lahjaksi saadut epäsopivat vaatteet ja huono omatunto jos ei käytä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko teillä muilla tällaista ongelmaa? En ole mitenkään merkkiuskollinen enkä kauhean tarkka siitä, mitä vaatteita lapsille ostan. Käytän monia merkkejä, lindex, kappahl, h&m, polarn o. pyret, GAP, benetton, timberland jne. En vain pidä esim. autot-vaatteista tai sellaisista, joissa esim. pääkallon kuvia isolla. Enkä isoista teksteistä vaatteissa. Pidän raidoista, yksivärisistä, selkeistä kuvista ja kirkkaista väreistä.

Saan kuitenkin lahjaksi kaiken laista vaatetta lapsille. Vauva-aikana käyttöikä vaatteella oli niin lyhyt, ettei kauheasti väliä, ja vaatteita oli joka tapauksessa tosi paljon, ja jäi muutenkin käyttämättä jotkut vaatteet.

Nyt kun lapsi on jo isompi (4v) niin vaatteita käytetään paljain on kauemmin samaa kokoa. Mieheni sisko antoi lapselle lahjaksi jouluna ja nyt vähän aikaa sitten syntymäpäivänä hieman erikoisia (varmaan myös kalliita!) vaatteita. Esim. pojalle vaaleanpunaiset kukalliset kengät ja sitten taas toisesta äärilaidasta puna-musta-maastonvihreä ruudullisen "flanellipaidan". jossa isolla tekstejä ja kaikenlaista räikeää kirjoitusta. En osaa yhtään kuvitella että pitäisin kumpiakaan vaatteita lapsella. Flanellipaita muutenkin hieman outo, vaikka olisikin kivemman näköinen, milloin lapsella sellaista pitäisi? Käytän eniten trikoopaitoja ja joskus kauluspaitoja ja neulevaatteita, en osaa kuvitella kovaa flanellipaitaa käyttäväni lapsella.

Mitä ihmettä noille nyt teen? Tulee kauhean huono omatunto, jos pistän eteenpäin mutta kun en oikeasti niitä varmaan käytäkään. Harmittaa myös kun ovat olleet varmaan kalliita ostettaessa. Tosin noissa ei ole edes lappuja tallella, mutta oletan, että ovat kuitenkin uusia eivätkä kirpparilta. Vaikka mistä sitä tietää. En itse ainakaan poista lappuja lahjoiksi annetuista.

Onko muilla samantyyppisiä ajatuksia, ja mitä olette tehneet?

Samoilla linjoilla... En tykkää yhtään printtipaidoista tms. Nyt poika sai synttärilahjaksi spidermanpaidan, en laita sitä pojalle päälle. Varmaan pistän kirpputorille, sit kunhan pöydän otan.

Mä en tunne huonoa omaatuntoa. Jos en tykkää, niin myyn/annan pois. En jaksa kaapeissakaan säilytellä. Poikkeuksen tekee joskus joku vaate, josta lapsi näyttää itse tykkäävän kovasti.

Mie annan tai myyn pois surutta. En itse osta juuri koskaan lahjaksi vaatetta ja jos joskus ostan, kysyn vanhemmilta ensin koon ja mieluiset kuosit. Juuri tuon vuoksi.

Hauskinta on saada pojille just jotain kukkakuoseja, vaaleanliloja/pinkkejä vaatteita tai "sööttejä" neuletakkeja 80-luvulta..

Meille tulee turhia (rumia) vaatteita pääasiallisesti mummoilta. Emme käytä niitä kuin kotona hätätapauksessa ja useimmat olen laittanut kiertoon samantien. Anoppi on jo tajunnut ettei hänen ostamiaan vaatteita juuri näy lapsen päällä ja on lopettanut melkein kokonaan vaatteiden antamisen. Oma äitini ei näytä tajuavan ja innoissaan tuo mitä kaameimpia vaatekappaleita, sellaisia 80-90l-luku henkisiä joihin minut on lapsena puettu. En ole raaskinut sanoa, että turhaan menee hänellä rahat...

Kiitos vastauksista! Muillakin siis samaa ongelmaa... En tiedä miten tulee niin huono omatunto siitä, etten niitä käyttäisikään, mutta oikeasti. Vaaleanpunaiset kukkakengät 4-v pojalle??? Miksi....? Sisko siis itsekin ihan aikuinen ja on nuo hälle valinnut.

