Lahjat jotka eivät kelpaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "diu diu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"diu diu"

Vieras
Onko ihmisillä tosiaan niin tarkka (lue: nirso) maku, että jos joku lahjaksi saatu koru, vaate, astia tms. ei ole TISMALLEEN sellainen minkä olisi itse valinnut, niin sitä ei voi missään nimessä käyttää?

Luin joskus jonkun ketjun, jossa aloittaja valitti, että sai vääränlaisia pyyhkeitä häälahjaksi, koska voi käyttää VAIN Finlaysonin VALKOISIA JA BEIGEJÄ pyyhkeitä. EI MITÄÄN MUUTA, koska ne eivät sovi sisustukseen.

Luulin sen olevan provo. Mutta näitä joululahjajuttuja lukiessa rupesin miettimään, että jospa tuollaisia onkin olemassa...

(Itse sain mieheltäni ei-niin-kauniin kaulakorun, mutta ei olisi tullut mieleenikään valittaa siitä tai mennä palauttamaan tms. Pidin sitä sitten pari kertaa, jotta miehelle ei tule paha mieli, ja huomasin yllättäen, että jos valitsen vaatetuksen kaulakorun ympärille niin sehän on tosi kivannäköinen. Ei tarvitse aina olla niin rajoittunut.)

Joillain on. Itse olen toivonut, ettei minua lahjoittaisi tai jos joku haluaa jotain antaa, niin esim lahjoittaa sen summan nimissäni johonkin hyväntekeväisyyteen. Ja JOS silti jotain saan, kiitän kauniisti ja todellakin käytän, oli se sitten susiruma koru tai vaikka linnunperseen näköinen päähine - joku sen on ajatuksella kuitenkin minulle hommannut.

minulle asia on tärkeää. olen kyllä tehnyt ihmisille selväksi etteivät osta mitään yllätyksiä koska en pysty pitämään vaikka vääränlaista mukia missään, edes kaapissa piilossa, vaan siitä on päästävä eroon. minulla on jonkun verran neurooseja.

Minullekin asia on tärkeä. Minulla on esim. astioita tasan kahdesta sarjasta, enkä ymmärrä mitä tekisin astioilla jotka eivät sovi niiden kanssa yhteen. Tai pyyhkeillä jotka ovat mielestäni ruman värisiä. Minulle arjen pieni esteettisyys on tärkeää, ja jos se ei ole sitä muille niin toivon kuitenkin että lahjan antaja arvostaisi MINUN näkemystäni eikä yrittäisi sitten tuputtaa minulle omia näkemyksiään sekamelskan "ihanasta kodikkuudesta" tms.

Mieti sitä niinpäin, että jos saatu tavara on lahjansaajan mielestä ruma, niin miksi hänen pitäisi siitä pitää? Sinä voit nähdä vain hitusen hienon eron, mutta saajan mielestä se voi olla sen verran suuri että se ottaa sillmään ja ärsyttää joka kerta kun esim. sen sisustukseen sopimattoman pyyhkeen näkee. Ok, sinusta se on rajoittunutta jos ei tykkää kaikesta, mutta me ihmiset nyt vain ollaan erilaisia. Ja sitä pitää kunnioittaa.

Käytän kyllä monenlaisia vaatteita ja koruja, mutta jos jokin asuste ei ole makuni mukainen, niin ei se kyllä käyttöönkään tule.

En kyllä silti katso olevani erityisen nirso, tuskin kukaan haluaa pukeutua vaatteseen, josta ei itse pidä.

Minullekin asia on tärkeä. Minulla on esim. astioita tasan kahdesta sarjasta, enkä ymmärrä mitä tekisin astioilla jotka eivät sovi niiden kanssa yhteen. Tai pyyhkeillä jotka ovat mielestäni ruman värisiä. Minulle arjen pieni esteettisyys on tärkeää, ja jos se ei ole sitä muille niin toivon kuitenkin että lahjan antaja arvostaisi MINUN näkemystäni eikä yrittäisi sitten tuputtaa minulle omia näkemyksiään sekamelskan "ihanasta kodikkuudesta" tms.

