Laihduttaja kyselee (tyhmiä?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piupau"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piupau"

Vieras
Eli niin. Tuolla toisessa keskustelussa oltiin sitä mieltä ettei omena ole laihduttajalle hyväksi?! Ja minä kun syön 1-2 omppua päivässä, yleensä lisänä muuhun aamu/ilta/välipalaan... (Joka saattaa olla pari leipää, puuroa yms). Eli onko se omenan sokeri muka niin paha asia, ettei kannattaisi syödä? Ja minähän siis luulin että omppu päivässä onpi hyvä juttu. :D

Kysellään nyt samalla että miten banaani, viinirypäleet, mustikat, vatut? Mandariineja ja appelsiineja en voi edes syödä allergian takia.

Mitä kannattaa ehdottomasti välttää syömästä? Toki tiedän että herkut ja roskaruuat pois tai syö harvoin, mutta esim. pähkinäthän ei ole suurissa määrin mitenkään fiksu valinta, tällaisia meinaan.

Normaali ruoka on ihan terveellistä laihduttajallekin. Pitää vain katsoa määriä. Hedelmissä on sokeria, mutta ovat silti paljon parempi vaihtoehto kuin pulla tai karkki. Kannattaa laihduttaa siten, että muutokset ovat mahdollisimman pieniä ja pystyt niitä loppuelämäsi noudattamaan. Joten jos et aio loppuelämäksesi lopettaa hedelmien syömistä, älä lopeta sitä laihduttamisenkaan ajaksi. :)

Varmaankin karppaajien mielestä hedelmät on saatanasta. Tsekkaapa jostain noiden hedelmien ravintoarvot niin tiedät kannattaako syödä vai ei. Yleisesti hedelmiä/marjoja voi ja kannattaakin syödä muttei älyttömästi jos laihduttaa.

Ja kannattaa nyt muistaa se, että niistä hedelmistä ja marjoista saa vitamiineja. Eli ei todellakaan kannata heittää niitä pois! Kohtuudella niitä, esim. yksi hedelmä päivässä ja marjoja kerrallaan 2dl.

Kiitoksia! :) Oikeasti tuntuu typerältä kysyä tällaista. :D 10kiloa jo haihtunut pois, nyt alkaakin se vaikeampi osuus kun vielä pitäisi seuraavat 10kg saada pois.

Niinkuin moni täällä sanoikin jo, niin eivät hedelmät ole mitenkään "kiellettyjen" listalla. Niillä ei kannatta toki korvata aterioita eivätkä ne yksinään pidä nälkää kovin kauan poissa. Marjat ovat yleisesti ottaen parempia kuin hedelmät, mutta 1-2hedelmää päivittäin on ok. Tärkeitä olis muistaa, että proteiinia on joka aterialla.

Olen itse työssäni törmännyt siihen, että kun ihminen (ja vielä yleensä nainen) alkaa laihduttaa, niin ruvetaan hirveällä tohinalla laskemaan kaloreita ja grammoja ja tehdään pitkä lista kielletyistä ruoista, mutta ei osata kuitenkaan selittää miksi jotakin ei saisi syödä. Tämä onkin se suurin ongelma, eli tuskinpa kukaan on lihonut niitä banaaneja syömällä. Kyllä ne ongelmat on usein elämänhallinnallisia ja niihin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota. Toki järkevää on pitää ruokailuvälit 3-4h pituisina ja syödä jokaisella aterialla kasviksia tai hedelmiä.

Itse olen nuo ekat 10kg pudottanut oikeastaan sillä, että lopetin herkkujen mässäilyn ja pienensin hieman annoskokoa. Kaloreita en ole ikinä laskenut vaikka voisihan se fiksua olla, mutta tähän mennessä olen mennyt ihan maalaisjärjellä.

Stoppi tähän tiedän-kyllä-itse-mikä-on-huonoa -ajattelulle tuli tosiaan siksi kun omenat listattiin huonoiksi, ja sitten aloinkin jo miettimään muita hedelmiä xD

Yhteistyössä