Tai sitten tämä "rekkamiehen" paita.... voi jee. Meillä tosiaan aika paljon vaatteita saatu myös käytettynä tuttavaperheeltä, ja heille helppo sanoa, jos joku ei ole mieleinen, etten sitten halua sitä, mutta jotenkin miehen siskolle en kehtaa. Ja tosiaan ne tuttavien vaatteet eivät koskaan ole olleet lähelläkään näin omituisia kuin nyt nämä siskon ostamat.

Flanellipaitaa voi ehkä köyttää yöpaitana talvipakkasilla? Riippuu tietysti asnnunon lämpötilasta..
Jos ostaa ppjalle vaaleanpunaiset kengät niin itseään saa syyttää kun niille eimlöydy käyttäjää, noista en kokisi minkäänlaista morkkista. Tai ehkä sillä on lahjat vaihtuneet, jos ne oli tarkoitettu jolleen muulle?

Meillä on anopin kanssa se ongelma että kun minä ostan läjes kaikki vaatteet kirppikseltä niin mikä tahansa uutena ostettu vaate on parmpi, se ostaa siis jostain virolaisilta torimyyjiltä, halpahalleista jne sellaisia vaatteita jotka usein eivät istu päälle, ja menevät muutamassa pesussa niin kaameaan kuntoon että ne on pakko heittää pois.

Mitä lappujen poistamiseen tulee, niin mä poistan laput jos annan lahjaks, mut siis tää nyt ei tavallaan liittyny tähän asiaan.

Mä en vaan käytä jos saadaan joku sellanen vaate mikä on mun mielestä hirvee. Niitä onneks tulee suht harvoin mut sit on toi miehen äiti joka tykkää tehdä kauheesti ite. Ei siinä mitään musta on hieno et tekee, mut kun se into ja taito ei oikein kohtaa. Kangas on sellasta et en kyllä laittais päälle vaikka olis hyvin tehty, mut sit kun tän karmeen kankaan lisäks ompeleet on vinoja ja saumat vähän miten sattuu niin en oo kyllä lasten päälle laittanu, toivon ettei tuo anoppi oo pahottanu mieltänsä, näkee meijän lapsia tosi harvoin (asuu niin kaukana) et ei onneks tiedä ettei käytetä. En ikinä vaan oo raaskinu sanoo, et ne on kamalia vaan oon kiittäny nätisti ja antanu uskoo et kyllä niitä käytetään. Toinen kun hyvää hyvyyttään tekee (on sairaseläkkeellä eikä oikein muuta tekemistä ja rakastaa ompelua ni en mä halua sitä viedä siltä ja pahottaa mieltä)

Mullekin tulee ihan hirveä paha mieli, ja käytän kyllä lapsella niitä lahjaksi saatuja ei-niiin-kivojakin vaatteita sitten leikkipuistossa/kotona tms. Mutta jotkut vaan on NIIN kaukana mun silmää miellyttävästä tyylistä, etten vaan voi pukea niitä lapsen päälle. Mä tykkään myös kirkkaista yksivärisistä vaatteita, raidoista, palloista tms graafisista yksinkertaisista kuvoista, mutta sellaiset värioksennus vaatteet joissa lukee kaikenmaailman outoja vuosilukuja ja kuvina on jotain örkkejä ja vieressä isolla joku "ROAAARRRR!!!!!!" teksti, niin ne eivät vaan ole mua varten....Toki sitten kun lapsi oppii itse sanomaan mistä pitää, niin on hänelläkin joku sananvalta ja kuuntelen kyllä hänen mielipiteitään, mutta pääasiassa vaatteet päätän kyllä minä ainakin kouluikään saakka..

Voin muuten sanoa, että minun 4-vuotiaanikin jo osaa sanoa, mistä pitää, joten ostan hänelle juurikin lähinnä Autot-, Lego- ja örkkiaiheisia :D Sitten lisäksi talvivaatteet, perusvaatetta mahdollisimman värikkäänä ja raidallisena, mutta siis myös sitä kaivattua örkki-auto-pääkallolinjaa. Isommat saavat käytännössä pukeutua omaan tyyliinsä. Toinen käyttää mielellään kauluspaitoja, pikeepaitoja, farkkuja, twillihousuja, vaarimallisia lakkeja.. Toinen verkkareita ja yksvärisiä t-paitoja.

Erilaisia lapsia :D