Lahjarahojen jakamisesta perheen kesken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen..
Eli jos toinen perheen vanhemmista saa omilta sukulaisiltaan lahjaksi rahaa, tulisiko tämä lahjaraha mielestänne jakaa myös puolison kanssa vai kuuluuko se vain lahjan saajalle?
Jos raha on tarkoitettu siihen että lahjan saaja ostaisi itselleen vaatteita, koruja,kävisi jossain tai ostaisi jotain ylimääräistä kivaa mitä ei yleensä tule ostettua.

Jos mun vanhemmat antaa mulle rahaa, niin tasan taatusti käytän sen itseeni. Nyt varsinkin, kun olen kotihoidontuella, niin ois kiva joskus saada itselle uutta vaatetta tms. Lapsille isovanhemmat antaa rahat erikseen.

[QUOTE="vieras";27609451]Jos mun vanhemmat antaa mulle rahaa, niin tasan taatusti käytän sen itseeni. Nyt varsinkin, kun olen kotihoidontuella, niin ois kiva joskus saada itselle uutta vaatetta tms. Lapsille isovanhemmat antaa rahat erikseen.[/QUOTE]

Juuri näin! ;)

Riippuu perheen rahatilanteesta ja siitä, mihin lahjanantaja tarkoittaa lahjan. Jos se on tarkoitettu vaatteiden ostoon, sitä ei käytetä kokonaan ruokakauppaan. Koko summaa ei toki tartte vaatteisiin hassata ja itse saa valita mistä, millaisia ja minkähintaisia vaatteita ostaa. Meillä molemmilla on samansuuruiset tulot, eikä mitenkään isot, mutta sanoisin, että lahjarahoista osa menee "yhteiseen hyvään" ja osa sitten lahjansaajan "omaan kivaan". Rahalahjoja tulee vain omilta vanhemmilta.

Tjaa riippuu vähän rahatilanteestakin. Meillä on yhteiset rahat muutenkin, ja jos rahansaantihetkellä tiukkaa rahasta niin ei sitä todellakaan käytetä mihinkään ylimääräseen kampaamoreissuun.

Mielestäni se päättää rahojen käytöstä joka ne saa. Äitini antaa usein lahjan rahana ja sanoo, että ostakaa jotain tarpeellista, jolloin käytän sen koko perheen hyväksi. Isäni antaa myöskin lahjaksi rahaa. Ne käytän niinkuin näen tarpeelliseksi.

Mies saa joskus sukulaisiltaan useamman satasen lahjaksi ja ei mulla ole tullut mieleenkään vaatia niistä rahoista senttiäkään itselleni. Joskus mummonsa sanoo, että osta osalla rahoista vaimolle jotain kivaa tai vie syömään ja toki mies silloin tekee niin kuin lahjanantaja on toivonut. Itse saan joskus todella harvoin vanhemmilta muutaman kympin mutta se on sitten korvamerkitty vaikkapa uusiin kenkiin.

Me saadaan joulun aikaan sekä miehen että minun vanhemmilta yleensä rahaa joku 50-100 euroa joululahjaksi. Ostetaan sitten niillä jotkut pienet paketit lapsille ja yksi yhteinen koko perheelle. (esim joku peli, vohvelirauta tms.)

Meillä homma menisi niin, että kumpi vaan sen lahjan saaja olisikin, niin toinen varmasti soisi sen hälle. Mutta tiedän että mies varsinkin ostaisi jotain tyyliin uudet talvirenkaat tms :) yleishyödyllistä ja minä varmaan ruokaa tai jotain lapsille.

saaja pitaa ja tekee mita haluaa. jos haluaa kayttaa yksin se on ok, jos haluaa laittaa kotiin/perheeseen sekin on ok mutta ei velvoite. mina pidan rahani ja perintoni, mies omansa (toisemme tuntien osa kaytetaan yksin, osa yhdessa ja osa sijoitetaan)

Yhteistyössä