Mieti sitä niinpäin, että jos saatu tavara on lahjansaajan mielestä ruma, niin miksi hänen pitäisi siitä pitää? Sinä voit nähdä vain hitusen hienon eron, mutta saajan mielestä se voi olla sen verran suuri että se ottaa sillmään ja ärsyttää joka kerta kun esim. sen sisustukseen sopimattoman pyyhkeen näkee. Ok, sinusta se on rajoittunutta jos ei tykkää kaikesta, mutta me ihmiset nyt vain ollaan erilaisia. Ja sitä pitää kunnioittaa.

Niin mutta ei kai nyt yksi pyyhepaketti vielä ole toisen sisustuksen pistämistä väkisin uuteen uskoon... voihan niistä pyyhkeistä tehdä vaikka koirien tassupyyhkeet, vai täytyykö niidenkin sopia sisustukseen? ;)

No, kukin tyylillään. Mutta en silti ymmärrä ihmisiä, jotka osoittavat mieltään "vääränlaisista" lahjoista. Jotain tapoja pitäisi olla.

Sain yksi joulu anopiltani tabletteja, semmoisia punaisia, ihan kivoja kai, mutta ei ollenkaan minun tyylisiä. Kerran pidin pöydässä ja nyt lojuvat kaapissa. Olen saanut äidiltäni hänen tekemiään villapaitoja, olen pitänyt kerran tai kaksi, tai en ollenkaan, ja nekin lojuvat kaapissa, mutta niitä en raski poiskaan pistää koska ne ovat niin ajatuksella itsetehtyjä. Mieheltäni sain yksi joulu hienoja alusvaatteita. Siis ne alusvaatteet olisivat olleet hienoja jos olisin 20 kg kevyempi ja timmissä kunnossa, mutta minun päälläni mikä tahansa vaate näyttää ihan kamalalta, pidin niitä kuitenkin miehen mieliksi pari kertaa päällä ja toivottavasti pidän niitä joskus tulevaisuudessa kun minulla on sellainen kroppa joka niihin tarvitaan, mutta minulla oli itkukurkussa kun aukaisin paketin. Ihan vain siksi, että minulla on niin kamalan huono itsetunto enkä vaan ole minä jos vedän semmoiset hepeneet päälle :(
Olenkin sanonut ihmisille, että älkää laittako lahjaksi mitään vaatetta, esinettä yms. sisustustavaraa, koska meillä on niin eri maut, mutta kaikille se ei mene perille ja sitten ne tavarat menevät suoraan kaappiin. Katsotaan mitä tänä jouluna tulee, oikeesti, anoppi ei varmasti taaskaan tuota "pettymystä". Niin ja olen myös pyytänyt satoja kertoja, ettei kukaan ostaisi mitään lahjoja...

Kyllä! Olen nirso sisustaja. Olen kyllä sen verran hyvän kasvatuksen saanut, että päin naamaa en arvostele lahjoja.
Annan niitä sitten vaikka eteenpäin sellaisille tuttaville joille sopivat/ tai ei ole niin väliä.

Kyllä! Olen nirso.

Jos päätän käyttää vain Luhdan pyyhkeitä käsipyyhkeinä niin ei, en pistä niitä Finlaysoneita esille sinne alakerran pikkuvessaan. Pyyhin niillä koiran tassut vaikka sitten tai käytän siivousliinoina.

Miksi sisustaisin kotini muiden valitsemilla esineillä, jos en niistä tykkää?

Niin mutta ei kai nyt yksi pyyhepaketti vielä ole toisen sisustuksen pistämistä väkisin uuteen uskoon... voihan niistä pyyhkeistä tehdä vaikka koirien tassupyyhkeet, vai täytyykö niidenkin sopia sisustukseen? ;)

No, kukin tyylillään. Mutta en silti ymmärrä ihmisiä, jotka osoittavat mieltään "vääränlaisista" lahjoista. Jotain tapoja pitäisi olla.

Ei ole sistustuksen uudeksi pistämistä, mutta en silti halua katsella kotonani rumia esineitä. En edes niitä rumia pyyhkeitä. Käyttämättähän ne jää jos/kun kaapissa on niitäkin mitkä ovat omasta mielestä kauniita. Koiraa ei ole, ja siivouskäytössäkin oikeat siivousrätit ovat hygieenisempiä ja käytännöllisempiä kuin pyyhkeet... Ainiin, joitakin rumia pyyhkeitä ja vilttejä olen ängennyt litistyneen säkkituolin sisään :D

PS: on kaksi eri asiaa se että ei halua tyyliinsä sopivia lahjoja ja se, että arvostelee saamiaan lahjoja joko päin näköä tai selän takana. Itse en ikinä tekisi jälkimmäistä, en ole edes keksinyt kohteliasta tapaa ilmoittaa etten halua tavaralahjoja (eli otan ne vastaan kiittäen ja sitten hankkiudun niistä vaivihkaa eroon). Jos siihen on vinkkiä niin kertokaa, harmittaa kun ihmisten rahat menevät ihan hukkaan noihin tavaroihin jotka joko kärrään Konttiin tai sullon säkkituoleihin :D.

Ja miksi ei voi lahjaa ostaessa yhtään miettiä, mistä se saaja oikeasti pitää tai millainen hän on?

Minä teen näin, ja yleensä onnistun. Joskus menee silti metsään.

Ja äitini tekee näin myös, valitsee lahjat ajatuksella ja on ihan täpinöissään kun luulee ostaneensa sen TÄYDELLISEN lahjan tietylle ihmiselle, mutta menee melkein aina metsään. Kaikki vaan eivät ole kovin hyviä tässä lahjojen ostelussa.

Minä teen näin, ja yleensä onnistun. Joskus menee silti metsään.

Ja äitini tekee näin myös, valitsee lahjat ajatuksella ja on ihan täpinöissään kun luulee ostaneensa sen TÄYDELLISEN lahjan tietylle ihmiselle, mutta menee melkein aina metsään. Kaikki vaan eivät ole kovin hyviä tässä lahjojen ostelussa.

Niinhän se on. En väitä että itsekään osaan aina osua oikeaan lahjojen kanssa. Mutta kun en mielellään ota tänne meille kaikkea turhaa, niin kyllä se huti vähän harmittaa. Jos ei muuten, niin sen lahjanantajan puolesta, jos tietää että toinen tosiaan yritti.

Mä EN halua anopilta joka joulu niitä hiivatin poppanaliinoja :x.
Tai muutamaa Arabian lautasta tai jotain fucking Savonia sarjaa.
En arvosta piiruakaan mitään vitun kalliita kippoja ja kuppeja (Joo, tulkaa nyt joku näsäviisastelemaan, että Savonia ei ole "vitun kallis". HOI! Pointti! vinkvink)

Anoppi TIETÄÄ, että elämme kädestä suuhun ja mitään ei tarvitse ostaa (olen senkin sanonut 1001 kertaa ), mutta JOS jotain haluaa jouluksi antaa, ostakoon vaikka kassin ruokaa (ITSE VALOITSEMAAMME LUONNOLLISESTI ) tai rahaa. Se on kaikkein käytännöllisintä.
Kaappini pursuaa älyttömiä liinoja, joita en koskaan käytä tai tule käyttämään. Harmittaa joka ikinen joulu. Sillä käsityöläisen tekemällä liinalla on usein arvoa monta kymppiä...NIIN paljon mieluummin ottaisimme rahan käteisenä :(.

Juu, olen paska ja itsekäs, enkä ansaitsisi poppanaliinaa ;(.

Juurikin sen takia kun en itse tykkää saada sekaromua lahjaksi, lahjon muita ihmisiä lahjoilla jotka eivät jää ikuisiksi ajoiksi toisen kotiin pyörimään. Leivon, annan kynttilöitä, suklaata tai suihkusaippuaa, siis lahjoja jotka kulutetaan pois. Ei sitten vuoden päästä tarvii lahjansaajan punastella ja selitellä kun lahjanantaja kysyy, että "missä se meidän antama ihana hirvenpää on?"

Meillä on lähiympäristössä ihminen joka rakastaa kaikenmaailman kristallijoutsenia ja antaa semmosia hirveitä koriste-esineitä lahjaksi. Meillä sisustus on aika minimaalinen ja rustiikkinen ja en tosiaan vaan halua laittaa mun mielestä rumia esineitä kotiini.

