Lähteäkö opiskelemaan hoitoalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terkkariksiko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

terkkariksiko

Vieras
Olen nyt siinä vaiheessa että lapset menee syksyllä päiväkotiin. Itse palaan takaisin kaupan kassalle, tosin ei voisi vähempää kiinnostaa.

Nyt mietin että olisko alanvaihto hyvä asia, jos hakisi syksyn amk-haussa opiskelemaan sairaanhoitajaksi tai terkkariksi. Terkkari kiinnostaisi koska mahdollisuudet päivätyöhön lienee suuret, saikulla taas tuntuu olevan vaan vuorotöitä.

Te hoitoalalla olevat. Tykkäättekö työstänne? Oletteko olleet tyytyväisiä alavalintaanne? Millainen on peruspalkkaus siis pätevä mutta vastavalmistunut eli ei kokemusvuosilisiä? Paljonko kokemusvuosilisät yleensä tekee sitten?

Mulla peruspalkka reba 2000?, mutta mulla kokemuslisiä, että palkka tuostakin vielä suurempi. Ne ovat satoja euroja.
Tykkään työstäni, mutta tämän hetkinen työpaikka on varmaan jo mun osalta koluttu loppuun ja siksi olen hakemassa uutta työtä. Päivätyä olis kiva. Toisaalta vuorotyössä on ne arkivapaat tosi käteviä. Terkan homma olis mulle liian yksinäistä, siksi sh.

En tykkää ja oli elämäni suurin virheä lähteä tuohon koulutukseen. Se että töitä on jo opiskeluaikana ei välttämättä ole hyvä juttu,ennen kuin huomaatkaan sun cv koostuu pelkästää hoitohommista ja muille aloille ei ole asiaa. Koulutus on nykyään sellaista leikkii laulaa-ja sitten leikitään tieteellistä.Teoriaa on paljon ja käytäntöä vähän. No itse työelämä. 3 vuorotyö kuluttaa ihmisen puhki nopeasti. Kaikki työpaikat on alimiehitettyjä joten aina on alituinen kiire ja stressi,et voi olla sairaana. Töissä peset mummojen perseitä,hoidat paperihommat,lääkkeet ja lääkärinmääräykset. Lääkärit käyvät vaan elostelemassa osastolla kun lähihoitajat pomppii sun ympärillä ja rallattaa että ovat sun kanssa tasavertaisia vaikka kävitkin 3,5vuotta pidempään heitä kouluja. Mummot vinkuu mehua ja vaikka ne saisivatkin sen nenäliinan itse siitä pöydältä ne kutsuu sut paikalle,sä olet siis palvelija AMK. Minä lopetin leikin kesken ja haen muilta aloilta töitä.ei enää ikinä hoitoalaa.

Olen sairaanhoitaja ja tykkään työstäni, paljon vaihtoehtoja ja suuntautua voi mihin tahansa. Tällä hetkellä rasittaa tämä pätkätyö, mutta syksyllä alan tosissaan hakemaan vakituista työtä. Palkka minulla on 2180 euroa + lisät /kk tosin minä teen nyt lyhennettyä työaikaa vielä tämän kuukauden ja peruspalkka on tuosta sitten - 500 euroa suunnilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Totuus on vähän toinen..:
En tykkää ja oli elämäni suurin virheä lähteä tuohon koulutukseen. Se että töitä on jo opiskeluaikana ei välttämättä ole hyvä juttu,ennen kuin huomaatkaan sun cv koostuu pelkästää hoitohommista ja muille aloille ei ole asiaa. Koulutus on nykyään sellaista leikkii laulaa-ja sitten leikitään tieteellistä.Teoriaa on paljon ja käytäntöä vähän. No itse työelämä. 3 vuorotyö kuluttaa ihmisen puhki nopeasti. Kaikki työpaikat on alimiehitettyjä joten aina on alituinen kiire ja stressi,et voi olla sairaana. Töissä peset mummojen perseitä,hoidat paperihommat,lääkkeet ja lääkärinmääräykset. Lääkärit käyvät vaan elostelemassa osastolla kun lähihoitajat pomppii sun ympärillä ja rallattaa että ovat sun kanssa tasavertaisia vaikka kävitkin 3,5vuotta pidempään heitä kouluja. Mummot vinkuu mehua ja vaikka ne saisivatkin sen nenäliinan itse siitä pöydältä ne kutsuu sut paikalle,sä olet siis palvelija AMK. Minä lopetin leikin kesken ja haen muilta aloilta töitä.ei enää ikinä hoitoalaa.

Hehe, osaksi totta, mutta itse tykkään työstäni ja olen löytänyt oman tapani tehdä sitä. Alussa kaikki vastusti ja nykyään pärjään jopa kaikista tökeröimmille kirurgeille.

Minäkin kouluttauduin, ja inhosin sitä. Samoista syistä kuin tuo totuus vähän toinen.. En jaksais sitä. Mutta jos motivaatio on kova, eikä nuo syyt hidasta niin siitä vaan.

Kiitos vastauksista. Lisää saa laittaa tulemaan. Olen vastikään löytänyt hoitajat.netin ja sitä lueskellut mutta olen yllättynyt miten moni oikeasti haluaakin vaihtaa hoitoalalta pois ja vastaavasti miten moni vanhemmalla iällä vastaavasti halua taasen kouluttautua hoitoalalle.

Minä itse haluaisin päivätyön juurikin koska perhe merkkaa mulle niin paljon. Haluan olla illat ja yöt kotona lasten kanssa. Sitten taas esim vanhainkoti ja monet pitkäaikaisvuodeosastot ei todellakaan olisi mun juttu koska en nimenomaan halua olla palvelija tai passaaja AMK, hattua nosta heille jotka sitä päivästä toiseen jaksaa.

Yleensäkin mua kiehtoisi nimenomaan neuvolatyö tai jokin järjestötyö. Ehkäpä fiksuinta olisi vaan hakeutua suoraan terkkarilinjalle, ts. hakea sinne.

Yhteistyössä