Lahjavinkkiä 7-vuotiaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mies 29
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mies 29

Vieras
Moi!

En tiedä onko oikea palsta, mutta jostain täytyis apua saada. Eli kummityttöni joululahjaa olen tässä miettinyt. Hän on nyt ekalla luokalla koulussa ja ajattelin, että jokin kirja voisi olla kiva ajatus nyt. Sitä lähinnä mietin, että millainen kirja olisi sopiva tuon ikäiselle? Eli kuinka paljon tekstiä/kuvia? Teksti varmaan mielellään saa olla suhteellisen isoa tuon ikäiselle. Olisko esim. jokin Risto räppääjä liian raskas(liian paljo tekstiä) hänen ikäiselleen? Vai oisko parempi esimerkiksi jokin Mauri Kunnaksen kirja, jossa on muuta lause tekstiä per sivu ja sitten kuvia paljon? Ja mikä ylipäätään on tällä suosittua tuon ikäisillä...muitaki ideoita ku kirja otetaan vastaan :)

Kiitos jos joku vastaa :)

Ma sanon: Astut luultavasti vähemmän harhaan, jos ostat jotain pinnalla olevaa (Disney) prinsessaa. Sitä paitsi etenkin tuossa iässä lukutaito ja kiinnostus vaihtelee tosi paljon yksilöstä riippuen, joten pelkän iän perusteella ei voi sanoa mitään.

Timo Parvelan uusin Ella kirja on minun suositukseni, nuo Ellat on meidän kaikkiin lapsiin uponneet, poikiinkin. Uusinta sen takia, ettei sitä varmaan vielä ole.

7-vuotiaan lukutaitoa on paha muiden palstalla arvioida, omissanikin yksi on tuossa vaiheessa lukenut lähinnä tavuja, toinen taas on lukenut toistasataa sivuisia kirjoja ongelmitta. Tekstin koolla ei niin väliä ole, tuonikäisillä on yleensä hyvä näkö :D Koulussa opetellaan isot ja pienet kirjaimet rinnakkain, niin normaalitekstiset käy hyvin, minusta pelkillä isoilla kirjaimilla kirjoitetut ovat melkein vaikealukuisempia. Jos taas kuulet, ettei lukeminen vielä oikein suju, niin silloin suosittelen Hannele Huovin tavutettuja Urpo ja Turpo kirjoja.

Ja jos ei itse vielä kirjan kanssa pärjää, niin silloin voi pyytää vanhempaa lukemaan ääneen.

Minusta kirja on kiva ajatus. Kannattaa etukäteen vaan selvitellä, miten lukeminem sujuu. Oma ekaluokkalainen tykkää lukea "banaanisarjaa". Kirjoja eri aiheilla ja vaikeustasoilla. Suosittelen kirjakauppaan menemistä, osaavat auttaa sopivan etsimisessä :).

Kirja on varmaan kiva lahja, sen kummemmin en osaa kyllä suositella.
Itse ostin ekaluokkalaiselle kummitytölle synttärilahjaksi Lego friendsejä ja nyt jouluksi on menossa kynsijuttuja (lakkoja, tarroja jne) ja stigan snow kick -lumipotkulauta.

Meillä Tatu ja Patu -kirjat uppoavat kuin terva kuivaan puuhun.

Uusin, Tatu ja Patu, syömään! on tosi hyvä , samoin Tatu ja Patu pihalla.

Mauri Kunnaksi meillä luetaan ahkerasti (poika 9v ja tyttö 11). Niitten kanssa ei voi mennä vikaan. Ja älä unohda Astrid Lindgrenia.

Kaikki tytöt EIVÄT pidä vaaleanpunaisesta blingblingisä ja disney-jutut nyt -sori vaan- on melko ääliömäisiä. Tai siis niissä on kaikissa sama juoni ja sama "moraalinen opetus". Hitto, kyllä Peppi tai Eemeli nyt on sata kertaa hauskempia! Ja Tatu ja Patu kaksisataa.

kirja on tosi kiva idea, luulisin että semmoinen enemmän tekstiä ja vähemmän kuvia kirja toimii jo kivasti. Oma ekaluokkalaiseni on pitänyt reuhurinne-kirjoista ja sinttu-kirjoista.prinsessat on jo ohi, monster hight kuitenkin toimivat joten kaikki piirustus-suunnittelusälä niiltä toimii kanssa :)

Ei vauvojen kirjoja, joissa liikaa kuvia :) Oma heppatyttöni lukee Sinttu- ja Eppu-kirjoja, Risto Räppääjiä, Heinähattu ja Vilttitossu -kirjoja (hauskoja!) jne.. myös tietokirja voisi olla hyvä idea!

Kiitos paljon vastauksistanne, mukava että on tullut näin paljon vinkkejä :) Noista varmasti löytyy sopiva vaihtoehto, täytyy käydä kirjakaupassa katselemassa. Mun kummityttö on kyllä sellainen prinsessa-tyylinen, ainaki ollut aiemmin :) Yleensä olen vaatteita hänelle ostanut ja se on ollut helppoa..pikkutytöille löytyy paljon niin paljon hyvännäköisiä hepeneitä. Mutta tällä kertaa siis jotain muuta :)

Yhteistyössä