[QUOTE="vieras";25217460]Mä EN halua anopilta joka joulu niitä hiivatin poppanaliinoja :x.
Tai muutamaa Arabian lautasta tai jotain fucking Savonia sarjaa.
En arvosta piiruakaan mitään vitun kalliita kippoja ja kuppeja (Joo, tulkaa nyt joku näsäviisastelemaan, että Savonia ei ole "vitun kallis". HOI! Pointti! vinkvink)

Anoppi TIETÄÄ, että elämme kädestä suuhun ja mitään ei tarvitse ostaa (olen senkin sanonut 1001 kertaa ), mutta JOS jotain haluaa jouluksi antaa, ostakoon vaikka kassin ruokaa (ITSE VALOITSEMAAMME LUONNOLLISESTI ) tai rahaa. Se on kaikkein käytännöllisintä.
Kaappini pursuaa älyttömiä liinoja, joita en koskaan käytä tai tule käyttämään. Harmittaa joka ikinen joulu. Sillä käsityöläisen tekemällä liinalla on usein arvoa monta kymppiä...NIIN paljon mieluummin ottaisimme rahan käteisenä :(.

Juu, olen paska ja itsekäs, enkä ansaitsisi poppanaliinaa ;(.[/QUOTE]

Laita poppanat huutonettiin, jotkut maksaa niistä rahaa.... vinkvink

apua. meillä on max. kasi samanlaistapyyhettä, yleensä kaikki 6 erilaisia jotka vessassa roikkuu. mä kyllä pyysin pukilta jos se tois 5 tai 6 saman väristä pyyhettä, ei tosin keltaisia taikka pinkkejä, muut kelpaa. mustat ois oikeestaan aika kivat, ei näkys ku ukko on tehny autoremppaa..
kahvimukit on kaikki erilaisia, tai no, 6 kpl on yksiä mukeja ja sitten arabiaa on tusina..

[QUOTE="huoh";25217419]Kyllä Suomessa taitaa olla asiat liian hyvin, kun vähänkin vääränlainen tavara on katastrofi...[/QUOTE]

Näinhän se on! Mulla ei enää olekaan edes kavereina sellaisia jotka valittaa lahjoista tai eriparisista käsipyyhkeistä tai vääränvärisestä laudeliinasta! En vaan jaksais kuunnella, elämässäni on muuta sisältöä.

Sukulaisiaan ei sitten valitettavasti voi valkata, ja on erittäin kurjaa ajatella ostavansa lahjaa ihmiselle joka toteaa joulun jälkeen että "mun siskoni olisi pitänyt tästä kirjasta, se on ihan sen tyylinen" -eli itse ei sitten pitänyt ja pakko oli jotain asiasta vihjata. Anoppi odottaa aina lahjaa itselleen, ja jos saa vääränlaisen niin saa kyllä kuulla kunniansa kun ei yhtään ajatella mistä hän tykkää *huoh*

Juurikin sen takia kun en itse tykkää saada sekaromua lahjaksi, lahjon muita ihmisiä lahjoilla jotka eivät jää ikuisiksi ajoiksi toisen kotiin pyörimään. Leivon, annan kynttilöitä, suklaata tai suihkusaippuaa, siis lahjoja jotka kulutetaan pois. Ei sitten vuoden päästä tarvii lahjansaajan punastella ja selitellä kun lahjanantaja kysyy, että "missä se meidän antama ihana hirvenpää on?"

Meillä on lähiympäristössä ihminen joka rakastaa kaikenmaailman kristallijoutsenia ja antaa semmosia hirveitä koriste-esineitä lahjaksi. Meillä sisustus on aika minimaalinen ja rustiikkinen ja en tosiaan vaan halua laittaa mun mielestä rumia esineitä kotiini.

Kulutustavara on hyvä lahjaidea!

Ne kristallijoutsenet voi laittaa pikkuiseen laatikkoon/arkkuun lipaston päälle, ja kun ne tuttavat tulee kylään niin avata kansi -ne on itseasiassa ihan kivan näköiset siinä =)

Yhteistyössä