseen tai kultasepälle.

Eikö viisainta ole antaa lahja lahjansaajan omien toiveiden mukaisesti eikä sen mukaan, että mitä lahjan antaja haluaa. Toki antajallahan on oikeus itse päättää mitä antaa vai antaako mitään, mutta sitten ei myöskään pidä loukkaantua jollei koskaan tulevaisuudessa näe antamaansa lahjaa saajan kodissa.

3. Lahja Vierailija

Olen kanssasi samaa mieltä, vaikka ehkä et kirjoitustani niin mieltänyt. Eli lahja aina saajan toivomusten mukaan. Se tietysti onnistuu vain läheisten kesken tai kun lahjan saaja on esittänyt toiveensa. Jos ei lahjan antajalla ole tietoa sinun toivomastasi sisustusesineestä, niin ei siis sellaista sinulle lahjaksi.

Sinänsä rakastan lahjojen ostoa silloin, kun uskon tietäväni onnistuneeni valinnassa täydellisesti. Jos vähänkään epäilyttää, ostan jotain turvallista - kuten lahjakortin. Silloin tunnen ainakin vähän epäonnistuneeni. Useinhan ihmiset kommentoivat esim. telkkariohjelmia, lehtiä tai shoppaillessaan huomaamattaan tyyliin ""tuo olisi meillä aivan ihana"", ""ostaisin heti, jos siihen olisi varaa"" tms. Yritän aina pitää ne kommentit korvan takana tulevaa merkkipäivää varten.

Toki olisin surullinen, jos olisin tehnyt epäonnistuneen valinnan, mutta en tietenkään suuttuisi, jos lahjoittamaani esinettä ei näkyisi taloudessa. Eihän se, hyvänen aika, ole lahjan saajan velvollisuus! Lahja on annettu ilahduttamaan, ei taakaksi. En itsekään pidä itselläni mitään, mistä en tykkää. Jos saamani tai antamani lahja ei miellytä, niin kierrätykseen vaan. En arvosta silmänpalvontaa millään muullakaan alueella.

Lahjakortista voi jäädä hyvä muisto, jos se on ostettu lahjan saajalle täsmäosumana tai jos lahjan saaja tosiaan ostaa/tekee sillä jotain sillä ajatuksen kanssa. Jos lahjakortti kuuluu normaaleihin päivittäisostoksiin, kuten mulle on usein käynyt, niin ei siitä mitään erityistä muistoa ole jäänyt. Minusta se on aika surullista. Mutta kuten sanottu, jos taloudellinen tilanne on huono, niin päivittäisostoksien helpottaminen voi olla paras mahdollinen lahja. Tai vaikka korillinen herkkuja. Tilannetajua siis kehiin.

Hyviä ja onnistuneita lahjaostoksia kaikille!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri